Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 23 jul 2025 20:50

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 36 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2
Forfatter besked
Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: up yours
kunne du ikke have postet den i youtube-tråden, så. her i tråden er vi nemlig DØDSERIØSE!!!

fedt, mand, det lider jeg også af. måske kan vi udveksle erfaringer et andet sted end i denne tråd.

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: DK
Jeg tror overdosering skyldes, at mange fejlvurderer deres behov og at behovet netop er individuelt ift. det liv man lever. Og så er der den vist ret almindelige brøler, med at tage en multivitamin (fx. med ekstra D) og eksempelvis tage en kalkpille ved siden af, hvor der (hovsa) også lige var en ekstra høj dosis D vitamin.

D-vitamin doserne i vitaminpiller og kalktilskud er så lave, at man dagligt kan indtage mindst 50 gange så meget og stadig være sikker.

Eftersom videnskaben jævnligt kommer fremkommer med modstridende resultater og anbefalinger ændres, så benytter jeg mig af et forsigtighedsprincip. Før mente man, at det var meget farligt, at indtage for meget. Det tror jeg ikke det er, men jeg finder det passende at ligge på omkring 30-40 mg.

Der er ingen der aner hvad der sker, hvis man tager det mange gange den anbefalede dosis gennem et helt liv.

Most of the physical world is unseen.

Medlem

Jeg tror overdosering skyldes, at mange fejlvurderer deres behov og at behovet netop er individuelt ift. det liv man lever. Og så er der den vist ret almindelige brøler, med at tage en multivitamin (fx. med ekstra D) og eksempelvis tage en kalkpille ved siden af, hvor der (hovsa) også lige var en ekstra høj dosis D vitamin.

D-vitamin doserne i vitaminpiller og kalktilskud er så lave, at man dagligt kan indtage mindst 50 gange så meget og stadig være sikker.

Eftersom videnskaben jævnligt kommer fremkommer med modstridende resultater og anbefalinger ændres, så benytter jeg mig af et forsigtighedsprincip. Før mente man, at det var meget farligt, at indtage for meget. Det tror jeg ikke det er, men jeg finder det passende at ligge på omkring 30-40 mg.

30-40 mg? Mener du ikke 30-40 ug? Og af hvilken en kalk eller D-vitamin? Er smule forvirret

Der er ingen der aner hvad der sker, hvis man tager det mange gange den anbefalede dosis gennem et helt liv.

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

>Nika mus: Jo, selvfølgelig 30-40 ug. D-vitamin. Dum fejl af mig. Sorry.

Medlem

Så gav det mere mening.
Hmm jeg tager dagligt 120 ug D vitamin, det var det jeg fik besked på.
Er godt nok en del mere end hvad du siger

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Så gav det mere mening.
Hmm jeg tager dagligt 120 ug D vitamin, det var det jeg fik besked på.
Er godt nok en del mere end hvad du siger

Det behøver ikke være forkert. Hvorfor tager du 120 ug.? Er der særlige årsager til det? Jeg kan ikke tro, at man har brug for mere end de der 30-40 ug. næsten uanset hvad. Heller ikke selvom man dyrker intens vægttræning eller andre former for sport. Det bliver bare til en ekstra belastning for kroppen (altså den høje dosis D vitamin, for at være helt præcis).

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: kbHoe
Det er ikke uhørt folk kommer op i så store doser hvis de virkelig mangler D-vitamin.

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

der er ingen som helst risiko ved at tage 120 microgram/dag. 30 min i solen på en solskinsdag kan nemt give dig 10.000 IU ~ 250 microgram. jeg har ikke hørt om folk som skulle blive dårlige af at opholde sig solen. så er det solskoldning, i hvert fald ikke d-vitaminforgiftning.

men nika, kom nu ud af musehullet. det er forår, og solskin er bedre for dig end vitamintilskud :)

Insane psychedelia user!

Geografisk sted: On a placid island of ignorance amidst the black seas of infinity
120 µg D-vitamin/dag er måske lige i overkanten at tage dagligt, hvis det ikke er for at korrigere for en mangeltilstand. Der er for tiden stor debat om hvorvidt det er anbefalelsesværdigt / sikkert at give D-vitamin-tilskud i høje doser dagligt. Personligt tror jeg ikke der er megen risiko ved det, men holder mig alligevel til 35 µg/dag i vinterhalvåret. Med den dosis burde man være dækket ind uden at skyde for langt over hvad kroppen kan bruge.

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Outside
http://www.dr.dk/P1/P1Morgen/Udsendelser/2012/03/26/092015.htm

Nu tager det overhånd! :hm:

Jeg føler hverken at man kan stole på forskere eller eksperter mere... :? Tid til at stole på sig selv i guess...

Dedikeret medlem

^Som om folk ikke kan træffe en beslutning selv.. Jeg er uforstående for at alting altid skal reguleres og sættes i små ordnede kasser, så den almene borger er helt fri for at tænke eller tage stilling.

Men men, så er der da også en folk akademikere, eksperter og kommisionsmedlemmer der kan få løn og komme frem i medierne, mens de bruger et par år på at vurderer hvorvidt vitaminer skal være receptpligtige. :roll:

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

http://www.dr.dk/P1/P1Morgen/Udsendelser/2012/03/26/092015.htm

Nu tager det overhånd! :hm:

Jeg føler hverken at man kan stole på forskere eller eksperter mere... :? Tid til at stole på sig selv i guess...

"Vitaminerne A, E og betakaroten medfører en overdødelighed på 4 procent, viser en gennemgang af allerede kendte forskningsresultater. Derfor mener forskere, at pillerne slet ikke burde sælges i håndkøb."

Forskere bør også benytte et forsigtighedsprincip i stedet for at være for kategoriske i deres udmeldinger.

En overdødelighed på 4 %... i forhold til hvad? Det må selvfølgelig være den normale dødelighed, men det er den slags udmeldinger, der er dybt useriøse, fordi det ikke sættes ind i en meningsfuld sammenhæng, som er til at gennemskue. Det kan selvfølgelig også skyldes journalistens drejning.

Medlem

Lunokhod, gælder det os former for kunstig sol?
Tænker specifik på solarier.?

Kan godt være du har ret, i hvad der sumdest for mig.
Men nu er det jo ikke for sjovt jeg tager 120 ug om dagen, mening er os jeg skal ned på 70 ug., men når man ikke lige kan huske om man har taget dem eller hvad, så tager man jo bare igen.

P.S. Musehullet er nu ellers meget rart.

Prometheus, mit er netop pga. mangel på D-vitamin. Min tal ligger eller lå under 10, og fik af vide det var svær D-vitamin mangel. derfor 120 ug dagligt.

Medlem

Lunokhod, gælder det os former for kunstig sol?
Tænker specifik på solarier.?

Kan godt være du har ret, i hvad der sumdest for mig.
Men nu er det jo ikke for sjovt jeg tager 120 ug om dagen, mening er os jeg skal ned på 70 ug., men når man ikke lige kan huske om man har taget dem eller hvad, så tager man jo bare igen.

P.S. Musehullet er nu ellers meget rart.

Prometheus, mit er netop pga. mangel på D-vitamin. Min tal ligger eller lå under 10, og fik af vide det var svær D-vitamin mangel. derfor 120 ug dagligt.

Snoezel, sjovt hvad de hele tiden finder ud af. Kan være de skal sætte alt på recept efterhånden, også de sundhedsskadelig madvarer osv.

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

nej for guds skyld ikke solarier.

du kan få al den d-vitamin du har brug for og mere til ved at være ude i 1-2 timer hver dag. du bliver også et gladere og mere positivt menneske.

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Outside
BUMP!
http://www.vitalraadet.dk/304+M5f8267133d4.0.html

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 36 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]