Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 21 jun 2025 21:29

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 7 indlæg ] 
Forfatter besked
Junior medlem

Hej venner, og tak for at jeg måtte være med i klubben hehe.

Sagen er den, at nogle gutter fra klassen inklusiv mig selv, skal med klassen på studietur til Amsterdam. Vi har fået fortalt af vores lærer, at der vil blive taget en test på os alle inden vi tager afsted til Amsterdam, samt når vi tager hjem derfra, for at holde de to teste op imod hinanden og se hvorvidt, vi har indtaget ulovlige substanser eller ej under turen. Problemstilling ligger dog i, at mine venner, og jeg selv, ryger en pind jævnligt, hvilket man vil kunne se allerede i den første test, som bliver foretaget.
Mit spørgsmål er så; Må de gerne teste os, når de ulovlige substanser er blevet indtaget udenfor skoletiden og derfor i fritiden?
Tager de overhovedet en test?
Hvad er eventuelle konsekvenser, hvis vi bliver taget i testen? - Og skal vi i givende fald holde en pause en måned forinden, hvilket er her henover sommerferien, så vi er sikre på, at de ikke vil kunne se, at vi har indtaget de ulovlige substanser?

Er der spørgsmål, er i velkomne til at spørge, da jeg ønsker dette problem ude af verden.

-Edit: Var i tvivl om, hvorvidt dette hører til i "Brug af rusmidler - Planter ", men admin(s) skal være velkommen til at flytte det til et passende board.

Moderator

Geografisk sted: Messier 45
Går ud fra det er gymnasie?
For det første, nej, der er intet ulovligt i det de gør. De må gerne teste jer. Og at modstille sig test fordi de ikke har 'ret' til det, vil i deres øjne være det samme som at indrømme man ryger tjald. Så den taktik ville jeg ikke køre.

Hvis I ryger på studieturen er bortvisning en meget mulig konsekvens. Så don't do it.
Hvis de måler Thc i den første test, jamen så ved de, at I ryger. Regn med jeres lærere tager det op at vende internt på deres ugentlige klassemøde. Det kommer nok meget an på jeres situation rent fagligt og socialt, samt skolens individuelle holdning/politik. Hænger I i en tynd snor fordi I pjækker/har meget fravær og/eller er bagud med afleveringer? Hvis ikke, ok. Men hvis det bliver aktuelt, så er stofferne altså nu på tale. Og det kan sætte meget igang.

Jeg ville personligt, hvis det var mig, holde den måneds pause, og håbe mit pis var clean til turen. Det er ikke det værd at skide på omverdenen for hashens skyld, for man kommer til at døje med mennesker og institutioner, der ikke tager let på de vaner.

Når det er sagt, så god studietur! :) gym-tiden er den bedste, så husk at nyd den. og ikke ryg for meget af den væk.

Junior medlem

Plejadestjerne skrev:
Går ud fra det er gymnasie?
For det første, nej, der er intet ulovligt i det de gør. De må gerne teste jer. Og at modstille sig test fordi de ikke har 'ret' til det, vil i deres øjne være det samme som at indrømme man ryger tjald. Så den taktik ville jeg ikke køre.

Hvis I ryger på studieturen er bortvisning en meget mulig konsekvens. Så don't do it.
Hvis de måler Thc i den første test, jamen så ved de, at I ryger. Regn med jeres lærere tager det op at vende internt på deres ugentlige klassemøde. Det kommer nok meget an på jeres situation rent fagligt og socialt, samt skolens individuelle holdning/politik. Hænger I i en tynd snor fordi I pjækker/har meget fravær og/eller er bagud med afleveringer? Hvis ikke, ok. Men hvis det bliver aktuelt, så er stofferne altså nu på tale. Og det kan sætte meget igang.

Jeg ville personligt, hvis det var mig, holde den måneds pause, og håbe mit pis var clean til turen. Det er ikke det værd at skide på omverdenen for hashens skyld, for man kommer til at døje med mennesker og institutioner, der ikke tager let på de vaner.

Når det er sagt, så god studietur! :) gym-tiden er den bedste, så husk at nyd den. og ikke ryg for meget af den væk.

Vi er bare rimelig meget uforstående overfor grundlaget. Vi må gerne drikke og agere "hensynslyst", men THC i blodet vel og mærket INDEN vi overhovedet er kommet frem, er et no go... Og ja, dette foregår i gymnasiet.

Jeg tror vi ender med en pause på en måneds tid, ikke at det bliver besværligt, da vi blot er weekendsrygere, det er mere den personlige frihed, jeg føler, jeg mister, når jeg ikke bare kan tænde for en pind, fordi jeg skal på studietur og der muligvis står en lærer klar med en test.

Iøvrigt florerer der et lille rygte på skolen; Da man startede på skolen og ikke var fyldt 18 endnu, skrev man under på, at ens forældre måtte kontaktes i tilfælde af whatever, man nægter sig brug af euforiserende stoffer i skoletiden m.m. - dette papir har man ikke fået mulighed fra skolens side til at "rive i stykker", da man fyldte 18, da man skulle have den pågældende forældre med ned på skolen for at skrive under for en. Faktum er bare, at vi er nogle stykker, som er begyndt på skolen, efter vi er fyldt 18 og har derfor ikke skrevet under på dette her stykke papir. Så de må i teorien ikke teste os pågældende, er vi enige? Ikke at jeg skal stå og spille Karl Smart midt i en lufthavn i Jylland, men hvordan forlyder det?

Moderator

Geografisk sted: Messier 45
Hvis det er så stor en krænkelse af din personlige frihed, jamen så tænd op i ti pinde med dit slæng og lav en blokade af gymnasiets rektorat.

Som statsfinansieret undervisningsinstitution har gymnasiet en nultolerance overfor stoffer indenfor skolen. Hvis man vil nyde af skolens ressourcer og tid, så forventes der, at man overholder dets regler. Desuden tager den sig et socialt forpligtende forhold i relation til unge mennesker og deres familier, med henblik på at få dem til at gennemføre deres uddannelse (dette er der dog også til dels finansielt incitament til via taxameter-penge).

Det er måske hårdt trukket op. Pointen er, at institutionerne er sådan som de er, og det er der en grund til. Hvis man føler det er meget hæmmende, undertrykkende eller krænkende, hvordan systemet er skruet sammen på, jamen så skal man da handle på det. Men man skal gøre sig helt hundredprocent klar over konsekvenserne. At blive smidt ud og derved indskrænke sine fremtidsmuligheder. At blive socialt stigmatiseret. Hvis man ikke er klar på det, så må man indordne sig.

Men ja. Man kan da godt synes tingene skulle være på en anden måde. Men det handler om at vælge sine kampe med omhu.

Junior medlem

Hvordan kan det ikke være en kamp, som er værd at kæmpe? Det er meget muligt at i givende situation, skal jeg naturligvis ikke gøre opmærksom på min indtagelse, men set i et større perspektiv, synes jeg da helt klart, at det er et problem - ligesom mange andre.

Nu kan jeg godt se, at tråden ændrer sig lidt, hvilket naturligvis ikke er meningen og jeg skal nok stoppe mine barnligheder ;-)

Alt i alt kom jeg i hvert fald frem til, at jeg holder de 30 dages pause, tager på studietur, hygger mig, vender hjem og tænder op igen!

God dag venner.

Dedikeret medlem

I kan godt nægte at tage testen, hvis i ikke har skrevet under på at de må teste jer i den samtykkeerklæring af skolens regler, som i højst sandsynligt fik udleveret i starten af året. Men fordi det ikke er folkeskole men gymnasie, og i derfor selv har valgt at gå der, så har i ikke rigtig nogen rettigheder, så de kan komme dagen efter og bede jer skriver under, ellers er det ud.

Hvis i tester positivt - alt efter skolens regler - kommer i enten til at snakke med en misbrugskonsulent en gang om ugen, eller bliver sendt direkte ud. Hvis i kommer i behandling, så vil i skulle aflevere én eller flere rene prøver, evt. resten af tiden i går der. Hvis ikke i kan det, så mister de nok tålmodigheden med jer, og i bliver smidt ud. Hvis i starter hos misbrugskonsulent, så bliver der selvfølgelig sendt brev hjem om at i er begyndt i sådan et forløb, hvis i ikke er over 18.

Jeg blev smidt ud på HTX fordi jeg stoppede med at møde op, og de skrev hash som udsmidningsgrund, og pludselig vidste min UU-vejleder det, og ja, så det ude. Det er heller ikke så fedt at skulle gå midt i timen, fordi man skal til misbrugskonsulent.

Så jeg er enig i, at den kamp ikke er værd at kæmpe i jeres situation. Og så er det virkelig ikke for at være yderligere hård ved jer, men 30 dage er nok også lige i underkanten hvis i ryger ret meget mere end én gang om ugen. Men det kommer an på testen.

Junior medlem

Synes bare altid at høre om den samme smøre ang. testen; at det er ude af blodet efter 30 dage med motion, vand osv.

Alt i alt tyder det bare på, at vi skal holde den pause. Det er naturligvis irriterende, men som der blevet skrevet tidligere, kan jeg godt se, at tidspunktet til den kamp ikke er nu.

Det sjoveste ved det hele, er at vi havde to destinationer som valgmuligheder. Vi kunne vælge Amsterdam, hvor vi fik at vide, at vi ville blive testet, eller vi kunne vælge Marokko, hvor der ingen test ville være - og som verdens bedste gadepoet så flot udtrykker det: "Ignorance er lyksagligt".

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 7 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]