Xp3rt skrev:
Det eneste jeg studsede over var abe-forsøget med coke. Sad og tænkte at menneskehjernen var betydeligt mere kompleks end abers, og personlig vilje og valg har en stor del af betydningen, hvilket der så også blev sagt bagefter, så ingen problemer der.
Det med at det kun er socialt svage der har "brug for" at tage stoffer, ex. coke, er jo egentligt ret forkert, min erfaring er at det er de pengestærke fra stabile hjem der tager coke, ikke mindst pga. prisen, men også fordi coke har en fast plads i jetset-livet
Forklaringen i udsendelsen var (meget rigtigt) at de belønningssystemer, som bliver påvirket i det limbiske system ("reptilhjernen") er så fundamentale, at de stort set er til stede hos næsten levende væsener. En mus kan derfor ikke sidde og filosofere langvarigt over livet mening, men den forstår satme stadig at nyde livet, når den indtager noget dopaminforøgende

Angående det med "socialt svage" er det en tilsnigelse. Det sandeste er nok at sige, at det er folk, der mangler lidt i "lykkelighedsdepartementet", og desværre er det at være et rigt svin ikke en garanti mod dette.
Kultur, tradition og priser betyder helt sikkert også noget, men når man ser på statistikkerne, har de kloge jo i årevis sagt, at den absolut mest sikre indikation af, at man er i fare for at blive misbruger, skyldes en eller anden form for svigt.
Ud over det så skal man nok passe på med ligefrem at sygeliggøre nogen på basis af disse teorier. For belønning er godt uanset hvem man er, og jeg ville nærmest sige at det er sygeligt IKKE at gå efter nogen fede oplevelser. Alfa-hannerne tog sgu OGSÅ noget coke, bare ikke så meget: hvilket igen siger noget om deres potentiale for at ende i egentlig afhængighed.
Endelig - også selv om en person mangler nogle stabile lyspunkter i livet, hvem kan så gøre sig til herre over, hvorvidt de skal have lov til at indtage noget for at få en fed følelse?