Politiken - 4. jun 2004 kl. 15:00
Narko i computerspil
Computerspil er i forvejen fyldt med bidske monstre og snedige dødsfælder, men nu har spillerne fået endnu et bæst at kæmpe mod: Narkotika har fundet vej til online-spillene.
Se også
Links til andre hjemmesider:
Se mere på
http://www.achaea.comUdviklerne bag det tekstbaserede onlinespil ’Achaea’ har indført det virtuelt afhængighedsskabende stof Gleam i deres spils univers, som en del af en historie, hvor en bande forbrydere forsøger at infiltrere en række byer i spillet.
»Formålet med Gleam er at se, hvordan vores spillere vil reagere på noget, der er meget, meget ondt. For stoffet skaber svære abstinenser, hvilket vi ikke har fortalt vores spillere«, siger Matthew Mihaly, chef for ’Achaea’s udgiver, Iron Realms Entertainment, til det amerikanske it-magasin Wired.
I online-spillet henvender computerstyrede karakterer sig til spilleren og tilbyder Gleam med løfter om hurtigere og bedre spilfigurer.
Stoffet får spillernes virtuelle karakterer til at tænke klarere eller løbe hurtigere, men kun for en stund, for derefter indtræder bivirkninger som voldsom opkastning, rysteture, irrationel gråd og ufrivilligt at tigge andre spillere om mere Gleam.
Når man først er hooked – hvilket går stærkt – tager det 25 dage i spillets interne tid, før abstinenserne er ude af karakterens virtuelle krop. Samtidig vil en overdosis resultere i døden for ens spilfigur.
I ’Achaea’ kan man også indtage andre mindre farlige rusmidler som at ryge kaktusblade for at opnå hallucinationer eller at drikke sig fuld.
http://politiken.dk/VisArtikel.iasp?PageID=321615