Der er lidt om svampe i denne artikel.
Har sat det hele ind, pga regelsættet, men dog skrevet det relevante for os med fed skrift.
Ekstrabladet skrev:
Søren Ventegodt ville kurere Martins testikelkræft med ulovlige og livsfarlige svampe
Da Martin Voss en forårsdag i 2004 pludselig mærker en kræftknude i sin venstre testikel, bliver han bange.
Som alle andre, der har fået diagnosen kræft, får han et chok.
Som alle andre i den situation tænker Martin Voss, at man kan dø af kræft.
Men Martin Voss er ikke som alle andre.
Hans tro på alternative behandlinger er så stærk, at han nægter at blive opereret i testiklen. En behandling, der med stor sandsynlighed kan kurere ham.
Samtaler mod kræft
Da kræften bryder ud, har den 32-årige Martin Voss ellers rigeligt at kæmpe for: En kæreste. Og drømmen om at blive arkitekt, for eksempel.
Historien om Martin Voss er historien om en klippefast tro på, at næsten alle former for sygdom skyldes fortrængninger og mentale problemer.
Det er også historien om den tidligere læge Søren Ventegodt, der bruger helt andre metoder end dem, den traditionelle lægevidenskab prædiker.
Søren Ventegodt tror på, at han kan kurere kræft ved hjælp af grænseoverskridende psykoterapi. Og han bruger gerne ulovlige og euforiserende svampe i sin kamp for patienternes liv.
Det vender vi tilbage til senere.
Kræft af fortrængninger
- Søren Ventegodt mener, at kræft skyldes en alvorlig fortrængning eller blokering, som han også kalder det. Fortrængningen kan udløse kræft, og derfor går Ventegodt ind og arbejder på at fjerne fortrængningen og gøre patienten rask på den måde, forklarer Martin Voss, der møder den karismatiske Ventegodt, kort før han opdager knuden i sin testikel.
På det tidspunkt er Martin Voss ved at uddanne sig til arkitekt og hjælper Ventegodt med at tegne en plan over den kontroversielle læges store drøm: Et alternativt hospital med et budget på en halv milliard kroner.
Håndgemæng hos Ventegodt
I håbet om at blive helbredt for kræften begynder Martin Voss i september 2004 at modtage samtaleterapi hos Søren Ventegodt.
- Det er meget grænseoverskridende. Ventegodt kan opføre sig meget dømmende og bedrevidende over for sine patienter. Han har seancer, hvor han bevidst ydmyger patienterne. Det kan være ekstremt ubehageligt.
- En dag, da han skulle ydmyge mig, var det lige ved at ende i håndgemæng, fordi jeg ville forlade seancen, og han forsøgte at tvinge mig fysisk til at blive, siger Martin, der husker episoden tydeligt.
- Jeg sagde til ham, at jeg ikke ville finde mig i hans nedladende og ydmygende stil, og så rejste jeg mig op for at gå.
- Så røg han op fra sin stol, tog fat i mine skuldre og tvang mig op mod væggen, mens han sagde. 'Man går ikke midt i en session hos mig. Det finder jeg mig ikke i.'
- Jeg svarede ham, at han skulle tale ordentligt til mig, og så faldt han lidt ned igen, forklarer Martin.
I fire en halv måneder knokler Martin Voss og Søren Ventegodt sig gennem udmattende terapi-seancer.
Kræften bredte sig
Imens spreder kræften sig i Martins krop.
- Min ene testikel svulmede voldsomt op, fordi den blev fyldt med væske. Så bredte kræften sig til bughulen og lymfekirtlerne, og til sidst svulmede jeg op over det hele. Det var klamt og gjorde meget ondt.
Søren Ventegodt forsøger ved flere lejligheder at overtale Martin Voss til at supplere psykoterapien med kemoterapi.
- Man kan sige, at Ventegodt accepterer min beslutning om ikke at modtage kemobehandling. Men han er ikke enig, forklarer Martin Voss.
Spis svampe mod kræft
Først da den alternative samtaleterapi mod kræft udvikler sig i en helt absurd retning, begynder Martin at tvivle på, om Ventegodt kan kurere ham.
Ventegodt 'ordinerer' en mildest talt alternativ kur mod kræft: 70 psilosybin-svampe, der er stærkt euforiserende og ulovlige. Og som det ifølge eksperter kan være livsfarlige at indtage i den mængde.
- Ventegodt mente, at jeg havde et ego, der var så stort, at det blokerede for, at hans terapi kunne helbrede mig. Derfor skulle jeg spise de her svampe, så jeg kunne blive mindre bevidst og slippe taget i mig selv. Det ville nedbryde mit ego og ville få hans terapi til at virke bedre mod kræften, forklarer Martin Voss, der heldigvis var klog nok til ikke at spise svampene.
Vanvittig anbefaling
- Jeg har en bekendt, der har spist de her svampe. Han fortalte mig, at bare 16 svampe havde været nok til, at han havde fået en vildt grænseoverskridende og ekstremt oplevelse.
- Derfor lød det helt vanvittigt, at Søren Ventegodt anbefalede, at jeg skulle spise 70 svampe, siger Martin, der i januar 2005 vælger at afbryde behandlingerne hos Søren Ventegodt og alligevel tage imod behandling med kemoterapi.
Reddet af kemo
Lykkeligvis tyder alt i dag på, at kemobehandlingen har vundet over kræften i Martins krop. Han går dog stadig til kontrol på Rigshospitalet. Men fremtidsudsigterne er lyse.
På trods af sine oplevelser har Martin det blandet med kritikken af Søren Ventegodt.
- På den ene side tager jeg hatten af for hans visioner og ideer, som er nyskabende. På den anden side tvivler jeg på, om han kan administrere sin rolle som læge på en professionel måde.
- 90 procent af det, som Søren Ventegodt gør, er spændende og nyskabende. Problemet er de sidste ti procent. Der hvor Ventegodt opfører sig uansvarligt over for patienten. Som når han beder mig om at spise euforiserende svampe. Så bliver det for langt ude, siger Martin der synes, at pressen har været for hård ved Søren Ventegodt.
- Jeg synes, stilen har været for hård og dømmende. Det er ærgerligt, at det er blevet så personligt. Hvorfor ikke beskrive de her alternative lægemetoder objektivt? Fortælle om gode og dårlige sider. Det ville have været spændende.
Lægerne for lukkede
- Den etablerede lægevidenskab er for lukket over for de alternative metoder, der måske kan gøre gavn i sundhedssystemet og hjælpe mange mennesker.
Martin Voss er dog helt klar over, hvem der reddede hans liv:
- Jeg kan takke Rigshospitalet og den traditionelle strålebehandling for, at jeg er i live i dag.
Ekstra Bladet har adskillige gange bedt om Søren Ventegodts kommentarer til denne artikel, men han har ikke reageret på vores henvendelser.
– Det lød helt vanvittigt, da Søren Ventegodt anbefalede, at jeg skulle spise 70 svampe, siger Martin Voss, der valgte at afbryde behandlingerne hos Søren Ventegodt og i stedet lade sin testikelkræft behandle af lægerne på Rigshospitalet. (Foto: Anthon Unger)
http://ekstrabladet.dk/VisArtikel.iasp?PageID=336968Det undrer mig at "eksperter" siger at det kan være livsfarligt at spise 70 stk. psilocybin svampe (og især når det på intet tidspunkt nævnes hvilke).
Det er igen misinformation og hetz imod psykedeliske stoffer.