Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 01 nov 2024 02:37

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 397 indlæg ]  Gå til side Foregående  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 ... 20  Næste
Forfatter besked
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: København
Jeg har brugt en alm klar honning (mørk / gylden). Jeg har nok, som du siger, puttet for meget i. Vidste dog heller ikke det med sukkerstoffer, men man lærer jo hele tiden. :)

Jeg prøver at lave en ny i aften, med meget mindre honning i.

Tak for hjælpen.

Dedikeret medlem

Geografisk sted: Meget langt væk
BehindMind skrev:
Jeg har brugt en alm klar honning (mørk / gylden). Jeg har nok, som du siger, puttet for meget i. Vidste dog heller ikke det med sukkerstoffer, men man lærer jo hele tiden. :)

Jeg prøver at lave en ny i aften, med meget mindre honning i.

Tak for hjælpen.

Denne her side er en rigtig god og overskuelig oversigt
http://www.shroomery.org/9145/Liquid-Culture-Basics

En gylden regel: 4% sukker max.

Såvidt jeg forstår siden kan man regne med at 4cc/ml honning er lig med 4 gram, og de anbefaler derfor at bruge en sprøjte til at dosere med, men du kan jo evt lige selv veje det inden du tror på det.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Cool. Takker.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Så fik jeg bakset en ny sammen, og den er blevet meget bedre! Kulturen er klar, og man kan faktisk nu se sporerne hvirvle rundt der inde, så jeg er ved godt mod. Nu er der ikke andet for, end bare at vente.

Billede

Brugte denne ganske gode og anbefalesværdige guide fra Shroomey.

http://www.shroomery.org/forums/showfla ... 137&page=0

Nu venter jeg bare spændt på min 10kg perlite, så jeg for alvor kan komme igang. Jeg vakler dog stadig mellem at lave alm. kager, eller casings. Jeg hælder helt sikkert mest til casings, da de skulle give det største udbytte, men de skulle samtidigt også være en del sværere at lave.

Egentlig er det vel bare et bedroller, med gennemvædet perilte i bunden, 2-3 aluminiumsbakker, med en blanding af vermiculite og Coir (kokos fra blomsterhandleren) i bunden, kagerne skåret i stykker og lagt jævnt ud over bunden, og så toppe på igen med vermiculite og coir, og sørge for at holde det fugtigt. Så burder den vel være i vinkel??

Ved godt at der er masser af guides på Shroomery, og jeg er også en ivrig læser, men det kunne jo være at der også var erfaringer herinde fra. ;)

God karma herfra.

Senest rettet af BehindMind 18 nov 2009 09:32, rettet i alt 1 gang.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Som du selv skriver, så er casing sgu ikke specielt svært!
Jeg har altid selv brugt steriliseret casing-materiale, men jeg diskuterede alligevel lidt med HopIFjorD om det var muligt at gøre det uden at sterilisere. Vi blev enige om at det var en dum idé, da det jo bare øger risikoen for kontamination unødigt :)

Men derfor er det stadig ikke svært!
http://www.fungifun.org/English/Casing
Den her guide er nem at følge. Og så minder mixet meget om det du selv foreslår. Og en tur i mikroovnen plus lidt afkøling er egentlig det eneste ekstraarbejder der er i det hele...
Jeg har ikke prøvet den metode med mikroovnen før, men det bliver helt sikkert afprøvet når mine fire kager er klar om en uge eller to :)

Dedikeret medlem

Ja den ser straks meget bedre ud! Hvis man ikke er helt sikker på om sporer er helt rene og forberedelsesprocedure er udført helt perfekt og sterilt med en LC er det bedst at nøjes med at inokulere et par små testglas til at starte med og ikke 20 store glas, eller hvor meget du nu skal bruge. Ikke fordi jeg tror der er noget galt med den. Bare et lille tip, hvis man ikke har alt for travlt. Årsagen er at det er yderst sjældent mug begynder at sporulere så længe det svømmer i den flydende kultur. Man kan først se hvad det er man har opformeret når det kommer ud i det fri. Husk at ryste den når du er i nærheden, så det ikke klumper helt sammen. Hvilket filter har du i låget, forresten?

Jeg synes også casing på mange måder er nemmere end hele fritstående kager fordi de ikke kræver helt så høj luftfugtighed. Omkring 85% er ok for casings, mens kager let tørrer ud hvis luftfugtigheden kommer under 95%. Hvis du laver nogle store bakker med fx 7-8cm substratdybde eller mere behøver du næppe perlite i bunden, da bakkerne så selv kan indeholde tilstrækkelig meget vand. Perlite er mest til bittesmå bakker og til kager. Men det afhænger af de helt præcise forhold, udluftning, og blabla. En vandforstøver til en 10er er også altid god at have ved hånden, så man lige kan justere lidt på fingerspitzgefühl. :-)
Held og lykke til jer! :cheers:

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tak for jeres svar, samt tips og tricks! :). Det bliver helt sikkert casing jeg går efter. Jeg har dog ingen mikrobølgeovn :?

Er det også noget med at man skal prikke huller i bunden af sine aluminiumsbakker, så overskydende vand kan løbe fra?

Schhhvamp skrev:
Hvilket filter har du i låget, forresten?

Mener du på min flydende kultur? Der har jeg bare tørret lige ved hullet i låget med et rent stykke papir med sprit, og så smidt et lille stykke malertape over. - og så selvfølgelig sølvpapir ud over igen.

Dedikeret medlem

Malertape er vel en smule åndbart, så det er sikkert ok. Jeg skulle bare lige høre om der var et filter. Ingen frisk luft = meget stor risiko for at man brygger sig en lille honningspiritus. :-)

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Jamen, så vil jeg da helst bare tage det helt af. Jeg var bare bange for at man øgede risikioen for kontaminering ved ikke at have noget.

Men hvor meget "frisk luft" skal det have? Der sidder jo også et lag staniol stramt ud over glasset.

Dedikeret medlem

Det afhænger jo af hullets størrelse, hvor tit du ryster det osv. Uden et filter risikerer du andre grime ting i stedet, så jeg ved ikke om det er nogen god idé at fjerne tapen - slet ikke på nuværende tidspunkt. Jeg ville lave et par glas mere med bedre filtre og så lade det glas du har stå for at se hvad der sker, det kan jo eget vel være at det er ok. :)

Med fx polyfill som filtermateriale er det bedst ikke at fylde glasset alt for højt da det ikke er så fedt med sukkervand på filteret (polyfill), eller brug et større glas.

Her er en anden smart måde at lave et filter på med "self healing injection ports" af silicone. og et par sterile sprøjte med polyfill i Man skal bruge silicone der kan klare høje temperaturer, fx akvariesilicone.
http://forums.mycotopia.net/air-circula ... ports.html
http://forums.mycotopia.net/liquid-cult ... rt-lc.html

Når vi er ved tips og tricks så kan et par skarpe genstande i glasset fx glasskår hjælpe med at bryde myceliet op når man ryster, så det ikke vokser sig alt for tykt og uopsugeligt.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Hullet i låget er kun lige stort nok til at nålen kan komme igennem. Men det undre mig da også lidt at han ikke nævner noget om det i guiden?

Jeg ryster glasset 1 gang om dagen.

Edit: Parafilm ville jo være perfekt. Hvis man så bare kunne finde det i ruller under 75m :)

Dedikeret medlem

Det var mest lige de nemme opskrifter jeg tænkte på med det link, beklager. Prøv at se på nogle af de andre guides på shroomery's Grow mushrooms -> mycelium culture, og mycotopia's "new vaults" -> liquid culture.

Du kan godt finde parafilm i små mængder på ebay fx.x. Men K.I.S.S. som man siger. Man kan let købe sig fattig i alle mulige smarte men unødvendige remedier. Der er jo absolut ingen kontaminationsfare ved en evt. gæring så lad bare det glas være og se hvad der sker, og løsn evt staniolen.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Ja, det er jo lige det. Men tusind tak for alle de tips, tricks og den generelt ihærdige hjælp. :)

Jeg har også fået anbefalet "Mikrospore tape", og det er jo en rimelig billig og fornuftig løsning, når det nu kun er et lille hul som skal dækkes.

Men jeg vender jo nok frygteligt tilbage med nye spørgsmål, når hele dyrkningsprocessen skrider frem. :)

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Electric Ladyland
Det var da et satans udstyrsstykke I kan lave det til! Gå dog bare i kvickly og køb en cdlomme, den er fin, og de der "self healing silicone"-dimser er da også overkill. sæt Tape en øreprop tæt til hullet i låget, så er der "Selfhealing". Du kan også gøre det endnu mere simpelt: spænd staniol udover glasset, lav et hullåg, injicer sporerne(hvis du har dem fra en sprøjte, ellers kan du skrabe dem i, så skal du bare lave et hul i staniolen) og sæt et plaster på låget. Så er der et billigt, primitivt og effektivt filter. Der er ydermere en gylden regel indenfor LC: 1tsk. honning til hver 100ml., så er man fri for at rode med kanyler og værk.

Dedikeret medlem

Polyesterfyld til mange tusinde sprøjter/glas: 30kr
Silicone til i hvert fald over tusinde ports: 40kr.
Ørepropper: ?
CD lommer: ?
Plastre: ?

Men ok. De gustibus non est disputandum.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Electric Ladyland
Ja, det er rigtigt nok, men det er nemmere og hurtigere at finde; man kan finde det hele i et supermarked, fremfor at skulle i et byggemarked.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Ariaji skrev:
Men derfor er det stadig ikke svært!
http://www.fungifun.org/English/Casing
Den her guide er nem at følge. Og så minder mixet meget om det du selv foreslår. Og en tur i mikroovnen plus lidt afkøling er egentlig det eneste ekstraarbejder der er i det hele...
Jeg har ikke prøvet den metode med mikroovnen før, men det bliver helt sikkert afprøvet når mine fire kager er klar om en uge eller to :)

Spørgsmål ang. peat og limestone.

Kan jeg bruge alm såmuld og dolomitkalk pulver? Eller hvad bruger i?

Dedikeret medlem

http://www.psychedelia.dk/forum/viewto ... =2&t=17087

Kokosfibre/tråde (coco coir eller bare coir) er også fantastisk casingmateriale til cubensis. Og vermiculite! På udenlandske fora er de helt klart mere populære end peat (spaghnum).

Hvis du vil bruge spagnum så ville jeg blande det op med vermiculite og/eller kokosfibre, og så sterilisere det ordentligt, som Flimmer i ovennævnte tråd. Jeg har brugt pottemuld fra diverse supermarkeder, som mest består af spagnum. Jeg vil vove den påstand at pH forøgelse af casing ikke er strengt nødvendig hvis man steriliserer = koger/trykkoger sin casing. Hvad der sker hvis man pasteuriserer den tør jeg ikke udtale mig om.
Men hvis man har kalk og pH meter synes jeg da det ville være en god idé at følge de kloges anvisninger. :-) Uden pH meter ville jeg passe ret meget på med at tilsætte kalk efter en opskrift som ikke nødvendigvis går ud fra de samme ingredienser som man selv har til rådighed, så ville jeg være ligeså konservativ med kalken som Flimmer var, så vidt jeg forstår da.

Så ja - du kan nok godt bruge dolomitkalk, men om det skal foregå i samme ratio som i opskriften på siden er et godt spørgsmål.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Ok, så jeg holder mig bare til kokos, vermiculite og pottemuld. Tak for linket forresten. :)

Dedikeret medlem

Kokos og vermiculite er forresten pH neutrale, så der kan man også med eksperternes bifald helt undlade kalk. Så du kan også bare nøjes med dem. :)

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 397 indlæg ]  Gå til side Foregående  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 ... 20  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]