Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 28 mar 2024 14:33


Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 17 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: 20 okt 2022 01:24 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 19 okt 2022 17:37
Indlæg: 8
Hej…

Jeg har for en måned siden bestilt 4 små flasker poppers online fra Frankrig med kreditkortet. Og jeg har nu her en måned senere fået et brev fra policen. Der er nogle ord i brevet som gør mig meget nervøs. Jeg er ikke sikker på, at dette er en bøde sag, eller det vil føre til fængsel? hvis det er kun en bødesag og jeg betaler, bliver dette registreret i Straffeattesten?

Jeg ville høre jer experter om hvordan jeg skal forholde mig til dette? Tusind tak!

Citat:

Overtrædelse af lovgivning om euforiserende stoffer


Du sigtes hermed for overtrædelse af lov om euforiserende stoffer § 3, stk. 1, jf. § 2, stk. 4, jf. bekendtgørelse om euforiserende stoffer § 30, stk. 1, jf. § 3, stk. 2, jf. bilag 1, liste E nr. 5 ved den xxx xxxx 2022, uden politiets tilladelse at have indført 4 flasker poppers, inde- holdende Amylnitrit, fra Frankrig til adressen xxx

Begrundelse
Begrundelsen for sigtelsen er, at Københavns Politi den xx, xxxx 2022 har modtaget en anmeldelse fra Toldstyrelsen vedrørende indførsel af ovennævnte flasker via Postnord.

Forsendelsen indeholdt 4 flasker poppers, som er ulovlige at indføre jf. bekendtgørelse af lov om euforiserende stoffer, hvorfor flaskerne er blevet beslaglagt med henblik på konfi- skation.

Beslaglæggelse/konfiskation
Beslaglæggelsen medfører, at flaskerne ikke bliver udleveret til dig.
Hvis du er uenig i beslaglæggelsen af flaskerne, da bedes du snarest rette henvendelse til Københavns Politi, Servicecenteret på telefonnummer 33141448 og anmode om, at be- slaglæggelsen af flaskerne indbringes for retten.
Du bedes oplyse ovenstående journalnummer, hvorefter politiet vil indbringe sagen for ret- ten indenfor 24 timer.
Byretten berammer herefter et retsmøde, der vil blive afholdt på et senere tidspunkt. Du vil fra byretten modtage indkaldelse til retsmødet.


Din forklaring til sagen
Du ikke har pligt til at udtale dig til politiet i medfør af retsplejelovens § 752, stk. 1.
Hvis du i anledning af sigtelsen ønsker at afgive forklaring til politiet, nægter forholdet eller i øvrigt har bemærkninger til sagen, bedes du inden 14 dage fra dags dato rette henvendel- se til Københavns Politi, Sektionen for Ulovlig Import i hverdage på telefonnummer 9350 1233 mandag til torsdag fra kl. 09.00 til kl. 14.00 og fredag fra kl. 09.00 til kl. 12.00.
Hvis du ikke retter henvendelse indenfor 14 dage, vil sagen blive afgjort på det foreliggende grundlag.
Med



Top
 Profil  
 
Indlæg: 20 okt 2022 17:30 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 16 dec 2005 14:32
Indlæg: 422
Geografisk sted: Steve Holt!..... land?
Mindes at poppes kun er ulovlig at besiddelse, importer og sælge, men ikke medfører nogen straf, i værste tilfælde en bøde.

_________________
Nickname: Steve Holt!, Activities: Football, Quote: 'I'm out of here!'
Nickname: Steve Holt! Activities: Drama, Quote: ‘See ya, suckers!'
Nickname: Steve Holt! Activities: Food Services, Quote: ‘Study hard, guys — trust me.'


Top
 Profil  
 
Indlæg: 20 okt 2022 20:19 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 19 okt 2022 17:37
Indlæg: 8
Tak Steve Holt! Godt at høre at min Straffeattest bliver ren.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 20 okt 2022 22:21 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 17 sep 2006 21:46
Indlæg: 2857
Er det ikke også rimelig nemt at finde bag disken i diverse shops på Vesterbro? xD

_________________
Når du har lortesmag i munden, så tag en cola til bunden

Hvis du ikke er i stemning til at tage stoffer, så kommer du formentlig heller ikke i stemning af at tage dem.
<@jimfear> jeg kom engang mens jeg dødløftede


Top
 Profil  
 
Indlæg: 21 okt 2022 12:31 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 08 sep 2017 18:53
Indlæg: 29
I de gode gamle dage kunne du finde poppers, store kanonslag, badesalt-analoger, og kondomer med bedøvelsescreme i butikkerne på Vesterbro. Selv luderne i dag er discount-varianten importeret fra de varme lande nej de gode gamle tider med danske narkoludere, billig heroin og knark i kioskerne er byttet ud med crackhoveder, folk med benzo-noia og scammy stripklubber med priser der kan holde en jyde vågen om natten.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 21 okt 2022 14:29 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 26 aug 2003 01:01
Indlæg: 4006
Geografisk sted: .....
spaffeh skrev:
Er det ikke også rimelig nemt at finde bag disken i diverse shops på Vesterbro? xD


Det er ikke mange år siden jeg købte poppers på den måde - han havde endda et udvalg på 5-6 forskellige mærker..


Top
 Profil  
 
Indlæg: 21 okt 2022 22:26 
Offline
Dedikeret medlem

Tilmeldt: 14 apr 2011 00:03
Indlæg: 1360
Amylnitrit er på liste E i bekendtgørelse om euforiserende stoffer, og er derfor både ulovligt at indføre og besidde. Hvis ikke du er kendt af politiet skal du dog ikke frygt mere end en bøde. Du har dog nok svært ved at undslippe bøden - men du kunne statse på en venlig / doven betjent, hvis dy argumenterer lidt for uvidenhed. Altså at du købte det lovligt indenfor EU og ikke vidste at det var ulovligt i DK. Det giver dog generelt ikke straffrihed, men det er da et forsøg værd. Da købet er med debitkort giver det ikke meget mening at benægte, men det er da principielt gratis at lyve som sigtet, hvis ikke man forventer good-will.

Bøder for brud på lov om euforiserende stoffer kommer ikke på straffeattesten. Det er først ved overtrædelse af straffeloven. Du burde derfor slippe alene med en økonomisk sanktion.

Her er hvad lov om euforiserende stoffer har at sige:

"§ 3. Overtrædelse af denne lov eller de i medfør af den udfærdigede forskrifter straffes med bøde eller fængsel indtil 2 år. Ved udmåling af straffen, herunder ved fastsættelse af bøder, skal der lægges vægt på skadevirkningerne af de pågældende stoffer. Advarsel kan i almindelighed ikke meddeles, medmindre sociale forhold taler for at meddele en advarsel og besiddelsen af stoffet er udslag af en stærk afhængighed som følge af et længere og vedvarende misbrug af euforiserende stoffer."


Top
 Profil  
 
Indlæg: 22 okt 2022 17:22 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 19 okt 2022 17:37
Indlæg: 8
Randomname skrev:
Amylnitrit er på liste E i bekendtgørelse om euforiserende stoffer, og er derfor både ulovligt at indføre og besidde. Hvis ikke du er kendt af politiet skal du dog ikke frygt mere end en bøde. Du har dog nok svært ved at undslippe bøden - men du kunne statse på en venlig / doven betjent, hvis dy argumenterer lidt for uvidenhed. Altså at du købte det lovligt indenfor EU og ikke vidste at det var ulovligt i DK. Det giver dog generelt ikke straffrihed, men det er da et forsøg værd. Da købet er med debitkort giver det ikke meget mening at benægte, men det er da principielt gratis at lyve som sigtet, hvis ikke man forventer good-will.

Bøder for brud på lov om euforiserende stoffer kommer ikke på straffeattesten. Det er først ved overtrædelse af straffeloven. Du burde derfor slippe alene med en økonomisk sanktion.

Her er hvad lov om euforiserende stoffer har at sige:

"§ 3. Overtrædelse af denne lov eller de i medfør af den udfærdigede forskrifter straffes med bøde eller fængsel indtil 2 år. Ved udmåling af straffen, herunder ved fastsættelse af bøder, skal der lægges vægt på skadevirkningerne af de pågældende stoffer. Advarsel kan i almindelighed ikke meddeles, medmindre sociale forhold taler for at meddele en advarsel og besiddelsen af stoffet er udslag af en stærk afhængighed som følge af et længere og vedvarende misbrug af euforiserende stoffer."


Jeg lærte helt sikkert meget mere om poppers denne gang. Det er fint med en bøde uden noget på straffeattest, synes jeg. En af mine venner er faktisk advokat, og jeg aftalte med ham at hjælpe med min sag. Han har kontaktet min sagsbehandler om relevante materialer. Men når jeg nu ser på de råd, jeg har fået fra dig her, så begynder jeg at tænke på, at det kan være et "overkill" at involvere en advokat. Jeg håber bare, at det ikke vil gøre situationen værre at have en advokat til at hjælpe mig...


Top
 Profil  
 
Indlæg: 29 okt 2022 01:10 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 19 okt 2022 17:37
Indlæg: 8
Randomname skrev:
Amylnitrit er på liste E i bekendtgørelse om euforiserende stoffer, og er derfor både ulovligt at indføre og besidde. Hvis ikke du er kendt af politiet skal du dog ikke frygt mere end en bøde. Du har dog nok svært ved at undslippe bøden - men du kunne statse på en venlig / doven betjent, hvis dy argumenterer lidt for uvidenhed. Altså at du købte det lovligt indenfor EU og ikke vidste at det var ulovligt i DK. Det giver dog generelt ikke straffrihed, men det er da et forsøg værd. Da købet er med debitkort giver det ikke meget mening at benægte, men det er da principielt gratis at lyve som sigtet, hvis ikke man forventer good-will.

Bøder for brud på lov om euforiserende stoffer kommer ikke på straffeattesten. Det er først ved overtrædelse af straffeloven. Du burde derfor slippe alene med en økonomisk sanktion.

Her er hvad lov om euforiserende stoffer har at sige:

"§ 3. Overtrædelse af denne lov eller de i medfør af den udfærdigede forskrifter straffes med bøde eller fængsel indtil 2 år. Ved udmåling af straffen, herunder ved fastsættelse af bøder, skal der lægges vægt på skadevirkningerne af de pågældende stoffer. Advarsel kan i almindelighed ikke meddeles, medmindre sociale forhold taler for at meddele en advarsel og besiddelsen af stoffet er udslag af en stærk afhængighed som følge af et længere og vedvarende misbrug af euforiserende stoffer."



…jeg har lige læst:

En privat straffeattest indeholder kun oplysninger om domme, bøder og tiltalefrafald ved overtrædelse af straffeloven og fx også ved overtrædelse af lov om euforiserende stoffer (narkotikaloven) og våbenloven.

Så bøder ved overtrædelse af lov om euforiserende stoffer kommer også på straffeattesten??


Top
 Profil  
 
Indlæg: 30 okt 2022 01:18 
Offline
Dedikeret medlem

Tilmeldt: 14 apr 2011 00:03
Indlæg: 1360
Tak for din besked. Du kan læse om det her: https://politi.dk/service-og-tilladelse ... affeattest

Som du kan se, figurer bøder ikke under lov om euforiserende stoffer. Først ved en decideret dom sker der påtegning på straffeattesten. Ligesom i øvrigt for færdselsloven.

Ift. advokat burde din process være som for en fartbøde. Du erkender og betaler et girokort. Done. Men det kan dog ikke skade at konsultere din ven - såfremt vedkommende har faglig fundering på området.

Den bedste at spørge, er nok betjenten der sidder med sagen. De plejer generelt at være ganske menneskelige når først de har rejst sigtelsen.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 30 okt 2022 22:10 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 19 okt 2022 17:37
Indlæg: 8
Randomname skrev:
Tak for din besked. Du kan læse om det her: https://politi.dk/service-og-tilladelse ... affeattest

Som du kan se, figurer bøder ikke under lov om euforiserende stoffer. Først ved en decideret dom sker der påtegning på straffeattesten. Ligesom i øvrigt for færdselsloven.

Ift. advokat burde din process være som for en fartbøde. Du erkender og betaler et girokort. Done. Men det kan dog ikke skade at konsultere din ven - såfremt vedkommende har faglig fundering på området.

Den bedste at spørge, er nok betjenten der sidder med sagen. De plejer generelt at være ganske menneskelige når først de har rejst sigtelsen.


Mange tak for din forklaring!! Og mange tak for den politi hjemmeside. Det har været 10 forfærdelige dage for mig siden jeg fik brevet fra politiet, for jeg var meget bange for at få en plet på straffeattesten. Jeg har denne gode chance for at arbejde i USA i et år eller to, og en plet som det på straffeattesten vil helt sikkert ødelægge denne mulighed.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 04 nov 2022 18:11 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 19 okt 2022 17:37
Indlæg: 8
yosment skrev:
Randomname skrev:
Tak for din besked. Du kan læse om det her: https://politi.dk/service-og-tilladelse ... affeattest

Som du kan se, figurer bøder ikke under lov om euforiserende stoffer. Først ved en decideret dom sker der påtegning på straffeattesten. Ligesom i øvrigt for færdselsloven.

Ift. advokat burde din process være som for en fartbøde. Du erkender og betaler et girokort. Done. Men det kan dog ikke skade at konsultere din ven - såfremt vedkommende har faglig fundering på området.

Den bedste at spørge, er nok betjenten der sidder med sagen. De plejer generelt at være ganske menneskelige når først de har rejst sigtelsen.


Mange tak for din forklaring!! Og mange tak for den politi hjemmeside. Det har været 10 forfærdelige dage for mig siden jeg fik brevet fra politiet, for jeg var meget bange for at få en plet på straffeattesten. Jeg har denne gode chance for at arbejde i USA i et år eller to, og en plet som det på straffeattesten vil helt sikkert ødelægge denne mulighed.


I morges ringede jeg til sagsbehandleren i Politiet. Han er sød og hjælpsome. 1500kr bliver det, sadge han. Ingen plet i Straffeattesten. Case closed.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 04 nov 2022 23:46 
Offline
Dedikeret medlem

Tilmeldt: 14 apr 2011 00:03
Indlæg: 1360
Dejligt at høre, tak for opdateringen! Nyd dit ophold i USA, men pas endnu mere på der ovre. De er ikke så flinke som vores politi, eller med så menneskelige love som os. :)


Top
 Profil  
 
Indlæg: 05 nov 2022 02:33 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 17 sep 2006 21:46
Indlæg: 2857
husk at svar nej til alt på det der spørge halløj du skal besvare før du skal ind mvh

_________________
Når du har lortesmag i munden, så tag en cola til bunden

Hvis du ikke er i stemning til at tage stoffer, så kommer du formentlig heller ikke i stemning af at tage dem.
<@jimfear> jeg kom engang mens jeg dødløftede


Top
 Profil  
 
Indlæg: 05 nov 2022 07:55 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 19 okt 2022 17:37
Indlæg: 8
Det har du ret i. Er poppers også ulovligt derover?


Top
 Profil  
 
Indlæg: 27 jan 2023 14:19 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 27 jan 2023 14:16
Indlæg: 1
Jeg har lige fået samme brev… Vil du så mene det er overkill at indrage advokat? Lyder umiddelbart til at det kun bliver til en bøde lige meget hvad? Jeg bestilte 2 flasker.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 10 mar 2023 22:40 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 17 jan 2023 22:58
Indlæg: 11
slettet


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 17 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 14 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team