Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 25 jun 2025 20:44

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 34 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Admin
Brugeravatar

Geografisk sted: Inside the animal
Tv2 Østjylland skrev:
Handelsskolen i Randers vil slå hårdt ned på elevers misbrug af kokain og andre hårde stoffer.

Handelsskolen i Randers vil ikke acceptere, at eleverne møder påvirkede op til undervisningen.

Derfor har den randrusianske uddannelsesinstitution indført en rusmiddelpolitik, der fremover giver skolen mulighed for at teste elever, der opfører sig mistænkeligt.

- Vi vil ikke under nogen omstændigheder tolerere, at eleverne møder påvirkede op i skole. Og efter at en lærer havde observeret, at en elev muligvis var påvirket, besluttede vi os for at lave en rusmiddelpolitik, siger uddannelsesleder Ann Andersen.

Med den nye rusmiddelpolitik får skolen mulighed for at teste eleverne ved hjælp af såkaldte drugwipes. Disse drugwipes er i stand til at spore eventuelle rusmidler i elevernes sved.

Hvis testen er positiv, bliver eleven sendt til behandling. Hvis eleven nægter at gå i behandling eller nægter at tage testen, bliver vedkommende bortvist.

http://www.tv2oj.dk/nyhe_nyhed_s.asp?newsID=16516

http://www.tv2regionerne.dk/reg2005/pla ... 333697&r=7

Så mangler vi bare at få indført drugtests på arbejdspladserne!

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Nord for Sahara og Syd for Nordpolen
Fuldstændig vanvittigt.. 8) Godt skolen er overstået..

Medlem
Brugeravatar

Tv2 Østjylland skrev:
- Vi vil ikke under nogen omstændigheder tolerere, at eleverne møder påvirkede op i skole. Og efter at en lærer havde observeret, at en elev muligvis var påvirket, besluttede vi os for at lave en rusmiddelpolitik, siger uddannelsesleder Ann Andersen.

Hehe, jeg tror nok at de andre narko-knægte er pænt sure på ham den ene gut, der lige skulle spille smart og tage amf i middagspausen.. Nu har han sgu ødelagt det for dem alle sammen!

Historien gav mig umiddelbart to tanker:

1: Er det udelukkende kamp mod "hårde stoffer" som de skriver, eller inkluderer det alle stoffer, deriblandt hash?

2: Hvad fanden har de så tænkt sig at gøre hvis de fanger en "stofmisbruger"? Smide ham ud af skolen? For det er da nok det dummeste man kan gøre med folk der i forvejen hygger sig lidt med knarken.. Så tager man sgu da bare mere narko og glemmer alt om uddannelse!

Godt jeg ikke går på det hul af en skole... drugwipes, føj for satan.. Træls at blive smidt ud fordi man har givet hånd til en der har givet hånd til en der har sniffet en bane...

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Det er intet mindre end sygt.

Hvordan fanden i hede hule helvede tror de, at noget af det nogensinde vil HJÆLPE den unge. De ØDELÆGGER personens liv, afkorter det potentielt med ÅRS gentagne studier ... pga. et enkelt blæs af noget.

Det er så misforstået. Jeg har selv hørt om en sag fra Paderup Amtsgymnasium (også ved Randers), hvor de bortvist to elever fra en uges undervisning og derefter nægtede dem ENHVER deltagelse i sociale arrangementer resten af året. Igen: SYGT og 100 gange mere skadeligt end de stoffer, som de indtager.

Puuuuuuuuuuha! Sidste århundredes fascisme!

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Malkavian skrev:
Det er så misforstået. Jeg har selv hørt om en sag fra Paderup Amtsgymnasium (også ved Randers), hvor de bortvist to elever fra en uges undervisning og derefter nægtede dem ENHVER deltagelse i sociale arrangementer resten af året.

Jeg husker tydeligt den omtalte sag, da de implicerede alle er nære venner. Det drejede sig om 3, ikke 2, elever der blev taget i at ryge hash til en gymnasiefest. De sad med bunden af en joint i 3.g området (det var også ret dumt af dem...) da en pedel kommer ind og spotter deres joint. De tænkte ikke nærmere over det, men da de mødte mandagen efter blev de hevet ind til rektor til forhør. Ifølge skolens regler skal alle der indtager ulovlige stoffer på skolens område smides ud, men da det var en tidligere elev der havde medbragt jointen, talte dette som formildende omstændighed. Så fremfor at blive smidt ud af skolen blev de tvunget til 10 dages suspendering (med fravær!) og udelukkelse fra alle sociale arrangementer året ud. 2 af eleverne var 3.g'ere, og kunne derfor ikke engang være med til deres egen studenterfest.

Naturligvis var det vildt kontraproduktivt - hvis man giver 3 hashrygende drenge 10 dages ekstra ferie, hvad fanden tror I så at de bruger den til? De røg hash som aldrig før!

Af ren interesse, Malkavian, hvordan kan det være du kender til denne sag? Jeg troede ikke det var en historie der kom meget længere end skolens mure...

Titel:
Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: I mulmehulen
Citat:
Af ren interesse, Malkavian, hvordan kan det være du kender til denne sag? Jeg troede ikke det var en historie der kom meget længere end skolens mure...

Hvordan havde du troet at sådan en historie ville blive holdt indenfor skolens mure?
Alle elever ved det vel, og elever snakker vel og fortæller den der syge historie fra deres gymnasie. Det er ikke underligt, at dette er spredt, imo.

Jeg synes også, at det er et sygt tiltag. Men jeg synes også det er underligt at tage narko i skolen... Hvad er pointen med det? At spille sej, hård? eller hvad?
Det retfærdiggør selvfølgelig ikke, at de vil hæmme disse elevers fremtidige chancer på denne måde.
Desuden hader jeg sådan nogen love der giver autoriteterne ret til at teste personer der "opfører sig mistænkeligt". Det er fanme en vag formulering. Enhver med lidt refleksiv evne burde da vide, at denne lov i grunden bryder enhver menneskeret.

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Odden skrev:
Hvordan havde du troet at sådan en historie ville blive holdt indenfor skolens mure?
Alle elever ved det vel, og elever snakker vel og fortæller den der syge historie fra deres gymnasie. Det er ikke underligt, at dette er spredt, imo.

Jeg formulerede mig nok forkert - det undrer mig ikke at der er andre end elever der kender til historien, men jeg syntes nu alligevel at det er et skægt tilfælde at historien kendes og nævnes af psychedelias egen Malkavian... Han nævner jo indirekte flere af mine venner.

Desværre virkede det egentlig som om de fleste elever syntes at straffen var fair nok, og da den ene implicerede var elevrådsformand blev han afsat.

Lidt mere ontopic, så er det de har gang i på handelsskolen langt mere bizart og vanvittigt, og det er egentlig utroligt at de overhovedet forsøger at angribe problemet vha. de elendige drugwipes... Det er sgu det modsatte af HR!

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Gellerup
De kan vel kun udvise en hvis de kan påvise at man er påvirket i skoletiden, eller hvordan?
Hvis man har været påvirket dagen før, og er blevet ædru, og de så finder noget i drugwipen, bliver man så også smidt ud?
Og hvor ligger bevisbyrden?

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Khazim skrev:
De kan vel kun udvise en hvis de kan påvise at man er påvirket i skoletiden, eller hvordan?
Hvis man har været påvirket dagen før, og er blevet ædru, og de så finder noget i drugwipen, bliver man så også smidt ud?
Og hvor ligger bevisbyrden?

Det med "uskyldig til modsatte" gælder altså udelukkende i straffesager (dvs. staten mod dig). Ellers kan de gøre hvad der passer dem, indenfor alm. lovgivning. Man kan aftale (sig ud af) det meste. Intet odiøst i det.

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Det her viser nok hvor lidt de fatter.

Fra Hash-samtalen fra Sundhedsstyrelsen:

Citat:
Mistanke og kontrol

Jeg har spurgt ham flere gange, om han ryger hash.
Han benægter – og jeg kommer i tvivl.
Hvilke tegn skal jeg holde øje med?
Hvordan kan jeg finde ud af, om han ryger hash?

Det er et helt almindeligt spørgsmål blandt voksne, der har med unge at gøre.Desværre lyder det korte svar: Det kan du ikke. Ud over urinprøver, som kan vise, om den unge har røget hash, eller observationer, hvor den unge er i færd med at ryge hash, findes der ingen sikker metode til at afgøre spørgsmålet.

Kontrol – ofte en dårlig idé

En del institutioner anvender strip-prøver, der ud fra tre dråber urin angiveligt kan vise, om en person har røget hash. Der er imidlertid store problemer forbundet med at anvende strip-prøver. Dels er det muligt at snyde med prøven, dels er der problemer med sikkerheden og kvaliteten af disse tester. For at regnes som sikker skal en urinprøve analyseres på et autoriseret laboratorium. Sved- og spytprøver er slet ikke anvendelige til måling af hashbrug.

Bruger man usikre tester som grundlag for sanktioner over for den unge, indebærer det en risiko for, at man begår en uretfærdighed. Da hash udskilles langsomt, viser selv en sikker hash-positiv prøve kun, at personen har indtaget hash inden for den seneste måned, hvilket ofte vil være for langt et tidsrum til, at det har pædagogisk interesse.

Et stort pædagogisk problem ved alle tester er, at de ødelægger tilliden mellem den unge og den professionelle. Hvis ligeværdig dialog er omdrejningspunktet, vil kontrol af den unge være et dårligt udgangspunkt. Et oplagt råd er derfor at godtage den unges udsagn eller bruge sin eventuelle tvivl åbent i dialogen frem for at kontrollere med en teknik, man ikke kan være 100 % sikker på.

Hvis man alligevel ønsker at foretage en urinprøvekontrol – måske fordi den unge selv ønsker det, eller fordi fx Kriminalforsorgen kræver det – bør man af pædagogiske og tekniske årsager bruge urinprøver, som analyseres på et autoriseret laboratorium.

Når beviset mangler
Når man ikke kan fremføre konkrete beviser på, at den unge ryger hash og alligevel gerne vil have en snak med den unge om hashrygning, må den voksne tage sine observationer, sin intuition og ikke mindst sin tvivl alvorligt og lade samtalen tage udgangspunkt dér.

Samme gælder jo også andre stoffer.

Titel:
Insane psychedelia user!

Jeg synes sgu det er fint nok. Hvad fanden er meningen med at tage narko i skolen.

Kan ikke se hvordan folk finder det særlig moralsk at være imod en sådan politik.

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Treasure skrev:
Jeg synes sgu det er fint nok. Hvad fanden er meningen med at tage narko i skolen.

Kan ikke se hvordan folk finder det særlig moralsk at være imod en sådan politik.

Hvem siger at de tager narko i skolen? om du vælger at ryge eller tage narko i din fritid, er da dit problem, ikke skolens.

Kan det virkelig passe at skolen må bestemme over ens fritid? burde det ikke være skarpt adskilt?

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Treasure skrev:

Det er også noget lort. Det er også noget lort overhovedet at tage stoffer.

Vi diskuterer ikke, om det er noget lort, men om straffen er rimelig, om skolens indsats forbedrer eller langt forværrer den stakkels, lille narkomans liv.

Det er ikke meget anderledes end at diskutere, hvor groteske straffe man skal have for småbesiddelser og andre dumheder.

For mig ligner de bare et ukonstruktivt spil for galleriet i stil med når Lene Espersen skriger på "hårdere straffe" og "nultolerance". INGEN af disse mennesker har som mål en forbedring af samfundet eller endsige at hjælpe de narkomaner, som opfører sig tåbeligt.

(...nu føler jeg mig lidt ramt af din kommentar)

Titel:
Insane psychedelia user!

Tja, hvis folk ikke kan lade være med at tage stoffer når de er i skole, behøver de IMO behandling, og det er også hvad skolen vil gøre. Men hvis folk ikke vil indse at de har et problem når de tager stoffer i skolen, så er de uden for pædagoisk rækkevidde, og så er det ud af lemmen.

Det er som sådan ikke skolens opgave at rehabilietere unge i stofmisbrug, men at varetage samfundets interesse i at undervise og oplære unge mennesker, så de kan få et arbejde eller læse videre.

Hvis man tager stoffer mens man er i skole er man vel heller ikke særlig interesseret i at få sig en uddannelse...

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Treasure skrev:
Tja, hvis folk ikke kan lade være med at tage stoffer når de er i skole, behøver de IMO behandling, og det er også hvad skolen vil gøre. Men hvis folk ikke vil indse at de har et problem når de tager stoffer i skolen, så er de uden for pædagoisk rækkevidde, og så er det ud af lemmen.

Det er som sådan ikke skolens opgave at rehabilietere unge i stofmisbrug, men at varetage samfundets interesse i at undervise og oplære unge mennesker, så de kan få et arbejde eller læse videre.

Hvis man tager stoffer mens man er i skole er man vel heller ikke særlig interesseret i at få sig en uddannelse...

Prøv at læs hvad jeg har skrevet endnu engang.
Det er ligegodt om du har taget stoffer i eller op til skolen, det er ligegodt om du er påvirket i skolen.
Hvis du vælger at tage narko i en weekend, skal du automatisk straffes i skolen hvis det bliver opdaget i en drugwipe, hvor er rimeligheden i det??
og nej, det er nemlig IKKE skolens job at rehabilitere, så derfor skal de også bare holde sig helt ude af det, istedet for at blande sig i folks personlige ting!

Titel:
Insane psychedelia user!

Så du er altså bange for, at når du har mænget dig i amf og coke fredag/lørdag, at du vil blive testet mandag morgen og sendt til afvænning?

På det ene punkt kan jeg godt se problemet i at skolen interfererer med elevens fritidsaktiviteter og på et plan hvor det nærmer sig en slags 1984 med kontrol og overvågning.

På den anden side synes jeg folk der tager coke og amf er nogle fjolser, og hvis du ikke er påvirket i skolen eller har et misbrug så omfangsrigt, at det påvirker din adfærd eller din skolegang, så er der jo ikke noget at være bange for.

IMO er det at gøre grin med skolen når man møder op en mandag morgen og er fuldstændig udbanket fordi man i weekenden har taget diverse stimulanser og har sovet 2 timer. Der må man på et tidspunkt gøre op med sig selv hvad det er man vil med sit liv...

Titel:
In our memories
Brugeravatar

Geografisk sted: København
Treasure skrev:
På den anden side synes jeg folk der tager coke og amf er nogle fjolser, og hvis du ikke er påvirket i skolen eller har et misbrug så omfangsrigt, at det påvirker din adfærd eller din skolegang, så er der jo ikke noget at være bange for.

IMO er det at gøre grin med skolen når man møder op en mandag morgen og er fuldstændig udbanket fordi man i weekenden har taget diverse stimulanser og har sovet 2 timer. Der må man på et tidspunkt gøre op med sig selv hvad det er man vil med sit liv...

Freud var altså et fjols af karat!

Det med at møde op med søvnunderskud er jo ikke noget usædvanligt for elever på gymnasielle uddannelser, selvom de blot har indtaget statsnarko (aka alkohol).
Og hvem kender ikke til begrebet "morgenfødselsdag", hvor man drikker sig bankelam inden man tager i skole?

Om det så er alkohol eller illegale drugs, så syntes jeg at deres årskarakter er straf nok i sig selv - og hvis man formår at opretholde en pæn gennemsnitskarakter, samtidigt med indtagelse af rusmidler på weekendbasis, så IMO; fred være med det.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Whoever skrev:

Ovenstående er efter min mening det mest latterlige, ved hele denne fadæse.

Det er jo til grin.

Titel:
Insane psychedelia user!

Dextrose skrev:
Treasure skrev:

Freud var altså et fjols af karat!

Det med at møde op med søvnunderskud er jo ikke noget usædvanligt for elever på gymnasielle uddannelser, selvom de blot har indtaget statsnarko (aka alkohol).
Og hvem kender ikke til begrebet "morgenfødselsdag", hvor man drikker sig bankelam inden man tager i skole?

Om det så er alkohol eller illegale drugs, så syntes jeg at deres årskarakter er straf nok i sig selv - og hvis man formår at opretholde en pæn gennemsnitskarakter, samtidigt med indtagelse af rusmidler på weekendbasis, så IMO; fred være med det.

Hvad har Freud med den diskussion at gøre? At han tog coke var ikke særlig smart nej, men det har da ikke noget at gøre med hvad han ellers foretog sig? Men du synes måske det er sejt eller smart at tage coke? Og Freud var genial fordi han gjorde det?

Ja, man kan sagtens møde op med søvnunderskud på en mandag, men alkohol har næppe de samme konsekvenser for ting som koncentrationsevne og hukommelse, sammenlignet med coke og amfetamin. For ikke at snakke om hvordan den type stimulanser tærrer på kroppen rent fysisk.

I øvrigt vil jeg heller ikke mene det er særlig smart at møde op og være udkørt efter en lang weekend, men det sker naturligvis - sådan er det nu engang at være ung. Jeg har som sådan heller ikke noget imod at man fester i weekenden, men det skal bare ikke være med hverdagen som konsekvens. Hvis man sætter sin uddannelse og sin skolegang på spil for at feste og tage stoffer som coke og amf, så bør man, som jeg skrev før, overveje hvad det er man vil med sit liv.

Mht. morgenfødselsdage er jeg heller ikke den store tilhænger af det. Jeg var ihvertfald ikke til en eneste morgenfødselsdag i løbet af min gymnasietid. Synes hverken det er forsvarligt eller særlig rart, at sidde til undervisning en hel dag og være fuld. Der var endda en klasse på mit gymnasie der blev forbudt at holde morgenfødselsdage, fordi de alt for tit mødte op og var uoplagte og fulde.

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Treasure skrev:

Tja, vi fortjener vel den stofpolitik, der bliver ført, når det er holdningen.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 34 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]