Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 22 jun 2025 18:22

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 51 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3
Forfatter besked
 Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Århus
Jeg har overvejet at skrive følgende til dr.dk

Citat:
I har et lille problem med at misinformere danskerne. I det vedhæftede link ses et screenshot af en af jeres nyheder. Ude til højre kan man se at der er en overskrift som omhandler samme historie, men oplysningerne er forskellige.
Det handler om disse døde unge mænd i sønderjylland.

Her er et citat fra den vedhæftede artikkel:
"De tre unge mænd er døde af et narkotisk stof eller en blanding, som det endnu ikke er lykkedes myndighederne at identificere."

Ude i højre side står der så, at en af disse mænd døde af at spise svampe.

Det jeg hentyder til, er at i misinformerer dem der ikke ved noget om stoffer eller svampe. Nu tror folk at man kan dø af at spise hallucinerende psilocybin svampe. Dette er praktisk talt umuligt. Et menneske kan sagtens spise et halvt kilo uden at dø af det. Desuden er det ikke normalt at unge mennesker på 21 har råd til at købe psilocybin svampe i så store mængder. Det kan simpelthen ikke være sandt det i har skrevet. Det er misinformation i har gang i der!
I har rigtigt nok nogle "pålidlige kilder", men de taler ikke sandt når de giver svampene skylden for et dødsfald. Jeg vil råde jer til at informere dk om sandheden. Lav jeres research ordentlig og bring det ud så folk hører det. Det er ikke fair at man som en psykedelisk person skal ses ned på fordi folk er misinformerede af jeres (og for den sags skyld andres) dårlige research og gætterier.

I må meget gerne svare på min kritik, da jeg ikke mener at emnet er ligegyldigt, så jeg håber på en offentlig debat i nærmeste fremtid. Vi er mange folk der bliver set ned på pga. jeres misinformation, og vi er trætte af at skulle holde vores meninger tilbage fordi vi bliver overfaldet af mediernes misinformation. Vi er en kultur, som gemmer sig, pga. noget i er skyld i. Det er ikke fair! Jeg kan egentligt godt lide DR, men jeg begynder at betvivle den info jeg får fra jer, da jeg jo har opdaget at i følger de andre medier i at sende/poste den samme misinformation. Derfor ville "vi" sætte pris på at i genoptager emnet for dk, sådan at vi igen kan stole på jeres informationer.

Mvh.

Her er det billede jeg vil vedhæfte.
Billede

/Cope

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: 8000 Botanical Dimensions
Du har da fat i nogle rigtige ting, Cope. Men jeg synes, du bør gøre lidt mere ud af at sætte fokus på de faktuelt forkerte informationer, der er blevet givet i sagen, istedet for at give medierne skylden for, at du føler dig set ned på. Så tror jeg i hvetr fald, de vil tage dig mere seriøst...

Titel:
Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Away...
Lyder fornuftigt... Men lad være med at skrive hallucinerende svampe, de er vel hallucinogene. At være hallucinerende betyder vel, at man har hallucinationer, og det har svampene jo (nok) ikke.

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Cope, der står ingen steder at manden er død af svampene. Det der står er at han er død efter at have spist dem, hvilket dybest set ikke siger noget om dødsårsagen. Derimod er jeg enig i at det antyder at der nok er en årsagssammenhæng, og det synes jeg ville være fint hvis du kommenterede overfor dem.

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: In a green suit
Godt initiativ der Cope - jeg blev inspireret og har skrevet lidt videre på din tekst - brug det som du vil, hvis du er enig.

Jeg vil gerne komme med et par kommentarer til jeres nyhedsdækning af de stofrelaterede dødsfald i Sønderjylland. Den har været præget af forvirring, og tenderer mod misinformation. I det vedhæftede link ses et screenshot af en af jeres nyheder. Ude til højre kan man se, at der er en overskrift som omhandler samme historie, men oplysningerne er forskellige.

Her er et citat fra den vedhæftede artikkel:
"De tre unge mænd er døde af et narkotisk stof eller en blanding, som det endnu ikke er lykkedes myndighederne at identificere."

Ude i højre side står der så, at en af disse mænd døde af at spise svampe.

Det, jeg hentyder til, er at I misinformerer dem, der ikke ved noget om stoffer eller svampe. Jeres fremstilling kan lede til, at man tror, at det er dødeligt af at spise hallucinogene psilocybinsvampe. Dette er dog ikke tilfældet. Et menneske kan sagtens spise et halvt kilo uden at dø af det. Det virker højst usandsynligt, for ikke at sige utænkeligt, at de har indtaget så store mængder.

Når I skriver, " 21-årig er død efter at have spist svampe" får I det til at se ud som, at det var svampenes skyld - hvilket som bekendt ikke er bevist. Her er vi ude i noget, der ligner fordomsfuld misinformation. I har måske nogle "pålidelige kilder", men de er galt på den, når de giver svampene skylden for et dødsfald (forudsat, at det var de "rigtige" svampe, de havde fået). Lav jeres research ordentlig og bring det ud, så folk hører det. Det er ikke fair at man som en person, der bruger psykedeliske stoffer, skal ses ned på, fordi folk er misinformerede af jeres (og for den sags skyld andres) dårlige research og gætterier.

I må meget gerne svare på min kritik, da jeg ikke mener, at emnet er ligegyldigt, og jeg håber på en offentlig, mere faktuel og mindre fordomsfuld debat i nærmeste fremtid. Vi er mange folk, der er trætte af at skulle holde vores meninger tilbage, fordi folk er så kategorisk fordømmende overfor psykedeliske stoffer. Det kunne være forfriskende, hvis et medie som DR kunne tage sine objektive nyhedsformidlende forpligtelser alvorligt, og prøve at gøre op med nogle af alle disse fordomme. Der findes en hel kultur, som gemmer sig, som føler sig forfulgt af en alt for sort/hvid narkopolitik, der frejdigt erklærer, at den ikke vil gøre forskel på et stærkt vanedannende og farligt stof som heroin og resten af det enorme spektrum af psykedeliske stoffer, som beviseligt hverken er vanedannende eller giftige. For det meste følger medierne politikernes linje som logrende hunde og fremstiller den psykedeliske kulturs medlemmer som lalleglade selvmordskandidater.

Jeg kan egentligt godt lide DR, men jeg begynder at betvivle den info jeg får fra jer, da jeg jo har opdaget at I følger de andre medier i at sende/poste den samme misinformation. Derfor ville "vi" sætte pris på at I genoptager emnet for dk, sådan at vi igen kan stole på jeres informationer.

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Kopfka: Hvorfor gentager du den fejl i Cope's tekst som jeg lige har påpeget?

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Copenhouse
Husk at skrive i hvilket område man normalt doserer psilocybin-svampe. Tror ikke mnigmand ved om man bare skal sutte lidt på en enkelt fætter, eller æde et halvt kilo (hvilket menigmand *måske* kunne forstå ovenstående tekst som;-)

Og stil også spørgsmålstegn ved den oprindelige "Svampe overdrysset med ecstasy" for det har jo vist sig at være helt forkert ... hvor har DR fået det fis fra?

Spørg dem om de overhovedet er klar over at de fleste, og meget få, dødsfald der kan relateres til MDMA enten har at gøre med selvforskyldt dehydrering, eller urene piller, og at MDMA forøvrigt oprindeligt var et stof benyttet med stor succes i terapeutisk henseende? Ved de det?

Og henvis dem endelig i samme ombæring til ABC's program "Ecstasy Rising" - måske DR kunne licensere og vise det på dansk tv?

For at komme lidt tilbage on-topic; Cope, pas en smule på med den anklagende tone. Den er måske retfærdig nok, men de fleste står af / lukker af når de anklages, og vil ikke tage ordentlig stilling til resten af dit brev, og det er jo synd.

Jeg synes det er godt du skriver at du ellers godt kan lide DR. Det er relevant, for de er den eneste 100% public service kanal og de har faktisk PLIGT til at gøre deres journalistiske arbejde ordentligt og tjekke deres kilder. De har et moralsk og etisk ansvar for befolkningens viden om det samfund vi lever i.

Bare lidt strøtanker - God weekend;-)

Senest rettet af dieselpower 29 okt 2005 16:55, rettet i alt 1 gang.

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: In a green suit
SWIM skrev:

Når de laver en overskrift som den (" 21-årig er død efter at have spist svampe"), så svarer det i mine øjne til at skrive, at det var svampenes skyld. Så det er vel et spørgsmål om fortolkning, hvorvidt det er en fejl.

Mit bidrag er ikke tænkt som at skulle afslutte diskussionen/brevet - hvis det er ok med Cope, kan vi evt. forfatte videre på det, så de vigtigste ting kommer med - incl. doseringer og den slags

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Århus
Jeg kan lide det du skriver Kopfka, men der er også visse ting jeg ville rette. Både af det jeg selv har skrevet og noget af det du har skrevet.
Tak for opbakningen folks.
takker mange gange :wink:

/Cope

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Kopfka Phutzki skrev:
SWIM skrev:

Når de laver en overskrift som den (" 21-årig er død efter at have spist svampe"), så svarer det i mine øjne til at skrive, at det var svampenes skyld.

Hvis du fastholder ovenstående fejlagtige anklage i stedet for at se på formuleringens nuancer, risikerer du at de ikke tager dig alvorligt, i bedste fald får du det svar at "det er ikke det der står". Jeg mener stadig det er en kritisabel måde de har stillet det op på, men at sige de har skrevet at han er død af svampene er at lyve.

Titel:
Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: jydelandet
hmm... kendte ham der døde og kan da sige så meget som at han et par uger forinden stolt fortalte om sin afvænning og at det var slut med alt det fis, da det var sket et par gange at han havde haft dårlige trips... tænker at det måske er fordi det er længe siden mht. tolerance, han har fået det dårligt og der er ikke blevet nogen ved ham ud over andre der havde det skidt.
og så vil jeg da også lige slå fast at han er fra ølgod, men døede i vojens hvor han besøgte sin nye kæreste og altså heller ikke kendte de folk der var til festen særlig godt.

R.I.P Burner

- tiffy

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 51 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]