Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 25 jun 2025 18:14

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 18 indlæg ] 
Forfatter besked
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Her endnu en artikel fra Århus Stiftstidende. Det er en pinlig overskrift og en halvhjertet forsøg på at gøre det hele sensationelt, men da fakta kommer på bordet går det skidt med skræmmebillederne. Psy er også nævnt

De kompetente misbrugere

Citat:
De kompetente misbrugere
Velfungerende unge eksperimenterer med mange forskellige stoffer - og de sætter sig grundigt ind i, hvordan stofferne virker.

Af Morten Svith og Mette Madsen
mosv@stiften.dkmema@stiften.dk

De unge, der eksperimenterer med en række forskellige stoffer, er på afgørende punkter helt forskellige fra de klassiske narkomaner.
I behandlerkredse bruger man begrebet de kompetente (mis)brugere om de eksperimenterende unge. De er kompetente, fordi de typisk arbejder eller er under uddannelse og har styr på tilværelsen. Og de er kompetente, fordi de har tilegnet sig stor viden om de forskellige stoffer, som de især tager i weekender og til fester.
- På en netside som Psychedelia.dk kan man se, at de går meget op i stofferne, deres sammensætning, virkninger og bivirkninger. De vil vide noget om det, de tager, siger Johanne Korsdal Sørensen, der forsker i unge og stoffer på Center for Rusmiddelforskning på Aarhus Universitet.
Morten Sophus Clausen er leder af Århus Amts Unge Team og møder i sit arbejde de helt unge - under 18 år - der har eksperimenteret for meget med stoffer. Han siger:
- Eksperimenterne har altid været en del af det at være ung, men siden 1990 er der sket noget. Den eksperimenterende adfærd er ikke blevet anderledes, men det er udbudet. I dag er det forholdsvis nemt og billigt at få fat i amfetamin, ecstasy og kokain. Før nøjedes de unge måske med at prøve med alkohol og hash. Det gør de ikke længere.
De har penge nok
- Samtidig har de unge penge nok. De er ikke som narkomanen tvunget til at skaffe penge gennem kriminalitet eller prostitution. Også af den grund går der ofte meget lang tid, før forældre finder ud af, at deres barn er på vej ud i et misbrug, siger Morten Sophus Clausen.
Sundhedsstyrelsens undersøgelser viser, at omkring hver 10. ung mellem 16 og 20 år udover hash også har prøvet egentlige stoffer mindst en gang.
- Det er vigtigt at understrege, at af dem er det kun ganske få, der tager skridtet videre og ender som misbrugere, siger Morten Sophus Clausen.
Johanne Korsdal Sørensen er enig: - Der er måske en svagt stigende tendens til, at unge eksperimenterer med stoffer, men det er altså ikke så normalt, som man kan få indtryk af i medierne. Og langt de fleste kommer igennem det uden problemer. Jeg er ikke så bekymret.

Andre vanskeligheder
På Århus Kommunes Center for Misbrugsbehandling møder centerleder Vinnie Thomsen de unge, der ikke kommer helskindede igennem deres eksperimenter med stofferne.
- Vi ser dem, hvor det bliver mere end en lørdag-aften-indtagelse. Hvor det udvikler sig til et misbrug. Det er dem, hvor der bagved stofbruget er andre vanskeligheder - sociale eller psykiske problemer - og som måske mangler et netværk, der kan samle dem op. Det er de sk røbelige - de udsatte unge.
Hun har svært ved at sætte tal på de velfungerende brugere af narkotiske stoffer.
- Jeg tror ikke, at unge i dag er mere eksperimenterende end tidligere, men det typiske for folk, der henvender sig her, er, at de har et meget blandet forbrug, siger Vinnie Thomsen.

Titel:
Dedikeret medlem

Geografisk sted: Danmark
overraskende god artikel :)

nu er vi kompetente misbrugere, og som artiklen selv nævner, så er det ofte sociale omstændigheder der leder ud i misbrug, og ikke selve stoffet.

Hvis nu bare man gad at undersøge nærmere præcis hvorfor nogen bliver "kompetente misbrugere" og andre bliver "misbrugere" så kan vi måske undgå flere tragiske skæbner.

Titel:
Methylon Connoisseur

Geografisk sted: Roskilde
Jeg syntes faktisk også den er rigtigt god. De er ikke nær så udlangene mere som de har været, det er som om det er blevet mere accepteret men dog stadig holdt på et juridisk forbudt plan og det syntes jeg egentligt er meget godt.

Titel:
Site Admin

Skulle vi ikke skrive til de to journalister bag artiklen og foreslå de laver en in depth historie om psychedelia? Det kunne da være fedt hvis man hjalp dem lidt på vej og måske kunne få noget positiv omtale?

MVH
KenIshii

Titel:
Methylon Connoisseur

Geografisk sted: Roskilde
KenIshii skrev:
Skulle vi ikke skrive til de to journalister bag artiklen og foreslå de laver en in depth historie om psychedelia? Det kunne da være fedt hvis man hjalp dem lidt på vej og måske kunne få noget positiv omtale?

MVH
KenIshii

Lyder rigtigt fornuftigt :) Men tror allerede der er nogen her inde fra der har tilbudt at hjælpe .)

Titel:
Site Webmaster
Brugeravatar

KenIshii skrev:

MVH
KenIshii

Det ville da slet ikke være fedt? Tror du selv at artiklen ville blive positiv?

Der er stadig så mange fordomme omkring stoffer og psychedelia.dk at ingen avis ville skrive positiv omtale om os.

"Det hendte paa et Theater, at der gik Ild i Coulisserne. Bajads kom for at underrette Publicum derom. Man troede, det var en Vittighed og applauderede; han gjentog det; man jublede endnu mere. Saaledes tænker jeg, at Verden vil gaae til Grunde under almindelig Jubel af vittige Hoveder, der troer, at det er en Witz." - Søren Kirkegaard

Titel:
Site Admin

Optimus Prime skrev:
Der er stadig så mange fordomme omkring stoffer og psychedelia.dk at ingen avis ville skrive positiv omtale om os.

...og hvordan tror du vi kommer de fordomme til livs? Ved at sidde og pive over at verdenen er hård og grusom?

Vi bliver nødt til at opføre os som en del af et demokrati og række mere ud til medierne, for at vise vi har en fornuftig holdning - og IKKE er en flok dumme narkomaner.

Netop et blad for chilli er da en oplagt mulighed for at lave en anderledes artikkel - og hvis den endeligt bliver elendig, giver det jo stadig flere besøgende, som vi derefter kan opdrage på. Jeg kan ikke se hvordan vi kan tabe på det?

MVH
KenIshii

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Langeskov
Jeg må nok også melde mig lidt til dem der synes om ideen med omtale.

Især med artiklen Malkavian har postet, den synes jeg er rigtig god, så det kan da kun hjælpe med den slags artikler.

Vores formål er vel stadig HR også udenfor boardets rammer?

Titel:
Medlem

Magnum skrev:
Jeg må nok også melde mig lidt til dem der synes om ideen med omtale.

Især med artiklen Malkavian har postet, den synes jeg er rigtig god, så det kan da kun hjælpe med den slags artikler.

Vores formål er vel stadig HR også udenfor boardets rammer?

Du har ret, når formålet er HR, så er større kendskab i samfundet til psychedelia.dk og baggrunden for sitet ønskeligt.

Selv hvis det er dårlig omtale betyder det stadig at flere vil opnå kendskab til sitet, og derigennem kan gøre bruge af samt bidrage til dets HR faciliteter.

Btw, god artikel.

- Bart

Titel:
Site Webmaster
Brugeravatar

KenIshii skrev:
Optimus Prime skrev:

...og hvordan tror du vi kommer de fordomme til livs? Ved at sidde og pive over at verdenen er hård og grusom?

Vi bliver nødt til at opføre os som en del af et demokrati og række mere ud til medierne, for at vise vi har en fornuftig holdning - og IKKE er en flok dumme narkomaner.

Netop et blad for chilli er da en oplagt mulighed for at lave en anderledes artikkel - og hvis den endeligt bliver elendig, giver det jo stadig flere besøgende, som vi derefter kan opdrage på. Jeg kan ikke se hvordan vi kan tabe på det?

MVH
KenIshii

Hvem piver?

Jeg tror ikke vi kan forsøge at komme nogen som helst fordomme til livs ved at få aviser og blade til at skrive om os.

Alle artiklerne vil uden tvivl været præget af negativitet over for stoffer.

Jeg ønsker da fordommene omkring stoffer udryddet, men skal vi gøre det skal det ikke være gennem medier hvor vi ikke selv har det sidste ord i udseende af artiklen.

Derimod ville jeg være med på at afholde "informations" seminarer eller hvad man nu skal kalde det. Leje et sted hvor man kan samle en hel masse menesker og så holde foredrag om HR og stoffer.

Hell jeg ville enda gerne være med til at finansere sådan et projekt.

"Det hendte paa et Theater, at der gik Ild i Coulisserne. Bajads kom for at underrette Publicum derom. Man troede, det var en Vittighed og applauderede; han gjentog det; man jublede endnu mere. Saaledes tænker jeg, at Verden vil gaae til Grunde under almindelig Jubel af vittige Hoveder, der troer, at det er en Witz." - Søren Kirkegaard

Titel:
Site Admin

Optimus Prime skrev:
Derimod ville jeg være med på at afholde "informations" seminarer eller hvad man nu skal kalde det. Leje et sted hvor man kan samle en hel masse menesker og så holde foredrag om HR og stoffer.

Samlet arbejde for at tale pænt til journalister: 2 timer
Samlet arbejde for dit arrangement: 100-1000 timer...

MVH
KenIshii

Titel:
Site Webmaster
Brugeravatar

KenIshii skrev:
Optimus Prime skrev:

MVH
KenIshii

Om du taler pænt til en journalist gør vel ingen forskel på om han flamer stoffer eller ej?

Find en journalist for en respekteret mainstream avis der har positive holdninger om stoffer der er villig til at trykke en artikel der omtaler fordele og positive ting ved stof forbrug. Og så en chefredaktør der er villig til at smide det i avisen.

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

KenIshii skrev:
Optimus Prime skrev:

MVH
KenIshii

Et rendyrket Psychedelia-arrangement, kan jo ikke sammenlignes med en mildest talt utilregnelig artikel i et middelstort dagblad.

Sådan et arrangement ville være super - omend rimeligt urealistisk.

Titel:
Site Webmaster
Brugeravatar

R. Girk skrev:

Hvorfor skulle det være urealistisk? Jeg er mere en frisk på at skyde både penge og tid i projektet, og det er jeg da sikker på flere andre osse er?

Vi kunne evt. samle en håndfuld faste psychedelia.dk brugere til det.

Selvfølgelig kun folk der faktisk har høj viden om emnet og stor erfaring, og dem mangler vi jo ikke herinde?

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Optimus Prime skrev:
R. Girk skrev:

Hvorfor skulle det være urealistisk? Jeg er mere en frisk på at skyde både penge og tid i projektet, og det er jeg da sikker på flere andre osse er?

Vi kunne evt. samle en håndfuld faste psychedelia.dk brugere til det.

Selvfølgelig kun folk der faktisk har høj viden om emnet og stor erfaring, og dem mangler vi jo ikke herinde?

Tja, okay. Måske ikke ligefrem urealistisk, men det kræver jo at der er nogle stykker der nosser sig sammen og får skrevet noget ordentligt materiale.

Hvis det endeligt bliver til noget har det da min støtte, men jeg tvivler nu på at det rent faktisk sker.

Titel:
Site Webmaster
Brugeravatar

Så må jeg jo ta initiativet :)

Jeg vil lige tænke et par dage og så oprette en seperat tråd og forhåbentligt finde nogle der ønsker at deltage.

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Monkey Island
*Ken* En saglig artikel om Psychedelia i et større dagblad kunne helt sikkert være et skub i den rigtige retning. Desværre ved jeg af bitter erfaring at journalister kan være djævelsk gode til at skjule deres sande intentioner; de er ikke altid hvad de giver sig ud for at være. Er det ikke også de samme to personager der lokkede info ud af Tjilles forældre til at skrive tåreperseren fra i søndags?

Men under alle omstændigheder er dårlig PR vel bedre end ingen PR. Om ikke andet får vi da sikkert en del nye brugere. Måske vi bør stille os tilfredse med etiketten "bedrevidende narkomaner" indtil videre?

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Som Halifaxx siger så opfører journalister sig alt for tit svinsk overfor deres ofre (nogen har vitterligt ingen hæmninger...). Jeg kender godt deres arbejdsområde (perifert), og halvdelen af tiden har de besluttet sig for en "vinkel" allerede inden de går til interviewet. Ofte betyder det, at de vil gøre ALT for at score data som udelukkende støtter deres "vinkel". Det samme gælder for begrebet "modsætning", som også er et vigtigt journalistisk begreb, hvor man helst skal opstille en letforståelig konflikt i artiklen for at modtagerne fatter noget.

Det er ærgeligt at de kommer med så forudindtagede holdninger, men hvis det ikke er vi "kompetente misbrugere", der forsøger at bearbejde journalisterne, så er det garanteret, at der aldrig sker et skred i deres holdninger.

Det kan måske være lodret løgn, men ham chili fyren, som nu søger ofre til en artikel lader da til at have forstået sagens alvor efter at han publicerede den der kodein artikel, som potentielt var livsfarlig for hans læsere.

(Men ingen tvivl om at det ville være godt men en sortliste over de mest uimodtagelige korsriddere for Krigen Mod Narko.)

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 18 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]