Visitation: Kend dine rettigheder overfor politiet De fleste mennesker ved ikke ret meget om deres helt grundlæggende rettigheder, når de står over for en politibetjent, der vil i lommerne på dem. Hvad har man pligt til at sige? Hvilke retningslinjer arbejder betjenten ud fra, og hvilke indgreb må han lovligt gennemføre? Det vil jeg forsøge at kaste lys over i denne artikel.
Politikernes love og dermed politiets handlemuligheder er først og fremmest begrænset af bestemmelserne i Grundloven – den lov, der helt overordnet begrænser myndighedernes magtudøvelse over for borgerne.
Grundlovens § 71, bestemmelsen der er relevant i forhold til visitationer, anfører, at ”Den personlige frihed er ukrænkelig”, og at man kun kan frihedsberøves, hvis der er lovhjemmel til det. Politiet kan med andre ord ikke (lovligt) frihedsberøve og visitere folk, alene fordi de finder det belejligt i en given situation.
Under grundloven er retsplejeloven og politiloven, der begge giver mere detaljerede retningslinjer for, hvad politiet må og ikke må. Det er primært retsplejeloven, jeg vil henvise til i eksemplerne neden for.
Hvad kan politiet forlange svar på, når de standser mig på gaden?
Når politiet vil tale med én, har man alene pligt til at oplyse dem om navn, fødselsdato (ikke cpr-nummer, kun fødselsdato) og adresse. Intet andet. Det følger af retsplejelovens § 750. Hvor man er på vej hen, hvad man har i sin taske, hvor mange stoffer man tager hver dag og om man sover med hænderne over eller under dynen, vedkommer ikke politiet overhovedet.
Selv hvis politiet sigter en for en lovovertrædelse, har man ikke pligt til at udtale sig. Det fremgår klokkeklart af retsplejelovens § 752 stk. 1, og det SKAL politiet gøre en opmærksom på, hvis de afhører en.
Vil man ikke oplyse om de 3 ting, har politiet lov til at tage skridt til at finde ud af, hvem man er. F.eks. ved at visitere en og i sidste ende ved at skride til anholdelse og tage en med på stationen, hvor man populært sagt kan sidde og kukkelure, indtil de ved, hvem man er. Man har i øvrigt ikke nogen pligt til at bære eller fremvise nogen former for legimitation jf. loven, så længe man ikke fører et motorkøretøj.
Eksempel:
Betjent: Goddag. Har du noget med dit navn på?
Dig: Nej, det har jeg ikke pligt til at have på mig.
Betjent: Hvad hedder du, hvornår er du født og hvor bor du?
Dig: Jens Jensen, er født den 28. maj 1985 og bor på Finkevej nummer 7.
Betjent: Og de sidste 4 cifre i dit cpr-nummer?
Dig: Det har jeg ikke pligt til at fortælle dig, det ved du også godt.
Man skal dog være bekendt med, at den meget vrangvillige borger uden tvivl vil vække betjentenes mistænksomhed, hvilket er noget man skal indkalkulere i sin cost/benefit analyse. Skal man død og pine nå til moster Odas 90 års fødselsdag, der startede for 30 minutter siden, er ovennævnte fremgangsmåde måske ikke en oplagt ide.
Må politiet uden videre visitere mig?
Politiet må ikke visitere dig, alene fordi de har lyst til at se, hvor mange mintpastiller du har i lommerne. Politiet skal først have en mistanke om, at du har begået en passende alvorlig lovovertrædelse og sigte dig for overtrædelsen. Det er (i langt de fleste tilfælde) reguleret i retsplejelovens kapitel 72, der omhandler legemsindgreb.
Udover bestemmelserne i retsplejeloven giver politiloven (der er den lov, der direkte regulerer politiets daglige virke) også i nogle tilfælde politiet ret til at visitere folk jf. § 8 stk. 3. nr. 2. Omstændighederne, der skal være opfyldte før at politiloven kan bruges til visitationer, er dog relativt sjældent forekommende, da de omhandler forsamlinger under åben himmel – f.eks. demonstrationer. Så tommelfingerreglen for visitationer er stadig, at der skal være en rimelig mistanke om, at man har gjort noget ulovligt.
I endnu mere sjældne tilfælde, kan politiet også visitere folk i et bestemt område, alene fordi de opholder sig dér. Det er hjemlet i politilovens § 6 stk. 3. Her er der heller ikke krav om noget mistankegrundlag.
Men selv om reglerne i retsplejeloven er de mest anvendte – og mest restriktive – kan politiet desværre nemt opfinde en ”passende” mistanke, hvis de har brug for det i forhold til reglerne i retsplejeloven. Er du iført en trøje med et hampeblad påtrykt, og befinder du dig i området mellem Christiania og Christianshavns Metrostation, kan du desværre betragte dig selv som fair game.
Det er i strid med lovens ånd, men sådan er virkeligheden desværre – godt hjulpet på vej af den evige Sisyfos-kamp mod narkotika.
Dog er jeg forholdsvis sikker på, at man kan få en ung betjent til at tænke sig om to gange, hvis man er helt skarp i de betingelser, der skal være opfyldt, før han kan gå i lommerne på en.
Eksempel:
Betjent: Du er sigtet for overtrædelse af lov om euforiserende stoffer/våbenloven. Er du venlig at tømme dine lommer?
Dig: Hvad er dit mistankegrundlag jf. reglerne i retsplejeloven? Hvad gør, at du med rimelig grund mistænker mig for en overtrædelse af lov om euf eller våbenloven? At jeg befinder mig på Christianshavn er ikke ”rimelig grund”. At jeg har en hættetrøje på er ikke ”rimelig grund”.
Betjent: [visiterer dig alligevel, og siger du skal klappe i]
Dig: Nu husker du at opdatere dette i POLSAS (politiets sagssystem) som ”visitation uden sag”, ikke? For jeg har tænkt mig at klage over, at du visiterede mig uden at have nogen rimelig mistanke. Vi bor ikke i en politistat, det er du godt klar over, ikke?
Efterfølgende skriver du en klage til politiet på via email på adressen
kbh@politi.dk (hvis du blev visiteret i København) med følgende ordlyd:
”Att: Politidirektøren
Jeg blev den xx/xx kl. xxxx sigtet for lov om euf/våbenloven og visiteret på adressen xxx og vil i den anledning klage over, at bestemmelserne i retsplejelovens § 792 a ikke er blevet fulgt, da jeg ikke finder, at den pågældende polititjenestemand havde en ”rimelig mistanke” om, at jeg havde overtrådt den pågældende lovgivning.
Jeg vil i den anledning gerne have oplyst, hvad polititjenestemanden har anført som sit mistankegrundlag.
Med venlig hilsen, navn, cprnummer, adresse…”
Gjorde alle mennesker som ovenfor beskrevet, ville politiet være en del mere tilbageholdende, når det gælder visitationer med spinkelt eller ikke eksisterende mistankegrundlag.
God fornøjelse – Og husk at du har ret til at have dit lommeindhold i fred for myndighederne, hvis du ikke har gjort noget forkert.
I næste artikel gennemgår jeg reglerne for ransagning, og hvordan man kan gøre politiets arbejde i den forbindelse en lille smule mere besværligt.