Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 25 jun 2025 20:50

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 14 indlæg ] 
Forfatter besked
Dedikeret medlem

byebyebye skrev:
nu må jeg indrømme at amfetamin kokain og heroin ikke er de bedste eksempler på stoffer der bør lovliggøres...

men føler du dig slet ikke uenig med stofpolitikken idag?..

vi bør have en nuanceret stofpolitik der ikke går ud fra "ikke alkohol = ulovligt" ligesom den er idag...

de 3 stoffer du nævner er for nogen til at holde under kontrol, langt fra alle...

men hvad med stoffer som ecstasy? cannabis? svampe? lsd? osv - ting der kan hjælpe med en dybere selvforståelse, ting som man kan feste på og som ikke er lige så skadeligt som alkohol?

er det bedre at vi kun lovliggøre ting der dræber vores hjerneceller, i stedet for at lamme dem lidt? gør os selv dummere?

jeg kan slet ikke se din logik, hvis du gør noget der er ulovligt og har det fit med at du gør ngoet forkert, er du dobbeltmoralsk..
lovene er skam kun til for at blive holdt.. man har ikke love der "kan brydes hvis at man selv synes det".. og så skal man tage det som "jeg er lidt hardcorere, jeg tager nogen chancer?"

vores stofpolitik idag er jo helt i hegnet... vores narkomaner bliver utrolig dårligt rehabiliteret, familier osv bliver ødelagt - til tider af forbudet, til tider af diskursen omkring at man skal "hade" personer der tager narko..

hvis det var alment accepteret at indtage stoffer, ville dine forældre ikke blive kede af det når de fandt ud af det, hvis det var alment accepteret at tage stoffer kunne det lette for en så stor del af befolkningen, der er jo mange der går og må lyve...

ud over dette er der jo det økonomiske princip i det.. du skal tænke på, med en lovliggørelse, lovligøre man også at fremstille tingene... dvs. renere stoffer.. og skat til staten... dvs. mindre penge til kriminalitet, og især organiseret kriminalitet...

hvilket jeg ser som et tegn på et bedre samfund...

ud over dette, ville det kunne hjælpe på at fjerne diskursen omkring at det er 'cool' at gøre ulovlige ting, da tingene som man kan gøre uden at være særlig grænseoverskridene(synes jeg ikke at man er når man tager stoffer, kontra indbrud osv) - derved skabe en befolkning med mindre brådne kar... mindre personer der går og prøver at skabe et image omkring at de er "små psykopater"

og ja, vil give dig ret.. måske er det ikke alle stoffer der bør være legale.. men en nuanceret stofpolitik er fandme hvad vi har brug for!

Læste lige dette citat, og det faldet lige i mine øre. Jeg er helt enig og står ind for en lovliggørelse af disse. Den dømmende regering har efter hånden pakket narko ind og låst emnet inde på bunden af havet. Men mit spørgsmål er: hvad skulle der til for at regeringen ville få øjene op og lytte?

Titel:
Dedikeret medlem

hvorfor hører den hjemme i stoffer i medierne ? :S

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: vestsjælland
Forhåbentlig bliver det flyttet :)

Ikke desto mindre vil jeg give min mening på dette område tilkende.

Jeg er utrolig splittet på dette område. Jeg er 100% enig i de argumenter for lovligørelse af stoffer, som er nævnt ovenfor. Lige fra forbedring af levevilkår for narkomaner til bedre og renere sager, hvis de var statskontrollerede. bare for slet ikke at nævne, hvor fantastisk en verden ville være, hvor udforskning af ens egen psyke ikke hang uløseligt sammen med financering af større kriminalitets syndikater.

Men jeg kommer selv fra en familie, hvor flere af mine tætte familie relationer har fuldstændig smadret deres liv med alkohol. Og jeg kan frygte, at hvis man lovliggør en masse forskellige stoffer, så vil man også ende med at se flere svage individer falde i. Jeg synes ikke man skal tage hensyn til, hvad de fleste kan styre, men hvad de færreste ikke kan. Og jeg er udemærket klar over, at antallet af narkomaner er faldet i Holland efter legaliseringen af cannabis, men jeg synes man skal passe på med at bruge et sådan eksempel, da vi har en kultur, som i højere grad er præget af brug af rusmidler (især alkohol).

Hvis det stod til mig, ville vi i Danmark se en legalisering af stoffer med lavt eller intet afhængigheds potentiale, og en illegalisering af dem med højt, f.eks. alkohol.

Og hvis vi nu ser en legalisering af vores elskede rusmidler, hvordan ville vi så have det inden i, når vi hører om 14 årige benny, som købte 15,000 ug LSD i den lokale netto til sin første klassefest, fordi den ubemærksomme salgsassistent havde glemt at spørge om ID?

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: !!!
hvis jeg skal være ærlig, så ville jeg elske et eksempel hvor at man kunne gå til en form for psychofarmakuet, der så tog en snak med vedkommende om tingene før han gav det ud.

lige en snak på 10 min hvor han forklarede det mest væsenligte... regner bestemt ikke med at vi skal(og kan pga eu og alle andre lande i verdenen) sælge LSD og lign. i superbrugsen...

lidt ligesom at man kan gå til sin læge og få div. slags medicin.. så en anden form for læge hvor man kunne få de andre ting.. ?

eventuelt hvor at man skulle gennemgå et lille kursus før man fik lov til at købe tingene, i stil med kørekort... - dette er kun nødvendigt med de hårde psychedeliske ting..

cannabis i brugsen ville helt klart være et hit :D

men om ikke andet.. så er vores holdning til rusmidler også ødelagt meget på grund af vores forbud.. vi bliver blæst i ørene om at vi ikke må røre andre ting end alkohol, men til gengæld skal vi forgude alkohol.. sådan som div. skrækkampagner siger det, så er alkohol jo langt bedre end ecstasy osv... og at det er helt fint at drikke sig i hegnet, vælte rundt brække sine ben osv, end at tage lidt svampe.. ?

vi bliver opdraget med vores skræmmekampagner til at alkohol slet ikke er skadeligt.. hvilket jeg ser meget forkert...

men ja, emnet burde nok ligge i det politiske forum... tror dog at det har været oppe et utal af gange... synes stadig at vi bør debatere det mere, jeg er personligt træt af at skulle gemme mig og være kriminel.. :(

et emne er jo først debateret færdigt, når der er kommet en løsning :)

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Hippieville Freakston Downtown. Earth
En legalisering vil hjælpe en del.

En ide til "salg af stoffer"

Hvis nu man vha sygesikringsbevis kunne købe stoffer på apoteket og der var regler mht dette. F.eks så kunne man kun købe MDMA 4 gange om året og aldrig mere end 3 forskellige stoffer på en måned. Så har man også set på HR siden i det. Samtidig skulle man allergitestes for alle de stoffer der var legale + at man skulle have en psykisk evaluering for overhovedet at kunne få adgang til stofferne. Jeg er helt klart for en legalisering.

Jeg tror helt seriøst at folk vil få et mere afslappet forhold til stofferne og de vil slet ikke bruge dem som alkohol, vores forbrug af alkohol er kulturelt bestemt, måske ligefrem en del af den sociale arv. Brugen af stofferne vil på et tidspunkt opnå denne status, men når den gør det, så vil vi også have at langt mere afslappet forhold til stoffer versus alkohol. Alkohol er et opløsningsmiddel som ikke er sundt overhovedet, skidtet kan jo opløse fedt og hjernen består, så vidt jeg er informeret, hovedsageligt af fedt.

Men det er en lang og sej kamp der skal kæmpes og jeg tror ikke der sker noget, før de gamle grå på christiansborg bliver skiftet ud med noget ungt fornuftigt blod. Ja og ud med gucci-helle, den venstre-ulv i socialdemokratisk-fåreskind.

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Helt væk
Schizophreniak skrev:
Hvis nu man vha sygesikringsbevis kunne købe stoffer på apoteket og der var regler mht dette. F.eks så kunne man kun købe MDMA 4 gange om året og aldrig mere end 3 forskellige stoffer på en måned. Så har man også set på HR siden i det. Samtidig skulle man allergitestes for alle de stoffer der var legale + at man skulle have en psykisk evaluering for overhovedet at kunne få adgang til stofferne. Jeg er helt klart for en legalisering.

Dette skulle selvfølgelig betales af egen lomme da jeg tvivler på folk vil være for en legalisering af div rusmidler hvis "vi" skulle bruge skatte kroner på at kunne tage stoffer.

Men jeg er delvist for og imod det, da jeg ikke ser noget farlig som sådan i stofferne, Hvis man kan styre det. Og det er her problemet opstår efter mit hoved, en overdosis på MDMA er jo ikke helt det samme som med alkohol, og alkohol er også en del nemmere at dosere. Tror nogle folk ikke kan have samme respekt for noget så småt som et par piller fremfor et par liter øl.

Titel:
MEGATRON

Xtreme skrev:
Dette skulle selvfølgelig betales af egen lomme da jeg tvivler på folk vil være for en legalisering af div rusmidler hvis "vi" skulle bruge skatte kroner på at kunne tage stoffer.

Der ville jo kunne tjenes skattepenge på rusmidler som man gør med alkohol og nikotin idag fx.

Xtreme skrev:
Men jeg er delvist for og imod det, da jeg ikke ser noget farlig som sådan i stofferne, Hvis man kan styre det. Og det er her problemet opstår efter mit hoved, en overdosis på MDMA er jo ikke helt det samme som med alkohol, og alkohol er også en del nemmere at dosere. Tror nogle folk ikke kan have samme respekt for noget så småt som et par piller fremfor et par liter øl.

Alkohol er ikke nødvendigvis så nemt at styre - efter de første 10-12 pils er det ofte som om ens dømmekraft og fornuft ikke er på højeste niveau ;)

Og mdma overdosis kunne delvist bekæmpes ved at uddele kropsvægttilpassede mængder, samtidig ville man slippe for diverse uheldige eller livsfarlige biprodukter.

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Hippieville Freakston Downtown. Earth
Lige præcis. Der er jo ingen grund til at sælge MDMA i 1000mg forpakninger, nej, en afmålt dosis efter højde og drøjde. Men der vil være et stof hvor vi alle vil får problemer nemlig LSD.

Fordi her har vi alle problemerne. Jeg har f.eks meget svært ved at styre et syretrip på under 300ug, jeg er alt for forvirret, nervøs og hænger imellem virkelighed og trip, men så snart vi nærmer os de 5-600ug så hænger det hele meget bedre sammen for mig og jeg ved virkelig ikke hvorfor.

Det kunne blive et problem i udleveringen, fordi hvem skal lige bedømme hvad hvem kan klare af LSD. Personligt kan jeg jo klare ok store doser, men det er også fordi at et LSD-trip skal rykke mig derud hvor jeg opnår ego-død i denne verden og bliver smidt af sted som observatør i en anden.

Jeg vil da ønske vi får vores narko legaliseret, tror landet vil blive bedre af det og man slipper for at blive kaldt en fucking junkie nar, fordi man har spist nogle svampe.

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Schizo: Det du foreslår vil nok være et nødvendigt skridt i en legaliseringsproces, men forhåbentlig ikke endemålet! Jeg ser ikke nogen grund til at staten skulle regulere hvor meget man kan købe indenfor bestemte tidsrum. Hvis man vælger at tage narko hver dag og hele tiden, hvorfor skulle man så ikke have lov til det? Dermed ikke sagt at jeg synes det er et godt valg, men for mig er retten til at bestemme over sit eget liv vigtigere end det faktum at nogle få måske ville være bedre stillet med at være under administration.

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Helt væk
dopamin skrev:
Xtreme skrev:

Der ville jo kunne tjenes skattepenge på rusmidler som man gør med alkohol og nikotin idag fx..

Du har fat i noget :wink:

dopamin skrev:
Xtreme skrev:

Alkohol er ikke nødvendigvis så nemt at styre - efter de første 10-12 pils er det ofte som om ens dømmekraft og fornuft ikke er på højeste niveau ;)

Og mdma overdosis kunne delvist bekæmpes ved at uddele kropsvægttilpassede mængder, samtidig ville man slippe for diverse uheldige eller livsfarlige biprodukter.

Klart klart, men man kan (i mit tilfælde :wink: ) godt mærke når man har fået nok.

Jo, men som jeg tidligere har sagt, vi har tildens til at "alt der er lovligt er ufarligt", og tror virkelig folk vil miste respekten for det hvis det bliver gjordt lovligt, og hvis folk vil have mere effekt end det de får ved de afvejede doser, så skal de nok få fat i noget, evt "gemme og spare sammen" eller købe af en der alligevel ikke har tænkt sig at tage det. Det er jo også langt fra hvergang man overholder lægens doser :roll: .

Titel:
Junior medlem

Geografisk sted: Lolland/Falster
Legalisering af stoffer ville på mange måde være godt for samfundet, og jeg er enig i de synspunkter der blev nævn tidligere.
Men forestil jer når jeres lillesøster kommer og skal i byen første gang og skal varme på med hendes små veninder, og i stedet for man måske gir dem et par øl hver , gir man dem lidt lsd og en god joint ?
Det ville jeg da aldrig gøre om så det var lovligt, eller det var bedre end øl !
Jeg tror på at det er den måde som de fleste af os er vokset op på, der er grunden til vi tager de her stoffer. Ikke alene selvfølgelig, men jeg tror i starten er en stor del af det, spændingen ! Det at gøre noget ulovligt, det som de andre ikk må se, kun de andre der også gør det.
Det ville slet ikke være det samme hvis alle gik og tog lsd og røg hash hele tiden.
Jeg tror på at de fleste der gør det, godt kan lide at føle sig lidt anderledes end de andre.
Aldersgrænsen tror jeg vil blive rykket meget, at selv helt små børn også skal prøve at ryge hash, eller tage lsd når storebror ikke er hjemme, og det ville slet ikke være til at leve med.

Titel:
Dedikeret medlem

Jeg følger dig ikke helt ZinnetteP. Jeg ved godt at der er nogle, og kender selv nogle der synes det gør det en anelse mere interessant at man er speciel. Men personligt ville jeg elske det hvis der var flere der røg hash eller tog psykedelia. Jeg tager selv ikke til større fester, disko osv. Det siger mig intet! Grunden til dette tror jeg er at der er et mindre nærvær med dem man gør det med, derudover så synes jeg tit at stive mennesker er kanondumme at høre på. Jeg ville kun synes det var dejligt at have de flere mennesker at have interressen tilfælles med. Folk er generelt mere chillede hvis de fyrer en fed, mere rare og jeg ville elske at se en større del af befolkningen sådan.

Og mht. at give søskende fx. hash. Ja, det ville jeg med glæde gøre. Min logiske sans gennem egen erfaring og undersøgelser fortæller mig at de vil have bedre af det. De skal selvfølgelig have lyst til det, men jeg ville kun være glad for det hvis deres liv tog en sådan drejning med et fornuftigt forbrug.

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

ZinetteP skrev:
Legalisering af stoffer ville på mange måde være godt for samfundet, og jeg er enig i de synspunkter der blev nævn tidligere.
Men forestil jer når jeres lillesøster kommer og skal i byen første gang og skal varme på med hendes små veninder, og i stedet for man måske gir dem et par øl hver , gir man dem lidt lsd og en god joint ?
Det ville jeg da aldrig gøre om så det var lovligt, eller det var bedre end øl !
Jeg tror på at det er den måde som de fleste af os er vokset op på, der er grunden til vi tager de her stoffer. Ikke alene selvfølgelig, men jeg tror i starten er en stor del af det, spændingen ! Det at gøre noget ulovligt, det som de andre ikk må se, kun de andre der også gør det.
Det ville slet ikke være det samme hvis alle gik og tog lsd og røg hash hele tiden.
Jeg tror på at de fleste der gør det, godt kan lide at føle sig lidt anderledes end de andre.
Aldersgrænsen tror jeg vil blive rykket meget, at selv helt små børn også skal prøve at ryge hash, eller tage lsd når storebror ikke er hjemme, og det ville slet ikke være til at leve med.

Jeg er af den holdning at unge under myndighedsalderen ikke bør kunne anskaffe rusmidler medmindre det er med forældrenes tilladelse. Rusmidler inkluderer her også alkohol og tobak.

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Et brostenskast fra Staden
Hvis der kommer alt for mange afgifter og kontrol af salget vil der sikkert stadigvæk være et illegalt markede uden afgifter. Det er der jo i forvejen, så de skulle ikke til at bygge det op hvis det blev legalt

Har svært ved at se den rigtige løsning. Er det så alle stoffer der skal legaliseres eller er det kun de stoffer der er bevist er relativt uskadelige? Og hvor går grænsen? Og hvad med alle de skadelige stoffer som er lovlige dd.? Skal de så forbydes fordi de skader mere end THC o.a.?

Hvad bygger vi "skadeligt" på? Fysiske, mentale eller sociale bivirkninger? Alle sammen? Og hvordan skal man sammenligne de mange forskellige rusmidler? Plus at udbredelsen af div. stoffer ikke er lige stor. Alkohol er på det punkt en stor dræber med mange flere tusinde gange så mange dødsfald om året som fx. MDMA men der er så også mange flere der bruger alkohol

Hmm... Jeg satser og tror på at ihvertfald cannabis bliver legalt i min levetid

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 14 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]