TheBo skrev:
Kan det hjælpe lidt, at jeg blev glad?

Jeg tror (men VED ikke), at du har ret i din teori om, at svampene har brug for mere eller mindre de samme forhold til at skyde op.
Hehehe, ja nu var det ikke fordi jeg brød grædende sammen, men det er da rart at nogen har fået lidt ud af den.
Jeg har googlet lidt, men kan ikke rigtig finde en side der beskriver vækstbetingelserne for spids nøgenhat. Wikipedias "liberty cap" side er mildest talt mangelfuld, og på erowid kan jeg heller ikke finde en side der omtaler hvilke forhold SN "foretrækker".
Det er vel i sagens natur heller ikke så vigtigt, idet vi kan konkludere om der er få eller mange, ved at gå ned på marken og kigge os omkring. Sidste år anede jeg f.eks. intet om det skulle være et godt eller dårligt SN-år, men jeg fandt ud af det var godt, da man ikke kunne gå 2 skridt på en mark uden at falde over de spidse.
Hvis nogen tilfældigvis skulle kende til de bedste vækstbetingelser for SN (nogle growers ved det måske?) vil jeg nu gerne høre om det, men det er mere af nysgerrighed end af nødvendighed.