fizh skrev:
Okay. Hvad ville der ske, hvis jeg bare lader den fuldt koloniserede kage blive i inkuberingskammeret? Vil den prøve at pinne?
Flimmer skrev:
Nej, ikke hvis den bliver i glasset. Den skal have høj luftfugtighed, masser af ilt og lavere temp. for at pinne. Den vil med tiden, begynde at lave nogle Sclerotia agtige vækster og vil være svær at starte op igen..
Et par måneder siden -
mbl skrev:
hej skal man lufte ud i sin grow box ved godt at de vokser hurtigere vis man gør men er det nødvendigt ?

Om Shanti skrev:
Min formodning er, at hvis der overhovedet ikke er nogen udluftning så vil du få både færre og mindre svampe, men det er meget muligt at et par stykker når at poppe op inden myceliet ikke længere kan få vejret. Som And skriver er der mange muligheder for at sikre en minimal luftudveksling, og i gamle dage, inden Psilocybe Fanaticus (PF) opfandt ... PF-tek = riskager, så var det ret almindeligt for hobbydyrkere at dyrke invitro, dvs i glas og med ret minimal udluftning. Men lidt frisk luft tror jeg der skal til. Men jeg håber jeg ikke har ret!

Siden jeg skrev ovennævnte har jeg haft lejlighed til at bede en god vens hests ven at prøve lidt "invitro" ("i glas") og "chronic" (navnet efter den nu udødeliggjorte opfinder) tek, og så så jeg lige udvekslingen om pinning i inkubator og tænkte at jeg vil dele de erfaringer min ven har oversat fra Hestisk. Begge er teks som man kan finde en del læsestof om, fx på
http://forums.mycotopia.net/growing-inv ... onic-bags/ Hvis der kommer lidt lys til kan kagerne sagtens både pinne og udvikle svampe i glassene mens de står i en inkubator. Det kan godt ske at kolonisation har en optimal temperatur på 28-29 grader, men der er et pænt temperaturoverlap, hvor det hele kan lade sig gøre. 26 +-1 grad lader til at fungerer fint. Det er muligt at pinning vil være hæmmet ved højere temperaturer. Glassene stilles med bunden i vejret når de er koloniserede. Luftudveksling består i, hvad der nu kan trænge igennem – glassene var lukket efter standard procedure med 2 lag staniol og 1 cm vermiculite lag..
Min ven af en ven fulgte ikke de ortodokse anvisninger for at ramme den perfekte fugtighedsbalance for et par ”chronic” glas (her sætter man kagen ind i et større glas, min vens ven brugte de store Nescafe glas (200g) ), og endte med for høj fugtighed --> en kage røg ud pga tydelig sød duft af bakteriel infektion, og på de glas hvor frugterne ellers vokser sundt og raskt er det et problem at der har været kondens på nogle af frugthattene i længere tid så nogle af dem har fået mindre bakterielle infektioner (læs: halvrådne). Kagerne var dunket og forsynet med vermiculite nedenunder og ovenpå, og det var tydeligvis for meget, i forhold til at den eneste luftudveksling i disse glas kom fra at lågene ikke var skruet stramt på.
Et par konklusioner: Svampene bliver mindre når man lader kagerne blomstre "invitro", de tager lidt længere tid om at vokse, og er lidt mere besværlige at gøre rene for vermiculite stumper osv., men til gengæld kan de passe sig selv, bare de får lys. Umiddelbar konklusion er at man med ”chronic” skal være helt sikker på at ramme det rette forhold mellem luftudveksling, temperatur og vandindhold. Hvis man kan det er denne tek invitro overlegen i forhold til, hvor meget man kan høste.Og hvis man ikke rammer rigtigt fra begyndelsen er det mere besværligt at ændre på senere, end hvis man brugte en ordinær grokasse, hvor det er nemt at bruge en vandforstøver eller lufte lidt ekstra ud. Men frugterne ved "chronic" var ikke markant mindre end under almindelige forhold for min vens hest. (Høsten mindre i det her tilfælde fordi nogle af frugthattene selvfølgelig smides ud.) "Invitro" vinder pga at den er så idiotsikker så min vens hests gode ven kunne klare det. Når man derudover overvejer arbejdstiden vil jeg sige at ”invitro” dyrkning slet ikke er noget dumt alternativ. Det er næppe nødvendigt at nævne, at "invitro" kan udføres ret diskret.
Tilføjelse: Nok smartere hvis jeg gav direkte links til de de to tek's
IN VITRO -
http://forums.mycotopia.net/growing-inv ... f-tek.htmlCHRONIC -
http://forums.mycotopia.net/growing-inv ... k-pdf.htmlresten af "Vaults" for invitro/chronic indeholder en lang række variationer over det grundlæggende tema: start, lad stå til, høst.
Tilføjelse 2: Ved Chronic - Overvej om kagen nu også kan komme helskindet ud af glasset igen når det bliver tid til at høste...