Det var ikke helt ment på den måde, med det følelsesmæssige. Jeg synes bare at håbløse jurister er over det hele, så der kom lidt galle med. Hvad jeg mente er, at dommeren vil være partisk i kraft af ikke at være tilhænger af rusmidler og have en for stor tiltro til anklagemyndigheden, samt ligge vægt på tidligere domme o.lign - logik og fornuft kan derfor ikke alene forudse udfaldet af en sag.
AL-LAD er vel også et stof der bare venter på at blive omfattet af analoglovgivning? (Jeg har ikke sat mig ind i det specifikke stof overhovedet)
Problemet er, at når de begynder at trække paragraffer ned over, som ikke er tydelige omkring straf og rammer, bliver det lidt diffust at spå om resultatet. Personligt synes jeg, at den paragraf virker helt hen i vejret til formålet - men hvis dommeren er enig med anklageren, er det jo principielt ligemeget hvor dårligt man synes det er. Måske er der præcedens for at bruge den paragraf til denne slags ting også..
Fordelen som anklaget er, at du kun skal betale for dine egne omkostninger hvis du taber. Hvor du i civile søgsmål kan risikere at betale hele gildet for begge parter. Det er derfor gratis at føre din egen sag. Udover evt. sanktioner hvis du taber, naturligvis.
Overvej derfor, om du vil føre en gratis sag med højere risiko for at tabe, eller en potentielt dyr sag, med højere chance for at vinde. Det ville her være gavnligt at vide hvad de egentligt vil, hvad er den konkrete sigtelse og hvilken sanktion vil de pålægge dig?
Jeg vil næsten altid opfordre til at stå på sin ret, det virker bare meget som at spille hazard i dette tilfælde. Hvis det er for at undgå at betale en 2-3 tusinde kroner, havde jeg nok selv taget bøden fremfor sagen.
Edit:
Et skriftligt udsagn burde være nok. Du kan nok blive klogere på det til mødet. Det er i min erfaring ikke typisk at trække ekspert-vidner ind. I øvrigt er det jo også vigtigt at få kædet kemien sammen med, hvorfor stoffet ikke er underlagt lovgivningen. Det er de fleste kemikere nok ikke sat ind i.
Tog mig også lige den frihed at læse din oprindelige tråd omkring konfiskationen. Så hele denne sag er jo faktisk netop statsadvokaturen der nu vil bestride legaliteten af AL-LAD?