Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 22 jun 2025 06:04

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 25 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Medlem

Jeg så lige følgende opslag på Polities facebook side. Jeg hæfter mig specielt ved den tekst der markeret som fed. Skal dette forstås om, at hvis Politiet ser dig gå hen mod din bil, at de så kan stoppe dig og tage dit kørekort midlertidigt?

Det virker RIGTIG åndssvagt, hvis det er tilfældet, da jeg tit har en trøje i bilen. Er jeg en dag lidt for fuld, eller påvirket af hash f.eks. Vil jeg gerne kunne hente min trøje på forsædet, uden at Politiet kan være nogle røvhuller og tage mit kort midlertidigt. Har jeg misforstået den nye lov, eller er den bare fuldstændig åndssvag?

"KØR ÆDRU - OG BEHOLD DIN BIL

De hensynsløse bilister, der sætter sig bag rattet, selvom de er påvirkede, risikerer nu i endnu højere grad at miste deres bil.

I dag skærpes færdselsloven, så bilen bliver konfiskeret, hvis man kører med en promille på over 2,0. Det samme gælder, hvis man flere gange bliver taget, mens man kører påvirket af narkotika eller medicin.

Hvis der er risiko for, at en påvirket person har tænkt sig at køre, så kan politiet fremover også inddrage kørekortet på stedet, dog kun for en midlertidig periode.

De nye regler er et vigtigt led i arbejdet med at halvere antallet af dræbte og tilskadekomne i trafikken frem mod 2020.

Go' og sikker sommer i trafikken.
/Politi"

Insane psychedelia user!

"Det samme gælder, hvis man flere gange bliver taget, mens man kører påvirket af narkotika eller medicin. "

Jeg læste et sted at det var to gange inden for 3 år - i så fald vil det jo også betyde at man køre uden kørekort pga den 3 årig frakendelse det medføre at blive knaldet.

Medlem

Fso skrev:
"Det samme gælder, hvis man flere gange bliver taget, mens man kører påvirket af narkotika eller medicin. "

Jeg læste et sted at det var to gange inden for 3 år - i så fald vil det jo også betyde at man køre uden kørekort pga den 3 årig frakendelse det medføre at blive knaldet.

De tager vel bare den bil, man så bliver stoppet i går jeg ud fra? Eller retter henvendelse til ejeren af bilen.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Køleskabet
Så kan alle i fandens bilister lære det. Hold naturen ren! <333
Jeg har selvfølgelig ondt af jer, hvis i kører hybridbil

Junior medlem

Krimse skrev:

Hvorfor ikke bare gå full-retard og så hade alle biler?
- Nu er det jo langt fra alle der bor et sted så tætpakket som Aarhus. Nogle steder er en bil rent faktisk en nødvendighed. Vi kan godt blive enige om at der er for mange biler på vejene, men en del af dem er der altså også af nødvendighed.

Nå, on topic:
Lad os sige at A låner B's bil. A tager i byen og drikker sig fuld. A bliver senere stoppet af politiet med en promille på over 2,0.
- Er det fair af politiet at beslaglægge B's bil fordi A har været en idiot?

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Midtjylland.
TumlingenN skrev:
Krimse skrev:

Hvorfor ikke bare gå full-retard og så hade alle biler?
- Nu er det jo langt fra alle der bor et sted så tætpakket som Aarhus. Nogle steder er en bil rent faktisk en nødvendighed. Vi kan godt blive enige om at der er for mange biler på vejene, men en del af dem er der altså også af nødvendighed.

Nå, on topic:
Lad os sige at A låner B's bil. A tager i byen og drikker sig fuld. A bliver senere stoppet af politiet med en promille på over 2,0.
- Er det fair af politiet at beslaglægge B's bil fordi A har været en idiot?

Ja, det er fair nok imo.
B har ansvaret, hvem han låner sin bil til.
Så må A punge ud, eller på anden måde kompensere B (hvis de er venner).

Syntes det er fint at politiet har mulighed for at beslaglægge et køretøj, hvis manden flere gange kører sprittet.
Er imod at man kan få beslaglagt bilen, hvis man røg cannabis dagen før..
Men syntes det er fint mht alkohold og narkotika.

-John Rooney.

Junior medlem

Selvfølgelig skal der være en form for straf, men det er uendeligt surt for B at skulle opkræve penge/få A til at kompensere for den beslaglagte bil =)

Er der egentlig en liste over hvilke former for medicin/substanser man IKKE må være under påvirkelse af når man kører i trafikken?
- Jeg tænker at der godt kunne opstå sager hvor en person måske tager medicin, for en kropslig lidelse, som måske er i gråzonen hvad det angår at køre, kan ende i en sag hvor det mere eller mindre handler om om Mr. Politimand er i et godt humør eller ej.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

http://sundhedsstyrelsen.dk/da/medicin/ ... idler.aspx

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Ja surt for B, men sårn er leif.
Ville sku heller ikke selv låne min bil til nogen, hvis der var den mindste risiko for at den blev brugt til at køre spritter i.

Hvis det bliver som du mener, så tror jeg det bliver nemt at misbruge..
Altså "det er min vens vens bil" ovs..

-John Rooney.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

De kan jo tjekke, hvem bilen er registreret hos....

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Krimse skrev:
De kan jo tjekke, hvem bilen er registreret hos....

Tror du misforstår mig krimse..
TumlingenN mener ikke, det burde være ejeren af bilen, der skal have den taget hvis en anden kører den..

-John Rooney.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Det mener jeg heller ikke, og sådan tror jeg heller ikke det hænger sammen. På samme måde håber jeg da heller ikke, at de beslaglægger de stjålne køretøjer, der bliver ført af narkopåvirkede. Men ejeren burde måske bare have haft bedre lås i bilen?

"De hensynsløse bilister, der sætter sig bag rattet, selvom de er påvirkede, risikerer nu i endnu højere grad at miste deres bil."

Junior medlem

Tak for listen, Krimse. Nu blev jeg det klogere =)

Jeg mener at lovgivningen før var således at ejeren af bilen fik en bøde, hvis vedkommende havde lånt sin bil ud til en spritter. Jeg er helt enig i at der skal være en vis form for straf, hvis man låner sin til ud til en spritter.

Dog syntes jeg at visse situationer kan være lidt "lakrids": For eksempel hvis en forælder låner sin bil ud til sine 18 årige datter, som lige har fået kørekort. Normalt er hun pligtopfyldende og ikke en decideret ballademager, men denne aften ender hun alligevel med at blive fuld og bliver taget af politiet. Skal forældrene så straffes fordi datteren har været en idiot?

Der SKAL være en straf. Det er vi helt enige om. Jeg er dog lidt bange for at der er i nogle situationer bliver forskelsbehandlet fra politiets side af, hvilket slet ikke er i orden.
Det kan selvfølgelig være svært at sige lige nu, hvordan det egentlig kommer til at forløbe - nu må vi se =)

Medlem

Det er da helt ude i skoven. Hvis jeg låner min bil ud i god tro til B, og B så vælger at køre pisse fuld hjem fra en fest. Uden at jeg ved noget om det, og det er første gang B gør det. Bilen bliver napset og B nægter at betale mig de 100.000 den har kostet.

A kunne også være en forældre, hvor B så er barnet og vælger at køre fuld hjem. Det skal da ikke gå ud over forældrene, men ham der kører. Så må man kunne give vedkommende en større bøde, eller inddrage kørekortet i en kortere periode på 6 måneder f.eks.

Ovenstående er et scenarie jeg godt kunne forestille mig ske, rigtig mange gange. De færreste ønsker fortsat at være venner, når der kommer for mange penge i mellem.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

SHF skrev:
Det er da helt ude i skoven. Hvis jeg låner min bil ud i god tro til B, og B så vælger at køre pisse fuld hjem fra en fest. Uden at jeg ved noget om det, og det er første gang B gør det. Bilen bliver napset og B nægter at betale mig de 100.000 den har kostet.

A kunne også være en forældre, hvor B så er barnet og vælger at køre fuld hjem. Det skal da ikke gå ud over forældrene, men ham der kører. Så må man kunne give vedkommende en større bøde, eller inddrage kørekortet i en kortere periode på 6 måneder f.eks.

Ovenstående er et scenarie jeg godt kunne forestille mig ske, rigtig mange gange. De færreste ønsker fortsat at være venner, når der kommer for mange penge i mellem.

Det kaldes at tage ansvar SHF.

Dvs hvis en spritbilist har en bil i en andens navn, så skal han slippe for at få bilen konfiskeret?
Så er vi jo lige vidt..

Pisser mig virkelig af når jeg hører/læser om en sut, det er blevet taget for tiende gang med sprit i blodet og politiet ikke må konfiskere hans bil.
Han er jo til fare for ALLE han møder på sin vej, når han kører bil.

Hvad foreslår i at lovgivningen skal være på området?

-John Rooney.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

At ejeren af bilen mister bilen, hvis ejeren af bilen fører den. Hvis en har lånt en bil, kan han miste kørekortet i en periode samt få en klækkelig bøde. Det andet er totalt idiotisk.

Junior medlem

Ja, det er også der hvor jeg vil hen. Det kommer umiddelbart til at virke som om at det bliver A's byrde og egen slåskamp at inddrage enten penge eller en ny bil fra B. Man kunne evt. give en bøde på 1500-3000 (Jeg mener det er sådan det fungerer pt.) til ejeren af bilen, men vedkommende som kører under påvirkning skal straffes langt hårdere. Eventuelt med at inddrage kørekortet, som du selv nævner. Måske også i en periode på op til flere år.

Ellers vil man jo sagtens kunne forestille sig at sådanne metoder vil kunne misbruges: Lad os sige at B, en gammel ven af A, har set sig sur på A. B vil straffe A og får overtalt A til at udlåne hans bil til B. B drikker sig fuld og kører rundt i håb om at blive taget. Det bliver han også, men A ender med lorten.

Jeg ved godt at det er ret langt ude, men desværre findes der jo visse individer som sagtens kunne finde på det.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Det fleste sutter er ligeglade med at miste kortet - kører bare alligevel.
Bøden bliver heller ikke betalt (i sidste ende af vores alles skattepenge).

-John Rooney.

Junior medlem

*** Tilføjelse til egen kommentar

Hvis en spritter kører rundt i en bil som er indregistreret til en anden person, og er blevet taget op til flere gange i at køre fuld. Så må straffen også der være langt hårdere. Det må give fængselsstraf på så mange år der nu skal til, før det virkelig gør ondt og er noget man vil tænke over.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

TumlingenN@
Man kan ikke lave en trafiklov der er idiotsikker.
Der vil altid være huller, men det vigtiste må være at holde vejene "rene".

-John Rooney.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 25 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]