Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 29 jul 2025 17:30

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 23 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2
Forfatter besked
Dedikeret medlem
Brugeravatar

http://politiken.dk/debat/ECE1200053/aabent-brev-til-danmark-fra-sverige/

Citat:
Kære lillebror, hvad sker der?

Det virker som om, du i de seneste år har mistet fodfæstet. Fra at have været grunden til min misundelse opfører du dig nu nærmest som en ængstelig gammel gubbe. Søde Danmark, let dit hjerte. Hvad er det med dig?

Før var du kendt for din åbenhed. Med din hjertelige latter favnede du det flerkulturelle og forskelligheden. Din hyggepolitik var misundelsesværdig set med storebror Sveriges øjne.

Du hånede mig for alle mine regler og forbud. Med al ret anklagede du mig for at være kedelig og grå. Lige siden jeg undslap Anden Verdenskrigs rædsler, vendte jeg mig indad og tænkte, at man er sig selv nærmest. Dag for dag arbejdede jeg med at bygge et beskyttende net så tæt, at jeg knap kunde ånde.

Samtidig glemte jeg dig, Danmark. Jeg vendte dig ryggen gennem årtier, og for dette beder jeg dig om undskyld! Da vi nu igen har bygget en broderlig bro mellem os, ser jeg, at min modige lillebror græder sig i søvn.

Hvordan kan det lade sig gøre at ignorere grundloven?
Fredrik Rubin
Tidligere fik jeg ondt i maven, når jeg spiste af din mad. Din kylling indeholdt salmonella, og min mave havde det virkeligt ikke godt. Men nu, lillebror, vender den sig af helt andre grunde.

Kære Danmark, hvorfor smider du romaer ud med hovedet først? Hvorfor lader du debatten om muslimer føre til heksejagt? Hvad er grunden til, at indvandrere er blevet symbol på ondskab, og at hunderacer forbydes på grund af sine ejeres brister?

Hvorfor stormes kirker, og hvorfor rives ungdomshuse ned? Hvorfor sender du dine soldater i ørkenkrig, og hvorfor trues fristeders eksistens?

De idealer, som vi voksede op med, synes at have forsvundet ud af din krop. De demokratiske fri- og rettigheder, grundlæggende for enhver, betyder de ingenting? Ytringsfriheden. Demonstrations- og forsamlingsfriheden. Hvordan kan det lade sig gøre at ignorere grundloven?

Hvorfor lod du 900 mennesker fængsle, mishandle og fornedre, uden at de var mistænkt for ulovligheder? Hvorfor lod du dem placere siddende på jorden? Lod dem tisse i bukserne. Besvime. Bryde sammen?

Kære lillebror, du kan stadigvæk vende om. Åbn igen favnen, du behøver ikke at vare bange. Jeg findes endnu ved din side, du kan stadig vælge at gøre det rigtige.

Med venlige hilsner,

Din storebror,
Sverige

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Nørrebro
Fjas skrev:
Hvorfor er det noget pis at blande de ting sammen?. Det var da først efter at VK-O kom til magten at pusherstreet blev ryddet og al snakken omkring normaliseringen virkelig brød ud.

Jeg er 100% sikker på at Christianias fremtid ville se MEGET lysere ud, hvis det var en 'rød' blok som var ved roret, her i landet.

Om det skal være en rød blok eller ej er ligegyldigt - det skal i hvert fald bare ikke drives som det bliver gjort lige nu - og så er jeg ligeglad hvilket fåreklæde kapitalen skal have på .. om det er fagforeninger eller virksomheder ... same people at the very top ? ...

Toppen af ethvert samfunds tanker afspejles nedad igennem samfundet, og penge må siges at være den ganske top af samfundet - alt afhænger af økonomi, uden en finanslov må regeringen gå af ... Derfor er hvad vi gør med penge er at vi tjener penges interesser, og derved implicit pengeindehavernes interesser ..

Det er på tide at vi begynder at tænke ud af boksen !.. Hvad er det der gør folk ulykkelige og skaber splid i verden? ..
Det er fordelingen af ressourcer, både på det små skala og de helt store globae skala ...
Hvis vi ikke har råd nok til at få smør på brødet og tag over hovedet ved igennem et arbejde må vi enten leve i fattigdom på gaden ..
Dette skaber grobund for 95% af al kriminalitet i verden, da det alt sammen relatere til monetær kriminalitet, om det så er desideret økonomiske kriminalitet som svindel, underslæb etc. eller mere indirekte som tyveri, narko- og våbenrelateret kriminalitet, vold pga. manglende social relation og interforståelse skabt af social og økonomisk ubalance.

Hvad vi skal ha' er et styre af folket, for folket ?
Videnskaben byder på på en reelt bud på en sund, bæredygtig og konstruktiv socialkonstruktion eller socialtdesign .. men i vores dogmatisme på et begrænset udvalg af modeller vælger vi at afkaste alt andet - og misser af forstå pointen af visdom overgivet til os igennem al verdens religiøse, filosofiske, åndelige, holistiske og spirituelle tænkemåder ..

Citat:
]Krishnamurti:
Sandheden er et land uden veje, uden organisation og ritualer.

Modsat mange andre religiøse formidlere fremsatte han ikke nogen egentlig metode eller religiøs praksis. Mennesket måtte først som sidst tage ansvaret for sit eget liv og se sig selv i øjnene.
Til dette foreslår Krishnamurti, at man skal blive opmærksom, men en opmærksomhed der ikke er vurderende eller dømmende. Det er menneskets sociale og kulturelle forudsætninger, der står i vejen for den sande erkendelse og udfrielse.
Kernen i Krishnamurtis religiøse filosofi er, at "verden er dig, og at du er verden", dette skal forstå således, at det enkelte menneske er et produkt af hele verdens handlinger og forestillinger.
Denne kondition eller tilstand har bragt mennesket/menneskeheden i en smertefuld situation, som kun kan ændres ved, at den enkelte opnår erkendelse.
Krishnamurti fornægtede alle gamle begreber og opmuntrede folk til ikke at tro på nogen autoriteter (medregnet ham selv); men i stedet – i stilhed og med et fuldkomment nærvær i nuet – selv se og lytte sig til at få klarhed og viden om tankens og sandhedens natur.
Meditation er som brisen der kommer ind ad det åbne vindue.
Den kommer ikke fordi man åbner vinduet og inviterer den indenfor.

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: jeg har været her
Gud hvor jeg hader politik...

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 23 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]