Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 24 jun 2025 23:53

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 7 indlæg ] 
Forfatter besked
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: tågen
Jeg ville lige høre om dette stof er ulovligt - 4-Ethylmethcathinone (4-EMC)

Det er pænt nyt og er ikke på listen. Men efter at jeg fandt ud af at estere af et ulovligt stof også
er ulovlige, er jeg i tvivl da jeg ikke engang præcis ved hvad en ester er.

Så jeg ved ikke om 4-EMC er en ester af noget eller hvordan man ser på det kemiske navn at det er.

Skal man have en større kemisk viden for at gennemskue det.?

Insane psychedelia user!

Geografisk sted: On a placid island of ignorance amidst the black seas of infinity
Det er ikke en ester, men nært beslægtet med pMMC / mephedron / 4-methylmethcathinon.
Du kan læse lidt om estere her: Wikipedie: ester.
Årsagen til at specielt estere er ulovlige derivater, er at de er nemme at producere ud fra de fleste stoffer, og som regel spaltes esteren i kroppen og omdannes til det ulovlige stof. Estere vil altså ofte fungere som pro-drugs.

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: tågen
ahh. ok.
Tak for det meget hurtige og informative svar.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: København SV
Som en prækusor?

Dedikeret medlem

I bekendtgørelsen står der:
Citat:
Ved euforiserende midler forstås i denne bekendtgørelse de stoffer, vækster og droger, der er opført på de bekendtgørelsen vedføjede lister A, B, C, D og E, samt mulige salte og simple derivater med euforiserende virkning af de nævnte stoffer, f.eks. estere og ætere

Da 4-etyl-metcathinon og 4-metyl-metcathinon er homologer, kunne det godt tænkes at 4-etyl-metcathinon vurderes at være et "simpelt derivat med euforiserende virkning" - men det er svært at sige. Jeg ved ikke om der er nogen præcedens i den slags sager, men lovens formulering er meget vag.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Culpepers: Nej, sådan skal den ikke forstås. Et simpelt derivat er et stof som meget let kan laves til det ulovlige stof, og som ofte bliver det i kroppen når man indtager det. Det er formentlig tæt på umuligt at ændre den ethylgruppe til en methylgruppe, og dermed er det ikke et simpelt derivat. Danmark har endnu ikke analoglovgivning, så indtil de får den fikset er stoffer som ikke er på listen lovlige.

Dedikeret medlem

yeti; Alright - var også i tvivl om, hvordan derivat skulle forstås.

Men det er vel stadig ikke rigtigt, at det kun er de stoffer som står på listen, der er ulovlige. Det er dem på listen SAMT "mulige salte og simple derivater med euforiserende virkning af de nævnte stoffer, f.eks. estere og ætere" ikke sandt? :)

Ved du hvorvidt der er nogle præcederende sager man eventuelt kan kigge på, for at få et hint om hvordan lovgivningen tolkes?

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 7 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]