så hopper jeg lige herind i stede for

(skrev i spørgsmål og svar).
som forklaret er min trykkoger kommet ind af døren. problemet er bare det at mine sprøjter med sporer er forvundet. jeg satte ind i den større efterforskning og fandt et ældre sporeprint af cubensis, i en af mine kasser. jeg er ikke helt sikker på om printet er helt sterilt da zipperposen, den lå i, var en smule åben. printet ligger mellem to stykker papir, der er klipset sammen i kanterne.
jeg har nu været i gang med at trykkoge 100ml, pr 1 t.ske honning, for at kunne overføre sporerne til det flydende medie i håb om at kunne starte op igen, uden at skulle have fornøjelsen af at skulle betale $ for noget ragelse, der evt. alligevel bliver hapset i tolden.
hvad siger i til det hele? mon ikke det vil kunne lade sig gøre? har ikke noget smart hepa filter (kan ikke huske hvad det hedder, ret mig endelig), eller nogen form for glovebox. ved at der er mange små faktorer, der er afgørende for succes, dog ser jeg mit hjem for nydeligt og rent og med en smule rodalon i luften lykkes det vel.
Du kan altid tage et eventuelt kontamineret sporeprint og dyrke det frem på agar, for derefter at klone myceliet væk fra kontaminationerne.
Lets grow Mushrooms dvden har en udemærket guide til det.
Du kan evt bygge et stinkskab/glovebox selv. Min første bestod i en papkasse og et stykke glas fra en gammel fotoramme. Selvom det ikke er optimalt satte det mine kontaminationer betydeligt ned. Ellers er der mulighed for at bruge en ny gennemsigtig plastiksæk.
Omkring den flydende kultur, så ville jeg være sikker på at jeg har en ren kultur før jeg putter noget i, synes det kan være svært at spotte kontaminationer i LC.