Hele artiklen er nu lagt på nettet, og kan findes her:
http://www.bt.dk/krimi/artikel:aid=261796/Opførelsen af en skaterhal på Christiania, sponsorat af store skater-konkurrencer og trendy street wear-tøj gav respekt og tiltrak unge.
Intetanende københavnske forældre har sendt deres halvstore børn direkte i armene på nogle af de tungeste pushere på Christiania. Og samtidig støttet de samme pushere, når børnene skal have tøj.
Via deres succesfulde tøjfirma og kultstatus i hip-hop- og skater-miljøet har et par af de mest fremtrædende pushere på Christiania fået børn og unge til at valfarte til en skaterhal midt i fristaden.
Hallen »Wonderland« ligger blot 50 meter fra det nu smadrede Pusher Street - og i samme afstand til dén bod, hvorfra firmaets bagmænd drev en mere lyssky forretning: De var indehavere af en af Christianias mest succesrige hash-boder.
Både inden for og uden for hallen har det været helt normalt, at selv 13-14-årige drenge og piger har røget hash åbenlyst.
Således også, da B.T. i går aflagde besøg i hallen.
Og tilsyneladende har christianitterne været klar over problemet.
Da B.T. er på stedet, kommer en far til en ung pige cyklende, stopper ved »Wonderland« og beordrer hende til at komme væk derfra.
»Men jeg er jo bare sammen med veninden. Der sker ingenting. Vi sidder bare og hygger os,« lyder det modstræbende fra pigen, mens en lille gruppe drenge står og rister tobak til en joint få meter derfra.
Den 32-årige modekonge blev tirsdag varetægtsfængslet i forbindelse med den store razzia mod Pusher Street, sigtet for salg af store mængder hash.
Firma fik navn fra hashbod
Boden var placeret som nr. to, når gæster og hash-købere kom ind i fristaden. Det er ifølge kilder på Christiania et tydeligt signal om, at tøjfirmaets bagmænd tilhører de allertungeste pushere; jo tættere på indgangen boderne lå, jo større var indtjeningen, og desto større status var der forbundet med det i pusher-hierakiet.
Faktisk var det navnet på hashboden, som senere blev til navnet på det moderigtige tøjmærke.
Mens børnene og de unge er valfartet til skaterhallen, har ejerne af tøjfirmaet og hash-boden gjort sig store bestræbelser på at markedsføre firmaet og tøjet som noget af det mest trendy blandt unge under 25.
Ikke blot med deres såkaldte »street wear.«
Men også med klistermærker over hele København med firmaets logo.
Som sponsor for verdensberømte skatere.
Som sponsor for nogle af verdens bedste snow-boardere.
Som sponsor for enorme skater-konkurrencer, hvor de blandt andet har samarbejdet med Ekstra Bladet om at arrangere én af Nordeuropas største konkurrencer, Scandinavia Open, som sidste år blev afholdt i Forum i København.
Og ikke mindst altså som de filantropiske social-pædagoger, der har lavet en skaterhal for at give en stor gruppe unge et »fristed« på Christiania.
Skaterne ser op til dem
Netop tøjfirmaets ejeres status som nogle af Christianias største pushere har formentlig været med til at gøre deres tøj endnu mere succesfuldt. De purunge skatere har set op til dem som de helt store idoler, der bare var for cool, i street- og skater-miljøet.
»xxx bliver respekteret i modekredse på grund af deres tøj. Men blandt deres målgruppe er en af grundene til, at de har fået så meget street-credit, netop det rebelske i, at de også har en hashbod,« har modeskaberen Mads Nørgaard tidligere sagt om firmaet til Politiken.
Selv har den nu fængslede modekonge ikke været meget for at for fortælle om hash-delen af sine forretninger.
»Jeg kan stå ved alt, jeg gør og har gjort, mand. Jeg har været true mod mit miljø og mine værdier. Hvis nogen ikke kan klare det, så er det deres problem,« har han tidligere sagt til Politiken om sin hashbod, mere ville han ikke fortælle.
Omsætter for 10 mio. kr.
Tøj-firmaet, der har specialiseret sig i design til hip-hop og skateboard-miljøet, har fra starten haft tæt tilknytning til Christiania. Firmaet er registret hos ToldSkat med adresser både på Christiania og i Københavns indre by.
Firmaet er et interessantskab, som ejes af den 32-årige direktør i fællesskab med hans kvindelige kompagnon. Hun er ikke blevet set i hash-boden i Pusherstreet siden januar, hvor pusherne selv begyndte at rive boderne ned. Men hun er ikke eftersøgt af politiet.
Kvindens kæreste blev i september sidste år varetægtsfængslet for eksport af 346 kilo hash til Norge, men han er endnu ikke dømt.
På grund af firmaets status som interessantskab er det ikke forpligtet til at offentliggøre dets regnskaber. Men gæt i branchen lyder på, at firmaet omsætter for over ti millioner kroner om året.
Tøjet sælges i det meste af Europa og i USA og Japan. Firmaet er blevet et af de mest trendy mærker inden for street- og skater-kulturen i hele verden. Senest har også en dansk international supermodel lagt krop til reklamer for firmaets tøj.
»Det er en sprød ting at se på tallene hvert kvartal. Vi fordobler os selv hvert år. Jeg er vel blevet en lille smule kapitalist. Wau. Men først og fremmest er jeg blevet far til den her lille baby, der hedder XXX. Den skal have alle mulighederne og vokse godt op,« sagde den nu fængslede modekonge i 2002 til Berlingske Tidende.
Praler med graffiti-hærværk
Firmaet har en super professionel hjemmeside med tjekket design. Her skjuler firmaet ikke, at det appellerer til en undergrundskultur på kant med loven. Blandt andet finder man et billed-galleri, hvor firmaet praler med, at dets navn optræder som graffiti-hærværk på S-togene. Desuden er der også et informativt billede af Pusher Street med skaterhallen Wonderland i baggrunden.
Men på trods af den store succes med tøjfirmaet valgte modekongen alligevel at fortsætte med sine forretninger i Pusher Street. Hashhandlen blev overvåget gennem længere tid af politiet, så nu sidder den ellers så succesfulde direktør bag tremmer.