Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 24 jun 2025 20:30

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 1061 indlæg ]  Gå til side Foregående  1 ... 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27 ... 54  Næste
Forfatter besked
Junior medlem

Citat:
Dit growkit lyder som om det er rimelig sundt og stærkt.
Jeg har haft nogle kits der var 3 uger om at pinne, så bare rolig sømand :peace:

Tak til alle der har svaret - det har beroliget mig.
Jeg er helt ny hvad angår svampe, men efter at have læst del om dyrkning fra bunden virker det sgu interessant.

Angående mit growkit er en ny bekymring så småt opstået - de gennemsigtige sider har forårsaget en del pinning ned ad og langs kanten midt i substratet - jeg har under tilnærmelsesvist sterile forhold forsøgt at fjerne dem med pincet, men nogle sidder godt fast og jeg vil uundgåeligt skade kagen meget?

Hvad skal jeg gøre? ignorere dem - eller forsøge at fjerne dem og dermed muligvis ødelægge kagen?

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: København
Bare lad dem være indtil du har høstet dit første flush. Derefter kan du bare fjerne dem sammen med de andre "aborts".

Du kan evt dække siderne så growkittet, så svampene kun får lys oppefra. Så ved de hvor de skal vokse hen, og kommer ikke på afveje. :)

Junior medlem

Hey

jeg har købt sådan et ready to go growkit, men synes det er lidt underligt at der intet er dukket op endnu, den har stået i 1½ uge. de sidste 5-6 dage ca. synes jeg ikke rigtigt der er sket noget, og duggen ind vendig er forsvundet??!?!? hvad skal jeg gøre?

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: København
Hvor ser myceliet ud? Ser det sundt ud (hvidt)?

Du kan sprøjte vand på indersiden af posen med en forstøver og derved hjælpe med at opretholde fugtigheden.

Junior medlem

Tog sgu lige et billed så i kan se :)

Billede

Det med forstøver har jeg prøvet to gange, men det er ligesom om at fugtigheden ikke bliver højere?

EDIT: Ehm okay, lidt en fail fra min side, men har lige opdaget at der så småt er begyndt at stikke noget op nu, (er kommet siden jeg postede mit indlæg i nat)
Men det er kun på de hvide plamager i kan se til højre i billedet.. burde de ikke komme over det hele? eller det kommer måske?

Medlem
Brugeravatar

jo det skal nok komme :) bare vent

Junior medlem

Nice tak for hjælpen :)
i kan da lige få et close up af de SMÅ søde svampe :)

Billede

Billede

Junior medlem

Geografisk sted: syd for oslo - nord for rom
Først og fremmest mange tak for den gode side...masser af svar finder man herinde med sikkerhed :D

- så til mit spørgsmål...

jeg har haft et vækstmedie /ståendeliggende, som efter sigende skulle være fuldt koloniseret med mycelie (vermiculite - rugkorn - fået en lille "kage" af en kammerat)...ser umiddelbart også sadan ud men synes nu at overfladen ikke var "hvid" nok endnu. mente derfor der evt. ikke var nok luftfugtighed og varme til den likke, så derfor tog jeg to kasser og fyrede dem sammen med vand i bunden på den nederste incl. et akvarie-varmelegeme...dejligt varmt har den ligget de sidste par dage og blevet meget flottere på toppen...den er nærmest eksproleret nede i beholderen

- hvad nu...skal jeg knalde en lille diodelampe ind i kassen for at mine små svampe kan begynde at vokse efter noget?
- temperaturen ligger konstant på 27-30 grader C* - bliver ventlileret dagligt 2 gange..., skal jeg ændre varmen?
-luftfugtigheden er nærmest omkring 100% da der er rigeligt med kondensvand i kasserne (har hægtet noget folie over kagen så den ikke får vandperler på sig. Skal jeg skifte luftfugtigheden eller lade den være?

mit setting - simpek konstruktionstegning

_____________________________ top+ låg (kasse 1.)
_____________________________top (kasse 2.)

MYCELIE
_____________________________bund (kasse 2.)
VARMELEGEME+VAND
_____________________________bund (kasse 1.)

håber i har en masse svar til mig hurtigts muligt :D

mvh

!

Dedikeret medlem

Har selv haft mig et setup identisk med dit, og jeg havde rigtig gode resultater (som jeg stadig nyder godt af her næsten et år efter :) ).
For at "lokke" myceliet til at begynde frugtsætningen bør du:

Sænke temperaturen (ca. 25 grader har virket godt for mig)
Sørge for at myceliet får lys (helst oppefra, for at undgå "side pinning")
Sørge for at myceliet har nogen mulighed for luftudveksling med omgivelserne (det man kalder FAE - fresh air exchange)

Junior medlem

1000 tak for dit hurtige svar

- jeg har lige sat temperaturen ned på ca. 25 grader C* og fundet en lille "diode-cykellygte" og hængt fast i låget på mit setup. har tilmed taget mig friheden at tape siderne på bøtten, hvori myceliet befinder sig i,til - i håb om bedre grobetingelser...

- det med det friske ludt bliver straks sværre - dog gør jeg mig det besvær at "lufte" min kage 2-3 gange dagligt, i håb om at det kunne være tilstrækkeligt ;D

..................

skal nok smide et par billeder af mine juicy-snacks når de engang er nået så vidt ....

Junior medlem

Geografisk sted: Danmark
Hey. Jeg nyder svampe en gang i mellem men er ikke arrig tripper. Sidder i skrivende stund og lægger skumle planer, har tænkt mig at investere i et growkit og dyrke noget potent stads. Hawaii foreksempel. Kunne godt tænke mig at høre om forskellige metoder til konservering af svampe så de kan holde sig over lange tidsperrioder. (hexebrygge mm.) ;)

Dedikeret medlem

Det bedste, og samtidig også nemmeste, er helt klart at tørre dem. Hvis de er knastørre kan de holde sig nærmest ubegrænset. Hvis du vil sikre en hurtigere og mere fuldstændig tørring kan du tørre med Calciumchlorid.

- en arrig tripper :wink:

Junior medlem

endnu engang 1000 tak for dit svar, men regner nu med at konsumere nogle friske ;P (de smager nu bare engang bedre), resten ryger ned i en beholder som jeg har luret på nettet :D

_________ <- beholder af en eller anden art (slf. noget som tåler juice :D)
svampe
-----------
CaCl2
-----------
"saft"?
_________

håber i forstår hvad jeg mener med "stregerne" foroven....tror selv at det kommer til at fungere fint.

Dedikeret medlem

Jep, det er præcis måden at gøre det på. Det vigtige er at svampene ikke kommer i kontakt med Calciumchloriden (den havde du sikkert grejet :wink: ). Ikke at calciumchlorid er synderligt giftigt - det er faktisk godkendt til brug i fødevarer - men det smager hæsligt!
En relativt stor portion af mine svampe fik noget calciumchlorid på sig, og lad os bare sige at de ikke har vist sig som den store kulinariske fornøjelse :wink: .

I øvrigt er det en god idé at holde beholderen lukket når svampene og calciumchloriden er blevet puttet deri - for at undgå at calciumchloriden bliver mættet af fugt fra luften. :)

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: Kolding
Arla skrev:
endnu engang 1000 tak for dit svar, men regner nu med at konsumere nogle friske ;P (de smager nu bare engang bedre), resten ryger ned i en beholder som jeg har luret på nettet :D

_________ <- beholder af en eller anden art (slf. noget som tåler juice :D)
svampe
-----------
CaCl2
-----------
"saft"?
_________

håber i forstår hvad jeg mener med "stregerne" foroven....tror selv at det kommer til at fungere fint.

Du bør forresten flytte det over i en ny beholder, når svampene er færdigtørrede og skal langtidsopbevares. Selv bruger jeg klassikeren med at smide et kaffefilter med calciumchlorid med i den nye beholder, for at sikre mig der ikke skabes kondens i beholderen - og jo mere lufttæt jo bedre, patentglas er gode til formålet :)

Blev lidt forvirret da jeg læste tråden igennem, men går ud fra det er en plan over tørringen af dine svampe :)

Junior medlem

Hej

jeg skrev tidligere i denne tråd fordi jeg var bange for mit growkit var gået totalt i stå da der ikke var sket det store, jeg opdager så et par dage efter at der er dukket bitte små svampe op og får afvide her på boardet at det skal nok komme, men ehm nu er der ikke rigtigt sket så meget siden sidst udover de få helt små svampe der er dukket op er ikke vokset noget specielt siden min sidste post.

det er nu 4-5 uger siden growkittet blev dunket og sat i gang..
og kagen er ikke blevet "hvid" over det hele kun nogle få plamager som i kan se på billedet :

Billede
Den har ikke ændret sig meget de sidste 2-3 uger.

Hvad skal jeg gøre?

Junior medlem

hey kære læsere...

nogle mdr. siden fik jeg et "growkit" af en kammerat. Satte det derefter i en hjemmelavet "varme/luftfugtigheds-box", for at opnå de ultimative vækstbetingelser...det har fungeret efter hensigten - dog stiller jeg mig selv et spørgsmål - den første pin der dukkede op er vokset sig kæmpe stor og først nu hvor hvor den er ved at være "moden" dukker de andre pins op....hvad skyldes det?

prøver lige at uploade et billede...

Junior medlem
Brugeravatar

Hej alle i dejlige svampe elskere derude,

Skal lige få afklaret noget: Har omrking 30-40 svampe der nu er mellem 1 og 4 cm, men de har alle fået små ( under 1mm) hvide prikker på capsne, (formentligt mycelie da jeg kan se meget små fine hår) Men ville bare lige sikre mig at det er normalt.

Mit grow kit står ved et vindue, og får hverken for meget eller for lidt lys, luftfugtigheden er måske noget andet, da der har dannet sig små dråber på indersiden af posen. Udover de små hvide prikker ser svampende meget fine ud, med massere af dejligt mycelie ved bunden ;) Jeg har ingen mulighed for at tage et billed atm, men kan evt prøve at låne et cam af en ven?

Jeg er storryger hvis det har nogen indflydelse på evt luftbårne bakterier? måske jeg skulle åbne for vinduet, eller stille eddike op?

Medlem

Prøver igen:
er der nogle herinde der har erfaring med de growkits som er "færdiglavet" og som blot kræver at man hælder x-mL vand i, og lader det trække i 12-24 timer og derefter vil gro i løbet af de næste 2 uger?

Peace

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: .....
@Skandalesvampen - et foto ville være godt! Er det en masse prikker eller enkelte? Foto ja, foto

@Diamond-o1 - det er der mange der har, hvad vil du gerne vide?

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 1061 indlæg ]  Gå til side Foregående  1 ... 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27 ... 54  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]