Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 21 jun 2025 18:43

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 26 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Danmark
Nogen stoffer skal optages sammen med "lime", som jeg længe ikke har kunne finde ud af hvad er. På Maya-Ethnobotanicals står det listet som calciumHydroxid altså CaOH, men der har også været snak om calciumCarbonat, så jeg er lidt i vildrede.

Men pointen er at jeg snart får noget der tygges sammen med "lime" for at virke, men jeg forstår ikke præcis hvordan det kan aktivere det?

Indianerne i sydamerika tygger coca med lime for at få det til at virke effektivt, men jeg ved ikke om de også gør det når de laver te af det? for ellers kunne man jo komme uden om brugen af det på den måde.

Lige en sidste ting, er lime det samme som kalk? [img]images/smiles/icon_confused.gif[/img]

håber nogen kan hjælpe...

Insane psychedelia user!

En søgning på dictionary.com giver :

Lime:
<UL TYPE=SQUARE><LI>See calcium oxide.
<LI>Any of various mineral and industrial forms of calcium oxide differing chiefly in water content and percentage of constituents such as silica, alumina, and iron. Also called quicklime.
</UL>

Jeg slog det også op i Merck Index, der står ikke noget om Lime, men der står Limestone, som er naturligt forekommende calcium carbonat. Det er en betegnelse for mineraler som består af en stor del CaCO3 som fx. marmor.

[ 28 Juli 2003: Besked ændret af: ~Jensus~ ]

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

ok, det maya sælger er altså IKKE lime [img]images/smiles/icon_confused.gif[/img]

In our memories
Brugeravatar

Geografisk sted: København
Det forstår jeg ikke...

Calcium Hydroxid og Calcium Carbonat er begge to baser... jeg kan ikke se idéen i at tygge koka-blade sammen med en base, da de fleste alkaloider kun er vandopløselige i salt-form.

Jeg kan tilgengæld se en idé i at tygge det sammen med alm. lime (læs: Citron), da citronsyren vil bringe de aktive alkaloider til den vandopløselige citrat-form.
(Ligesom de oprindelige Ayahuasca-opskrifter)

Maya sælger Natrium Bicarbonat (NaHCO3) bedre kendt som bagepulver... (Ikke at det har den store betydning for dette post, syntes bare lige jeg ville skrive det! [img]images/smiles/icon_biggrin.gif[/img])

[ 28 Juli 2003: Besked ændret af: Dextrose ]

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Har selv fundet svaret på mit første spørgsmål:

Lime er CaO som jensus sagde.

CaO + H2O -> Ca(OH)2 aka calcium hydroxid.

Og det er en base ja. Går ud fra at CaO er kalk. Og nej, det er limefrugt der bliver talt om selv om det ville være logisk. Måske optages fribasen bedre gennem slimhinderne i munden? for fx betelnød skulle være virkningsløst uden CaO.

[ 28 Juli 2003: Besked ændret af: Fenriz ]

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Og også det næste:

Her fortæller en gut om da han tyggede coca med en lokal under en rejse i bolivia. De bruger en base der hedder "lejia" men han nævner også kalk.

<BLOCKQUOTE><font size="1" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">quote
Citat:
Then, you break off about a pea sized chunk of a thick, black, soft, tarry substance called lejia dulce and put it in your mouth, slowly chewing it into the leaf wad. Lejia is the name for the alkali used to activate the coca by changing the pH of your mouth to be more basic, allowing the coca alkaloids to be absorbed. There are several forms of it available, my favorite being this one, lejia dulce (sweet lejia). This lejia is made from an alkali (ashes obtained by burning the grain quinoa) which is mixed with cane sugar and anise. Another popular form of lejia came as hard O-rings about as round as the old U.S. silver dollars, and is made of some black material with a salty and slightly sour taste. A third kind, which I did not try, came as hard white oval rocks, and appeared to be some kind of lime. There were a few other less common varieties at some vendors.

UTFSE Fenriz [img]images/smiles/icon_wink.gif[/img]

EDIT: min ordbog siger Lime: Kalk, kalksten. Så fik vi også det opklaret.

Men det ville være rart hvis nogen kunne forklare mig den rent kemiske årsag til at substansen man tygger skal være basisk.

[ 28 Juli 2003: Besked ændret af: Fenriz ]

In our memories
Brugeravatar

Det kan jeg desværre ikke give dig...
Jeg ved bare, at freebase generelt ikke er vandopløseligt, så det er ikke så pisselogisk for mig.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Anyways, jeg får snart nogen ting med posten jeg skal bide lidt i både med og uden lime, så melder jeg lige tilbage hvor effektivt det er.

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Bananmonarkiet DK
<BLOCKQUOTE><font size="1" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">quote
Citat:
Går ud fra at CaO er kalk

Næsten. CaO er brændt kalk, som fremstilles ved at opvarme kalk/limestone, CaCO3, så der frigives CO2.

Som du selv foreslår, vil jeg også mene, at freebasen diffunderer uhindret gennem slimhinden og videre ud i blodbanen. Ganske som andre organiske solventer også gør det.
En ion/ladet partikel kan kun diffundere gennem en biologisk membran vha. et specifikt transportprotein, som tilmed kræver energi.
...det er muligvis forklaringen...?

In our memories
Brugeravatar

Vil det sige, at freebase bliver bedre optaget sublinguært (under tungen), end polære salte?

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Det er vel også forklaringen på hvorfor man ryger fribaser (diffusion i alveolesækkene) så?

Lige en sidste ting, kan man købe CaO i matas? [img]images/smiles/icon_smile.gif[/img]

[ 29 Juli 2003: Besked ændret af: Fenriz ]

Insane psychedelia user!

Geografisk sted: On a placid island of ignorance amidst the black seas of infinity
Jeg mener af Cannachem har ret, men systemet kan kun anvendes hvor der er en ret stor, og let permeabel membran. F.eks. er det en dårlig idé at indtage freebase gennem næsen. Her virker et opløseligt salt bedre, måske på grund af den relativt lille overflade.
Ikke-ladede molekyler passerer nemmere membraner. Men i mave-/tarmsystemet er der mekanismer som gør det muligt at optage salte ret hurtigt og effektivt. Desuden vil al freebase man indtager oralt blive omdannet til HCl-formen.

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Bananmonarkiet DK
Fenriz: Jeg ved ikke om det kan købes i detailhandelen. Hvis du ikke kan købe det, eller hvis prisen er for høj kan du lave det selv.
Udglød noget skolekridt, som vist nok er rent CaCO3, over en bunsenbrænder eller, til nød, en lighter(undgå sod fra flamme).
Kender ikke temperaturen, men hvis kridtet kan blive næsten rødglødende(tror slet ikke det er nødvendigt), er CO2´en afdampet og tilbage er CaO.
Pas lige på med CaO dosen! Det er jo en stærk base - akkurat som afløbsrens, bare ikke lige så vandopløselig. Tror seriøst ikke, at munden er vild med den slags i store koncentrationer. Oprindeligt brugtes vel aske, som ikke er lige så basisk...?

Dex: Ja, det _tror_ jeg, ud fra hvad jeg kan se i bøger. Salvinorin A optages jo også gerne sublinguært og det er da i hvert fald uladet - i nogenlunde samme grad som coca-base, hvis vi ser på C:O ratio.

In our memories
Brugeravatar

Ka' han ikke bare brænde noget NaCO3 i stedet..? Eller bliver det nedbrudt af varmen?

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Away...
Jeg vil ikke anbefale at putte CaO i munden! Som sagt er det en ret stærk base og det er IKKE sundt! En laborant på min skole har fået sit tandkød ætset pga base, så pas lige lidt på! Tror også du skal kigge efter noget andet og mere mildt!

In our memories
Brugeravatar

...mælk? [img]images/smiles/icon_biggrin.gif[/img]

In our memories
Brugeravatar

Sniffer de freebase? [img]images/smiles/icon_confused.gif[/img]

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

yes sir

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Ok, nu har jeg fået rimelig meget styr på det... jeg ved at indianerne bruger knuste tomme sneglehuse, ved dog ikke om de brænder det først.

Hvis CaO ikke er så sundt, er der så noget andet i kan anbefale?

EDIT:

Tag en kigger på den her:
http://www.entheology.org/edoto/anmviewer.asp?a=6&z=6

De bruger sneglehuse som de brænder til aske, og eftersom de kan sniffe skidtet kan det da ikke være så slemt igen?!

[ 30 Juli 2003: Besked ændret af: Fenriz ]

In our memories
Brugeravatar

Det forvirrer mig endnu mere, for som Prom skriver, så optages vandopløselige salte bedre i næsen, end freebase...

Hvilket også er min erfaring, da det eneste freebase jeg har haft ordentlig effekt af at sniffe, er 5-MeO-DMT.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 26 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]