Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 16 apr 2024 07:08


Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 397 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 20  Næste
Forfatter besked
Indlæg: 22 sep 2009 22:43 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 04 sep 2009 17:36
Indlæg: 78
Geografisk sted: Køb En Havn
Har prøvet at søge på google, men synes ikke rigtigt at der kom nogle ordenlige svar frem. Men prøver igen.

er ikke speciel klog på hvordan man dyrker svampe, så bliver lige nød til at komme med et sidste noob spørgsmål.
Hvordan kan jeg få sporene fra en frisk svamp ? :)


Top
 Profil  
 
Indlæg: 22 sep 2009 22:48 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 20 okt 2008 18:35
Indlæg: 1267
Nu du selv siger du ikke er specielt klog på svampedyrkning, så var det måske en rigtig god idé at kigge i denne guide :)
Samlet viden/guldkorn

Der står virkelig alt hvad du skal vide for at komme i gang og holde det ved lige...


Top
 Profil  
 
Indlæg: 23 sep 2009 00:03 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 12 apr 2007 21:00
Indlæg: 1824
Geografisk sted: Electric Ladyland
Ariaji skrev:
Du skal jo bruge nogle sporer... Om det kommer fra printform, fra friske svampe eller i en sprøjte er som sådan ligegyldigt.

Mjaeh.. Teknisk set kan vedkommende jo godt dyrke svampe et helt liv uden nogensinde at røre et sporeprint, eller en kanyle med sporer - via. kloning eller grain-to-grain, hvis det ikke er det samme. Eller han kan købe sig en flydende kultur, dem er man vist begyndt at sælge til uhyggelige overpriser, som sporer også bliver solgt til. Heldigvis er der do-ut-des-metoden/foreningen.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 23 sep 2009 09:09 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 07 feb 2007 21:39
Indlæg: 76
Geografisk sted: slagelse
Ariaji skrev:
Du skal jo bruge nogle sporer... Om det kommer fra printform, fra friske svampe eller i en sprøjte er som sådan ligegyldigt.

Vi kan ikke hjælpe dig med butikker grundet regelsættet, mester. Søg på google, det er slet ikke så svært.



Ariaji har ret! men pas på med fra hvilke steder du køber..
jeg har før haft betalt for spore, men ikke fået nogle..


Top
 Profil  
 
Indlæg: 23 sep 2009 10:04 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 20 okt 2008 18:35
Indlæg: 1267
And skrev:
Ariaji skrev:
Du skal jo bruge nogle sporer... Om det kommer fra printform, fra friske svampe eller i en sprøjte er som sådan ligegyldigt.

Mjaeh.. Teknisk set kan vedkommende jo godt dyrke svampe et helt liv uden nogensinde at røre et sporeprint, eller en kanyle med sporer - via. kloning eller grain-to-grain, hvis det ikke er det samme. Eller han kan købe sig en flydende kultur, dem er man vist begyndt at sælge til uhyggelige overpriser, som sporer også bliver solgt til. Heldigvis er der do-ut-des-metoden/foreningen.


Ja ok :)
Men det kræver da stadig en hvis forståelse for svampe og sterile forhold så der ikke går kage i det hele - no pun intended...


Top
 Profil  
 
Indlæg: 23 sep 2009 11:46 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 12 apr 2007 21:00
Indlæg: 1824
Geografisk sted: Electric Ladyland
Ariaji skrev:
And skrev:
Ariaji skrev:
Du skal jo bruge nogle sporer... Om det kommer fra printform, fra friske svampe eller i en sprøjte er som sådan ligegyldigt.

Mjaeh.. Teknisk set kan vedkommende jo godt dyrke svampe et helt liv uden nogensinde at røre et sporeprint, eller en kanyle med sporer - via. kloning eller grain-to-grain, hvis det ikke er det samme. Eller han kan købe sig en flydende kultur, dem er man vist begyndt at sælge til uhyggelige overpriser, som sporer også bliver solgt til. Heldigvis er der do-ut-des-metoden/foreningen.


Ja ok :)
Men det kræver da stadig en hvis forståelse for svampe og sterile forhold så der ikke går kage i det hele - no pun intended...

Det er ikke for at fluekneppe det hele sønder og sammen, men... Det behøver vedkommende næsten ikke engang! Se bare growkits, de er da idiotsikre. Det betaler man så også dyre domme for, ifht. at sporeprint kun koster en euro, men stadig behøver vedkommende ikke have med sporer at gøre.
Det er naturligvis bedst at vide noget om svampe og sterilitet, for man skal vide hvad man leger med og denne viden forudsætter heller ikke non-spore-løsninger om man så må sige: bare fordi man ved meget om det, behøver man ikke have en praktisk viden.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 23 sep 2009 16:25 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 20 okt 2008 18:35
Indlæg: 1267
Jamen du har så evigt ret, kære And.
Ærligt talt så havde jeg glemt alt om growkits...
Det er nok pga. prisen jeg har afskrevet dem for så længe siden og så glemt alt om dem.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 23 sep 2009 23:54 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 04 sep 2009 17:36
Indlæg: 78
Geografisk sted: Køb En Havn
Ariaji skrev:
Nu du selv siger du ikke er specielt klog på svampedyrkning, så var det måske en rigtig god idé at kigge i denne guide :)
Samlet viden/guldkorn

Der står virkelig alt hvad du skal vide for at komme i gang og holde det ved lige...


har kigget der, og søgt. Men kan ikke finde noget om hvordan jeg skal gøre for at bruge sporene fra en frisk plukket svamp :). Skal jeg Ryste den ud og kagen eller noget i den stil ?


Top
 Profil  
 
Indlæg: 24 sep 2009 01:47 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 12 apr 2007 21:00
Indlæg: 1824
Geografisk sted: Electric Ladyland
Weed Is Almighty skrev:
Ariaji skrev:
Nu du selv siger du ikke er specielt klog på svampedyrkning, så var det måske en rigtig god idé at kigge i denne guide :)
Samlet viden/guldkorn

Der står virkelig alt hvad du skal vide for at komme i gang og holde det ved lige...


har kigget der, og søgt. Men kan ikke finde noget om hvordan jeg skal gøre for at bruge sporene fra en frisk plukket svamp :). Skal jeg Ryste den ud og kagen eller noget i den stil ?

Det vil blive tilføjet straks.

Du skal bruge flg.:

    Et rent glas
    et stykke staniol, skal være dobbelt så langt som glassets diameter
    evt. lidt sprit
    en ziplock-pose
    en svamp der har sat sporer

Læs hele guiden igennem før du begynder, det vil være paint-billeder indtil jeg får fikset andet sammen.
Tag staniolen og fold det så du kan have dit glas på det to gange overfor hinanden, som vist her:
Billede

Sprit det gerne let af, sammen med glasset. Men let, vi vil jo ikke ødelægge sporerne. Det skal bare tørres af med et stykke køkkenrulle med sprit på.
Fold den ene side nedad eller opad, så du kan have al staniolen i glasset.
skær hatten af svampen, og placer denne på staniolen, med lamellerne opad.

Lad svampen stå nogle timer, eks. natten over. Herefter fjerner du glasset og folder den ekstra side henover, og bukker kanterne ind, så sporerne bliver lukket forholdsvist tæt inde. Dette kommes i en ziplock-pose og opbevares køligt, tørt og så rent som muligt.

Tip: husk at du arbejder med sporer, det er vigtigt at området er rent og vindløst, samt at der ikke er langt fra svampehøst til sporeprintet.
Alternativt kan hatten dyppes i et forberedt vandmedie, men det har jeg ingen erfaring med.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 27 okt 2009 23:36 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 13 okt 2009 22:29
Indlæg: 72
Hvor får i sporerne fra? Er det bare nogle i henter udefra naturen her i efteråret, eller er det ligesom hashfrø, noget i køber på nettet?


Top
 Profil  
 
Indlæg: 28 okt 2009 00:00 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 20 okt 2008 18:35
Indlæg: 1267
Over nettet.
Men vi kan desværre ikke specificere det yderligere grundet regelsættet.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 05 nov 2009 20:24 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 22 maj 2004 17:47
Indlæg: 1308
Geografisk sted: København
Jeg har fundet nogle Kerr glas. De skulle efter sigende være 4oz (ca. 6cm høje).

Er de gode nok eller er det bedre med større glas?


Top
 Profil  
 
Indlæg: 05 nov 2009 20:25 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 20 okt 2008 18:35
Indlæg: 1267
De er fine nok - hvis du synes de er for små, så laver du bare flere kager :)


Top
 Profil  
 
Indlæg: 05 nov 2009 20:58 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 22 maj 2004 17:47
Indlæg: 1308
Geografisk sted: København
Cool, jamen så gør jeg da bare det. :)


Top
 Profil  
 
Indlæg: 06 nov 2009 08:42 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 22 maj 2004 17:47
Indlæg: 1308
Geografisk sted: København
Jeg har nu købt noget vermiculite. Valget stod mellem groft eller fint vermiculite, men det faldt nu på groft.

De tråde som jeg har læst har enten sagt at, det er ligemeget om det er fint eller groft. Andre siger at groft er bedst, da myceliet bedst kan lide at det er lidt luftigt. hvad siger i?


Top
 Profil  
 
Indlæg: 06 nov 2009 11:01 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 20 okt 2008 18:35
Indlæg: 1267
Groft er helt fint (hoho).
Men jo, personligt har jeg gode erfaringer med groft vermiculite. Mit mycelie spreder sig i hvert fald fint!


Top
 Profil  
 
Indlæg: 14 nov 2009 11:21 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 22 maj 2004 17:47
Indlæg: 1308
Geografisk sted: København
Jeg er igang med at lave min egen liquid culture.

Det har nu stået 2 dage, men er stadig meget grumset. Er dette normalt og går der bare et stykke tid før det falder til ro? Har jeg måske kommet for meget honning i?

Billede


Top
 Profil  
 
Indlæg: 16 nov 2009 09:04 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 22 maj 2004 17:47
Indlæg: 1308
Geografisk sted: København
ohh, du altvidende Ariaji. Har du intet svar til dette spørgsmål? :)

Om ikke andet, så laver jeg en ny gang liquid culture i løbet af ugen, og denne gang putter jeg lidt mindre honning i. Så håber jeg på et bedre resultat.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 16 nov 2009 11:39 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 20 okt 2008 18:35
Indlæg: 1267
Ohh, du kære BehindMind. Nej det har jeg desværre ikke, da jeg ingen erfaring har med flydende kulturer. Så det undgår jeg helst at svare på :)
Og smigrende du kalder mig alvidende, men det er jeg altså langt fra :oops:

Held og lykke med dine kulturer.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 16 nov 2009 12:19 
Offline
Dedikeret medlem

Tilmeldt: 17 sep 2007 15:10
Indlæg: 681
Geografisk sted: Meget langt væk
Ja det ser i hvert fald ud som om der er alt alt for meget honning i, med mindre det er noget helt ekstremt mørk honning du har brugt. Husk at det er bedre at putte lidt for lidt sukkerstoffer i end lidt for meget. Men du kan jo lade den stå og se om der er noget, der kan vokse i den, man ved jo aldrig.


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 397 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 20  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 3 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team