Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 10 maj 2024 16:22

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 397 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 20  Næste
Forfatter besked
Indlæg: 19 feb 2009 19:27 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 22 nov 2006 11:17
Indlæg: 1171
Geografisk sted: Halvvejs mod øst
Dunk kagen 10-12 timer i køleskab og sæt den i growboksen.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 20 feb 2009 16:35 
Offline
Dedikeret medlem

Tilmeldt: 17 sep 2007 15:10
Indlæg: 681
Geografisk sted: Meget langt væk
fizh skrev:
Okay. Hvad ville der ske, hvis jeg bare lader den fuldt koloniserede kage blive i inkuberingskammeret? Vil den prøve at pinne?

Flimmer skrev:
Nej, ikke hvis den bliver i glasset. Den skal have høj luftfugtighed, masser af ilt og lavere temp. for at pinne. Den vil med tiden, begynde at lave nogle Sclerotia agtige vækster og vil være svær at starte op igen..

Et par måneder siden -
mbl skrev:
hej skal man lufte ud i sin grow box ved godt at de vokser hurtigere vis man gør men er det nødvendigt ? :)

Om Shanti skrev:
Min formodning er, at hvis der overhovedet ikke er nogen udluftning så vil du få både færre og mindre svampe, men det er meget muligt at et par stykker når at poppe op inden myceliet ikke længere kan få vejret. Som And skriver er der mange muligheder for at sikre en minimal luftudveksling, og i gamle dage, inden Psilocybe Fanaticus (PF) opfandt ... PF-tek = riskager, så var det ret almindeligt for hobbydyrkere at dyrke invitro, dvs i glas og med ret minimal udluftning. Men lidt frisk luft tror jeg der skal til. Men jeg håber jeg ikke har ret! :)

Siden jeg skrev ovennævnte har jeg haft lejlighed til at bede en god vens hests ven at prøve lidt "invitro" ("i glas") og "chronic" (navnet efter den nu udødeliggjorte opfinder) tek, og så så jeg lige udvekslingen om pinning i inkubator og tænkte at jeg vil dele de erfaringer min ven har oversat fra Hestisk. Begge er teks som man kan finde en del læsestof om, fx på http://forums.mycotopia.net/growing-inv ... onic-bags/

Hvis der kommer lidt lys til kan kagerne sagtens både pinne og udvikle svampe i glassene mens de står i en inkubator. Det kan godt ske at kolonisation har en optimal temperatur på 28-29 grader, men der er et pænt temperaturoverlap, hvor det hele kan lade sig gøre. 26 +-1 grad lader til at fungerer fint. Det er muligt at pinning vil være hæmmet ved højere temperaturer. Glassene stilles med bunden i vejret når de er koloniserede. Luftudveksling består i, hvad der nu kan trænge igennem – glassene var lukket efter standard procedure med 2 lag staniol og 1 cm vermiculite lag..

Min ven af en ven fulgte ikke de ortodokse anvisninger for at ramme den perfekte fugtighedsbalance for et par ”chronic” glas (her sætter man kagen ind i et større glas, min vens ven brugte de store Nescafe glas (200g) ), og endte med for høj fugtighed --> en kage røg ud pga tydelig sød duft af bakteriel infektion, og på de glas hvor frugterne ellers vokser sundt og raskt er det et problem at der har været kondens på nogle af frugthattene i længere tid så nogle af dem har fået mindre bakterielle infektioner (læs: halvrådne). Kagerne var dunket og forsynet med vermiculite nedenunder og ovenpå, og det var tydeligvis for meget, i forhold til at den eneste luftudveksling i disse glas kom fra at lågene ikke var skruet stramt på.

Et par konklusioner: Svampene bliver mindre når man lader kagerne blomstre "invitro", de tager lidt længere tid om at vokse, og er lidt mere besværlige at gøre rene for vermiculite stumper osv., men til gengæld kan de passe sig selv, bare de får lys. Umiddelbar konklusion er at man med ”chronic” skal være helt sikker på at ramme det rette forhold mellem luftudveksling, temperatur og vandindhold. Hvis man kan det er denne tek invitro overlegen i forhold til, hvor meget man kan høste.Og hvis man ikke rammer rigtigt fra begyndelsen er det mere besværligt at ændre på senere, end hvis man brugte en ordinær grokasse, hvor det er nemt at bruge en vandforstøver eller lufte lidt ekstra ud. Men frugterne ved "chronic" var ikke markant mindre end under almindelige forhold for min vens hest. (Høsten mindre i det her tilfælde fordi nogle af frugthattene selvfølgelig smides ud.) "Invitro" vinder pga at den er så idiotsikker så min vens hests gode ven kunne klare det. Når man derudover overvejer arbejdstiden vil jeg sige at ”invitro” dyrkning slet ikke er noget dumt alternativ. Det er næppe nødvendigt at nævne, at "invitro" kan udføres ret diskret.

Tilføjelse: Nok smartere hvis jeg gav direkte links til de de to tek's
IN VITRO - http://forums.mycotopia.net/growing-inv ... f-tek.html
CHRONIC - http://forums.mycotopia.net/growing-inv ... k-pdf.html
resten af "Vaults" for invitro/chronic indeholder en lang række variationer over det grundlæggende tema: start, lad stå til, høst.

Tilføjelse 2: Ved Chronic - Overvej om kagen nu også kan komme helskindet ud af glasset igen når det bliver tid til at høste... :-)


Senest rettet af Schhhvamp 22 feb 2009 13:33, rettet i alt 1 gang.

Top
 Profil  
 
Indlæg: 20 feb 2009 20:37 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 07 dec 2008 20:54
Indlæg: 66
Invitro, det var da godt nok et specielt tek. Jeg tror nu jeg ville foretrække, at mine små babyer fik lidt mere plads til at gro :D


Top
 Profil  
 
Indlæg: 20 feb 2009 22:29 
Offline
Dedikeret medlem

Tilmeldt: 17 sep 2007 15:10
Indlæg: 681
Geografisk sted: Meget langt væk
Ja, brug din growboks, svampene bliver både større og ikke mindst flottere, og det er vel også lidt sjovere. Hver dyrkningsmetode har sine fordele og ulemper. Når jeg konkluderede at invitro "vinder", mente jeg i øvrigt kun invitro sammenlignet med chronic. :-)


Top
 Profil  
 
 Titel: Re:
Indlæg: 10 apr 2009 19:55 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 26 jul 2008 19:04
Indlæg: 215
Flimmer skrev:
Halugenlampe skrev:
Snyder du også i poker?

Ja, jeg snyder i poker og går i seng med din mor :lol:
Her et billed, af mit mini flowhood akvarie :? Men det virker :D
Billede

Hvis du vil forædle din strain, vil jeg anbefale, at bruge frugtlegmer
og klone direkte i rug og springe agaragar over. Så har du en enkelt stamme.
Jeg laver multispore PF-tek for sjov og vælger så nogle fine og raske svampe, til at dyrke videre 8)
Så er de forædlet :wink:


hey flimmer kan jeg få navnet på din luftrenser :)


Top
 Profil  
 
Indlæg: 28 apr 2009 18:21 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 27 okt 2008 21:50
Indlæg: 1307
Geografisk sted: Blå stue afdeling 2A
Jeg har lige et hurtigt spørgsmål. Jeg har høstet de sidste svampe fra første flush, men havde ventet en dag for længe (pisse nedern) så at overfladen på growboxen var godt dækket af spore,.. ødelægge det kitte? jeg har duket det igen, til andet flush ?

_________________
Alt hvad jeg skriver her på boardet er baseret på fantasi og forestillinger. Jeg tager intet ansvar for mine udtalelser, ej heller for dine beslutninger baseret her på. Mine holdninger har ingen troværdighed, og bør forstås med kraftig ironi. Jeg har intet personlig kendskab til stoffer, eller folk der tager dem. :)

Mvh.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 29 apr 2009 12:38 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 26 jul 2008 19:04
Indlæg: 215
nej det sker der ikke noget ved :)


Top
 Profil  
 
Indlæg: 21 jun 2009 09:00 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 21 nov 2006 00:51
Indlæg: 94
Geografisk sted: Denmark
kun en fordel, det siger vel sig selv...


Top
 Profil  
 
Indlæg: 24 jun 2009 18:15 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 27 okt 2008 21:50
Indlæg: 1307
Geografisk sted: Blå stue afdeling 2A
Hey svampe dyrkere, jeg har et spørgsmål.

Nogle af mine svampe har åbnet sig alt for tidligt, de er ikke højere end omkring en centimeter, og alligevel ligner de ikke små pikhoveder eller hva man skal sige :P

- gør dette noget? og vil de bare fortsat vokse som normalt. eller er disse arborter? på forhånd tak :)

- God sommer! :P

_________________
Alt hvad jeg skriver her på boardet er baseret på fantasi og forestillinger. Jeg tager intet ansvar for mine udtalelser, ej heller for dine beslutninger baseret her på. Mine holdninger har ingen troværdighed, og bør forstås med kraftig ironi. Jeg har intet personlig kendskab til stoffer, eller folk der tager dem. :)

Mvh.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 25 jun 2009 23:18 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 25 jun 2009 23:00
Indlæg: 9
Tænkte på om nogen vidste om det er muligt og købe en gro kasse dunke den også putte indholdet i et hul i græsplænen kan de trives sådan eller skal de være lidt større før jeg kan gro dem ud hvis man overhovet kan ?


Top
 Profil  
 
Indlæg: 26 jun 2009 00:06 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 12 apr 2007 21:00
Indlæg: 1824
Geografisk sted: Electric Ladyland
weerneer: Det er nok bare miniature-svampe, aborter udfolder så vidt jeg husker ikke en hat.
Minitaage: Det kan du ikke, du kan dog videreudvikle dit cubensis mycelie og gøre det så stærkt at det kan gro i en kompostblanding udenfor, men det tager et par år. Der er andre svampe der trives udendørs, og dette er her mere om i vort forum.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 26 jun 2009 00:27 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 22 nov 2006 11:17
Indlæg: 1171
Geografisk sted: Halvvejs mod øst
minitaage skrev:
Tænkte på om nogen vidste om det er muligt og købe en gro kasse dunke den også putte indholdet i et hul i græsplænen kan de trives sådan eller skal de være lidt større før jeg kan gro dem ud hvis man overhovet kan ?


Hvis du kan holde din græsplæne mellem 20-25 grader døgnet rundt, er det ok :wink:


Top
 Profil  
 
Indlæg: 10 sep 2009 22:51 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 10 sep 2009 22:07
Indlæg: 5
hva så alle sammen! er ny her på siden. jeg har tænkt mig at komme lidt ind i kampen og fået dyrket mine egen svampe men da mit engelsk ikke er for godt, er det sku svært at få fat i dagsorden omkring de mange forskellige måder at dyrke dem på, for alle de gode informationer er med engelsk tale. så håber i vil svare på lidt spørgsmål for jeg har sku alligevel et pr stykker.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 10 sep 2009 22:59 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 22 nov 2006 11:17
Indlæg: 1171
Geografisk sted: Halvvejs mod øst
Velkommen til AYAHUSCA :D Her er masser af viden at finde, så bare gå i krig. Bare husk at følge regelsættet ellers lander der en flodhest på dig :lol:


Top
 Profil  
 
Indlæg: 11 sep 2009 14:00 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 10 sep 2009 22:07
Indlæg: 5
mange tak Flimmer! ikke Nogen flodheste her, er 100% inforstået med regelsættet, Det eneste jeg søger er Viden og Nogle at dele det med.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 11 sep 2009 21:42 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 10 sep 2009 22:07
Indlæg: 5
Jeg har købt en magisk rug mushbag og svampe sporre fra cubensis Cambodja i en sprøjte og noget vermeculit. mænd, da der er flere metoder til på Få dem til at gro Vil jeg gerne höre hvad for en der er den bedste og som man for mest ud af og hvad der skal til.
og som jeg kan Forstå på jer her inde Så skal temp. værre på 25-28 grader Når substratet skal kolonisere.

Men hvad skal temp. værre Når svampe skal vokse?
og Ang. Belysning Hvordan gør jeg Bedst? kan Forstå jeg for brug for timer til at styre det mænd skal jeg Bruge Dioder som jeg skriver og Hvis ja Hvordan gør jeg SA Ang. Strømforsyning til dem? er ikke den storre elektrikker, de mænd Klare sku nok ikke direkte 220V. : D

Hilsen ayahusca

ps Håber ikke jeg spørger om noget der er uddebateret. Kunne bare ikke Finde noget på det her inde. og så kan jeg ikke forstå at der bliver lavet om på nogle af mine ord når jeg poster det eller hvad man kan sige


Sidst rettet af AYAHUSCA 11 sep 2009 21:38, rettet i alt 1 gang. Vis ændringer


Top
 Profil  
 
Indlæg: 12 sep 2009 17:05 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 20 okt 2008 18:35
Indlæg: 1267
Samlet viden/guldkorn

Den her tråd er en tråd med samlet viden og diverse tips til svampedyrkning. Der burde stå svar til alle de spørgsmål du kan komme i tanke om.
Der står i hvert fald en masse om lys og temperatur :)

Men et hurtigt svar kan du da også lige få:
Dioder virker fint. De skal ikke have specielt meget lys, bare lige nok så de ved hvilken retning de skal vokse. Personligt kører jeg bare med sådan nogle diodelygter man kan købe i Føtex og Bilka - 3 stk. for 45,-. Dem kan man klæbe over alt, så de er perfekte.
Mht. temperatur så er stuetemperatur udemærket...


Top
 Profil  
 
Indlæg: 21 sep 2009 17:41 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 07 feb 2007 21:39
Indlæg: 76
Geografisk sted: slagelse
Flimmer skrev:
minitaage skrev:
Tænkte på om nogen vidste om det er muligt og købe en gro kasse dunke den også putte indholdet i et hul i græsplænen kan de trives sådan eller skal de være lidt større før jeg kan gro dem ud hvis man overhovet kan ?


Hvis du kan holde din græsplæne mellem 20-25 grader døgnet rundt, er det ok :wink:


Fræs den op og put den i din incubator :lol: :lol:

:offtopic:


Top
 Profil  
 
Indlæg: 22 sep 2009 22:21 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 04 sep 2009 17:36
Indlæg: 78
Geografisk sted: Køb En Havn
Kan man godt dyrke svampe, uden at bruge Spore Print ? hvis ja hvordan

Og hvilke butikker kan man købe Vermiculite i ? :P


Top
 Profil  
 
Indlæg: 22 sep 2009 22:36 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 20 okt 2008 18:35
Indlæg: 1267
Du skal jo bruge nogle sporer... Om det kommer fra printform, fra friske svampe eller i en sprøjte er som sådan ligegyldigt.

Vi kan ikke hjælpe dig med butikker grundet regelsættet, mester. Søg på google, det er slet ikke så svært.


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 397 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 20  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 2 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team