Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 21 jun 2025 12:27

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 9 indlæg ] 

Skal vi have fixerum?
Ja klart, trygge rammer til trippet 84%  84%  [ 37 ]
Nej, jeg betaler nok i skat 16%  16%  [ 7 ]
Afgivne stemmer : 44
Forfatter besked
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Right behind you...
Lad os da redde liv

Københavnsk borgmester slås for fixerum til narkomanerne

Af mdk og siml - 9:13 - 5. apr. 2005

- Vi kunne gøre alle gladere. Narkomanerne ville få et bedre liv. De ville komme væk fra gaden og den uhygiejniske indtagelse af stofferne. Vi kunne få nogle af dem i arbejde, fjerne noget af kriminaliteten. Der er mange fordele ved, at de hårdest ramte narkomaner kunne indtage deres stof under kontrollerede former, siger familie- og arbejdsmarkedsborgmester i København, Bo Asmus Kjeldgaard.

Han har ligefrem fundet pengene på budgettet, men der må ikke etableres såkaldte fixerum -heller ikke, selv om der er gode erfaringer med det fra adskillige andre lande.

Sundhedsrum
- Jeg forstår slet ikke den borgerlige regering. Det er den, der blokerer for fixerum, men pengene får vi da anvendt alligevel. De bliver bl.a. brugt til et såkaldt sundhedsrum på Mændenes Hjem i Istedgade, hvor narkomanerne kan indtage stoffet i rene omgivelser, fortæller Bo Asmus Kjeldgaard.

På Mændenes Hjem vurderes det, at to ud af tre beboere er narkomaner. Ingen blander sig i, hvad de gør på deres værelser, ligesom badefaciliteterne er indrettet sådan, at narkomanerne kan bruge dem. Desuden er der ansat sygeplejersker.

I Tyskland, Holland og en række andre europæiske lande tilbydes de hårdest ramte narkomaner at indtage stoffet i fixerum, ligeledes med sundhedspersonale. I Holland vurderes udgifterne til udlevering, udstyr, opsyn, stofferne m.v. at udgøre omkring 15.000 kr. årligt pr. narkoman.

Penge at spare
- Så der vil oven i købet være penge at spare. Samfundet vil opleve mindre kriminalitet. Inden for mit område har vi ikke alene ansvaret for de hjemløse, narkomanerne m.fl., men også for beskæftigelses-politikken. Vi har haft pæn succes med at sikre, at nogle kan kombinere et behandlingsforløb med metadon med at arbejde. Også på det punkt ville samfundet altså spare penge, siger Bo Asmus Kjeldgaard.

Men egentlige fixerum bliver ikke til noget, uanset udfaldet af kommunalvalget senere på året, så længe regeringen har den modsatte politik.

http://ekstrabladet.dk/VisArtikel.iasp?PageID=288879

Medlem

xun skrev:
Han har ligefrem fundet pengene på budgettet, men der må ikke etableres såkaldte fixerum -heller ikke, selv om der er gode erfaringer med det fra adskillige andre lande.

så vidt jeg kan forstå, så HAR de fundet pengene, så man behøves vel ikke engang hæve skatten. jeg sys at hvios man kan oprette disse "fixerum" uden at der skal betales mere eller det går ud over nogen på en meget dårlig måde, så er det fint. jeg synes det er godt at man tager sig af sine medmennesker og at de kan tage deres stof et sted hvor de kan holde det rent, istedet for et eller andet offentligt toilet med en anden junkie's sprøjte.
jeg synes klart at man skal have sådanne rum.

det er lidt ligesom med staden. nu hvor man ikke har den (som med manglen på fixerum) så er hash-salg og brug blevet spredt ud over hele københavn, hvor man før havde det samel et sted. at have det samlet mindsker også kriminaliteten okring stofferne (præcis som artiklen siger).

så hvis vi skal tage det i sort og hvidt, ja eller nej, så må jeg sige ja til fixerukm i midten af de største byer i DK , så ved man hvor man har dem (stof(mis)brugerne) og man kan sørge for at de har sterile elementer omking dem til deres fix.
fx KBH, Roskilde, næstved, helsingør, odense, vejle, århus, ålborg, Esbjerg, frederikshavn, kalundborg, så burde DK være godt dækket)

BTW, måske skulle dette emne flyttes til politisk forum?

Titel:
Hvis folk vil fixe er det deres problem, det er alligevel kun tåber og tabere der gør sådan noget hø - så man skal squ ikke til at give dem fixerum - det kan de gøre hjemme hos dem selv eller helt lade være...

Squ ikke noget lort at gøre ved sin egen krop...

Titel:
Site Webmaster
Brugeravatar

Citat:
det er alligevel kun tåber og tabere der gør sådan noget hø
:roll:

"Det hendte paa et Theater, at der gik Ild i Coulisserne. Bajads kom for at underrette Publicum derom. Man troede, det var en Vittighed og applauderede; han gjentog det; man jublede endnu mere. Saaledes tænker jeg, at Verden vil gaae til Grunde under almindelig Jubel af vittige Hoveder, der troer, at det er en Witz." - Søren Kirkegaard

Titel:
Medlem

Geografisk sted: Vejle
Citat:
Hvis folk vil fixe er det deres problem, det er alligevel kun tåber og tabere der gør sådan noget hø - så man skal squ ikke til at give dem fixerum - det kan de gøre hjemme hos dem selv eller helt lade være...

hvis folk er i den situation at de er så langt ude de ikke kan lade være, ikke har et sted og bo så syntes jeg det er fint at de har "rene" fixerum.
Istedet for at der skal ligge brugt kanyler på andre offenlige toileter..

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

BabyFlip skrev:
hvis folk er i den situation at de er så langt ude de ikke kan lade være, ikke har et sted og bo så syntes jeg det er fint at de har "rene" fixerum.
Istedet for at der skal ligge brugt kanyler på andre offenlige toileter..

Jeg synes fixerum er en god idé. Men det er er altså ikke pga. mangel på fixerum at der ligger brugt værktøj rundt omkring, men derimod pga. at nogle narkomaner er nogle svin der ikke kan finde ud af at rydde op efter sig.

Titel:
Medlem

Jeg stemte for. De har det jo ikke godt med dem selv
Og det er slet ikke rimeligt at de skal sidde på offentlige toiletter og fixe. Det jo krænkende. Hellere holde det derinde istedet for at der ligger kanlyer rundt omkring på toiletterne.
Husk på at de også er mennesker ! :)

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Århus
jeg stemte for..

Jeg ville selv helst bryde mig om at fixe i mere sterile omgivelser.

Men hey Jugg, er du en ''tåbe''? :wink:

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: 8000 Botanical Dimensions
Ja!

Jeg synes, det er nogle lidt sjove valgmuligheder, du giver os, xun. Du antyder jo, at indførelsen af fixerum automatisk vil medføre en skattestigning. Det er jo ikke tilfældet. Specielt ikke hvis man ser på de fordele (større arbejdsstyrke, mindre kriminalitet), der er ved det, som Bo Asmus Kjeldgaard nævner.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 9 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]