Dette er min egen konklusion, efter at have søgt og læst en hel del om mug og mulige farer ved at konsumre mug på diverse svampefora: 1) Der er få meget farlige mugarter og rigtig mange helt uskadelige, men en sikker ID kan ikke altid gives. 2) Der er ikke er nogen der kan overbevise mig om at de rent faktisk ved, hvad de taler om. Så derfor har jeg valgt et holde mig til et forsigtighedsprincip som sikkert er helt overdrevet.
Næsten alle vil sige at du skal smide hele skidtet ud, hvis det er kontamineret, men det er ofte pga faren for at du kommer til at sprede fremmede sporer i det lille hjem, som så kan ødelægge dine næste grows. Desuden er det ikke sundt for luftvejene at indånde sporer (men det er vigtigt at holde adskilt fra farerne ved at indtage mycotoxiner - giftstoffer produceret af mug. Den primære fare for luftvejene er astma, hvis man er modtagelig herfor - det er MEGET usandsynligt at man ved et lille hobbygrow kan komme til at indånde pathogene sporer i en så stor mængde, at der bogstaveligt talt går mug i ens indre - med mindre man lider af alvorlige defekter ved immunsystemet).
Prøv at se tråden "Mug???" startet af M-T-N - nem at finde for det er ikke så lang tid siden sidste svar blev skrevet. I et svar postede jeg et link til shroomery hvor du kan læse Rodger Rabbits mening om sagen. Han kan vel nok betegnes som en autoritet indenfor dyrkning af psilocybinsvampe, men om der ligger nogen egentlig videnskabelige viden bag hans mening at de mugarter, der forekommer i forbindelse med svampedyrkning er harmløse, det tror jeg ikke. På shroomery findes en gammel tråd, som jeg ikke lige har linket til, hvor Paul Stamets, en anden autoritet, citeres for en advarsel om aldrig at indtage mugarter med et par farver som jeg har glemt, da det skulle være yderst farligt.
Så - der er rigtigt mange tråde med divergerende påstande som det ikke er til at blive helt klog på. Og - du kan sjældent få nogen sikker ID ved at vise et billede på internettet. For at få et 100% sikkert ID skal muggen undersøges på et laboratorie. Man kunne selvfølgelig påstå at man havde fundet det på sin leverpostej og så sende det ind til Fødevaredirektoratet, men jeg har ikke hørt om nogen der har gjort det endnu.

Jeg har ikke stødt på nogen dokumenterede oplevelser med "giftige" svampe, hvor årsagen skulle være mug. Men et eksempel - A. flavus producerer kræftfremkaldende stoffer, og det opdager man vel ikke lige med det samme.
http://shrooms.com/contamination_info.htmJeg har spist svampe, der groede på "sikker afstand" af diverse mug uden at dø af det, eller opleve noget ubehageligt, men jeg aner når alt kommer til alt intet om den mulige spredning af mycotoxiner i substrat. Derfor er min konklusion, at det er bedst at smide lortet ud, hvis man er usikker. Hvis man begyndte at lege med sandsynlighedsregning og ikke var så risikoavers som jeg, er det meget muligt man ville komme til en anden konklusion.
På længere sigt - tag et sporeprint, dyrk selv, så er det ikke så sørgeligt at smide et par svampe eller 30 ud, for du kan lave et par nye kager på kort tid. At dømme efter mængden af forespørgsler om kontaminerede growkits lader det ikke til at de der "smartshops" er særligt smarte til andet end at score kassen. Du kan søge efter at få et gratis sporeprint på google - på engelsk. Der ér stadig et par idealister i live.