Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 29 mar 2024 00:24


Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 1 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: 18 sep 2023 21:39 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 18 sep 2023 21:06
Indlæg: 2
Hejsa

Jeg har lige set en artikel fra 21/11-2022 om at en mand i DK er varetægtsfængslet pga. fund af 2x 5kg Mimosa hostilis rodbark.
https://folketidende.dk/112/politiet-fa ... -narko-sag

Jeg har set posts omkring den her problemstilling på det her forum fra omkring 2011, og problemet bliver ved med at være uklart. Er der nogen der har fået mere klarhed omkring emnet nu i 2023?
Det kan ikke være rigtigt at folk bliver ved med at få det konfiskeret i posten og evt. straffet, når det umiddelbart ikke er ulovligt at besidde produktet? Jeg har søgt og søgt, men ingen af sagerne som folk har snakket om, er der nogen endelig afslutning/opfølgning på.

Det eneste jeg har fundet omkring netop det her produkt, er en branchevejledning fra 1992 fra Miljøministeriet omkring "forurenede garverigrunde", hvor Mimosa hostilis bliver brugt af industrien til vegetabilsk garvning. Så i 1992 var det i hvert fald ikke ulovlig, og der eksisterer åbenbart ikke nogen anden lovgivning omkring det her, som kan findes online. Der findes nemlig også en bestemt dansk webshop, som de fleste herinde nok kender, som sælger produktet.

Mimosa hostilis bliver ellers brugt til rigtig mange ting, så som kosmetik, farvning af stof, garvning, medicin (f.eks. i øredråber til hunde). Forvirringen er fuldstændig hos mig. :P

Link til branchevejledningen fra Miljøministeriet.
https://www.retsinformation.dk/eli/retsinfo/1992/60308


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 1 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 18 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team