Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 25 jun 2025 14:58

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 18 indlæg ] 
Forfatter besked
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

MetroXpres: torsdag 30. november 2006, side 2

Små mængder ecstasy skader

Der er tegn på hjerneskader, selv om man kun har taget ecstasy en eller ganske få gange, viser hollandsk undersøgelse.

Hukommelsestab og langsommere blodtilførsel til hjernen er nogle af de spor, som selv ganske kort tids brug af det opkvikkende rusmiddel ecstasy medfører.

Det viser en undersøgelse fra universitetet i Amsterdam, Holland, som har undersøgt en gruppe unge. Resultatet er netop blevet fremlagt de nordamerikanske radiologers, altså røntgenlægers, årsmøde. Forskerne valgte 188 unge ud og undersøgte på forskellige måder deres hjerne og hukommelse. Alle udvalgte var vurderet til at være i risikogruppe for at ville eksperimentere med stoffer, men ingen af dem havde prøvet på det tidspunkt. 18 måneder senere blev de undersøgt igen. Og de 59, der i mellemtiden havde taget ecstasy, havde tydelige forandringer i hjernen. I gennemsnit havde de taget seks ecstasy-piller i alt i de 18 måneder.

Forskningsleder Maartje de Win fra Universitetet i Amsterdam siger, at det er usikkert, om hjerneskaderne er varige.

"Vi kan med adnre ord ikke konkludere, at ecstasy i små mængder er sikkert for hjernen. Og det bør brugerne vide," tilføjer Maartje de Win.

Andre undersøgelser har tidligere påvist, at langvarig brug af ecstasy øger risikoen for eksempelvis depression, angst og hukommelsesproblemer. Men den hollandske undersøgelse, er den første, der ser på, hvad små mængder betyder. Herhjemme er brugen af ecstasy ifølge Sundhedsstyrelsens nye opgørelse på vej ned. Alligevel har ca. fem procent af alle under 24 år prøve at tage ecstasy. Sundhedsstyrelsens specialkonsulent på narkotikaområdet, Anne-Marie Sindballe, siger, at ecstasy længe har været mistænkt for at forårsage hjerneskader. Mistanken fremgår af den informationsbruchure om stoffer, som styrelsen har udgivet.

"Jeg har endnu ikke set den hollandske undersøgelse, og mig bekendt er der ikke kommet endelig dokumentation for, at stoffer giver varige hjerneskader. Men der er ingen tvivl om, at ecstasy er farligt," siger hun.

--- INFOBOX: ---
ECSTASY
* Ecstasy påvirker centralnervesystemet og kvikker op, men stoffer har også en række bivirkninger.

* Ifølge Sundhedsstyrelsens opgørelse har 1,5 procent af de 16-24-årige taget ecstasy inden for den seneste måned.

Kilde: SST
-----------------

Susanne Sayers
ssa@metroxpress.dk

---

Relaterede links:
http://cbs2chicago.com/health/local_sto ... 13026.html (anden tekst og med video)

Dedikeret medlem

Citat:
Og de 59, der i mellemtiden havde taget ecstasy, havde tydelige forandringer i hjernen. I gennemsnit havde de taget seks ecstasy-piller i alt i de 18 måneder.

Det er jo meget interessant, men man skal huske på, at det er en gennemsnitsværdi man får præsenteret.

Det ville også være rart at vide noget om, hvilke forandringer i hjernen de taler om.

Citat:
* Ecstasy påvirker centralnervesystemet og kvikker op, men stoffer har også en række bivirkninger.

Ser man det!

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Godt nok er det umuligt at bruge en presse-gengivelse af forskningsresultater til det helt store, og jeg har ikke endnu kunnet spore den faktisk artikel.

Et par tanker:

- Det ville være rart at se et opfølgende studie, hvor folk med 100% sikkerhed indtog MDMA og ikke Ecstasy piller (mon ikke man løber en øget risiko for at få en amfetamin + mdma combo i pillerne?).

- Det ville være interessant at se, hvordan de har testet de unge. Resultaterne kan meget vel holde vand, men det er nærliggende at tænke, at de efter de 18 måneder simpelthen har testet de to grupper af brugere og ikke-brugere og så sammenlignet deres scores - i stedet for at teste gruppen "før" og "efter" og så sammenligne grupperne internt. Altså: de kan have sammenlignet "festaber" og "dydsmønstre", hvilket forstyrrer stoffets egen effekt som forklarende variabel.

- Og med hvilken statistisk signifikans de udtaler deres konklusioner - specielt om de har brugt den svagere/en-halede test og ikke en test med udfald i begge retninger.

- Man kan spekulere på, om man burde undersøge Gingko Biloba og THC som mulige modvægte til den blodkarsammentrækkende virkning, som serotoninen lader til at give brugerne af MDMA.

- Det ville være rart at have lidt perspektiv på, hvor kraftige forringelser vi taler om i hukommelsen. Er det små eller store afvigelser.

- Hvor meget skepsis skal vi have overfor en undersøgelse, der faktisk er så overraskende. Nu kører der en anden tråd: http://psychedelia.dk/forum/viewtopic.php?t=16453
For det er faktisk rigtigt, at de har givet et hav af forskellige dyr mega-doser af MDMA over tiden (ofte injiceret), og uden - synes jeg - at ende med 110% skråsikre konklusioner. Derfor er det lidt mistænksomt, at de pludselig ser ud til at opnå så klare resultater her, hvor doserne er meget lavere. Der er jo næsten altid et dose-response forhold, som korrelerer positivt med skadevirkninger, og det mener jeg da også, at man allerede har vist mht. MDMA.

Nå men sig til, hvis I finder Maartjes artikel ;)

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: In a green suit
Det må være den her

The Netherlands XTC Toxicity (NeXT) study: objectives and methods of a study investigating causality, course, and clinical relevance

Der er kun adgang til abstractet, så man skal til et bibliotek el. lign. med adgang til Wileys arkiver.

Edit - artiklen ovenfor er fra marts 2006. Måske er den seneste en del af en serie?

Senest rettet af Skinny Sweaty Man 30 nov 2006 18:18, rettet i alt 1 gang.

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Damn, jeg får noget "session cookie error".

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: 8000 Botanical Dimensions
Laden KlamGrissus skrev:
Citat:
Og de 59, der i mellemtiden havde taget ecstasy, havde tydelige forandringer i hjernen. I gennemsnit havde de taget seks ecstasy-piller i alt i de 18 måneder.

Det er jo meget interessant, men man skal huske på, at det er en gennemsnitsværdi man får præsenteret.

Jeg forstår ikke helt, hvad du vil sige med ovenstående. Der er tale om en gennemsnitsværdi, ja, men det fortæller jo samtidigt, at der højest sandsynligt har været nogen af forsøgspersonerne, der har indtaget færre piller og stadigvæk har udvist forandringer i hjernen (hvad end disse måtte være).

Malkavian skrev:
- Det ville være interessant at se, hvordan de har testet de unge. Resultaterne kan meget vel holde vand, men det er nærliggende at tænke, at de efter de 18 måneder simpelthen har testet de to grupper af brugere og ikke-brugere og så sammenlignet deres scores - i stedet for at teste gruppen "før" og "efter" og så sammenligne grupperne internt. Altså: de kan have sammenlignet "festaber" og "dydsmønstre", hvilket forstyrrer stoffets egen effekt som forklarende variabel.

Det kan jeg ikke forestille mig, at de har gjort, da det ville give store validitetsproblemer, altså problemer med at drage kausale slutninger, som du selv nævner. Så vidt jeg kan se, ville det vel heller ikke på nogen måde have været ressourcebesparende for forskerne. Desuden giver det vel heller ingen mening at lave en longitudinal undersøgelse (over tid), hvis de alligevel ikke sammenligner de samme respondenter.

Titel:
Insane psychedelia user!

Geografisk sted: On a placid island of ignorance amidst the black seas of infinity
Malkavian skrev:

Mon det ikke er denne artikel der henvises til?: A Prospective Cohort Study on Sustained Effects of Low-Dose Ecstasy Use on the Brain in New Ecstasy Users.
Jeg har artiklen, men har ikke fået den læst endnu. PM mig med en emailadd. hvis nogen af jer ønsker den tilsendt.

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Prometheus skrev:
Mon det ikke er denne artikel der henvises til?

Jo, det er vist den rette. Det link jeg har lagt ovenfor er bare om de metodiske overvejelser.

Titel:
Junior medlem

Jeg har nok taget et par hundrede ecstasy piller i perioden 1998-2001!
Og jeg kan tydeligt mærke at det har påvirket min hukommelse meget, og det har også forringet min koncentration og indlærings ævne!
Jeg startede på en uddannelse sidste sommer, og kan godt mærke at jeg har svært ved tingene, f.eks. matematik... jeg er virkelig elendig til det, og skal have det hele skåret ud i pap får at forstå det, og alligevel er det ikke altid det hjælper.
Og når jeg skal læse noget (ikke nødvendigvis matematik) så har jeg svært ved at forstå og huske det jeg læser, og jeg er tit nød til at starte forfra når jeg har læst nogle linier!

Mine krative ævner er heller ikke for gode, og jeg har svært ved at finde på hvad jeg skal skrive hvis jeg skal lave en rapport!
Bare det at at snakke med folk og finde på noget at snakke om kan være et problem for mig!
Jeg har da også taget andre stoffer som amf, cola, LSD, svampe, råhypnoler og hash, men jeg er rimelig sikker på at det er X der har gjort det store udslag, det var mit ynglings stof... og det eneste jeg måske har taget flere gange er amf

Den dag i dag fortryder jeg meget at jeg har taget alle de stoffer, selvom jeg har rigtig mange gode minder og fede oplevelser med det..... men set i bakspejlet så er det bare ikke det værd!!!

Jeg ville ønske der var noget man kunne gøre for at genopbygge hjernen igen :?

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: In the door, up the stairs.
Du aner jo ikke, om det har noget med dit ecstasy-forbrug at gøre og kan ikke drage en sådan konklusion, som du gør.
Det er muligt, det har med din brug af det at gøre, men hverken du eller jeg kan vide det. Der skal kliniske undersøgelser til at blotlægge den slags.

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Prometheus skrev:
Malkavian skrev:

Mon det ikke er denne artikel der henvises til?:

Lidt fra abstract (alle fremhævelserne er mine):

Citat:
...
a 3.4% decrease in apparent diffusion (ADC) in the thalamus and a sustained decrease in relative regional cerebral blood volume (rrCBV) in the thalamus (-6.2%), dorsolateral frontal cortex (-4.0%), and superior parietal cortex (-3.0%) (all significant at p<0.05, paired t-tests). After correction for multiple comparisons, only the rrCBV decrease in the dorsolateral frontal cortex remained significant.
...
As no indications were found for structural neuronal damage with the currently used techniques, our data do not support the concern that incidental ecstasy use leads to extensive axonal damage. However, sustained decreases in rrCBV and ADC values may indicate that even low ecstasy doses can induce prolonged vasoconstriction in some brain areas, although it is not known whether this effect is permanent. Additional studies are needed to replicate these findings.

For brugere med en begrænset forbrug, er der da en vis optimisme i, at kun tallet for "relative regional cerebral blood volume" var signifikant (altså kan tilfældig variation forklare de andre udsving i tallene).

Til gengæld lader dette tal til at være godt underbygget, så måske er det værd at forske i den sammentrækkende virkning, som Ecstasy har på blodkarrene hjernen. Det kan evt. modvirkes (jeg tænker Ginko Biloba eller lignende)?

Dog synes jeg at det er uklart, hvorfor de så får nævnt rrCBV og ADC i samme sætning til sidst, eftersom de lige har sagt at ADC tallet ikke var signifikant? Det virker som et lidt tyndt forsøg(?)

Det er også gode nyheder, at de ikke kunne påvise skader på axonerne (nervetråde), men det ligger vist i tråd med tidligere undersøgelser og hvad man kunne forvente.

Titel:
Junior medlem

Djohn Djohnson skrev:
Du aner jo ikke, om det har noget med dit ecstasy-forbrug at gøre og kan ikke drage en sådan konklusion, som du gør.

Nope.... det var også derfor jeg skrev at jeg kun var rimelig sikker :wink:

Citat:
Jeg har da også taget andre stoffer som amf, cola, LSD, svampe, råhypnoler og hash, men jeg er rimelig sikker på at det er X der har gjort det store udslag

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Jeg tror nu heller ikke at amfetamin er specielt godt for hjernen; men det opvejedes måske af svampetrippene :-). I øvrigt kan du sagtens genopbygge hjernen, hvis du skulle være i tvivl. Det er lidt uvist om de ødelagte hjerneceller kan "restaureres", men tilgengæld er det 100% sikkert at du ved at træne hjernen kan kompensere for de ødelagte hjerneceller med nye. Det eneste der kræves er at have mod på det; hvis du virkelig gerne vil forbedre evnen til at huske og til at tænke abstrakt er det forholdsvist nemt. Træn hjernen med matematik-opgaver, udfordrende spil, læs nogle bøger. Og det betyder ikke en total omlægning af livet; bare lidt hver dag og du vil snart se resultater. Hjernen har et fantastisk potentiale. Hvis du ike tror på mig så læs lidt om det.

Er du dybest set ligeglad med dine hjerneskader kan du jo selvfølgelig lad vær !

Titel:
Junior medlem

Ja det er da altid et forsøg værd

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Århus
Fra thedea.org:

Citat:
What's NeXT? The mother of all Ecstasy studies begins to bear fruit (12/1/06)

Recently there has been a small rash of news stories to the effect of 'new research shows using ecstasy even once unsafe'. They are referring to some of the early results from the NeXT Study, a massive research project by the government of the Netherlands to track potential 'ecstasy' users over time, regularly and thoroughly poking and prodding them with everything from psych evaluations to sophisticated brain scans to see how 'ecstasy' affects them. This study, the first of its kind, is expected to provide comprehensive, 'final word' evidence on what sort of harm (if any) is occurring as a result of 'ecstasy' use.

The initial findings of the study (which focused on people who had only used 'ecstasy' once or a few times) are rather interesting:

1. Symptoms of depression declined by 28% after they had used 'ecstasy'; their mental health appeared to be better after use than before.

2. Every test to look for the sort of brain injury that has been seen in lab animals failed to find any sign of damage in the people who had used 'ecstasy'. In the words of the researchers themselves, "we found no indications for structural neuronal damage after a low dose of ecstasy use in first time ecstasy users."

3. There were small differences in blood flow in some parts of the brains of the people who had used 'ecstasy'; the largest difference was 3.5% in one small region.

Surely this is good news, yes? Not only did the (infrequent) 'ecstasy' users seem to be free of neurological injury, they were happier for the experience! But of course, that isn't how the pro-Prohibition press is spinning the story. Instead, they've clung to that last point, the small changes in blood flow in a few small areas of the brain, as proof that even a single use of MDMA ('ecstasy') causes brain damage.

The researchers themselves have repeatedly said that the changes could simply be due to MDMA's disruptive effect on the serotonin system (which strongly affects blood flow/blood vessel constriction.) Indeed, past studies have also found changes in blood flow within the brain after MDMA use, but that the changes were only temporary. This is consistent with findings that, after exposure to MDMA, the number of available serotonin receptors temporarily declines.

In the end, this early report seems to confirm, rather than overturn, my long-standing position that MDMA use has a temporary disruptive effect on the brain, but (at least in moderation) is not causing the sort of brain injury that was invoked as a justification for criminalizing it.

Edit: @Malkavian: Jeg tænkte, at du måske kunne bruge dette til noget, hvis du får smidt de negative forskningsresultater fra NeXT i hovedet i debatten imorgen. Utroligt at man ikke bliver oplyst om de andre, knap så dogmatiske resultater :roll:

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: København NV
Det må da siges at være en svag artikel. Der er tale om et studie omkring ecstasy brugere og deres hjerner, men ikke udelukkende ecstasys effekt i hjernen.

Det er interessant nok at blodtilførslen forøges i nogle steder i hjernen, men det gør indtagelse af de fleste stoffer. Blodtilførslen ændres iøvrigt signifikant og hyppigt i hjernen ved almindelige aktiviteter som f.eks. fysisk træning, spisning og søvn.

Findes der nogle studier der på overbevisende vis konkluderer at MDMA er skadeligt for hjernen ved sjælden/påpasselig brug?

Titel:
Medlem
Brugeravatar

MAPS har nogle kommentarer til de hollandske undersøgelser i deres nyhedsbrev for december 2006:

Citat:
Furthermore, the only publicly available data from these studies concerning memory in ecstasy users refutes claims of memory impairment in ecstasy users. Hence the news coverage, and even the researchers themselves, misrepresent what the researchers actually found; little to no indication that a few doses of ecstasy harm the brain.

MAPS bekræfter hvad der har ligget i luften - nemlig at journalisterne ikke har lavet deres arbejde ordentligt og har overfortolket rapporten.

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Out in the perimeter with no stars
Jeg tror det er meget individuelt hvordan det skader, jeg har selv hapset en del happere/mdma over et par år, sammen med lidt andet godt.
Jeg føler ikke at jeg husker dårligere, når jeg er på sikkerhedskursus, kan jeg huske alt. Faktisk husker jeg kun dårligt når jeg ryger hver dag.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 18 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]