Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 02 maj 2025 14:19

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 1061 indlæg ]  Gå til side Foregående  1 ... 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15 ... 54  Næste
Forfatter besked
Medlem
Brugeravatar

Det var 2.flush.
Jeg valgte dumdristigt at plukke svampene :roll: . Kan de så overhovedet spises, hvis kittet var kontamineret?

Og ja, kittet så nasty ud. Fandt dog ud af, at det gule bare var sådan noget... der er i growkit jord, det så bare mærkeligt ud pga lyset. Den mørke plet derimod, var blevet større og havde fået smuk lilla farve :? . btw. Ingen af de svampe jeg plukkede, var i den mørkelilla zone.

Dedikeret medlem

Geografisk sted: Meget langt væk
Dette er min egen konklusion, efter at have søgt og læst en hel del om mug og mulige farer ved at konsumre mug på diverse svampefora: 1) Der er få meget farlige mugarter og rigtig mange helt uskadelige, men en sikker ID kan ikke altid gives. 2) Der er ikke er nogen der kan overbevise mig om at de rent faktisk ved, hvad de taler om. Så derfor har jeg valgt et holde mig til et forsigtighedsprincip som sikkert er helt overdrevet.

Næsten alle vil sige at du skal smide hele skidtet ud, hvis det er kontamineret, men det er ofte pga faren for at du kommer til at sprede fremmede sporer i det lille hjem, som så kan ødelægge dine næste grows. Desuden er det ikke sundt for luftvejene at indånde sporer (men det er vigtigt at holde adskilt fra farerne ved at indtage mycotoxiner - giftstoffer produceret af mug. Den primære fare for luftvejene er astma, hvis man er modtagelig herfor - det er MEGET usandsynligt at man ved et lille hobbygrow kan komme til at indånde pathogene sporer i en så stor mængde, at der bogstaveligt talt går mug i ens indre - med mindre man lider af alvorlige defekter ved immunsystemet).

Prøv at se tråden "Mug???" startet af M-T-N - nem at finde for det er ikke så lang tid siden sidste svar blev skrevet. I et svar postede jeg et link til shroomery hvor du kan læse Rodger Rabbits mening om sagen. Han kan vel nok betegnes som en autoritet indenfor dyrkning af psilocybinsvampe, men om der ligger nogen egentlig videnskabelige viden bag hans mening at de mugarter, der forekommer i forbindelse med svampedyrkning er harmløse, det tror jeg ikke. På shroomery findes en gammel tråd, som jeg ikke lige har linket til, hvor Paul Stamets, en anden autoritet, citeres for en advarsel om aldrig at indtage mugarter med et par farver som jeg har glemt, da det skulle være yderst farligt.

Så - der er rigtigt mange tråde med divergerende påstande som det ikke er til at blive helt klog på. Og - du kan sjældent få nogen sikker ID ved at vise et billede på internettet. For at få et 100% sikkert ID skal muggen undersøges på et laboratorie. Man kunne selvfølgelig påstå at man havde fundet det på sin leverpostej og så sende det ind til Fødevaredirektoratet, men jeg har ikke hørt om nogen der har gjort det endnu. :-)

Jeg har ikke stødt på nogen dokumenterede oplevelser med "giftige" svampe, hvor årsagen skulle være mug. Men et eksempel - A. flavus producerer kræftfremkaldende stoffer, og det opdager man vel ikke lige med det samme. http://shrooms.com/contamination_info.htm

Jeg har spist svampe, der groede på "sikker afstand" af diverse mug uden at dø af det, eller opleve noget ubehageligt, men jeg aner når alt kommer til alt intet om den mulige spredning af mycotoxiner i substrat. Derfor er min konklusion, at det er bedst at smide lortet ud, hvis man er usikker. Hvis man begyndte at lege med sandsynlighedsregning og ikke var så risikoavers som jeg, er det meget muligt man ville komme til en anden konklusion.

På længere sigt - tag et sporeprint, dyrk selv, så er det ikke så sørgeligt at smide et par svampe eller 30 ud, for du kan lave et par nye kager på kort tid. At dømme efter mængden af forespørgsler om kontaminerede growkits lader det ikke til at de der "smartshops" er særligt smarte til andet end at score kassen. Du kan søge efter at få et gratis sporeprint på google - på engelsk. Der ér stadig et par idealister i live. ;-)

Medlem
Brugeravatar

Jeg kiggede også på http://shrooms.com/contamination_info.htm igår (Selvfølgelig først efter jeg havde været nede i posen xD). Da jeg læste om den gule Aspergillus Flavus, kom jeg også i lidt skod humør :P. Men jeg har det fint i dag, så der var vist ingen stor mængde aflatoxiner til mig, men nu har jeg jo heller ikke indtaget noget af det. :|

Det kunne ellers være sygt nok at få staten til at hjælpe en med sine grow! Det ville imo være lidt for aktiv HR fra deres side :P

Planen er også at starte selv lidt, og jeg har også taget et par sporeprints fra det første flush.
Tak for det uddybede svar :)

Dedikeret medlem

Det er jo ikke noget særligt tilfredsstillende svar - vedrørende indtagelse. Status er egentlig bare, at det er svært at danne sig en mening ud fra læsning af diverse onlinefora. Så det skal man lige have i baghovedet inden man bliver superparanoid på baggrund af det jeg skrev.

Hvis nogen skulle ønske en mere tilfredsstillende viden om sagen, ville jeg anbefale at man istedet for at gennemføre en meningsmåling blandt online psykedelikere, prøvede at finde ud af, hvad standard praksis er i almindelig, industriel svampedyrkning. Der går helt sikkert også mug i champignonhallerne, men det betyder næppe at man kaster det hele ud. Er der en standard procedure? Forsøger man at identificere muggen? Der findes lærde bøger om industriel svampeproduktion, man sikkert kan finde ved hjælp af en god bibliotekar, men det er måske smartest at starte med at ringe til landbohøjskolen og bede om at tale om en svampeekspert (fordi det skal være en, der ved noget om produktion, ikke en, der bare kan fortælle om man må spise det man har fundet i skoven), eller ringe til en af de få tilbageværende danske champignonproducenter.

Det er i hvert fald helt sikkert, at hvis mine mug dogmeregler skulle indføres ved lov og ret, så ville vi aldrig mere kunne købe en dansk produceret champignon i Brugsen. Producenterne ville være nødt til at lukke og slukke.

Medlem

Kan der sker noget ved at et growkit bliver dunket i over 24 timer? har nemlig det problem at jeg ikke har adgang til dem lige nu :/

Dedikeret medlem

Godt spørgsmål. Der kan godt ske noget ved det, men om der gør det ved jeg ikke. Bakterier trives rigtigt godt i vand, men i køleskabet er det selvfølgelig ikke helt så slemt. Hvis det fik lov at stå er jeg ret sikker på, at der ville gå bakteriel infektion i det på "et eller andet tidspunkt". Men om dét så først er efter en uge...Det afhænger nok også lidt af, i hvor god form, og hvor rent myceliet er.

Det er mit bud. :-) Du må lige melde tilbage hvordan det gik.

Junior medlem

Der er skrevet meget om hvor meget lys svampene skal have. Jeg har mulighed for at have mit growkit stående frit i et rum, hvor det får det lys det skal have, men det gav dog det problem at svampene voksede "skævt" op og klumpede sig sammen i den ene side af kittet. Til næste grow er kittet blevet tapet ind så det ikke får lys fra siden/bunden og planen var at sætte det ind i et skab hvor jeg har monteret LED lys direkte over det.

Så mit spørgsmål er så om jeg skal holde mig til de 4 timers lys som flere folk anbefaler, eller om det ville give et ligeså godt/bedre resultat at give dem mere lys?

Junior medlem
Brugeravatar

Flere guides og svar her på siden henviser til at man ikke bare giver dem lys 24 timer i døgnet, da det kan resultere i at svampene i dit grow slet ikke følges ad. Du ender så med at stå med nogle som er klar til høst lang tid før de andre. Det ville efter min mening ikke være værd at fortrække, da du så hele tiden skal åbne til dit grow og dermed øge chancen for der kommer noget ind som ikke hører til. Ret mig hvis jeg tager fejl

Personligt giver jeg svampene det lys som nu engang kommer i løbet af dagen, ydermere får de en lampe ind til sig i 3-4 timer om dagen. Det har resulteret i at mine svampe på 6 dagen efter dunkning er begyndt at komme frem og se flotte ud. Dog stadig små! :)

Jeg har konstant 25 grader i mit rum, hvis det kunne have nogen interesse.

Mvh

Junior medlem

jeg har en 15watt pære hængende lige oven over 12 timer i døgnet og det ser ud til at fungere ganske fint :)

Junior medlem

hey har lig købt et growkit. dette growkit skulle være et Turbo et af slagsen det vil sige der kommer kun Et Flush men dette skulle yield en masse svampe. fik sendt en mail med product instructions. i dem stå der man skal stille growkitet i en spand og flyde 2-3 Cm vand i spanden og der eftet putte foli over spanden

efter dette skal det så bare stå i en 3 ugers tid.

det var altså hvad der stod i mailen jeg fik af dem i pakken fik jeg også en Growbag med. nogle der ved om man kan bruge den i steden for da jeg ikk har lyst til at bruge en spand

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Electric Ladyland
Kayser, det har jeg aldrig hørt om. Kan du ikke uploade disse instruktioner?
Lige umiddelbart tror jeg bare det er for at holde fugtigheden oppe, så dertil kan du sagtens bruge din growbag. Det undrer mig bare hvorfor der ikke skulle være vermiculite i.

Junior medlem

WALL OF TEXT HIT YOU

Manual Grow Kit

This kit was developed with the intention to obtain a high yield (150-200 gram) of mushrooms within a short period of growing (1 – 3 weeks). As long as the instructions are followed strictly, the growing is very easy.

Use this kit within the day of buying or keep it in the fridge up to the maximum shelve life (see carton).

Use a bucket, aquarium, battery glass or other water tight box in wich the grow kit can stand stable on the bottom. Fill it with about 2 or 3 centimeters tap water. Remove the rubber band and carefully open the lid of the grow kit. Put it carefully on the bottom of the bucket. No water should get in or on the surface of kit. If the growkit floats there is too much water in the bucket. Close the top of the bucket with transparent foil but leave a small area (about 5 % of the surface) open. The mushrooms need a little fresh air.
Put the bucket on a place where some light (no direct sun light) can reach it and where the temperature is between 20 C and 28 C.
Try not to let the temperature drop to much during the night time. A constant temperature of 24 C is ideal and gives the biggest crop. Never use a heating device in the bucket because this can quicly cause overheating or drying out.Don’t open the foil between times to get a quick peep. This will increase the chance of drying out and infection with bacteria or a mould. The first week the grow kit will appear to be dead. During this time the fungal threads produce growth hormone and little nods (the first stadium of the mushroom) are formed. During the second or third week the mushrooms will shoot up out of the soil. These mushrooms have fluffy sterns up to about 1 cm hight. This is not an infection with another fungus.
The best time to harvest is when the majority of the mushrooms have opened there cap to form a horizontal disc. If the caps darken or turn black or if the caps curl up, the mushrooms should be immediately harvested (they can still be eaten). Take the Grow Kit out the bucket to harvest the mushrooms. All mushrooms (also the younger ones) are harvested by gripping them as a bundle (3 to 6 mushrooms) and pulling them gently with a twisting motion of the grow kit. Keep the bundle in your hand and remove the “roots”and vermiculite (gold coloured grains) with a potato peeler. This vermiculite is a kind of puffed stone and is not harmful when eaten. All mushrooms removed in this way. If the mushroom sterns are black with a sticky powder it is caused by spores fallen out of the caps.
This can be eaten as usual.
The mushrooms can be eaten as they are or the can be dried on a piece of paper. When they are well spread and are lying in a heated room, they are dry in about 1 or 2 weeks.
Because these Grow Kits are developed to give everything in one time the breeding ground is exhausted. It is possible, however \, to obtain a small second crop by putting the Kit back into the bucket (and cover with foil).
As soon as a mould has attacked the kit or when the Kit starts to smells rotten it should be discarded immediately.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Det var da en sjov metode! Men du kan sagtens behandle den som alle andre growkits, bortset fra at du ikke skal hælde vand i kittet. Husk at afspær siderne af kassen.

Junior medlem

okay takker. bare lig så jeg er helt skal jeg så lad vær at dunke det ? og bare putte det i posen nu ?

forstå jeg ikke helt hvor skal luft fugtigheden så komme fra ?? .

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Put kassen i posen, og hæld 2-3cm vand med, fold posen og luk den med to papirclips. Herefter kommer luftfugtigheden selvfølgelig fra vandet, der fordamper.

Junior medlem

okay super du er min Ven

Junior medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Wonderland
Hey allesammen ;)

Jeg har for få dage siden høstet næsten alle svampe i mit growkit, første flush.
De resterende svampe er klar til høst i morgen (regner jeg med), men der er en del udtørrede minisvampe og 'rødder' i overfladen af kittet, skal overfladen renses for disse 'rester', inden kitttet dunkes igen?

- st0rk

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Med rødder mener du vel pins/aborter? Fungi er myceliet - ligesom træet ved et æbletræ - svampene og æblerne er frugtlegmer.

Men disse aborter bør du fjerne, tørre og bruge til hvad du vil bruge de andre svampe til - da disse også indeholder alkaloiderne i noglelunde samme mængder.

Junior medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Wonderland
Mjah, nogen af dem er pins - dem har jeg fjernet.
Rødder var nok et forkert ord at bruge, sorry. Nogen steder på overfladen af kittet, hvor der har stået 3-4 svampe tæt sammen, er der ligesom opstået en solid bund af svampe-materiale. Den bund kunne jeg ikke 'plukke', da jeg høstede resten. Jeg er bange for at rive for meget af kagen med op - så derfor spørger jeg om det er nødvendigt at fjerne det inden næste omgang, eller kan jeg lade det være?

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Det kan du sagtens lade være.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 1061 indlæg ]  Gå til side Foregående  1 ... 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15 ... 54  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]