Da en dengang 60-årige kvindelig forretningskonsulent i 2002 tog syre i forbindelse med en videnskabelig undersøgelse, følte hun det, som om hun svævede væk, og at hele verden bestod af de forunderligste farver.
I en ny undersøgelse beskriver hun det som en meget lykkelig og smertefuld oplevelse, som har gjort hende til et bedre menneske.
- Jeg tvivler ikke længere så meget på mig selv, jeg er mere afbalanceret og har fået en følelse af, at alle mennesker er knyttet sammen, siger hun.
Forskere fra Johns Hopkins universitetet har undersøgt virkningerne af det psykedeliske stof psilocybin, som man finder i svampe. De er kommet frem til, at stofferne har en positiv indflydelse på mennesker.
14 måneder efter forsøgspersonerne tog stoffet, følte de sig bedre tilpas i verden på grund af oplevelsen på syre. Også deres pårørende fandt, at oplevelsen havde gjort forsøgspersonen til et bedre menneske.
To tredjedele af forsøgspersonerne mente, at narkoen havde givet dem en af de fem mest betydningsfulde spirituelle oplevelser i deres liv.
Forskerne advarer mod, at man snupper nogle svampe selv.
http://avisen.dk/forskere-narko-skaber- ... 13434.aspx