Hej,
Jeg har tidligere solgt flødeskumspatroner, og har i den forbindelse modtaget en indkaldelse til et retsmøde.
Anklagemyndigheden mener jeg har brudt loven ved at sælge patronerne, fordi de indeholder lattergas. Derfor kræver de beslag på fortjeneste, ca. 50000,-, og nævner et bødeforlæg på ikke under 20000.
Der blev solgt forskellige produkter, men en meget stor del af omsætningen kom fra salg af flødeskumspatroner.
På siden blev der gjort opmærksom på, at produktet ikke var egnet til inhalation og kun måtte bruges til at piske flødeskum. Dette var også hvad jeg forklarede folk, hvis de henvendte sig angående hvordan de kunne misbruge produktet.
Jeg har hele tiden været af den overbevisning af jeg ikke foretog mig noget ulovligt, da man kan købe dem i Kvickly og andre steder på nettet.
Anklagerne påstår jeg har handlet i ond tro ved at sælge produktet langt billigere end konkurrenterne.
Desuden er der blevet solgt crackers, hvilket de også mener er et bevis for at jeg solgte patronerne til misbrug.
Kan det virkelig passe jeg kan blive dømt for at sælge et produkt der ellers er lovligt, bare fordi det er for billigt, og i for store mængder? Jeg har blandt andet solgt produktet til restauranter, og det kan vel aldrig være mit ansvar at kontrollere hvem, der køber det?
Det skal nævnes jeg stoppede salget øjeblikkeligt da jeg for over et år siden modtog besked fra sikkerhedstyrelsen om, at det jeg foretog mig skulle være ulovligt.
Såfremt jeg ender med at skulle betale, er det så noget der udløser en plet på straffeattesten?
Jeg kontakter en advokat på mandag, men jeg tænkte det var en god idé at spørge eksperterne herinde først.