Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 24 jun 2025 00:13

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 14 indlæg ] 
Forfatter besked
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Langeskov
Der er lidt om svampe i denne artikel.
Har sat det hele ind, pga regelsættet, men dog skrevet det relevante for os med fed skrift.

Ekstrabladet skrev:

Søren Ventegodt ville kurere Martins testikelkræft med ulovlige og livsfarlige svampe

Da Martin Voss en forårsdag i 2004 pludselig mærker en kræftknude i sin venstre testikel, bliver han bange.

Som alle andre, der har fået diagnosen kræft, får han et chok.

Som alle andre i den situation tænker Martin Voss, at man kan dø af kræft.

Men Martin Voss er ikke som alle andre.

Hans tro på alternative behandlinger er så stærk, at han nægter at blive opereret i testiklen. En behandling, der med stor sandsynlighed kan kurere ham.

Samtaler mod kræft
Da kræften bryder ud, har den 32-årige Martin Voss ellers rigeligt at kæmpe for: En kæreste. Og drømmen om at blive arkitekt, for eksempel.

Historien om Martin Voss er historien om en klippefast tro på, at næsten alle former for sygdom skyldes fortrængninger og mentale problemer.

Det er også historien om den tidligere læge Søren Ventegodt, der bruger helt andre metoder end dem, den traditionelle lægevidenskab prædiker.

Søren Ventegodt tror på, at han kan kurere kræft ved hjælp af grænseoverskridende psykoterapi. Og han bruger gerne ulovlige og euforiserende svampe i sin kamp for patienternes liv.

Det vender vi tilbage til senere.

Kræft af fortrængninger
- Søren Ventegodt mener, at kræft skyldes en alvorlig fortrængning eller blokering, som han også kalder det. Fortrængningen kan udløse kræft, og derfor går Ventegodt ind og arbejder på at fjerne fortrængningen og gøre patienten rask på den måde, forklarer Martin Voss, der møder den karismatiske Ventegodt, kort før han opdager knuden i sin testikel.

På det tidspunkt er Martin Voss ved at uddanne sig til arkitekt og hjælper Ventegodt med at tegne en plan over den kontroversielle læges store drøm: Et alternativt hospital med et budget på en halv milliard kroner.

Håndgemæng hos Ventegodt
I håbet om at blive helbredt for kræften begynder Martin Voss i september 2004 at modtage samtaleterapi hos Søren Ventegodt.

- Det er meget grænseoverskridende. Ventegodt kan opføre sig meget dømmende og bedrevidende over for sine patienter. Han har seancer, hvor han bevidst ydmyger patienterne. Det kan være ekstremt ubehageligt.

- En dag, da han skulle ydmyge mig, var det lige ved at ende i håndgemæng, fordi jeg ville forlade seancen, og han forsøgte at tvinge mig fysisk til at blive, siger Martin, der husker episoden tydeligt.

- Jeg sagde til ham, at jeg ikke ville finde mig i hans nedladende og ydmygende stil, og så rejste jeg mig op for at gå.

- Så røg han op fra sin stol, tog fat i mine skuldre og tvang mig op mod væggen, mens han sagde. 'Man går ikke midt i en session hos mig. Det finder jeg mig ikke i.'

- Jeg svarede ham, at han skulle tale ordentligt til mig, og så faldt han lidt ned igen, forklarer Martin.

I fire en halv måneder knokler Martin Voss og Søren Ventegodt sig gennem udmattende terapi-seancer.

Kræften bredte sig
Imens spreder kræften sig i Martins krop.

- Min ene testikel svulmede voldsomt op, fordi den blev fyldt med væske. Så bredte kræften sig til bughulen og lymfekirtlerne, og til sidst svulmede jeg op over det hele. Det var klamt og gjorde meget ondt.

Søren Ventegodt forsøger ved flere lejligheder at overtale Martin Voss til at supplere psykoterapien med kemoterapi.

- Man kan sige, at Ventegodt accepterer min beslutning om ikke at modtage kemobehandling. Men han er ikke enig, forklarer Martin Voss.

Spis svampe mod kræft
Først da den alternative samtaleterapi mod kræft udvikler sig i en helt absurd retning, begynder Martin at tvivle på, om Ventegodt kan kurere ham.

Ventegodt 'ordinerer' en mildest talt alternativ kur mod kræft: 70 psilosybin-svampe, der er stærkt euforiserende og ulovlige. Og som det ifølge eksperter kan være livsfarlige at indtage i den mængde.

- Ventegodt mente, at jeg havde et ego, der var så stort, at det blokerede for, at hans terapi kunne helbrede mig. Derfor skulle jeg spise de her svampe, så jeg kunne blive mindre bevidst og slippe taget i mig selv. Det ville nedbryde mit ego og ville få hans terapi til at virke bedre mod kræften, forklarer Martin Voss, der heldigvis var klog nok til ikke at spise svampene.

Vanvittig anbefaling
- Jeg har en bekendt, der har spist de her svampe. Han fortalte mig, at bare 16 svampe havde været nok til, at han havde fået en vildt grænseoverskridende og ekstremt oplevelse.

- Derfor lød det helt vanvittigt, at Søren Ventegodt anbefalede, at jeg skulle spise 70 svampe, siger Martin, der i januar 2005 vælger at afbryde behandlingerne hos Søren Ventegodt og alligevel tage imod behandling med kemoterapi.

Reddet af kemo
Lykkeligvis tyder alt i dag på, at kemobehandlingen har vundet over kræften i Martins krop. Han går dog stadig til kontrol på Rigshospitalet. Men fremtidsudsigterne er lyse.

På trods af sine oplevelser har Martin det blandet med kritikken af Søren Ventegodt.

- På den ene side tager jeg hatten af for hans visioner og ideer, som er nyskabende. På den anden side tvivler jeg på, om han kan administrere sin rolle som læge på en professionel måde.

- 90 procent af det, som Søren Ventegodt gør, er spændende og nyskabende. Problemet er de sidste ti procent. Der hvor Ventegodt opfører sig uansvarligt over for patienten. Som når han beder mig om at spise euforiserende svampe. Så bliver det for langt ude, siger Martin der synes, at pressen har været for hård ved Søren Ventegodt.

- Jeg synes, stilen har været for hård og dømmende. Det er ærgerligt, at det er blevet så personligt. Hvorfor ikke beskrive de her alternative lægemetoder objektivt? Fortælle om gode og dårlige sider. Det ville have været spændende.

Lægerne for lukkede
- Den etablerede lægevidenskab er for lukket over for de alternative metoder, der måske kan gøre gavn i sundhedssystemet og hjælpe mange mennesker.

Martin Voss er dog helt klar over, hvem der reddede hans liv:

- Jeg kan takke Rigshospitalet og den traditionelle strålebehandling for, at jeg er i live i dag.

Ekstra Bladet har adskillige gange bedt om Søren Ventegodts kommentarer til denne artikel, men han har ikke reageret på vores henvendelser.

– Det lød helt vanvittigt, da Søren Ventegodt anbefalede, at jeg skulle spise 70 svampe, siger Martin Voss, der valgte at afbryde behandlingerne hos Søren Ventegodt og i stedet lade sin testikelkræft behandle af lægerne på Rigshospitalet. (Foto: Anthon Unger)
http://ekstrabladet.dk/VisArtikel.iasp?PageID=336968

Det undrer mig at "eksperter" siger at det kan være livsfarligt at spise 70 stk. psilocybin svampe (og især når det på intet tidspunkt nævnes hvilke).
Det er igen misinformation og hetz imod psykedeliske stoffer.

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Århus
Citat:
Vanvittig anbefaling
- Jeg har en bekendt, der har spist de her svampe. Han fortalte mig, at bare 16 svampe havde været nok til, at han havde fået en vildt grænseoverskridende og ekstremt oplevelse.

STFU!!! :roll:

misinfo.. igen igen..

Glæder mig til der engang kommer en offentlig debat om alt det lort de eftehånden har fyret af i medierne!

/Cope

Titel:
Dedikeret medlem

Citat:
Ventegodt 'ordinerer' en mildest talt alternativ kur mod kræft: 70 psilosybin-svampe, der er stærkt euforiserende og ulovlige. Og som det ifølge eksperter kan være livsfarlige at indtage i den mængde.

Utroligt så meget lort de tillader sig at skrive. Gud ved hvilke 'eksperter' de har talt med.

Titel:
Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: DK
Desuden er de jo ikke ulovlige, med mindre de var tørrede (hvilket historien intet melder om).

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Jorden
Det bliver bare værre og værre, tænk engang hvor meget det kunne hjælpe hvis vi kunne få en herfra boardet til at gå på tv med nogle "eksperter" og dele lidt ud af rigtig og saglig erfaring og viden!

Utroligt så meget lort de kan lukke ud.

Dog lyder 70 svampe alligevel som en stor dosis, selv for SN? :?

Titel:
In our memories
Brugeravatar

Geografisk sted: København
Der er højst sandsynligt tale om SN.

Titel:
Wiki Admin
Brugeravatar

Geografisk sted: Vest for Roskilde
Altså, det er ekstra bladet, hvad havde i regnet med? At de skrev noget der var rationelt? Eller var sandt måske? Jeg må le :lol:

Titel:
Junior medlem

70 svampe er en pænt stor dosis hvis man ikke lige har prøvet det før og har det skidt med kræft i nokerne.. men at 16 svampe skulle være så vildt har jeg sgu aldrig hørt om. Det må være meget individuelt også eller nogle andre end dem jeg har prøvet. 25 danske giver et ret mildt trip ifølge min erfaring.

Bortset fra det lyder Søren Ventegodt som en narhat.

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Langeskov
Har fundet endnu en ekstrabladsartikel om det samme:

Ekstrabladet.dk skrev:
Livsfarlige behandlinger

Ventegodt afsløres af sine egne journaler og af tidligere patient

Af Kåre Quist og Signe Daubjerg - 6:30 - 27. feb. 2006

Uhyrlighederne fortsætter med at vælte ud af Dr. Klams arkivskabe.

Ekstra Bladet kan afsløre, at den tidligere læge Søren Ventegodt har anbefalet farlige og hamrende ulovlige euforiserende svampe som mirakelkur mod kræft.

I mindst ét tilfælde foreslog Søren Ventegodt, at patienten indtog ikke færre end 70 af de euforiserende svampe. En mængde, det ifølge eksperter kan være livsfarligt at indtage.

De mange svampe skulle nedbryde patientens ego, så han bedre kunne åbne op over for Søren Ventegodts psykoterapi, der ifølge Ventegodt selv kan være med til at helbrede kræft.

Embedslægerne har også noteret sig den særprægede terapi i deres rapport:

'Det fremgår af to journaler, at der i forbindelse med behandlingerne indtages hallucinogener (psilosybinsvampe) med Søren Ventegodts viden og accept', skriver embedslægerne i rapporten, som baserer sig på patientjournaler fra Søren Ventegodts klinik.

Vanvittigt og uetisk
- Det er ganske enkelt vanvittigt og helt uetisk, at Søren Ventegodt kan finde på at bruge den slags svampe i sin behandling.

- For mange år siden troede man, at euforiserende stoffer som f.eks. lsd og svampe kunne hjælpe psykiatriske patienter, men i dag ved man, at svampe er decideret farlige som et led i en behandling, fastslår chefpsykolog ved Århus Psykiatrisk Hospital, Nicole Rosenberg.

Ekstra Bladet afslørede tidligere på ugen, at Søren Ventegodt har været i seng med en patient, at han 'indlægger' patienter i sin egen private seng, og at han i en række tilfælde har penetreret psykisk svage kvinder i endetarmen og skeden, så de fik rifter og blødninger.

Skræmmende læsning
Professor og overlæge på Psykiatrisk afdeling ved Odense Universitetshospital, Thorkil Sørensen, har som uvildig ekspert gennemgået Søren Ventegodts journaler.

I en mail til Sundhedsstyrelsen, som Ekstra Bladet har fået aktindsigt i, kalder han journalerne for 'skræmmende læsning'.

Et af punkterne i hans kritiske gennemgang er netop, at nogle patienter tager svampe i forbindelse med terapien.

Søren Ventegodt afviser, at han anbefaler brugen af bevidsthedsudvidende stoffer:

'Jeg understreger over for patienten, at jeg ikke kan medvirke til brugen af disse uden Sundhedsstyrelsen tilladelse, og at der er fare for meget alvorlige psykiske men ved brugen af stofferne', skriver han i et modsvar til embedslægernes rapport, som Ekstra Bladet også har fået aktindsigt i.

I en journal er der et eksempel på, at Søren Ventegodt mener, at 'det er noget rod, at patienten har taget psilosybinsvampe'.

Men det er ikke den oplevelse, den tidligere patient Martin Voss har haft hos Søren Ventegodt.

Det har ikke været muligt at få en kommentar fra Søren Ventegodt trods flere forsøg.

Svampe er "decideret farlige" nu..
Hvordan kan en "ekspert" sige det?
Hvad skulle gøre svampe værre eller bedre end andre stoffer?

ARGHHH har lyst til at slå noget lige nu jo

(Og Ali, hvis det er du vil have den her artikel i et topic for sig må du lige flytte det.. Lagde det bare her som en forlængelse af det allerede igangværende topic)

Titel:
Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Bananmonarkiet DK
Citat:
ARGHHH har lyst til at slå noget lige nu jo

Kunne du så ikke opsøge Kåre Quist og slå lidt på ham?

Psychedelia.dk og Kåre Quist er ikke ligefrem bongkammerater :!:

Ikke engang Urban kunne bruge ham...tsk...

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Copenhouse
Om Søren Ventegodt er et godt eller dårligt menneske er jeg ikke i stand til at vurdere. Men han er offer for en hetz pga at han har stukket snuden for langt frem. I en verden hvor medicinal-industrien styrer så ufatteligt meget af sundhedssektoren, og hvor der er langt mellem alternative behandlingsmuligheder, eller i det mindste forskning deri.

Jeg har tidligere dyrket tantrisk yoga, og er personligt ikke i tvivl om at en del af hans teorier mht "indvortes massage / stimulering" bunder i hans egen liderlighed, men et reelt bud på behandling til en patienter, som så desværre bagefter har fortrudt deltagelsen.

Han fortjener ikke den umenneskelige hetz.

Han har udtalt at han rådede patienten til at fortsætte sin kemobehandling. Patienten var mere alternativt indstillet. Patienten var personligt overbevist om at sygdomme er psykosomatiske. Til sidst anbefalede Søren Ventegodt ham at spise svampe. Mængden kan diskuteres, personligt synes jeg den er vel høj, men andre mener, og har lov til at mene, at en højere dosis er bedre, da brugeren så ikke står med et ben i hver lejr, men at trippet overtager.

Det er en moderne heksejagt.

Der er BEHOV for folk som ham i sundhedssektoren. Men det er så også bare min personlige mening.

Titel:
Wiki Admin
Brugeravatar

Geografisk sted: Vest for Roskilde
Jeg har mødt Søren Ventegodt IRL, og han virker godt nok noget ustabil og svævende, men jeg er overbevist om at han har en reel intention om at hjælpe folk, og ikke blot er en liderlig kvaksalver, sådan som ekstra bladet ynder at fremstille ham.

Generet kan man roligt gå ud fra at alt hvad ekstra bladet skriver er 25% fakta, 50% fordrejede, stærkt vinklede informationer, og 25% decideret løgn. Lad som udgangspunkt være med at tro på noget somhelst der står i den lorteavis.

Titel:
Medlem

Geografisk sted: Lyngby
Har nogle gange diskuteret stoffer og psykedelisk terapi med Søren Ventegodt.

Han er meget åben for tanken. Han har faktisk selv eksperimenteret en del i sine yngre dage, med bl.a. psilocybin og LSD. Men han sagde at han ikke opmuntrede nogle patienter til at gøre det. For det kunne koste ham hans autorisation som læge at medvirke til noget med stoffer.

Han mener at det bl.a. kunne bruges til at bryde igennem stærke mentale forsvar, og bringe ekstremt vanskelige patienter inden for terapeutisk rækkevidde. Men han mener selv at havde andre metoder til dette, så han bruger ikke stoffer i sine behandlinger.

(Vi diskuterede faktisk spids nøgenhat på et tidspunkt. Jeg sagde noget med at hvis man skulle gennembryde et mega forsvar ville jeg bruge en stor dosis f.eks. 50-70 stykker, men at jeg meget hellere ville bruge LSD, som er meget mindre uberegneligt. Kan denne samtale på en eller anden obskur måde have noget at gøre med artiklen i EB?)

I det hele taget er han en spændende og karismatisk person. Yderst hjælpsom og en ildsjæl.

Men der er også noget skræmmende ved ham. Det er som om han hele tiden balancerer på grænsen mellem galskab og genialitet. Og på grænsen mellem at hjælpe patienterne og at pleje sit ego og eksperimentere for eksperimentets skyld.

Men han er ufattelig skarp mentalt, samtidig med at han er temmelig hektisk og man tænker tit: "Er manden psykotisk, eller er det en selv der bare ikke kan følge med?"

Men synes grundlæggende at han er spændende og nyskabende. Og det kan man vel kun være, hvis man går til grænsen og vover at satse, selvom man måske så nogen gange kommer til at træde forkert.

Senest rettet af Felix 01 mar 2006 21:38, rettet i alt 1 gang.

Titel:
Medlem

Geografisk sted: Lyngby
Her er iøvrigt et klip der giver et meget godt indtryk af ham på både godt og ondt. Læg f.eks. mærke til hvordan han overtager styringen selvom Clement plejer at cutte folk af for hårdt. Og at der lige pludseligt kommer noget nærmest skræmmende over ham, da Clement PRØVER at afbryde ham tilsidst i klippet.

http://www.dr.dk/clement/arkiv.asp

(Gå ned til 20/01 2006 og spol frem til 32:30)

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 14 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]