Citat:
Politiet vil fra 1. september være mere synlige på Christiania, når en ny indsatsgruppe går i luften. Det siger politiinspektør Svend Foldager fra Københavns Politi.
Han afviser af »taktiske hensyn« at specificere, hvor mange betjente der er er involveret i indsatsen.
»Der vil være en større polititilstedeværelse, både uden for og til tider på Pusher Street«, siger Svend Foldager til politiken.dk.
Er der flere razziaer på vej?
»Det kan jeg med 100 procents sikkerhed svare ja til. Vi vil optrappe vores indsats. Men det er vigtigt for mig at pointere, at det er en indsats mod Pusher Street, vi taler om, ikke Christiania. En indsats mod den organiserede hashhandel, der er i området«, siger Svend Foldager til politiken.dk.
LÆS OGSÅRockere høster hashhandel for en milliard på Christiania
Det åbne hashmarked på Pusher Street blev jævnet med jorden i 2004, men lever i dag atter for bedste velgående. I dag er det dog rockerorganisationen Hells Angels, der sidder på markedet. Politiet anslog selv i juni, at der sælges hash for op mod én milliard kroner om året.
I lommerne på køberne
Politiet har henover sommeren både ladet hashhandlerne på Pusher Street og deres boder være i fred.
Til gengæld har en stribe af de folk, der har handlet hos dem, måttet have både hash og penge op af lommerne. Og den del af kampen mod hashhandlen vil fortsætte, siger politiinspektøren.
»For at det kan lade sig gøre, er der nødt til at være nogle købere. Så vores indsats vil gå på alle dele af det, så vi prøver at fortælle folk, at det ikke er acceptabelt at gøre noget, der er ulovligt,« siger politiinspektøren til politiken.dk.
Der forelægger ikke tal for, hvor meget hash der er blevet konfiskeret.
Ligesom antallet af betjente i den nye indsatsgruppe ønsker politiinspektøren heller ikke at afsløre, hvordan politiet har tænkt sig at slå til.
»Så langt vil jeg slet ikke gå ind i detaljer«, siger Svend Foldager.
Så du kan ikke sige, om I decideret går ind og river boderne ned?
»Det er jo et taktisk hensyn. Man vil kunne se efterhånden, hvordan vi gør. Men det vil jeg ikke kommentere nu«, siger Svend Foldager til politiken.dk.
Har I et billede af, hvem aktørerne er?
»Pusher Street har været i vores interesse i mange år, og qua det har vi også et ret godt billede af, hvad det er for nogle aktører, det drejer sig om. Men der er kæmpe forskel på at at have et billede af, hvem aktørerne er og på at kunne bevise kriminalitet«, slutter politiinspektøren.
http://politiken.dk/indland/ECE1723783/ ... ristiania/Jeg er glad for at politiet nu skælner imellem pusherstreet og Christiania. Det er efterhånden blevet to forskellige ting, hvor HA i princippet har lavet deres egen autonome enklave inde midt i fristaden. Jeg synes faktisk at HA og påhæng burde skride af helvede til. Derfor synes jeg ærlig talt at det På en måde er godt at politiet vil hjælpe os med at smide dem ud, selvom det selvfølgelig ikke er rart eller sjovt at ha en masse politi rendende. Men jeg er virkelig træt af den stemning der er omkring pusherstreet (undtagen Børneteatret og Operaen) og jeg synes heller ikke det kan fortsætte på den måde det er nu. Så ud med dem tak. Forhåbenlig kommer ingen til at lide al for meget overlast, udover HA og AK 81. Jeg er træt af den måde de udnytte christiania, udlukkende for at tilfredsstille deres egne selvfede egoer. Og de sende et dårligt image udadtil og er en skamplet i fristadens historie.