Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 26 apr 2024 00:02


Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 397 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 20  Næste
Forfatter besked
Indlæg: 06 dec 2008 00:37 
Offline
Dedikeret medlem

Tilmeldt: 17 sep 2007 15:10
Indlæg: 681
Geografisk sted: Meget langt væk
Insaniac skrev:
Så er der snart gået 6 uger og jeg har haft kigget lidt til mine glas. Der er mycelium over næsten hele overfladen, men ikke sådan decideret snehvidt over det hele, som jeg kan se nogle af de kager, som folk sætter ud er.
Skal jeg lade dem inkubere længere så eller er det fint nok sålænge overfladen bare sådan stortset er dækket?
Det er nogle relativt store glas, jeg har brugt og har sprøjtet 10mL ud i hver. De har inkuberet ved omkring 24 grader i 5 uger nu.

Om nødvendigt, kan jeg evt tage et billede i weekenden og lægge ud.

Tak :)

Der har været et lignende spørgsmål indenfor den sidste måneds tid, og der var flere der skrev, tror jeg nok, at deres kager aldrig blev helt dækket af mycelie. Ja, jeg går ud fra vi snakker kager. 5 uger burde være ok, hvis du er sikker på temperaturen ikke har været ret meget under 24 grader, og glassene ikke er flere liter per stk. Du kan jo altid starte med at føde en af dem.

Ellers, post nogle billeder og lad Freak Brothers professoren og os andre se på det. :)


Top
 Profil  
 
Indlæg: 06 dec 2008 15:06 
Offline
Junior medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 28 sep 2008 14:01
Indlæg: 3
nogen der eventuel ha erfaring med og dyrke (Tuber Aestivum Vitt) sommer trøffel til mad lavning osv?

kunne god tænke mig og prøve og dyrke den da det er en udsøgt delikatesse..
og smager sindsygt godt


Top
 Profil  
 
Indlæg: 06 dec 2008 20:48 
Offline
Dedikeret medlem

Tilmeldt: 17 sep 2007 15:10
Indlæg: 681
Geografisk sted: Meget langt væk
Ingen personlig erfaring. Men har du tænkt dig at købe et par inokulerede træer (hvor rødderne er blevet 'podet' eller hvad man kan kalde det, med trøffelsporer/mycelie) ? Jeg mener det tager en del år, før der kommer noget ud af det.

For at holde den stolte traditionen i hævd bør man selvfølgelig også anskaffe sig en gris til at grave! :)

Spøg til side, held og lykke med det!


Top
 Profil  
 
Indlæg: 07 dec 2008 11:57 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 10 feb 2003 02:01
Indlæg: 78
Så er der to billeder af mine kulturer. Det ser ud til Hawaii i hvert fald er klar til at blive sat ud.

Hvad mener I om de andre?

Billede

Billede

Bruger I bare en bedroller til at stille dem ud i?
Virker det fint nok med bare at bore huller i kassen og uden at anvende luftpumpe? Ev så stille kassen på/tæt ved en lun radiator?


Top
 Profil  
 
Indlæg: 07 dec 2008 15:59 
Offline
Dedikeret medlem

Tilmeldt: 17 sep 2007 15:10
Indlæg: 681
Geografisk sted: Meget langt væk
På dine billeder er det lidt svært at se om de ikke-hvide dele af glasset skyldes større vermiculiteklumper?

Hawaii glasset er ok, men ikke de andre, vil jeg mene. Er du helt sikker på at væksten af mycelie er definitivt stoppet i glassene? For hvis ikke, så sæt dem ikke ud endnu. I så tilfælde lad dem stå lidt endnu og sæt temperaturen et par grader op til måske 26 grader - 24 grader er en smule i underkanten. Årsager til stoppet vækst kan også være for lidt vand i substratet eller måske manglende udluftning? Lågene er vel ikke skruet alt for stramt på? Kager tager ikke skade af at stå lidt længere.. andet end at de kan tørre ud, hvilket jo løses ved at du dunker dem.

Det kan være der er nogen andre, der har en anden mening? Jeg har ingen erfaring med at føde eller reparere kager, der ikke er fuldt koloniserede, så det er i det lys du må se værdien (eller rettere manglen på samme) af mit råd.

En plastikkase er helt fin. Jeg ville nok mene at en bedroller, hvis den kun er en 15-20cm høj er lidt lav til kager, ~40cm højde er bedre. Du behøver ikke luftpumpe. Varrmeapparater er ikke ideelle grundet risikoen for relativt store temperaturudsving omkring den (og særligt direkte ovenpå). Mange bruger et termostatreguleret varmeelement til akvarie - så har man fuld temperaturkontrol. .Men det kan sagtens lade sig gøre uden, hvis man tænker sig lidt om (og sikkert også selvom man ikke gør det!).

Held og lykke og lad høre hvordan det udarter sig! :)


Top
 Profil  
 
Indlæg: 06 jan 2009 17:43 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 03 sep 2007 08:21
Indlæg: 51
Har gjort lidt læsning på nettet og fundet nogen interessante sporer, jeg tror jeg vil forsøge mig med. Nu vil jeg bare for en sikkerheds skyld, hører om de følgende forhold ville kunne lade sig gi' sig

Pasteurized Substrate Mix: som består af, Ko møg, vermiculite og flænsede hvede strå - var det meningen jeg ville købe og putte i spawnbags med filter og prop til injection. er det bagefter nødvendigt at trykkoge det? da produkterne jeg bruger allerede er steril. selvfølgelig bruger jeg sprit, handsker og maske for at mindske risikoen for infection.
Jeg tænker også på om det er nødvendigt at bruge en form for ekstern varme evt luft pumpe også? Da det er de mere eksotiske svampe sorter jeg er interesseret at dyrke - Eller er det i orden at finde et nogenlunde mørkt og varmt sted i hytten? Ville ikke være dårligt at spare lidt ekstra.

De sporer jeg har udvalgt, som jeg fandt mest interessante, blev de her 3.

Panaeolus Cambodginiensis
Panaeolus Cyanescens Jamaica
- og Psilocybe Mexicana (Strophariaceae)


Top
 Profil  
 
Indlæg: 07 jan 2009 00:17 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 12 apr 2007 21:00
Indlæg: 1824
Geografisk sted: Electric Ladyland
Det er pasteuriseret, bid mærke i det. Bid ligeledes mærke i, at det er halm, som ikke bliver spist af særlig mange bakterier/sporer, hvorfor kontaminationsrisikoen er lille og pasteurisering tilstrækkelig. Edit: dog skal du nok give det en gang vand - dunkning som var det en growbox.

Så nej, det er ikke nødvendigt at trykkoge/sterilisere det, men nej dine produkter er ikke sterile. And don't have to be. Og tror sagtens du kan spare på alt det fancy outfit; handsker o.l.

Der er dog én ting du skal holde in mente; Panaeolus Cyanescens skal have et anderledes straw/dung-ratio end ved p. cubensis (Psilocybe Mexicana (Strophariaceae) i dit tilfælde). Samtidigt er casing nødvendigt for Cyanescens, hvor Cubensis bare gerne vil have det. Jeg kender ikke lige umiddelbart Panaeolus Cambodginiensis, så den kan jeg ikke udtale mig om.
Til casing kan du bare bruge steriliseret ph-neutral jord, der ikke er næringsforædlet på den ene eller anden måde. Det kan du købe, eller selv lave. Du kan også bruge kokusfibre, som kan købes i butikker med andet terrarie udstyr, samt online.

Og ja, dine forhold er helt fine.
And

Edit: Post Scribtum forstår jeg ikke helt, at de har rodet vermaculite ind i det, for halmen kan sagtens holde på vandet selv?


Top
 Profil  
 
Indlæg: 07 jan 2009 23:27 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 03 sep 2007 08:21
Indlæg: 51
And skrev:
Der er dog én ting du skal holde in mente; Panaeolus Cyanescens skal have et anderledes straw/dung-ratio end ved p. cubensis (Psilocybe Mexicana (Strophariaceae) i dit tilfælde).


Jeg ved ikke hvad blandings ratio er i det straw/dung mix jeg har købt, gør det en stor forskel hvordan det er blandet - i forhold til hvor godt svampene gror? altså virkelig mærkbart.

And skrev:
Til casing kan du bare bruge steriliseret ph-neutral jord, der ikke er næringsforædlet på den ene eller anden måde. Det kan du købe, eller selv lave. Du kan også bruge kokusfibre, som kan købes i butikker med andet terrarie udstyr, samt online.


Kan du forklare mig mere om "casing"? Jeg er ikke helt sikker på hvordan jeg skal forløbe mig her.. jeg går ud fra casingen er der de skal gro efter mycelie væksten i poserne er stoppet?
også evt. lave det i en afsprittet bedroller el. lign.

Mange tak for et mægtigt tilfredstillende svar, And! :)

*Edit: sidste spørgsmål! Dunkningen skal den ske før eller efter jeg har spøjtet sporerne ind?


Top
 Profil  
 
Indlæg: 08 jan 2009 08:35 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 12 apr 2007 21:00
Indlæg: 1824
Geografisk sted: Electric Ladyland
Det har en ret stor betydning, mener jeg, og det er ligeledes logisk: for meget, så vil de ikke sætte frugt. Myceliet vil jo bare overleve, så hvorfor sætte frugt når der er masser af næring? Den modsatte vej tror jeg ikke myceliet -kan- overleve, men dette gør sig kun gældende for Cyanescens.

Casing er, hvor du lægger 0,5-1cm næringsløs materiale ovenpå mediet, så myceliet bliver narret til at sætte frugt så det kan sprede sig til andre steder i skoven/på marken, som du har etableret i din opsætning.

Jeg vil anbefale, at du giver dine sporer en bedst mulig start ved, at opforme dem på rug, således sporer bliver til mycelie og derved stærkere.

Hvis der er fejl i dette, undskylder jeg. Har ikke læst op på det i et stykke tid, men så er der nok andre der brokker sig ;)
Anders


Top
 Profil  
 
Indlæg: 08 jan 2009 12:58 
Offline
Dedikeret medlem

Tilmeldt: 17 sep 2007 15:10
Indlæg: 681
Geografisk sted: Meget langt væk
--> HC4L, bare lige for at slå det fast med syvtommersøm, da det ikke er umiddelbart klart om du har forstået det: det er underforstået i Anders' gode forklaringer at du starter dit mycelie i et koge/trykkoge-steriliseret medie, og at du når dette er fuldt koloniseret overfører det til et pasteuriseret dyrkningssubstrat. Og rug er et rigtigt godt valg, hvis du har trykkoger. Du kan godt lave fx kager med hestemøg o.l. mixet i, men hvis du vil starte sporer i dem, skal de trykkoges. (Søg efter et af A-Z best's sidste indlæg som indeholder et smukt eksempel på en yderst effektiv kage)


Top
 Profil  
 
 Titel: Re:
Indlæg: 15 jan 2009 19:07 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 12 apr 2007 21:00
Indlæg: 1824
Geografisk sted: Electric Ladyland
Kaktus Klausen skrev:
østershatte-toiletpapirs-rulle-tek'en virker på alle træspisere, dog ikke cubensis.... :)
Billede

Hvorfor må toiletpapiret ikke være bleget, det er jo bare H2O2 det er bleget med?


Top
 Profil  
 
Indlæg: 15 jan 2009 20:59 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 22 nov 2006 11:17
Indlæg: 1171
Geografisk sted: Halvvejs mod øst
Eller med klor, min ven.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 15 jan 2009 21:16 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 12 apr 2007 21:00
Indlæg: 1824
Geografisk sted: Electric Ladyland
Men hvad er problemet? Har ikke kunne finde noget om det.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 15 jan 2009 22:20 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 22 nov 2006 11:17
Indlæg: 1171
Geografisk sted: Halvvejs mod øst
Klor er giftigt. Myceliet gror ikke.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 15 jan 2009 22:59 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 12 apr 2007 21:00
Indlæg: 1824
Geografisk sted: Electric Ladyland
Arh, okay, tak. Indelysende nok, faktisk. Men der er vel ingen problemer med peroxid-bleget papir?


Top
 Profil  
 
Indlæg: 19 feb 2009 17:08 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 07 dec 2008 20:54
Indlæg: 66
Har lige et hurtigt spørgsmål. Mine kager er ved at gro mycelie, men der er én af kagerne, som er langt foran. Kan jeg, når kagen er fuldt koloniseret, sætte den på køl for at midlertidigt stoppe væksten? Når de andre kager så er klar, kan jeg så bare sætte den i growboxen sammen med de andre?


Top
 Profil  
 
Indlæg: 19 feb 2009 17:14 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 22 nov 2006 11:17
Indlæg: 1171
Geografisk sted: Halvvejs mod øst
Hej fizh. Ja, det kan du godt, men det er min erfaring at mycelier har det bedre, hvis de køre hele processen uden stop.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 19 feb 2009 17:26 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 07 dec 2008 20:54
Indlæg: 66
Okay. Hvad ville der ske, hvis jeg bare lader den fuldt koloniserede kage blive i inkuberingskammeret? Vil den prøve at pinne?


Top
 Profil  
 
Indlæg: 19 feb 2009 17:48 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 22 nov 2006 11:17
Indlæg: 1171
Geografisk sted: Halvvejs mod øst
Nej, ikke hvis den bliver i glasset. Den skal have høj luftfugtighed, masser af ilt og lavere temp. for at pinne. Den vil med tiden, begynde at lave nogle Sclerotia agtige vækster og vil være svær at starte op igen..


Top
 Profil  
 
Indlæg: 19 feb 2009 18:06 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 07 dec 2008 20:54
Indlæg: 66
Du ved det hele ^^

Hvad vil du mene, der var det bedste at gøre?


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 397 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 20  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 22 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team