Here we go again [img]images/smiles/icon_biggrin.gif[/img]
Dette er et uddrag af Jørgen Munkebo´s bog "hjemmebrænding og snapseurter (kunsten at lave brændevin for en femmer pr flaske)" Oplag nr. 4
Bogen kan godt anbefales som læsning, men den beskrivelse der er af et destillations app. er lidt ubrugelig da man ikke kan købe et svalerør uden at blive noteret.....Men heldigvis kan man komme langt med 3m kobber rør og en 20l spand [img]images/smiles/icon_cool.gif[/img] hmmmmmmmmmm bumti bum
Om denatureret sprit.
jeg gider ikke at skrive alt det uvæsentlige. "Hvis man har en bybfryser, blandes spritten med kærnemælk- lige dele af hvert. Det røres godt rundt og får lov til at stå, indtil kærnemælken er sunket helt eller næsten helt til bunds. Herefter stilles blandingen i fryseren- bedst i en lukket beholder, feks. en plastic spand, da fryseren ellers kommer til at lugte fælt. I løbet af et døgns tid er bundfaldet frosset tilen klump eller grød, hvorefter væsken øverst hældes fra. Hvis man bruger et kaffe filter gør det ikke noget at lidt af "grøden" følger med. Herefter behandles spritten med aktivt kul. Som regl MINDST 2 spiseske fulde pr. liter. Ind imellem bør beholderne stå åben så ildelugtende stoffer kan fordampe. En opvarmning til højst 50c i få minutter kan bruges efter sidste kulbehandling. I praksis sker der det at kærnemælken omdanner tilsætnings stoffet til en flygtig væske som fordamper lættere end spritten [img]images/smiles/icon_eek.gif[/img] " Hvis man vil gøre det ekstra godt så destillerer man imellem kulbehandlingerne.
Det var så det, simpelt og billigt. Bogen kan meget godt anbefales hvis man er lidt interesseret i denne lille sjove hobby, men husk det skal være den gamle version, selvom man kan købe den i boghandlen så er disse vitale dele skåret væk tjekke [img]images/smiles/icon_mad.gif[/img] [img]images/smiles/icon_mad.gif[/img] [img]images/smiles/icon_mad.gif[/img] (men de burde nok lige tjekke indholds fortegnelsen...... det har virkelig fået min nysgerrighed helt op at køre, dengang jeg kun havde den nye uddgave) Så det er bare med at komme derud og lede ved antikvariater og loppemarkeder. Det er en lille (a5) gul (skrigende) bog. Når i først har set den en gang, så kan i sku spotte den helt nede i den anden ende af kfum´s årlige spejderloppemarked´s hallen (ikke mere kaffe til mig idag) [img]images/smiles/icon_biggrin.gif[/img]
[ 24 Juli 2002: Besked ændret af: tågen ]
|