Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 25 jun 2025 13:55

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 19 indlæg ] 
Forfatter besked
 Titel: Afsoning?
Junior medlem

Jeg fandt dette fora på nettet og håber i kan hjælpe mig med et par spørgsmål.
De nye regler for afsoning og løsladelse før tid der har været omtalt i pressen her på det seneste, hvordan virker de?
Jeg spørger fordi min søn og hans kammerat er netop her idag blevet idømt 1 år og 3 mdr.s ubetinget fængsel for handel med godt 200G amfetamin.
De røg tilbage til varetægtsfængslingen efter dommen og hvad der nu vil ske, ved jeg ikke, da advokaten havde meget travlt med at komme afsted efter dommen, så jeg er helt på bar bund.
Hvordan er fremgangsmetoden nu her efter dommen, skal de være varetægtsfængslet i flere mdr?
Hvad med de nye regler for afsoning, vil de bevirker noget for de 15 mdr. de skal sidde inde?

Titel: Re: Afsoning?
Dedikeret medlem

Er ked af at høre dette, håber på at det hele ender så godt som det nu kan lade sig gøre, i denne ellers melankoliske situation. Jeg er ikke sikker på om mit link kan hjælpe dig, men det skulle kunne lade sig gøre at skrive ind og få svar, ellers har de også udgivet en folder fra 2009, men når du siger at der er kommet nye regler, så er den selvfølgelig ikke gyldig længere. Kan lige linke den også for en sikkerheds skyld.
Edit: Smed et link til alle deres brochurer i stedet. :)

hhttp://www.kriminalforsorgen.dk/Default.aspx?ID=1385

http://www.kriminalforsorgen.dk/

Junior medlem

Tak for svaret, der står lidt om det her http://www.information.dk/telegram/269509

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Schwiez
Som udgangspunkt skal han afsone 2/3 af straffen.
Varetægtsfængslingen modregnes.

Junior medlem

Nogen der så kan svare på, hvorfor de varetægtsfængsles i dag igen og ca hvor længe?

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Schwiez
Hvis han går tilbage til varetægtsfængsel er det fordi de regner med direkte afsoning.
Eller at hele sagen ikke er opklaret endnu og han vurderes til at kunne influere sagen.

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: up yours
med de nye stramninger for voldtægt og hjemmerøverier mener jeg der er lagt op til at narko- og voldskriminelle skal afsone halvdelen af deres straf i fængslet. der er vild overbelægning for tiden.

Junior medlem

Hej, ja det er også det jeg håber på, men kan ikke finde et link noget steder til foreslaget

Junior medlem

Kaktus Klausen skrev:
Hvis han går tilbage til varetægtsfængsel er det fordi de regner med direkte afsoning.
Eller at hele sagen ikke er opklaret endnu og han vurderes til at kunne influere sagen.

Ja det må være meningen med den forsatte varetægt, :? Sagen blev afsluttet i går men advokaterne for min søn og den ene af hans venner kærede. Om det var den forsatte varetægtsfængsling eller dommen ved jeg ikke. Det var umuligt at høre noget i retten, selv dommeren klagede over hun ikke kunne høre hvad de dømte og advokaterne sagde.

Junior medlem

Endelig fik jeg noget at vide. Dommen er anket og derfor er de forsat varetægtsfængslet. Skal denne forsatte varetægtsfængsling udelukkende være i et arresthus eller kan de blive overført til et åbent fængsel? Der vil gå mindst 3-4 mdr. inden vestre landsret kan tage sagen iflg. den anden vens advokat.

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Empty space
En af mine venner blev også dømt for handel med 200g amfetamin - men han fik dog kun 4 måneders ubetinget fængsel og har afsonet 1, er herefter kommet ud og skal muligvis ikke afsone mere da han har fået læreplads.
Det lyder lidt underligt der er så stor forskel på straffen når det er samme mængde. - Men ved selvfølgelig ikke hvad der gjorde sig gældende i netop din søns sag.

Junior medlem

Det står os forældre til to af knægtene også uforstående over

Medlem
Brugeravatar

Nu ved jeg ikke om de er dømt for noget kriminalitet før, - men det har jo også noget at sige. Men det lyder til at være en lang straf, der må være andre ting inde over også.

Junior medlem

De to som fik 1 år og 3 mdr. har intet på samvittigheden, den sidste der fik 1 år havde en stribe af voldssager mv på samvittigheden.
De havde købt 400 G, blandet lidt et eller andet proteinpulver whatever i amfem så den totale mængde svarede til ca 450 G. Der blev beslaglagt 215 G, og dømt for at sælge godt 200G.
Sådan hænger det sammen.

Medlem
Brugeravatar

Så er straffen "normal" nok. De er både i besiddelse af en pænt stor mængde, samt de har solgt en pæn stor mængde.
I den anden sag jeg snakkede om blev der kun beslaglagt et par gram, men pga tlf aflytninger og sms'er blev vedkommende dømt for at have solgt 200 g. Derfor blev straffen mindre, da der kun blev beslaglagt de få gram.

Dedikeret medlem

vestjyden skrev:
Endelig fik jeg noget at vide. Dommen er anket og derfor er de forsat varetægtsfængslet. Skal denne forsatte varetægtsfængsling udelukkende være i et arresthus eller kan de blive overført til et åbent fængsel? Der vil gå mindst 3-4 mdr. inden vestre landsret kan tage sagen iflg. den anden vens advokat.

Det tror jeg desværre godt I kan forvente. Desværre. svjv kommer man kun i åbent fængsel, efter man har fået dom. Men har I ikke kontakt til forsvarsadvokaterne? Kan de ikke rådgive? Og hvilke argumenter har politiet/anklager for fortsat at holde dem i arresten?

Medlem

Varetægt foregår så godt som altid i arresthus. Fængsler er for dømte.

Junior medlem

MrMachoveli skrev:
Så er straffen "normal" nok. De er både i besiddelse af en pænt stor mængde, samt de har solgt en pæn stor mængde.
I den anden sag jeg snakkede om blev der kun beslaglagt et par gram, men pga tlf aflytninger og sms'er blev vedkommende dømt for at have solgt 200 g. Derfor blev straffen mindre, da der kun blev beslaglagt de få gram.

Ok så blev jeg så klog

Junior medlem

simpzon3 skrev:
Varetægt foregår så godt som altid i arresthus. Fængsler er for dømte.

Tak for svaret

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 19 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]