Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 25 jun 2025 00:23

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 18 indlæg ] 
Forfatter besked
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Langeskov
Ekstrabladet skrev:
Bliver man bare en enkelt gang snuppet med spor af hash eller andre narkotiske stoffer i urinen, kan politiet nappe kørekortet

Det slår Sundhedsstyrelsen fast i en skrivelse til embedslægen i Ribe Amt, skriver JydskeVestkysten.

Styrelsens vurdering kan give politiet et nyt og brugbart værktøj i kampen mod narkopåvirkede bilister.

I de seneste to år har politiet i Ribe Politikreds, som det eneste i landet, taget kørekortet fra bilister, som er afhængige af stoffer.

Pågriber politiet en person med stoffer på sig, skal han over et halvt år aflevere i alt seks urinprøver for at bevise, at han ikke er afhængig af stoffer. Der har hidtil været tvivl om, hvor mange af prøverne, der skulle være positive, før politiet måtte skride ind og tage kørekortet.

Men den tvivl burde nu være manet til jorden med Sundhedsstyrelsens skrivelse: - Såfremt en prøve viser sig positiv for et af de undersøgte bevidsthedspåvirkende stoffer inden for seks måneder, bør kørekortet inddrages, skriver styrelsen, som samtidig åbner en kattelem for, at bilisten kan få en ekstra chance: - Dog bør der åbnes mulighed for endnu en seksmåneders periode såfremt en enkelt prøve har vist sig positiv, står der således i brevet.

Formanden for Politimesterforeningen og politimester i Esbjerg, Poul Løhde, kalder Sundhedsstyrelsens vurdering for et gennembrud, der åbner for, at metoden kan bruges i landets andre politikredse.

- Det er et skridt i retning af, at denne fremgangsmåde kan anvendes mere sikkert og mere udbredt end blot i Ribe-området, fastslår han.

Rådet for Større Færdselssikkerhed roser Ribe Politi for initiativet, men mener, at en nulgrænse for narkotiske stoffer og bedre testudstyr er den bedste løsning på problemet.

Så nu er spor af stoffer nok.. Man behøver ikke engang være påvirket når man kører bil..

Selvom jeg dog synes det er i orden at frakende kørekortet fra folk der har kørt påvirket. Om det så er af alkohol, hash, MDMA eller hvad det nu engang kunne være

Titel:
Medlem

Geografisk sted: århus
Det er jo helt grotesk.. Det har virkelig udviklet sig til en decideret heksejagt efterhånden.
Selvfølgelig er det ikke ok at køre når man er påvirket, men der er altså ret langt fra at være påvirket, og til at man kan finde rester af stoffer i ens krop..

Titel:
Medlem

Det er da for langt ude, nu er de da gået helt amok!! Det vil sigt at hvis man ryger en joint må man ikke køre bil i 3 måneder..?

Titel:
Dedikeret medlem

Det virker mærkværdigt at man ikke skal være påvirket. Bare det at man har stoffer på sig er nok.
Desuden vil denne metode (6 månedlige prøver) kun være effektiv mod hash, da mange andre ulovlige stoffer er ude af kroppen i løbet af højst en uge.
Det virker meget selektivt. Faktum er jo at alhokol er er et langt større problem.

Det virker på mig som om dette ikke er et reelt forsøg på at gøre trafikken mere sikker, men bare at man gerne vil se ud som om man gør noget.

Titel:
Dedikeret medlem

Nu er det sådan at jeg har fået taget pisprøve af politiet snart 4 måneder..(ikke på grund af kørekort)

det er min erfaring at jeg ksal pisse i en kop ude på deres toilet. du kan let skjule et lille rør eller andet med clean urin i og så hælde det i koppen..

hvis det skal holdes varm skal det dog ligge på en radiator på 5 konstant. så er mit varmt når jeg når derned. !

Titel:
Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: DK
De gange jeg har aflagt urinprøver har det også bare været på deres toilet (politi) uden nogen form for kropsvisitering eller lign.

Man kan jo også sige, at såfremt man ikke har misbrugsproblemer burde man godt kunne klare 6 måneders pause.

Titel:
Medlem

Selvom det er let at snyde er det stadig et paranoidt og lettere krænkende tiltag. Alkohol udgøre stadig et ret stor risiko, og som sagt er det langtfra alle stoffer der kan spores i blodet i lang tid.
Og hvem fanden siger at folk der tager stoffer er påvirkede mens de kører bil? Den påstand er jo ret langt ude i sig selv, det er jo heller ikke alle der drikker øl der kører spritkørsel. Mærkelig lovgivning :(

Titel:
Psykedelisk Syreperker
Brugeravatar

Geografisk sted: Acidophilic environments
Gør som mig: Nægt at få kørekort, lige meget hvor meget i bliver mobbet med den holdning!

Det er billigere at tage cyklen, sundere, bedre for miljøet og mindre irriterende at høre på. Og så kan mord pga cykler på INGEN måde måle sig med mord pga biler.

Albert Hofmann gjorde det - du bør også gøre det! :D

Titel:
In our memories

Geografisk sted: Periferien af Århus
Ali skrev:
Gør som mig: Nægt at få kørekort, lige meget hvor meget i bliver mobbet med den holdning!

Det er billigere at tage cyklen, sundere, bedre for miljøet og mindre irriterende at høre på. Og så kan mord pga cykler på INGEN måde måle sig med mord pga biler.

Albert Hofmann gjorde det - du bør også gøre det! :D

Ali du skuffer menigmands ide om perkerne... vi ved jo alle at perkere kører BMW.

Du kan ikke løbe fra din skæbne for ever :D

Titel:
Moderator

Geografisk sted: Wiggie
psykotisk tiltag, som mange har nævnt, kan man godt tage amfetamin en fredag, og tage sig en tur i bilen onsdag uden at være til fare for nogen.
og jeg vil også våve at påstå at en amfetamin-påvirket person, kører bedre bil end en fuld person.

Titel:
Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: DK
TT skrev:
og jeg vil også våve at påstå at en amfetamin-påvirket person, kører bedre bil end en fuld person.

Hvornår har det været i orden at køre i alkoholberuset tilstand?! Man kan jo altid finde eksempler på at stof X er bedre end stof Y til Z.

Titel:
In our memories

Geografisk sted: Provinsen
Det bør nok også tilføjes, at det er ret begrænset hvor langt tilbage de kan spore de forskellige stoffer ved urinprøver. Især når det handler om de fleste opioder, hvor stofferne kun kan spores max. 4-5 dage efter indtagelse.

Mvh. Psyko

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: I lærkens land
jeg er så færdig med at køre bil.. nu kan der ikke gå lang tid inden mit kort ryger med den her ordning.. DOH!

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: København NV
xh0r63 skrev:
TT skrev:

Hvornår har det været i orden at køre i alkoholberuset tilstand?! Man kan jo altid finde eksempler på at stof X er bedre end stof Y til Z.

Jeg tror pointen er, at man kan få frataget kørekortet på basis af at man har været under indflydelse af et ulovligt stof under bilkørsel, selvom det ikke nødvendigvis har været videnskabeligt påvist, at der skulle være nogen betydelig hæmmelse af motorikken under indflydelse af stoffet.

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Monkey Island
Nej pointen er at myndighederne gerne vil kneppe folk der tager narko på alle tænkelige måder uden der nødvendigvis ligger noget rationale til grund for tiltagene. Det er jo netop ikke kun hvis du kører under indflydelse af illegale rusmidler at de snupper kørekortet, det er også i alle andre situationer. Hjemme, til fest, på jobbet, det er ligemeget.

/Edit: stavefejl

Senest rettet af Halifaxxx 29 mar 2006 10:25, rettet i alt 2 gange.

Titel:
In our memories

Geografisk sted: Provinsen
EternalWheel > Undskyld mig, men læser du overhoved trådene igennem inden du svarer på dem?

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: København NV
Jo, det er vanvittigt det som Ribe politi har gang i. Men det ændrer ikke på at det også er vanvittigt, når man i resten af landet tager kørekortet fra en person, fordi vedkommende har været påvirket af et stof som ikke nødvendigvis hæmmer motorikken.

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Monkey Island
EternalWheel skrev:
Jo, det er vanvittigt det som Ribe politi har gang i. Men det ændrer ikke på at det også er vanvittigt, når man i resten af landet tager kørekortet fra en person, fordi vedkommende har været påvirket af et stof som ikke nødvendigvis hæmmer motorikken.

Det er old news du, men hvis din trang til at diskutere lige netop det er så uimodståelig, vil jeg henstille til at du gør det i et nyt emne.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 18 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]