Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 27 jun 2025 00:27

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 24 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Someplace!
Her til morgen fortalte p3 at de unge nu ikke kun bruger lightergas men at butikker har oplevet at unge mennesker omkring 18-21 kommer ind i butiker og køber helt op til 20-30 patroner til at lave flødeskum. Og som en butiksekspedient udtaler "så meget flødeskum kan man ikke bruge på en weekend". Nogle butikker nægter nu at sælge patronerne til helt unge.

Titel:
Dedikeret medlem

"så meget flødeskum kan man ikke nå at bruge på en weekend" :D

man kan vel sige man skal lave en kage på 150kg til sin kræft syge mormor :lol:

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Midt i ingenting... +/-
Er N20 ulovligt at indtage som rusmiddel?

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Langeskov
Ekstrabladet har også en artikel om det:

Ekstrabladet skrev:
Unge sniffer flødeskumsgas

Gasser fra flasker med flødeskum er det nye hit blandt unge, der vil have en hurtig rus. Misbrugsekspert vil nu have salget af gasserne forbudt

Først lightergas, så deodorant og nu flødeskumspatroner. Et stærkt stigende antal unge har opdaget, at gaspatroner til sifonflasker, der laver fløde til flødeskum, kan misbruges og give en sjov, men særdeles farlig rus, skriver metroXpress.

- Det er ren kvælstofforilte, de fylder lungerne med, og når der ingen ilt kommer ned i lungerne og til hjernen, så bliver man hjerneskadet simpelthen. Hjernen er utrolig følsom, og man kan frygte, at de ‘suger' i længere tid, fordi det er lattergas, siger Henrik Rindom.

Han forklarer, at de unge sætter tutten af flødeskumsbeholderen for munden, trykker til og indånder den farlige gas.

Som misbrugsekspert og overlæge på Hvidovre Hospital har Henrik Rindom uden held taget kontakt til lægemiddelstyrelsen for at få salget forbudt.

Gennem det seneste år har han set de første teenagere med et decideret misbrug af gaspatroner. Men først inden for de seneste par måneder har nyheden om gaspatronernes sjove rus bredt sig til mange unge.

I Randers er problemet så stort, at flere af byens isenkræmmere har taget gassen væk fra hylden efter at have mangedoblet salget.

- Normalt sælger vi højest 10 kasser a ti patroner på en måned, men nu kunne vi sælge 80-100 kasser om ugen. Det er årets julegave-hit blandt helt unge, det er virkelig skræmmende, siger Michael Moesen Bæk, der som ejer af den lokale Inspiration har gemt gaspatronerne under disken og ikke vil sælge dem til unge under 18 år.

Problemet med gaspatronerne, der koster seks-syv kroner stykket, var med på morgenmødet hos Randers politi i mandag, men da der ingen lovgivning er på området, er det svært for ordensmagten at gribe ind.

- Det er en uheldig drejning, men det er begrænset, hvad vi kan gøre andet end at få noget forebyggende i gang, så de unge holder sig fra det, siger politiaccessor Karin Lauridsen.

http://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/ ... 243602.ece

Titel:
Site Admin
Brugeravatar

Geografisk sted: Nord for københavn
Citat:
- Det er ren kvælstofforilte, de fylder lungerne med, og når der ingen ilt kommer ned i lungerne og til hjernen, så bliver man hjerneskadet simpelthen. Hjernen er utrolig følsom, og man kan frygte, at de ‘suger' i længere tid, fordi det er lattergas, siger Henrik Rindom.

Øh, hvem har nogensinde taget skade af at holde vejret et minuts tid?

Hilsen Fanny

Titel:
Wiki Admin
Brugeravatar

Geografisk sted: Vest for Roskilde
elmand skrev:

Nej, men man kunne frygte at det snart bliver det :(

Titel:
Insane psychedelia user!

Det bliver svært, hvad skal man så bruge som drivgas i flødeskums patroner? Ideen med at bruge n2o er jo netop at det er ugiftigt.

Titel:
In our memories
Brugeravatar

Geografisk sted: Danmark
CO2, O2?

Titel:
Insane psychedelia user!

Geografisk sted: On a placid island of ignorance amidst the black seas of infinity
DR-D skrev:
CO2, O2?

De fungerer ikke til at lave flødeskum med. CO2 reagerer med vandet og danner kulsyre (flødeskum med brus? lyder egentlig festligt...), og O2 er ikke fedtopløseligt nok. Jeg tror det bliver svært at finde en anden gas til at lave flødeskum på end N2O.

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Igloolik island
hvorfor fanden smider "børnene" dem i buskne og ikke i skraldespandene? der er da ingen grund til at ødelægge det for os andre! :evil:

Titel:
Insane psychedelia user!

elmand skrev:

Nej, og det bliver forhåbentlig aldrig ulovligt at forbruge azot :wink:

Hint: Lad vær med at kaste dig ud i kemisk terminologi, hvis du ikke forstår den.

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Midt i ingenting... +/-
Dr. Phibes skrev:
elmand skrev:

Nej, og det bliver forhåbentlig aldrig ulovligt at forbruge azot :wink:

Hint: Lad vær med at kaste dig ud i kemisk terminologi, hvis du ikke forstår den.

Ah, jeg kom til at skrive 0 i stedet for O, men det kunne du vel godt regne ud, eftersom det er lattergas vi snakker om her, og ikke frit kvælstof.

Hint: :joint:

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: hvor der er ild
elmand skrev:
Er n2o uvligt at indtage som rusmiddel?

Nej :)
Faktisk vil jeg tro det derimod er ulovligt, at nægte visse kunder at købe dem.

Titel:
Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Bananmonarkiet DK
Citat:
Som misbrugsekspert og overlæge på Hvidovre Hospital har Henrik Rindom uden held taget kontakt til lægemiddelstyrelsen for at få salget forbudt.

Ville første skridt i den, for nogle, rigtige retning, ikke være at tage kontakt til de korrekte instanser fra start af?
Jeg tror at Lægemiddelstyrelsen hverken kan eller vil tage sig af såden et "problem".
Er det ikke at klemme citronen og sige, at produktet kommer ind under medicinlovene, når det forhandles i Inspiration og Metro til levnedsmiddelbrug?

Titel:
Junior medlem

Geografisk sted: The real world
Det er forøvrigt forside historie i dagens metro express. interessant tanke om det egentligt i forhold til lovgivningen er i orden at nægte at sælge visse produkter til personer... Synes det er en ret ekstrem overdrivelse at sige det er å farligt, hvis man skal blive ved med at suge skal man jo loade en ny patron op i siphonen og jeg har sku aldrig set folk være i stand til at suge mere end to patroner før de ikke er i stand til på samme indånding at fylde en 3., så det virker som et ret fortænkt faremoment.

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Skræmmende artikel fra EB - sikke noget lort! Jeg er virkelig skuffet over at Henrik Rindom ved så lidt om stoffet og indtagelsesmåden, jeg troede at han samlede relle informationer om rusmidler inden han vurderede risici.

Alle os der har prøvet N[sub]2[/sub]O fra flødeskumspatronerne ved jo at hvis man indtager dem vha. sifon er det idiotsikkert - der er ingen der får hjerneskade af en enkelt patron inhaleret fra sifon eller ballon. Som Fanny påpegede, så tager man altså ikke skade af at holde vejret i et minut eller 2.
Hvis man fik fat i 100 liter lattergas, og derved kunne suge i lang tid ad gangen (uden CO[sub]2[/sub] ophobning kan man ikke mærke kvælningen) ville det være farligt mht. ilt i hjernen - men denne risiko undgåes jo netop ved de omtalte patroner!

Naturligvis kan N[sub]2[/sub]O være skadeligt på langt sigt hvis man misbruger det, men det gælder jo alle stoffer. At EB sammenligner N[sub]2[/sub]O med deodorant og lightergas afslører hvor lidt de egentlig ved om de respektive stoffer. Rent sentationslystent idioti! De undlader også "tilfældigvis" at nævne hvor ofte N[sub]2[/sub]O bruges på hospitaler og hos tandlæger.

Jeg ville ønske jeg kunne kritisere den artikel dagen lang, men jeg skal desværre på arbejde. Afslutningsvis vil jeg sige at jeg føler mig til dels skyldig for noget af artiklens indhold - jeg har ofte købt patroner i Randers :oops:

Det må I sgu undskylde folkens - jeg vidste ikke at Randers var central for N[sub]2[/sub]O-sugere!

Edit: rettede indlæg - havde formuleret sætningen om ilt i hjernen forkert.

Senest rettet af Mecka 17 nov 2006 09:53, rettet i alt 1 gang.

Titel:
Medlem

Geografisk sted: Nowhere land
Der burde næsten være nogen der skrev en mail og oplyste Henrik Rindom, inden han kommer med flere af den slags udtalelser. Det må vel være muligt at finde en mailadresse på ham et sted.

Titel:
Medlem

Mecka skrev:
De undlader også "tilfældigvis" at nævne hvor ofte N2O bruges på hospitaler og hos tandlæger.

Tandlægerne må ikke. Har faktisk spurgt et par gange efterhånden, heh..

Dette emne tog TV2 Nyhederne også op i aftes, de viste nogle sekunders film herfra Psychedelia, bl.a. et reply hvor der stod "N2O er fedt!". Det trist, medierne bliver brugt på den måde... Fucking 4th branch!

Titel:
In our memories
Brugeravatar

Geografisk sted: Danmark
Tandlægerne må godt de skal dog bare have så meget sikkerhedsudstyr og udluftning at næsten ingen vælger at bruge det idag.

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Kong_Koger skrev:
Tandlægerne må ikke. Har faktisk spurgt et par gange efterhånden, heh..

Forkert - jeg fik lattergas hos min tandlæge for få måneder siden (kort tid efter jeg blev 18 år - stadig hos min gamle skoletandlæge). Dog er det hovedsageligt børnetandlæger/skoletandlæger der bruger det (mange børn er bange for nåle, og den uskyldige "næse" er en lettere måde at bedøve dem). På sygehuse er lattergas også en fast del af inventaret i fødselsafdelinger.

Som DR-D skriver, er udluftning og sikkerhedsudstyr påkrævet, idet der kan opstå grimme langtidsbivirkninger af kronisk N2O indtag.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 24 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]