Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 28 mar 2024 12:25


Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 21 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
 Titel: Monotub grow
Indlæg: 08 jan 2017 22:33 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 27 dec 2016 21:57
Indlæg: 14
Hej allesammen, jeg er igang med at handle ind, til at lave mit første monotub grow, og jeg har lige et par spørgsmål, hvis der er nogen har lidt forstand på det :)

jeg laver Rye Grains, hvor det er økologiske rugkerner, som blandes med lidt gips, ved opkogningen, som derefter inoculates

Som substrat, skal jeg bruge 50/50 tørret hestegødning og vermiculite, og 5 % gips

så mine spørgsmål lyder således:
hvor køber man tørret hestegødning? det kan også være fra andre dyr

Ville det være smartere at bruge en gasbrænder, til at ramme de 75 grader, for at pasteurisere min substrat? eller er kogeplader tilstrækkeligt, eller godt nok?

Jeg skal bruge Polyfil, til min groboks, men synes kun jeg kan bestille det hjem ovre fra USA og lign. er der ikke nogle steder de forhandler det i DK, eller hedder det noget andet her?

Ham som laver opskriften her, og der hvor jeg har læst, de bruger 1 quart glas, dvs omkring 900 ml glas, til deres rugkerner. Hvilke bruger i? og hvor køber i dem henne? Jeg havde tænkt på, bare at bruge nogle rødbedeglas eller nogle andre glas af den størrelse, vaske dem af, og koge dem, så de er rene, og så bruge dem. Er det en dårlig idé?

Og sidst men ikke mindst :) Så tænkte jeg på at benytte mig af sorte beholdere, hvor jeg satte en LED pære, i låget af beholderen. Jeg ved ikke om det SKAL være en gennemsigtig, eller en sort / ikke transparent, kan bruges?

http://www.skiftselv.dk/gryder-pander/f ... GwodqOQGHw

Jeg har kigget på den her 6L trykkoger, er det et fornuftigt valg?


I må endelig rette mig hvis noget af det er helt hen i vejret eller lign :)

Takker på forhold :)


Top
 Profil  
 
Indlæg: 09 jan 2017 07:48 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 27 nov 2009 19:49
Indlæg: 622
Geografisk sted: Neden under min kat
>>hvor køber man tørret hestegødning? det kan også være fra andre dyr

Har aldrig set det til salg her til lands, generelt bruger folk det fordi det er billigt og let tilgængeligt. I mange lande tørrer det selv på marken, her i landet har jeg desværre ikke oplevet det.
Har set andre som har brugt elefantgødning, så andre dyr skulle nok kunne gå. Vil tro du skal gå efter nogen som ikke har en alt for fantastisk fordøjelse, som køer, men brug hest, elefant, kamel osv.
Ellers prøv at kigge på halm.

>>Ville det være smartere at bruge en gasbrænder, til at ramme de 75 grader, for at pasteurisere min substrat? eller er kogeplader tilstrækkeligt, eller godt nok?

Almindelig kogeplade virker fint, har aldrig haft problemer der selv. Med mindre du laver meget store mængder, kan du sagtens undgå gasbrænderen, jeg bruger kun min når jeg koger 25L øl af gangen. Ellers kan du kigge på en slowcooker/crockpot eller bygge dig en lille termostat selv.

>>Jeg skal bruge Polyfil, til min groboks, men synes kun jeg kan bestille det hjem ovre fra USA og lign. er der ikke nogle steder de forhandler det i DK, eller hedder det noget andet her?

Jeg har en pose bamsefyld liggende, prøv at søge på det, ellers pudefyld. Du kan også kigge på at lave en positivs overtryk med luft fra en akvariepumpe gennem et hepa filter.

>>Ham som laver opskriften her, og der hvor jeg har læst, de bruger 1 quart glas, dvs omkring 900 ml glas, til deres rugkerner. Hvilke bruger i? og hvor køber i dem henne? Jeg havde tænkt på, bare at bruge nogle rødbedeglas eller nogle andre glas af den størrelse, vaske dem af, og koge dem, så de er rene, og så bruge dem. Er det en dårlig idé?

Jeg bruger selv glas til forkogte kartofler, mindre men billige og let tilgengængelige.

>>Og sidst men ikke mindst :) Så tænkte jeg på at benytte mig af sorte beholdere, hvor jeg satte en LED pære, i låget af beholderen. Jeg ved ikke om det SKAL være en gennemsigtig, eller en sort / ikke transparent, kan bruges?

Skulle virke uden problem, kan ikke lige huske hvilke farve de skal have. En ugennemsigtig er at foretrække da du ikke risikerer at svampene vokser op ad siden.

http://www.skiftselv.dk/gryder-pander/f ... GwodqOQGHw

>>Jeg har kigget på den her 6L trykkoger, er det et fornuftigt valg?

Ser fin ud, problemet er tit at de mangler en indsats, og de er besværlige at bygge selv.

Ved ikke hvor meget erfaring du har med svampeavl, men måske skulle du starte lettere op? Prøv evt at se Lets grow mushrooms, de har en udemærket guide til pf-tek.

Held og lykke med projektet.

_________________
"Har festen varet for længe?"-knappen: Giftlinjen, rådgivning om misbrug mm.
Hvad bobler for tiden:
Mjød


Top
 Profil  
 
Indlæg: 09 jan 2017 09:23 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 05 okt 2016 10:28
Indlæg: 163
Mht. trykkoger, så ville jeg gå efter en større end 6L. Det er frustrerende ikke at kunne proppe alle sine glas i gryden. 11L til omkring 300,-. Har selv en magen til på 9L, som kun lige går til 4 kartoffelglas.

I stedet for gødning, kunne du bruge peat mos (kokosmuld), som er billigt og nemt at få fat i.

God fornøjelse :)


/priestie

_________________
Vi vil alle sammen gerne være "Fritzie"


Top
 Profil  
 
Indlæg: 09 jan 2017 13:49 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 mar 2012 21:41
Indlæg: 103
Geografisk sted: lorte øen
Angående lys, så synes jeg denne guide er super god https://www.shroomery.org/forums/showfl ... art/1/vc/1
Her er mine erfaringer:
Til første flush med monotub og halm som substrat, brugte jeg en 3W LED pære på 2700K og jeg fik nogle svampe med meget tyk stilk og meget lille hat.
Så søgte jeg lidt på nettet og fandt frem til det måske var lyset den var gal med.
Til andet flush brugte jeg en LED projektør på 10W og 5000K og det resulterede i nogle flotte svampe med normal stilk og hat.

_________________
Vi har kun det sjov vi selv dyrker.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 12 jan 2017 23:18 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 27 dec 2016 21:57
Indlæg: 14
Tak for besvarelserne alle sammen :) Det gav stof til eftertanke. Og i må meget undskylde mit sene svar, men har haft super travlt her på det sidste.

Du har ret i, at jeg måske burde lave en pf-tek, da det er væsentlig nemmere, men jeg er brændt lidt varm på ideen med monotub :) så må det briste eller bære :)

Jeg købte den trykkoger som i henviste til, det var da et super godt tilbud, og det var dejligt at i lige gjorde mig opmærksom på, at jeg skulle bruge en som var lidt større end de 6 L. så valget blev de 11 L istedet.

Jeg er gået over til Coco Coir som substrat, da det var nemmere for mig at få fat på, end heste / ko gødning, så må vi se om jeg kan få det til at fungere :) det er de her jeg har kigget på, men ikke bestilt det hjem endnu:

http://www.grobutikken.dk/oko-jord-koko ... liter.html

Jeg har lige bestilt 5 Kg økologiske hele rugkerner, så nu er der efterhånden styr på de fleste ting, mangler efterhånden bare at få fat i noget belysning. Det var super at du gjorde mig opmærksom på, at jeg måske skulle bruge noget kraftigere belysning, og den side du henviste til, og som jeg efterfølgende kan se at alle siger, er at jeg skal benytte mig af 6500 K lys, men ved i hvor mange Watt den skal være på? synes jeg ikke jeg kan se nogen steder, udover de siger 6500k, og hvor har i købt jeres pærer / belysning henne?


Top
 Profil  
 
Indlæg: 13 jan 2017 14:37 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 mar 2012 21:41
Indlæg: 103
Geografisk sted: lorte øen
I guiden nævner han minimum 1500 lumen, men det må være afhængig af growets størrelse, så det er lidt svært at svare på.
Jeg bruger en 800 lumen 10W LED projektør til min 60L monotub og det fungere fint, men en mindre projektør ville sikkert også fungere.
Man må ikke henvise til forhandlere, så prøv at søge på nettet.

_________________
Vi har kun det sjov vi selv dyrker.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 13 jan 2017 14:43 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 05 okt 2016 10:28
Indlæg: 163
Slå dig løs :) (forhandlerlinks er skam OK, bare der ikke sælges ulovlige sager).
Mon ikke 10W (omkring 1000 lumens) burde være rigeligt.

/priestie

_________________
Vi vil alle sammen gerne være "Fritzie"


Top
 Profil  
 
Indlæg: 13 jan 2017 16:21 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 mar 2012 21:41
Indlæg: 103
Geografisk sted: lorte øen
priestie skrev:
Slå dig løs :) (forhandlerlinks er skam OK, bare der ikke sælges ulovlige sager).
Mon ikke 10W (omkring 1000 lumens) burde være rigeligt.

/priestie

nice det viste jeg ikke.
tror også 10W er fint, har selv denne lampe fra harald nyborg til 100kr http://www.harald-nyborg.dk/p4543/proje ... w-led-sort

_________________
Vi har kun det sjov vi selv dyrker.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 13 jan 2017 20:23 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 27 dec 2016 21:57
Indlæg: 14
Mange tak allesammen :) jeg fik kigget på nogle forskellige pærer, og faldt over denne her:

https://www.lite-house.dk/lyskilder/lys ... 6500k.html

ville det være det optimale valg? og den udleder vel en del varme, så hvor langt væk ville i skyde på jeg skulle stille den fra min monotub?

og vidste i forresten om det var det korrekte produkt jeg havde fundet, hvis jeg ville lave en coco coir substrat?

http://www.grobutikken.dk/oko-jord-koko ... liter.html


Top
 Profil  
 
Indlæg: 14 jan 2017 15:46 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 05 okt 2016 10:28
Indlæg: 163
Koksmulden er det helt rigtige. Jeg skal skynde mig at gøre opmærksom på, at jeg aldrig selv har dyrket fra bunden. Kun fra growkit, men jeg kan se der er mange der benytter kokosmuld med success.

Mht. pæren, ville jeg foretrække en retningsbestemt lyskilde, så man kan koncentrere lyset ned i din monotub. Men den pære du linker til vil helst sikkert kunne bruges.


/priestie

_________________
Vi vil alle sammen gerne være "Fritzie"


Top
 Profil  
 
Indlæg: 14 jan 2017 23:15 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 27 dec 2016 21:57
Indlæg: 14
Ja okay super, for vidste ikke om Coco Coir, var det samme som Kokos muld, så ville bare være helt sikker inden jeg bestilte det hjem :)

Mht. retningsbestemt, så tænker jeg også lidt over at købe den der LED projektør, men efter det her grow, så vil jeg gerne gro et par stykker eller 4 af gangen, så ville de 360 grader, som pæren oplyser, blive mere benyttet, da jeg så kan stille den imellem de 4 monotubs... men nu ser vi :) Den første prøve her skal bare lige gå godt :)


Top
 Profil  
 
Indlæg: 16 jan 2017 18:26 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 mar 2012 21:41
Indlæg: 103
Geografisk sted: lorte øen
Synes det lyder som en god ide, at starte med en monotub, så kan du altid udvide når du har fået styr på det.
tror ikke den pære kan dække 4 monotubs, medmindre du har et armatur til den, fordi når den lyser 360 grader vil der være rigtig meget lys der går til spilde.

_________________
Vi har kun det sjov vi selv dyrker.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 19 jan 2017 11:40 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 27 dec 2016 21:57
Indlæg: 14
Jeg har ikke noget armatur til det desværre, men det kunne jo være man skulle anskaffe sig det på et givent tidspunkt?

Der står jo godt nok 5800 - 6000 Kelvin, på den LED projektør du har henvist til, men da jeg tog i Harald Nyborg for at købe den, så de 10 W LED Projektører, som skulle være den de har på nettet, så står der kun 4000 kelvin på den, ligesom alle de andre LED projektører de har... Hmm.. Mega mystisk, når der nu står 5800 - 6000 på nettet?

Tror det ender med at jeg bare køber den CFL pære så, og er lidt ligeglad med om det er 360 grader den oplyser, med mindre i kender til andre fine former for belysning jeg skulle anskaffe mig? :) Og mange tak for al hjælpen indtil videre :)


Top
 Profil  
 
Indlæg: 19 jan 2017 12:20 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 mar 2012 21:41
Indlæg: 103
Geografisk sted: lorte øen
Det var da irreterende, så er min vel også kun 4000K, jeg kiggede ikke på æsken, da jeg gik ud fra deres hjemmeside var korrekt.
Jeg har kun dyrket i ren halm og halm/kogødning, men efter at læst lidt på nettet vil jeg også prøve coco coir.
synes nemlig køgødning lugter også selvom det er komposteret, så hvis coco coir kan erstatte kogøning er det super fedt.
kan godt være jeg er lidt sippet, men har dyrket i ren halm de sidste par grows, for at undgå lugtgenere fra kogødning.

_________________
Vi har kun det sjov vi selv dyrker.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 19 jan 2017 13:16 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 05 okt 2016 10:28
Indlæg: 163
Hvorfor ikke bare købe sådan en med daylight spektrum. Den bliver leveret til døren for under DKK 100,-, og vil være rigeligt til et monotub grow. Eller denne her til DKK 35,-, hvis man kan vente på den fra østen.

Min pointe er, hvorfor ikke købe noget der klart vil fungerer bedre, der endda er billigere?
Jeg vil også anbefale at lave flere individuelle selvkørende enheder, altså en lampe til hver monotub, fremfor at have en større lampe som alle monotubs skal deles om. Der er væsentlig større fleksibilitet i at hver enhed er "self contained". Det skalerer meget bedre op og specielt ned. Det er korrekt, at større lamper typisk er mere energieffektive end små (med LED dog ikke så udtalt), men det er jo ikke et skunkgartneri. Udbyttet er ikke afhængigt af lysstrømmen på nær den samme måde, som eksempelvis hamp.

:peace:


/priestie

_________________
Vi vil alle sammen gerne være "Fritzie"


Top
 Profil  
 
Indlæg: 19 jan 2017 14:40 
Offline
Stodder
Brugeravatar

Tilmeldt: 26 jun 2007 15:19
Indlæg: 716
Står jeres monotubs i et skab, hvor det ikke får dagslys, siden i bruger lamper?
Jeg har aldrig brugt lyskilder i forbindelse med svampedyrkning, men det kan da være jeg skal til at eksperimentere med det.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 19 jan 2017 15:03 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 05 okt 2016 10:28
Indlæg: 163
leaf skrev:
Står jeres monotubs i et skab, hvor det ikke får dagslys, siden i bruger lamper?
Jeg har aldrig brugt lyskilder i forbindelse med svampedyrkning, men det kan da være jeg skal til at eksperimentere med det.

Jeg har heller aldrig planlagt at skulle have lamper over mit svampegrow, men jeg kan se på diverse links, at det nok har en betydning, om der er fornuftigt lys eller ej.
Måske du skulle prøve at se om det gør en forskel for dig?


/priestie

_________________
Vi vil alle sammen gerne være "Fritzie"


Top
 Profil  
 
Indlæg: 19 jan 2017 16:22 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 mar 2012 21:41
Indlæg: 103
Geografisk sted: lorte øen
min monotub står i et skab, så jeg bliver nødt til at anvende en lampe

_________________
Vi har kun det sjov vi selv dyrker.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 19 jan 2017 21:38 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 27 dec 2016 21:57
Indlæg: 14
Rasmus Radiomus: Ja det var sgu da super ærgerligt, det med LED projektøren.. ved ikke lige hva dælen der gik galt der :) Men mht. Coco coir, så synes jeg bare det virkede super nemt i forhold til andre former for substrat, og så ville jeg helt klart have nemmest ved at få fat i det, fremfor de andre produkter, så det var derfor mit valg faldt på det... :)

Pristie: De der lamper er da super fine.. jeg har desværre bestilt den pære der tidligere idag.. hmmm.. men så er den der jo også, når jeg nu er færdig med at kolonisere mine rugkerner... gider ikke vente med at få den der lampe hjem, når jeg først er kommet igang :) Men jeg tror da jeg bestiller et par stykker eller 3 af dem der ovre fra Kina, de koster jo ingenting.. og så kan man tilpasse sit grow, som du selv var inde på, mere individuelt pr. monotub, i stedet for 1 fælles :)


Top
 Profil  
 
Indlæg: 19 jan 2017 21:40 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 27 dec 2016 21:57
Indlæg: 14
Ja når jeg læser rundt omkring, så virker det til, at folk sætter stor værdi i, at deres svampe får det korrekte lys, og i rigelige mængder.. jeg ved ikke så meget om det, men jeg har i hvert fald tænkt mig at skabe de korrekte forhold fra starten af, så er man da sikker på at man får det optimale afkast.


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 21 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 12 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team