Citat:
Mandag den 15. maj kl. 20.00
Otte unge danskere døde i løbet af fem uger af festnarko
Kenneth Warming blev kun 22 år. Han var én af otte unge, der døde af festnarko i løbet af kun fem uger i efteråret 2005. Stofferne findes stort set overalt i landet, og det er rystende let - og billigt - at få fat i dem.
Det dokumenterer "TV 2 dok.: Livsfarlig lørdag", som afslører, at det kun tager tyve minutter at skaffe en pose amfetamin på en almindelig café i Danmark. Programmet sætter fokus på de unge og de dødsensfarlige stoffer, der er blevet en del af hverdagen blandt unge herhjemme.
Stoffer alle vegne
Stofferne findes alle vegne. Selv på skoler, hvor teenagere er blevet bortvist for at sælge de farlige stoffer. Eksperterne frygter, at der kommer flere og flere af dem, og at de bliver farligere og farligere. En ecstacypille kan fås for en flad 50'er, og konsekvensen af den lette adgang er, at stadig flere unge eksperimenterer med stofferne - og dermed med deres liv. En enkelt pille kan være forskellen mellem liv og død.
- Stofferne er virkelig farlige - også selvom det heldigvis er de færreste, der ligefrem dør af dem. Jeg prøvede ecstasy bare tolv gange, men det har betydet, at jeg har fået en hjerneskade, og at jeg ikke kan få børn, fortæller Line Rissberg, der i dag lever af at fortælle unge og deres forældre om farerne ved at tage stoffer.
Ofte ganske almindelige unge
De unge, der dør af stofferne eller bliver reddet i allersidste øjeblik, er ofte ganske almindelige unge fra almindelige og velfungerende hjem. Forældrene ved blot ikke, hvad der foregår. Der er ikke tale om narkomaner eller socialt belastede unge.
Kenneth Warming var en af dem. Den 23. oktober 2005 døde han - 22 år gammel. Han var netop blevet student fra handelsgymnasiet. Og i programmet fortæller hans mor om det forfærdelige tab af hendes elskede dreng.
Det flyder med stoffer
"TV 2 dok." har undersøgt, hvor tæt stofferne er på eleverne i en almindelig klasse på et handelsgymnasium i Danmark. Og resultatet er skræmmende: 23 af klassens 25 elever har venner eller bekendte, som tager amfetamin eller ecstasy. En betydelig del af eleverne tager også stofferne selv.
- Da jeg var yngre og gik til fest, var det øl og sprut, der var på bordene. Men nu flyder det med stoffer, og folk står og sniffer speed på toiletterne, fortæller Josefine på 17 år fra handelsgymnasieklassen.
http://dok.tv2.dk/