Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 23 jun 2025 14:26

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 1061 indlæg ]  Gå til side Foregående  1 ... 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25 ... 54  Næste
Forfatter besked
Dedikeret medlem

Du skal huske på, at hele myceliet i princippet er én svamp, og at du bare høster enkelte frugtlegemer ("padehattene"), så det er ikke så underligt, at myceliet reagerer på chokket. Det er meget normalt at det sker, og det er også derfor man normalt siger at det er bedst at høste hele flushet på en gang.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Nordkysten
Nå ja, det kan jeg godt se logikken i, det er bare aldrig sket for mig før, så det var alligevel noget af en overraskelse.

Vil sættet komme sig over chokket og vokser videre hvis man giver det tid eller er det for optimistisk?

Junior medlem

Hej igen folkens.
Mit growkit begyndte at pinne for ca en uge siden, siden da er der kun kommet små svampe på ca. en cm op. Det virker som om at de er stoppet med at vokse nu og de fleste er blålige på stammen og en enkelt har hvide dun på hatten. Hvad kan der være galt (hvis altså der er noget galt)?

Update: stammerne bliver mørkere og flere har fået hvide dun på hattene, kun én enkelt svamp ser frisk ud :(
Bør jeg høste og dunke igen eller er det ude med mit stakkels kit?

Håber jeg snart får svar, er helt depri over det..

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Electric Ladyland
Har hatten foldet sig ud, har deres forhold ændret sig(lufttilførelse, fugtighed, temperatur), har du kort sagt på nogen måde påvirket deres leveomstændigheder?

vedlæg også gerne et billede.

- Anders

Junior medlem

Hej igen and :)
Jeg panikkede og åbnede posen, skar nogle pæne klumper af fra midten hvor myceliet så pænt ud og proppede det i nogle nye kager.
Alle svampende var sorte indeni og der var utroligt mange sorte svampe på siden af plastikkassen.
Nu håber jeg at de nye kager overlever. Ellers må jeg ud og købe mig nogle nye sporer :(

Ps. for at svare på dit spørgsmål: Jeg havde pakket plastikkassen ind i sort plastik for at undgå svampe der voksede langs siden. Kort tid efter dette gik de faktisk i stå :cry:
Har prøvet at tage nogle billeder, men de blev meget dårlige igennem den fugtige pose.

Junior medlem

Geografisk sted: Sjælland
Halløjsa!
Hvornår skal jeg plukke mine svampe, jeg er lidt i tvivl.
Et par af dem har åbnet sig, men hvor længe skal der gå før man plukker dem?

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Schwiez
Du skal plukke dem lige inden sløret under hatten brister

Junior medlem

Så der skal faktisk stadig være den hvide ''hinde'' på, som er under hatten?

Dedikeret medlem

Det er ikke så vigtigt. Dit kit tager ikke skade af, at du høster dem efter de har smidt både slør og sporer. Men hvis du vil tage sporeprints (hvilket kan anbefales) kan det selvfølgelig være lidt upraktisk.

Junior medlem

Tak for svar :-) Meget godt lige at være sikker.
Jeg har nemlig fået et par forskellige svar omkring den hvide hinde stadig skulle være på eller ej.

og her kommer så endnu et spørgsmål :

Når de ligger og tørrer imellem en avis, hvor er det så egentlig bedst at ligge dem?
Jeg tænker gulvet, men er det bedre højere oppe måske??

Dedikeret medlem

Højden er underordnet, så længe der er god luftgennemstrømning. Jeg synes det virker bedre at lægge dem ovenpå noget papir, men uden en avis henover. På den måde bliver de "udsat" for mere luft, og jeg synes de tørrer hurtigere.
Men hvis du vil tørre dem rigtig hurtigt og effektivt, og sørge for at de holder sig tørre, så skulle du tage at kigge på tørring med calciumchlorid :) .

Junior medlem
Brugeravatar

Hey!
jeg er for et par uger siden gået i gang med mit første growkit! (woohoo!)
nå, mit spørgsmål er hvornår jeg skal dunke 2.gang? der kommer nye pins 2. gang nu.

Til at starte med kom der 6 svampe som er høstet, da de var næsten færdige kom der 3 nye pins, og nu er de 3 næsten færdige, og nu: 2 nye pins.
skal jeg høste de små før de er færdige eller vente eller hvordan?

Feta

Medlem
Brugeravatar

jeg kunne godt lige bruge lidt hjælp til, hvad jeg skal gøre når jeg har høstet 1. flush. Skal jeg bare dunke kittet i 12-24 timer?
Eller er der andet jeg skal gøre?

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: København
@feta.

Dine svampe har garateret vokset sig store, og du har sikkert også høstet. Til en anden gang, så plejer man at dunke kagen efter første høst. Du fjerne evt. aborter, og renser kagen under den kolde hane, og dunker den så 12-24timer i køleren.

@Annuller

Se ovenstående ;)

Junior medlem
Brugeravatar

@BehindMind

ja, de er store og flotte. der gik lidt mug i den ene under tørringen me jeg tror den er spiselig.
skal det dunkes i køleren? det har jeg ikke gjort, vi må se hvad der sker.

Feta

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Man behøves ikke at dunke den i køleskabet, men det giver myceliet et kuldeshock, og derved skulle udbytte blive større.

Held og lykke med det. :)

Dedikeret medlem

Det er ret omdiskuteret hvorvidt P. Cubensis får noget som helst ud af kuldechok, men de tager da i hvert fald ikke skade af det :)
Men en positiv ting ved at putte kittet i køleskabet under dunkning er selvfølgelig at det sinker eventuel bakterievækst.. Se evt. den her tråd

Junior medlem

mit growkit har stille og roligt begynt at pinne, men alle svampene vokser ud fra siden på kagen.. hmm

er der noget galt?

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Aarhus
Har 2 mexi growkits sat i gang, og den ene er der MEGET dug i på posens sider, og den anden er der kun lidt dug i, jeg har læst at man kan sprøjte dem med vand, er det noget jeg skulle gøre eller bare lade dem være og se hvad der sker ?

Har også læst at man ikke skal sprøjte direkte på boxen(kagen) ? eller..

Har søgt, fandt ikke noget.

På forhånd tak.

smider billeder op senere hvis det har interesse :)

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Det er helt fint, at der er dug på indersiden af posen. Desuden plejer posen at have et lille filter, som selv sørger for udluftning.

Du kan dog sagtens åbne posen og lufte lidt ud (bruge en eller anden form for vifte) samt sprøjte dem med vand på indersiden af posen, for at opretholde fugtigheden.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 1061 indlæg ]  Gå til side Foregående  1 ... 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25 ... 54  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]