http://www.jv.dk/apps/pbcs.dll/article? ... 00317/1012"Politiet: Diskoteker skal bekæmpe narko
Af Laust Tuxen Hedegaard,
tlf. 7211 4209 -
ltu@jv.dkSYDDANMARK: Det skal være sværere for unge at tage ecstasy og amfetamin med ind på diskoteker og værtshuse i Sydjylland.
Det mener Syd- og Sønderjyllands Politi, som i et forsøg på at få narkoen ud af nattelivet vil lave bindende aftaler med feststederne.
- Efter årsskiftet håber vi at kunne lave aftaler med restaurationerne om at bekæmpe narkoen, så deres ansatte for eksempel visiterer gæsterne og sætter skilte op om, at narko er forbudt, fortæller politiadvokat Lisa Dissing, som har siddet med i en arbejdsgruppe, som i tre måneder har arbejdet på et oplæg om at bekrige narkoen.
Hurtig indgriben
- Til gengæld lover vi, at politiet vil komme ud så hurtigt som muligt, hvis de skulle pågribe en med narko på sig, siger hun.
Hvad så med de steder, som I ikke har lavet aftaler med. Kommer I ikke hurtigt ud til dem, hvis de ringer efter jer?
- Jo, naturligvis gør vi det, men det skal forstås som et signal om, at vi støtter op om aftalerne.
Ud over samarbejdet med diskotekerne og værtshusene vil politiet ifølge planen, som går under navnet aktion08, løbende lave narkokontroller på byernes beværtninger.
Godt modtaget
Michael Schrøder, direktør for Nox Network - en sammenslutning af flere diskoteker heriblandt Crazy Daisy og Buddy Holly - tager godt imod politiets plan.
- Jeg er tilhænger af alle initiativer, der kan bekæmpe de problemer med vold og aggressivitet, der følger med narkoen. Og jeg har fuld forståelse for, at politiet ikke selv har ressourcer til hver weekend at stille en mand til rådighed ved hvert diskotek, siger han og peger på, at diskotekerne allerede i dag har fokus på problemet.
Politiet vil have diskotekerne til at tjekke gæsterne for at få stofferne væk fra nattelivet.
JV Xtra
narkodødsfald
af alle dødsfald herhjemme blandt 15-39-årige skyldes ifølge overvågningscentret stoffer."
Jeg er forbavset over at læse at der er en sammenhæng mellem narkodødsfald og stoffer
Nå seriøst så er det en uheldig formulering for den ligger nærmest op til at alle dødsfald mellem 15.39 årige skyldes stoffer - jeg blev i hvert fald lige nød til og læse den en gang til.