Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 03 maj 2025 22:14

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 28 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
 Titel: Lykkepiller
Junior medlem

Geografisk sted: Valby (kbh)
hej

jeg har altid undre mig over hvad der er i lykkepiller. hvad er det der gør folk glade, er det en mild form for ekstasey eller hvordan?

bare nysgærig og så tænkte jeg at det må i herinde sgu vide [img]images/smiles/icon_smile.gif[/img]

Medlem

Geografisk sted: nordjylland
lykker piller virker ved at hæmme genoptagelsen af serotonin. på den måde er der mere frit serotonin som er det signalstof der bl.a. er med til at bestemme humør. man kaldes disse stoffer for SSRI dvs. selective serotonin reuptake inhibitors

ecstasy virker ved at frigive serotonin.

altså hæmmer lykkepiller genoptagelsen af serotonin mens ecstasy frigiver mere serotonin.

fandt li et par måske nyttige links [img]images/smiles/icon_wink.gif[/img]

SSRI@netdokter.dk

MDMA & SSRI

Mangel på Serotonin

In our memories
Brugeravatar

Geografisk sted: København
Nope...

Lykkepiller - bedre kendt som SSRI'er (Selective Serotonin Reuptake Inhibators), er en gruppe stoffer der hæmmer genoptagelsen af signalstoffet Serotonin i hjernen - og altså på den måde skaber en slags "dæmning".

Ecstasy (MDMA) frigiver store mængder Serotonin ud i hjernen, hvor lykkepiller prøver at "genbruge", eller forlænge effekten af signalstoffet.

Medlem

no offence dex men var det ikke også det jeg skrev?

btw er det sidst link ik særlig godt men jeg må ifølge regelsættet ikke poste den oprindelige side da denne også sælge 5-htp præperater(jeg er nemlig ikke sikker på at det er lovligt i Danmark. er det det?)

Medlem

Geografisk sted: Dødens pølse
Det aktive stof i mange lykke piller er identisk med et stof som findes i johannes blod (navnet kommer fra dens olier..... når man putter den på alkohol blir alkoholen dejlig dyb rød [img]images/smiles/icon_biggrin.gif[/img]
Så hvorfor ikke bare tagen en dram hver morgen, isedet for alt det shit de forbandede hjernevridere pusher på folk [img]images/smiles/icon_mad.gif[/img]

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Sydjylland
Johannes' blod? Jeg ved ikke liiige... er det sådan noget sygt shit for vampyr-wannabe's eller hvad?

Medlem

Geografisk sted: Kbh
ja, hvad fanden er Johannes blod??? Lyder ret skummelt [img]images/smiles/icon_rolleyes.gif[/img]

Medlem

Geografisk sted: Dødens pølse
Perikon, Den vokser vildt her i dk....
Det virksomme stof er hypericin [img]images/smiles/icon_biggrin.gif[/img]

In our memories
Brugeravatar

DN > Hvis du kikker på klokkeslettet for vores posts, så vil du bemærke, at jeg skrev mit indlæg imens du havde postet dit.

Btw, det aktive stof i Perikon er absolut ikke en SSRI'er... det er en MAO-inhibator, som har en antidepressiv effekt.

Junior medlem

Geografisk sted: Valby (kbh)
hej

tak for svarene. Jeg vidste godt det med at ekstasay frigiver en masse serotonin og ekstasay, og jeg troede at lykkepiller virkede på nogen lunde samme måde, bare langt svagere(det var hvad der faldt mig logisk).

Jeg kom bare til at undre mig over hvad der gjorde lykkepiller lovlige med ekstasay ulovligt, men det er nok meget svært at svare på ligesom hvorfor det er tilladt at drikke men ikke ryge fed.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tag endelig ikke fejl af de to ting.Hvis du tager en masse lykkepiller,får du ikke nogetsomhelst,der bare minder om E,men nogle grimme bivirkninger.

Hvis du vil have den E virkining,så brug de rigtige. [img]images/smiles/icon_smile.gif[/img]

In our memories
Brugeravatar

Noget helt andet, som er værd at vide...

Hvis man er på lykkepiller, vil man højst sandsynligt ikke få nogen effekt af Ecstasy, eftersom lykkepillerne hæmmer for genoptagelsen af de store mængder Serotonin som MDMA'en frigiver!

Medlem

@dex

sry der. troede din post var rettede mod min post. derfor jeg reagerede [img]images/smiles/icon_smile.gif[/img]

Dedikeret medlem
Brugeravatar

<BLOCKQUOTE><font size="1" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">quote:</font><HR>Originalt postet af DN:
no offence dex men var det ikke også det jeg skrev?

btw er det sidst link ik særlig godt men jeg må ifølge regelsættet ikke poste den oprindelige side da denne også sælge 5-htp præperater(jeg er nemlig ikke sikker på at det er lovligt i Danmark. er det det?)
<HR></BLOCKQUOTE>

5-htp præparater er umiddelbart ulovligt i DK - så køb aldrig uden for EU [img]images/smiles/icon_biggrin.gif[/img]

In our memories
Brugeravatar

Aminosyrer (hvilket inkluderer 5-HTP) er ulovlige i skandinavien i deres rene form... lam lovgivning, men sådan er det bare.

Som plante-ekstrakt, vil jeg dog mene at 5-HTP er ganske legalt. (Her tænker jeg på Griffonia 20% ekstrakt)

Site Admin

<BLOCKQUOTE><font size="1" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">quote
Citat:
Hvis man er på lykkepiller, vil man højst sandsynligt ikke få nogen effekt af Ecstasy, eftersom lykkepillerne hæmmer for genoptagelsen af de store mængder Serotonin som MDMA'en frigiver!

Det virker lidt selvmodsigende. Hvorfor giver det mindre effekt hvis seretoninen ikke bliver genoptaget? Burde det ikke give større effekt i så fald... Måske forklaringen på den mindskede effekt ligger et andet sted [img]images/smiles/icon_smile.gif[/img]

MVH
Ken Ishii

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Århus
Ang. brug af SSRI og ecstacy forklarede DN's link til erowid's lidt i detajler http://www.erowid.org/chemicals/mdma/mdma_info9.shtml ...

Der har været lidt mere om SSRI før, http://www.psychedelia.dk/forum/cgi-bin/ultimatebb.cgi?ubb=get_topic&f=4&t=000695 ... prøv søg funktionen i toppen ...

Ellers er netdotor.dk et godt sted at finde information om det ...

In our memories
Brugeravatar

Lykkepiller bliver man ikke påvirket af. Humøret bliver stabiliseret så man ikke får så vilde humørsvingninger. Piller dæmper sådan set bare dine følelser

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Har jeg forstået det her rigtigt?5HTP er et MEGET bedre alternativ til SSIR`s?

Man kan ikke blive skæv af dem vel?Tak. [img]images/smiles/icon_smile.gif[/img]

In our memories
Brugeravatar

Det kommer an på hvilken sammenhæng du bruger det i... 5-HTP er en aminosyre, som er ganske uskadelig - endda udvundet fra naturen!

Det er særdeles effektivt før/efter MDMA, og til milde depressioner.

SSRI'er kan dog være ret nyttige efter MDMA også - studier har vist at en enkelt fuld dosis Fluoxetin (Fontex), kan blokere hjerneskader næsten 100%!

Men jeg er ikke researcher, og der er meget at lære endnu... [img]images/smiles/icon_smile.gif[/img]

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 28 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]