Så ham i Godaften Danmark. Han var ikke helt stolt over situationen, og endte med at sige, at han stadigvæk røg Gule Kings og drak ved festlige lejligheder.
Her er interviewet fra tidligere på dagen i EB:
Ny VU-formand: Jeg var på stoffer
- Jeg er en af de pæne unge, der har haft snavs på fingrene, siger 25-årige Thomas Banke, nyvalgt VU-formand
Hans Chr. Blem - 07:17 - 13. aug. 2007
Han ligner det, han er.
En pæn, ung mand, der har fuld gang i en politisk karriere.
Men man skal ikke tage fejl af den nyvalgte formand for Venstres Ungdom (VU), Thomas Banke, 25 år.
– Jeg havde en fortid, før jeg valgte politik, siger Thomas Banke.
Han har selv henvendt sig til Ekstra Bladet for at fortælle sin historie.
– Det gør jeg, fordi Ekstra Bladet for en måned siden kontaktede mig med et rygte om, at jeg har en dom for vold. Det har jeg absolut ikke. Men Ekstra Bladets opringning fik mig til at ligge vågen et par nætter, for jeg har en fortid.
– Derfor er jeg parat til at lukke dæmonerne ud, så de ikke længere skal forfølge hverken mig eller min familie.
Ligner nærmest Riis
Thomas Banke ser direkte på mig. Han sveder let, men der er også hulens varmt på den café, hvor vi sidder og snakker over en kop kaffe.
Han minder lidt om Bjarne Riis, da han 25. maj stod frem og erklærede:
– Jeg har taget doping. Jeg har taget epo.
Thomas Banke har hverken taget doping eller epo, men han er lige så direkte:
– Jeg har prøvet hash, røget joints, taget kokain og amfetamin.
Tak for kaffe. Den pæne dreng, der nu er formand for VU, tænker jeg.
– Jamen, sådan er virkeligheden. Det tror jeg, at de fleste børnefamilier kan tale med om – hvis de tør.
Stoffer og Holland
– Stofferne er kommet for at blive. Det kan man lige så godt se i øjnene, mener Thomas Banke.
– Derfor går jeg og VU ind for, at man ligesom i Holland opretter kaffesteder, hvor folk over 18 år kan komme og købe hash.
– Man skal passe på med at gøre stoffer til et tabu. Vi lever ganske vist i en ny, puritansk tid, hvor mange forældre og ældre mennesker har glemt, hvad de selv prøvede, da de var unge. Men det ændrer ikke på, at unge i dag prøver stoffer, som de altid har gjort, fastslår VU-formanden.
Han kommer fra Fredericia, hvor han sidder i byrådet. Hans mor er sygehjælper, og hans far er lokofører.
En sej ung mand
– Jeg er en af de pæne unge mennesker, der passede sin skole fra mandag til fredag.
– Jeg tænkte da på, at mine forældre nok kunne være nervøse for, hvad jeg lavede i weekenderne, men vi talte aldrig om det. Det gjorde vi først for et par år siden, da jeg fortalte dem, at jeg har prøvet hash, kokain og amfetamin, konstaterer den unge venstremand.
– De havde ingen anelse om det. De vidste, at jeg ligesom alle andre unge gik til fester fredag og lørdag og sov længe dagen efter, men vi talte aldrig om, at jeg kunne have taget stoffer.
– Jeg kunne let holde det spil kørende, for jeg klarede mig fint på handelsskolen, hvor jeg fik en eksamen med knap 9 i gennemsnit.
Thomas dog!
– Jeg syntes selv, at jeg var meget sej på det tidspunkt. Da jeg var 18-20 år, var flere af mine venner nogle år ældre. Men jeg vil gerne understrege, at det ikke var dem, der lokkede mig til at prøve joints, kokain og amfetamin. Det var mit eget ansvar.
– Tror du ikke, at dine forældre havde en mistanke om, hvad du gjorde?
– Nej. Da jeg fortalte dem, hvad jeg havde taget, var deres reaktion: ’Jamen, Thomas dog. Vi er glade for, at der ikke er sket dig mere’.
– Altså underforstået: mine forældre var glade for, at jeg stoppede i tide.
– De fleste forældre kan aldrig se på deres børn, hvad de har lavet i weekenderne. Når jeg kom hjem fra festerne, gik jeg i seng og sov til langt op ad dagen.
– De fleste forældre tror, at deres børn har været ude at drikke. Det er mere eller mindre accepteret i dagens Danmark, men mange bliver forargede, når de hører, at de unge har taget stoffer.
– Jeg kommer fra en provinsby, hvor mange unge tog stoffer i weekenden. Når jeg kom til en fest, blev jeg overrasket over, at den og den person også tog stoffer.
– Det overraskede mig meget, at det var alle os gode børn fra de borgerlige familier, der røg joints og tog kokain og amfetamin. Det var lige så meget de pæne piger som de pæne drenge fra byen, der deltog, fortæller Thomas.
Anders Foghs reaktion
– Hvordan tror du, at statsminister Anders Fogh Rasmussen vil reagere på din fortid?
– Jeg håber, at Fogh vil anerkende mig for, at jeg står frem og fortæller, hvad jeg har været igennem.
– Jeg har lært, at politik er et hårdt spil at være med i. Det er naivt, hvis man tror, at man kan gemme sin fortid. Jeg er overbevist om, at der må sidde mange, der er skide bange for, hvis der bliver rodet op i deres fortid.
Læs mere i Ekstra Bladet mandag
http://ekstrabladet.dk/nyheder/politik/ ... 326578.ece