Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 20 jun 2025 06:45

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 2 indlæg ] 
Forfatter besked
In our memories

Jyllands-Posten - 11. august 2004 22:30

De dyre tømmermænd

Af BETTINA SØNDERSKOV

Festivaler, bryllupper og byture trækker sommeren igennem et langt spor af tømmermændsramte danskere efter sig.

Jeg gør det aldrig mere.

Efter en våd Skanderborg festival og en brat opvågning til virkelighedens barske tømmermænd, er det nok de færreste, som tænker på andet end kvalmen, den insisterende tørst, og på hvordan man får bugt med eftervirkningerne af fire dages intensiv øldrikning. Men der er faktisk ikke kun personlige omkostninger forbundet med alkoholindtagelse.

Danskernes tømmermænd koster årligt samfundet omkring to milliarder kroner. I hvert fald hvis man tager udgangspunkt i en amerikansk undersøgelse lavet af lægen og alkoholforskeren Jeffrey G. Wiese.

Ifølge undersøgelsen fra 2000 koster hver enkelt amerikaners tømmermænd årligt staten 14.000 kr. på grund af nedsat produktivitet og sygefravær. Selv om tømmermænd som regel bliver forbundet med alkoholisme, vurderer lægerne i undersøgelsen, at det er den gennemsnitlige amerikaner, som kun lejlighedsvis kaster sig over de alkoholiske drikke, der koster samfundet mest.

Den danske læge og forfatter Jerk W. Langer har udregnet den danske stats omkostninger ved borgernes tømmermænd til to milliarder kr. på baggrund af de amerikanske tal. Tallene er blevet kritiseret for at være upræcise og alt for høje, fordi de også dækker over andre omkostninger i forbindelse med alkoholisme. Morten Wiberg, som er sociolog i sundhedsstyrelsen og beskæftiger sig med alkoholproblematikker,kan hverken be- eller afkræfte, at tømmermænd koster den danske stat to milliarder kr. om året.

»Vi har aldrig forsøgt at undersøge, hvor meget almindelige menneskers tømmermænd koster den danske stat. Vi har kun tal for de samlede omkostninger ved decideret alkoholmisbrug, og det løber op i 8-10 milliarder årligt,« fortæller Morten Wiberg.

Han synes, det kunne være interessant at undersøge omfanget af danskernes nedsatte arbejdsevne og sygemeldinger efter en våd aften i byen, men tvivler på, at man ville få helt ærlige svar fra de tømmermændsplagede danskere.

»Hvis jeg som chef spørger dig, om du i virkeligheden melder dig syg, fordi du har tømmermænd, ville du jo næppe svare; Ja, jeg drak mig vist lidt fuld i går aftes,« konkluderer sociologen.

Folkesygdom
Hos Statens Institut for Folkesundhed er det heller ikke noget, man overhovedet har forsket i, til trods for at man vel godt kan kalde tømmermænd for en folkesygdom.
Jacob Kjellberg som er sundhedsøkonom ved Institut for Sundhedsvæsen vurderer, efter en hurtig udregning, at det ikke er urealistisk, at staten går glip af to milliarder kroner om året på grund af danskernes tømmermænd.

»Det ville betyde, at danskerne skulle have godt tre sygefraværsdage om året hver på grund af tømmermænd, og det er da ikke helt umuligt, siger han, og tilføjer i samme åndedrag, at han dog allerhøjst har en enkelt om året selv.

Tømmermænd er ikke noget, staten egentlig forsøger at gøre noget ved, fortæller Jacob Kjellberg.

»Vi tror ikke for alvor på, at folk ville holde op med at drikke, hvis vi begyndte at fortælle dem, hvor meget deres tømmermænd koster staten,« siger sundhedsøkonomen.

Der bliver heller ikke arbejdet på at finde en kur imod tømmermænd.

»Det er jo lidt et dilemma, for det kan da godt være, at staten kunne spare nogle penge, hvis folk havde færre tømmermænd, men jeg tror godt, jeg ved, hvordan jeg selv ville reagere, hvis jeg pludselig kunne drikke uden at få tømmermænd bagefter,« siger Jacob Kjellberg, som frygter, at danskerne ville tage ekstra godt for sig af de våde varer i sommervarmen, hvis truslen om tømmermænd dagen derpå ikke hang over hovedet på dem længere.

bettina.sonderskov@jp.dk

http://www.jp.dk/indland/artikel:aid=2554864/

Titel:
Dedikeret medlem

Geografisk sted: Østjylland
Rart med lidt spot på statsnarkoen! :)

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 2 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]