Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 28 jun 2025 01:49

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 78 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4  Næste
Forfatter besked
Dedikeret medlem

Lang artikel her. Stiftstidende kører vist noget tema-agtigt om stoffer. Det skal nok blive spændende at se, hvad de finder på.

http://stiften.dk/apps/pbcs.dll/article ... 002/AARHUS

Titel:
Wiki Admin
Brugeravatar

Geografisk sted: Vest for Roskilde
Jeg synes det er en ret god artikel. Meget bedre end den vanlige standard. Stofferne er beskrevet korrekt, og journalisten har gjort sin research ordentligt. Tjilles historie får mig til at tænke over, om han kunne have været i live i dag, hvis der fandtes et tilbud om psykedelisk terapi i trygge rammer i Danmark. Det er så ærgeligt at det altid skal foregå i samfundets udkant, for psykedeliske stoffer har et stort potientiale, hvilket jeg også tror Tjille var klar over.

In our memories

Geografisk sted: Provinsen
På trods af visse klicheer, så synes jeg faktisk at det er en utroligt rørende og illuminerende artikel. Det virker som et genuint forsøg på at gå i dybden med hvem Tjille var, og visse af tingene har jeg faktisk ikke hørt om før.

Mine tanker går endnu engang til familien og de venner der havde et mere udbygget forhold til ham end jeg selv havde lejlighed til.

Mvh. Psyko

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: 8000 Botanical Dimensions
Ja, en spændende og ikke mindst rørende artikel...

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Aalborg
meget meget rørende artikel ..

Titel:
Medlem

God artikel der forhåbentlig vil give forældre bedre mulighed for at forholde sig til et lignende hændelsesforløb med deres egne børn, eller venner i forhold til deres venner - eller folk i forhold til dem selv.

Lidt i starten af artiklen, da moesgaard, psychedelia.dk og et bemærkningen om lånte jakkesæt faldt hurtigt efter hinanden var jeg bange for det skulle blive en ret sort / hvid fortælling, men efterhånden som jeg kom imod artiklens slutning følte jeg alligevel at den alt ialt var godt skrevet.

- Bart

PS:
Der kommer en opfølgende artikel hvorom der skrives "I dag fortæller vi historien om Tjille, den unge mands kælenavn på internettet, og de følgende dag sætter Indsigt fokus på det miljø, han var en del af." - Det vil nok være værd at følge med i for folk her.

Titel:
Dedikeret medlem

Jeg kender et af Tjilles forholdsvis nære familimedlemmer, og hun synes bestemt ikke særligt godt om artiklen, og jeg forstår faktisk godt hvorfor.

Hvad er formålet med artiklen? Skal den beskrive et liv, eller skal den beskrive et aspekt af stofmiljøet? For ingen af delene gør den særligt godt. Hvis det er det første, der er artiklens formål, er der udeladt mange helt essentielle ting fra Tjilles liv - ting som i forhold til andre ting i artiklen må anses for at være mere interessante. Hvis det er en skildring af det sidstnævnte (hvilket jeg tror, det er, eftersom der kommer flere skildringer af miljøet i løbet af ugen), så er det lidt smagløst og sensationsjournalistisk at tage fat i en undtagelse frem for en regel - her mener jeg, at det er en sjældenhed, at det går galt, som det gjorde med Tjille.

Mit første indtryk var også, at artiklen i det mindste ikke var fordømmende og fordomsfuld i forhold til stoffer, men i det, at man griber fat i et tilfælde med en ulykkelig udgang frem for et andet, bliver den det alligevel og får smag af en halvklam, uhyggelig, new journalism godnathistorie.

Senest rettet af TheBo 10 sep 2006 19:54, rettet i alt 1 gang.

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Århus
God artikel - rørende, fordomsfri og meget personlig.

De bedste tanker går ud til hans forældre - det er sgu flot, at de forholder sig til sagen på den måde.

Titel:
Insane psychedelia user!

Mine tanker går også til Tjille og hans familie, især hans mor.

Måske de bevidstheds udvidende stoffer som meskalin, LSD og måske MDMA hjalp Tjille, men tydeligvis gjorde hash og amfetamin det kunne værre. At han åbenbart også var på kanyle stoffer da han gik ud foran det tog er skræmmende.

Titel:
Medlem

TheBo skrev:
Jeg kender et af Tjilles forholdsvis nære familimedlemmer, og hun synes bestemt ikke særligt godt om artiklen, og jeg forstår faktisk godt hvorfor.

Hvad er formålet med artiklen? Skal den beskrive et liv, eller skal den beskrive et aspekt af stofmiljøet? For ingen af delene gør den særligt godt. Hvis det er det første, der er artiklens formål, er der udeladt mange helt essentielle ting fra Tjilles liv - ting som i forhold til andre ting i artiklen må anses for at være mere interessante. Hvis det er en skildring af det sidstnævnte (hvilket jeg tror, det er, eftersom der kommer flere skildringer af miljøet i løbet af ugen), så er det lidt smagløst og sensationsjournalistisk at tage fat i en undtagelse frem for en regel - her mener jeg, at det er en sjældenhed, at det går galt, som det gjorde med Tjille.

Mit første indtryk var også, at artiklen i det mindste ikke var fordømmende og fordomsfuld i forhold til stoffer, men i det, at man griber fat i et tilfælde med en ulykkelig udgang frem for et andet, bliver den det alligevel og får smag af en halvklam, uhyggelig, new journalism godnathistorie.

Mht at den ikke virker dybdegående overfor miljøet skriver de at der kommer endnu en artikel der sætter fokus på netop det miljø som sådan - Jeg vil gætte på de tager udgangspunkt i psychedelia.dk og moesgaard fester, hvilket den første lidt indikerer - går også ud fra de finder "nyt" der.
Værd at bide mærke i her er dog at de ikke er færdige, hvis man skal tro på hvad de skriver.

I forhold til "de gode" historier, der kan du selvfølgelig have ret. Jeg hæfter mig ved de forskellige triprapporter de citerer fra, der er både om det gode og det dårlige - Udfaldet af det hele har været i Tjilles egne hænder.

Vil dog ikke erklære mig uenig i hvad du skriver, men der er nok ikke en ret stor historie i "de gode" tilfælde - havde man spurgt Tjille på den rette dag så ville man jo kunne skrive en solstråle historie om hans oplevelser igennem stofferne og hvordan de udviklede ham imod det positive.

Hvordan skal vi så definere hvornår noget er en positiv historie? Når man den ene dag synes verden er smuk og man har fundet sig mere til rette i den, og næste år, også med stofferne som katalysator tager sit eget liv ?

Der kan jo ikke være nogen tvivl om at stoffer hjælper folk - Ellers ville man jo ikke anvende dem som behandling i samfundet. Når fokus så falder på selvmedicinering er det måske mere interessant at sætte spørgsmålstegn ved brugen der så nemt kan resultere i misbrug.

Ihvertfald har jeg svært ved at finde det reelt negative i den artikel her, da det er informationer ud fra fakta - de burde ikke skade, men gavne. Nu bliver det spændende at se hvad de næste artikler byder.

Hvis virkeligheden virkelig er så rosenrød som mange vil male den, burde de ikke være bange for fakta baserede artikler.

- Bart

Titel:
Dedikeret medlem

Fed artikel. sørgelig men jeg kan nu se det gode i den :) !

og det er fandme flot af hans mor og far at de går med til at lave sådan en artikel, syntes jeg.

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Velskrevet og rørende artikel.

TheBo skrev:

Det er også lidt det indtryk, jeg får.

Titel:
Insane psychedelia user!

Geografisk sted: Et sted i omegnen af KBH.
Så har de postet 3 nye artikler.

Citat:
Hemmelige skovfester er et hit
Unge organiserer store nattefester med kraftige musikanlæg og stoffer i skovene ved Moesgård

Af Mette Madsen og Morten Svith
mema@stiften.dkmosv@stiften.dk
Den dunkende baslyd er det første tegn, og da de er kommet omkring pynten åbenbarer der sig et inferno af ild og mennesker 50 meter foran dem. Der er bål på stranden, folk der jonglerer med tændte fakler og en summen af stemmer.
Efter 20 minutters gang langs stranden en majaften i år, er to unge mænd nået frem til den hemmelige skovfest ved Mosgård.
Oppe af skrænten er en åben plads oplyst af et svagt elektrisk lys. Deroppe danser en masse mennesker helt vildt til noget techno-trance musik med en helt enkelt rytme, der bliver gentaget igen og igen. I alt var der nok 500 mennesker, fortæller den ene af de to unge fyre.
En forførende smuk pige havde inde i midtbyens natteliv lokket med en fest, og de var nu havnet midt i en af de store, hemmelige og meget velorganiserede skovfester, der gennem de seneste 8-10 år er blevet holdt i skoven omkring Moesgård.
Her mødes unge og knapt så unge under mere afslappede former end på byens diskoteker. Og her er stoffer som hash, svampe, amfetamin og lsd en del af menuen for mange af deltagerne.
En debat på internettet blandt nogle af festdeltagerne mere end antyder, at skovfesterne på det seneste er blevet et hit også for piger helt ned i 15-16 års alderen.
Politiet er den eneste myndighed, der følger fænomenet blot en smule. Tidligere år har betjente enkelte gange stoppet skovfester ved Moesgård.
Men skovfesterne fylder nu ikke meget i vores arbejde, og vi har ikke kendskab til, at der skulle have været større fester derude i år end tidligere, siger lederen af politiets specialpatrulje, Kristian Harlev.
Skovfoged Svend Warming vurderer derimod, at skovfesterne er taget til i antal gennem årene.
Og på grund af det gode vejr har der været specielt mange i år. Der er ikke nogen fast rytme i, hvor tit, de kommer. Pludselig er de her bare, siger han.
Som regel er det kun det nedtrådte græs, der afslører, at der har været stor fest i skoven natten forinden.
De fjerner selv deres skrald og rydder pænt op efter sig, siger skovfogeden.

@Forside henvisning:indsigt, 1. del side 4

Citat:
Ulovlige fester ved Moesgård
I sommerhalvåret mødes op til 500 mennesker for at danse, feste og tage stoffer i nattemørket mellem de høje træer i de mest afsides beliggende dele af skovene.

Af Mette Madsen
mema@stiften.dk
I otte til ti år har der været hemmelige fester ved strandene og i skovene nær Moesgård. I sommerhalvåret mødes i nogle tilfælde op til 500 mennesker for at danse, feste og tage stoffer i nattemørket mellem de høje træer i de mest afsides beliggende dele af skovene. Det gælder områderne syd for Skovmøllen og Giber Å: I Fløjstrup Skov, ved Ajstrup og Mariendal.
Flere forskellige grupper står bag festerne. Blandt andre er der nogle, der på Internettet kaldes "goa-hippierne", og en gruppe, der kalder sig technoms, har billeder liggende på Internettet fra fester ved Moesgård fra 2004. Ifølge avisens oplysninger er der forskel på den musik, der bliver spillet til festen alt efter, hvem der er arrangør. Kommunikation i miljøet tyder også på, at mange af gæsterne til skovfesterne også besøger de etablerede elektroniske spillesteder i Århus.
Via mellemmænd har Århus Stiftstidende kontaktet nogle af de mennesker, der står bag festerne. Hvem de er, og hvilken type arrangører, de tilhører, ved vi ikke. De har afvist at tale med avisen. Udmeldingen er, at de mener, at festerne ikke vedrører offentligheden.

Flere fester
Skovfoged Svend Warming har fulgt udviklingen i festerne i flere år, og han mener, der er kommet flere af dem.
-Jeg bor selv i Malling og har i løbet af sommeren hørt mærkelige lyde fra den retning nogle gange.
-Der er ingen rytme i, hvor tit vi bemærker, de har været der. Det virker impulsivt, og pludselig er de der. De stiller ikke an før langt hen på aftenen. Så kommer de med forstærkere, og telte. De fleste er væk igen ved 7-tiden om morgenen. Der rager måske nogle enkelte stakler rundt, men klokken halv ti er det kun det nedtrådte græs, der viser, at der har været nogen.
De er tit ret tæt på vejen, fordi de har tunge ting med. De får strøm fra generatorer, og de hænger højttalere op i skoven. Min fornemmelse er, at de er en 100 til 200, udfra hvordan de steder, de har været, ser ud.
Århus Stiftstidende har talt med en ung mand, der ved en tilfældighed blev inviteret med til en af disse fester i maj måned i år. Han har ikke tidligere stiftet bekendtskab med miljøet, og var derfor meget overrasket over at han pludselig stod midt i en kæmpe fest ude midt i skoven .
-Jeg var helt ædru, men det var mærkeligt, helt surrealistisk, fortæller han.
- Vi gik langs stranden, og jeg havde hele tiden på fornemmelsen, at vi var faret vild, fortæller han.
Pludselig åbenbarer festen sig foran dem. Flere hundrede mennesker, der råber og drikker og danser i skæret fra levende ild. På stranden hygger folk sig ved bålene, mens en lysning oppe i skoven er dansegulv. Folk går amok og danser helt vild til noget techno-trance musik med en helt enkelt rytme, der blev gentaget igen og igen, uden melodi.
Pigen, vi fulgtes med, forsvandt, så snart vi nåede festen, men vi blev, for det var simpelthen for mærkeligt. Jeg gik rundt sammen med min kammerat, og så på folk. Omkring 90 procent af de mennesker, der var der, var unge. Og mange af de dansende piger virkede meget unge, var stærkt sminkede, og lignede nogle, der lige så godt kunne være på et diskotek inde i byen. Nogle af de andre dansende var hippi-typer. En del af dem var noget ældre - helt op til 40 år.
Folk dansede i flere timer i træk - gik helt amok. Musikken dunkede ud gennem kæmpestore højttalere, der var sat op på stativer, og en generator stod et stykke væk og lavede strøm. En DJ stod for musikken. I nærheden var der slået nogle små telte op. Det virkede godt organiseret.
Vi blev der til klokken syv om morgenen. På det tidspunkt var det begyndt at tynde lidt ud i flokken, der var måske mellem 100 og 200 tilbage. Men der var stadig gang i festen, og folk dansede i dagslyset. Vi så ingen, der lå sov.
Det var skægt at se, men jeg har ikke lyst til at komme der igen. Der var ikke noget at være bange for, men der var simpelthen alt for mange af nogle typer, der ikke er mig, fortæller han.

Blandede gæster
Tilsyneladende er det alle mulige typer af mennesker, der kommer i skoven i sommermørket. På Internettet lægges der i nogle tilfælde billeder ud fra festerne.
Der er ser man alle typer fra de helt unge til de lidt ældre, de skaldede og de langhårede, og alle de andre midt imellem. Der er de smarte fyre og de nedringede piger. Hippi-typerne og de, der bare er langhårede. Det er ikke til at tegne et generelt billede af gæsterne.

Helt unge og hårde stoffer
Efter festen bliver den diskuteret på Internetsiden psychedelia. dk. Flere af brugerne af siden er trætte af, at der dukkede så mange op. Tilsyneladende kom der mange af, hvad de betegner som Brian-typer. Desuden er de også irriterede over, at der var mange helt unge:

Ali: "... jeg var pissetræt af alle de mindreårige der rendte rundt derinde og klappede piller og sniffede amf (amfetamin. red.) og coke (kokain. red.). Sørgeligt."
Pr0fane: "... Forbruget af stimulanser var også lige en tand for åbenlyst efter min mening. Allerede på vej hen til festen blev vi spurgt 2 gange om stoffer -én person ville købe nogen amfetamin, og en anden ville sælge noget amfetamin og coke. Det gentog sig flere gange i løbet af de timer vi var til festen."
En bruger udtrykker sin bekymring for de helt unge piger på 15-16 år.
Hulka: "..har mange gange oplevet brider (en type mænd. red.) på 20+ som kommer med deres 15-16årige kærester og fylder dem med speed og piller. Den dag (7-9-13) en i den alder OD'er (dør af en overdosis. red.) herude tror jeg vi har set den sidste skovfest i Moesgaard..."
Andre vælger dog at reflektere over deres egen rus.
Brake: Jeg elsker at give den lidt psychedelisk gas på stranden ved Moesgård og i lørdags, var da en af de gode gange pga. den morgensol vi fik, det var sku luxus at spise svampe til, og musikken var da også dejlig som altid, Og dejligt at det blev ved, selv efter de havde pakket ned.
Shinsou: "... det bedste var at ryge chillum i solopgangen efter tre timers dans i skoven..."
Indendørs skovfester
Det er skovfoged Svend Warmings erfaring, at festerne i skoven stopper nu, da sommeren går på hæld. Men meget tyder på at de bare rykker indendørs. I forvejen er der mindst en anden gruppe, der arrangerer illegale fester i forladte bygninger i Århus-området, og en anonym kilde derfra fortæller, at "skovtroldene", som han kalder dem, også rykker indendørs, når det bliver koldt. Hos Århus Politi er man opmærksom på fænomenet, og i foråret var der et par anmeldelser om fester i bygninger, der var tomme af den ene eller anden grund., men politiet har ikke selv observeret den slags.

Citat:
Ung mand døde mens folk festede omkring ham

Af Mette Madsen
mema@stiften.dk
I år har festerne i skovene ved Moesgård kostet et menneskeliv. En ung mand først i tyverne døde midt i juli, efter han kollapsede midt i en fest. Århus Politi har efterforsket sagen som et narkodødsfald, og tilsyneladende var den afdøde en kendt misbruger, der blandt andet havde indtaget større mængder amfetamin.
Politiinspektør Morten Anker Jensen mener, at det ikke er opsigtvækkende, at en mand mistede livet netop under en fest i skovene ved Moesgård Strand.
- Hvis det var en misbruger, der havde taget en overdosis, kunne det jo lige så godt være sket i en lejlighed inde i byen eller et hvilket som helst andet sted, siger han.
Kommunikationen på hjemmesiden psychedelia.dk i dagene efter fortæller en del om det miljø, der centrerer sig omkring festerne. Folk er rystede efter dødsfaldet og nogle er også forargede over de andre festdeltageres håndtering af sagen.
Gaia: Hej, jeg hørte fra en bekendt herinde, at der er én der døde ved en psytrancefest her i Århus i lørdags? Han sagde, at de fandt ham liggende livløs og kørte ham væk og senere fik folk at vide, at han var død. Det gør mig virkelig ondt at høre. Er der nogen herindefra, der var der, og oplevede det og kan bekræfte det?

Noname: Jeg har hørt fra en fyr, der var der hele weekenden, at de holdt fest til sent søndag, og at festen ikke stoppede, fordi der var en fyr, der lagde sig til at dø. Rygter??

Gaia: Festen stoppede ikke, de pausede den kun for at meddele, at der var en der var død.

Odden: ... Jeg var dernede og se til festen om natten, da jeg alligevel var i skoven, men sad for det meste ved en lejr hos nogle folk, jeg kender, der havde en lejr lige i nærheden af festen. Det så ret fredeligt ud, og det så bare ud, som om folk bare hyggede sig og slappede af. Og dagen efter sad jeg og snakkede med nogle fra den lejr der igen, som fortalte, at en var død.
En halv times pause med musikken, så et rigtig cheesy farvel nummer, og så i gang igen.
Jaja, shit happens...

Mahadva: Mig og nogle venner var til festen sidst på natten, da vi pludselig fik at vide at en person .. var død. Det kom godt nok som et chok for os... Tilsyneladende lå manden... på dansegulvet i (meget?) lang tid, hvor folk åbenbart troede, han sov. Og vi fik at vide, at hans venner bare var kørt fra stedet en time før. Da han endelig blev "fundet", kørte gutten, der havde fundet ham, .. ind mod hospitalet, hvor de blev mødt af en lægeambulance, som tog over derfra.. en halv time efter blev gutten ringet op og fik at vide, at manden var død..
Ved 6-7 tiden kom der så pludselig 4 betjente gående hen til festen og begyndte kort tid efter at afmærke hele området med politibånd. Der efter syntes vi ikke længere, der rigtig var nogen grund til at blive der, så vi smuttede stille og roligt hjemad..
Noname: Æv, det er sgu pisseærgerligt, at den slags kan ske. Hvordan i alverden kan det være, at folk til et stille og roligt arrangement ikke opdager, at der ligger en fyr og OD'er (er ved at dø af en overdosis. red.) midt på dansegulvet?

Dette sætter gang i en diskussion om, hvorvidt festen skulle have været stoppet efter dødsfaldet. Den føres videre til debat om, hvorvidt afdøde var hensynsløs i sin måde at bruge stofferne, fordi han ikke vidste, hvad han gjorde. Nogle mener, at han ikke vidste nok om de stoffer, han tog og derved ødelægger det for andre.
Så melder en kammerat til den afdøde sig. Han var der ikke selv, men mener, at han kan fortælle, hvad der skete:
...Han havde taget omkring to g amf (amfetamin red.) over hele dagen i henholdsvis bomber og streger og røget hash. Derfor er det meget underligt, at han døde, synes jeg. Det, der skete, var først at hans balance i benene røg, og han kun kunne sidde ned. En person sad og holdt øje med ham, men personen smuttede et ærinde og satte to andre til at holde øje med ham. Der er sket et svigt ind imellem der et sted, hvor han har ligget i langt tid alene, og det er formentlig der, det er gået helt galt. Og ja, han lå i trekvarter til en time ALENE og BLÅ i hovedet, uden nogen gjorde noget.. (...) Gambling med menneskeliv er farligt!! (...) Så husk at passe på hinanden derude i skoven, jeg er færdig derude!!Har før hørt om folk, der ikke ville ringe efter en ambulance, fordi at de er bange for, at folk skal blive sure, hvis nu personen ikke er ved at dø alligevel, så tager de chancer og lar vær'!!
Alle citater er uddrag fra en kommunikation på Internetsiden psychedelia.dk i dagene fra den 17. juli til den 22. juli i år.
Eventuelle stavefejl og mangler i tegnsætningen er rettet.

Mvh Jonas!

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Psychedelia.dk får da en hel del omtale i medierne nu. Det kan jo både være godt og skidt. Jeg synes, det er godt, journalisterne på nogle punkter kan stille sig sådan lidt neutralt og rent faktisk være lidt saglige, men alligevel har jeg min tvivl på, at den kommende (der er i hvert fald lagt op til den) debat har noget positivt for at føre med sig.

Titel:
Insane psychedelia user!

Wow....Jeg ved sgu ikke helt hvad jeg skal sige.

Så jeg nøjes med at være ordkløver....

Citat:
I år har festerne i skovene ved Moesgård kostet et menneskeliv. En ung mand først i tyverne døde midt i juli, efter han kollapsede midt i en fest.

Skovfester tager ikke liv, idiotisk omgang med stoffer gør. Det er under bæltestedet at give festen, dens gæster og arrangører skylden derfor. Mennesket er for fanden da et af de dyr i verden, hvor forældrene bruger længst tid på at lære afkommet at tage vare på sig selv, og hvis man som voksen person ikke magter det, så er det fint med mig at the grim reaper rydder op i fremtidens genpøl.

Ellers en ok attitude at skovfogeden og politiet stiller for dagen 8)

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Den her var vist optakten til artiklen om Tjille:

Hemmeligt narkoliv tog vores søn

Citat:
Hemmeligt narkoliv tog vores søn
Århusiansk forældrepar står frem og advarer andre forældre - og deres døde søns jævnaldrende.

Af Mette Madsen og Morten Svith
mema@stiften.dk - mosv@stiften.dk

Alle forældres værste mareridt er blevet virkelighed for et forældrepar i en forstad til Århus. Deres søn var narkoman. En sen aften i maj i år valgte han at tage sit eget liv. Uden at tøve gik han ud foran toget på Grenåbanen. Den 24-årige mand kunne ikke længere klare sit liv, der var præget af depressioner og et stort forbrug af hårde stoffer.
I dag sidder hans forældre tilbage med sorgen over en søn, der kom så langt ud, at det eneste, de kunne gøre, var at holde af ham. I håbet om at det kan forhindre andre i at ende i samme situation, har de henvendt sig til Århus Stiftstidende for at fortælle historien om deres elskede søn og det mareridt, der var hans og deres hverdag.
En barndom med far, mor og søster i villakvarteret i en Århus-forstad var ikke nok til, at den anderledes, men intelligente dreng kunne vokse op som de fleste andre.
Hans historie er en beretning om et massivt blandingsmisbrug. I årevis foregik det i dybeste hemmelighed. Da forældrene fik vished, greb de ikke ind - af frygt for at støde deres søn fra sig.
- Vi var bange for, at han ville forsvinde helt, og at vi ikke ville se ham igen, hvis vi blandede os for meget. Det ville være meget værre ikke at se ham i lang tid, og så pludselig få at vide, at nu var han død, fortæller forældrene.
Den unge mand nåede at blive 24 år. Han fandt aldrig sin plads i den virkelige verden. Han passede ikke ind. I hele sit voksne liv havde han et eskalerende misbrug, som havde sine rødder i et undergrundsmiljø. Der fandt han ikke bare venner og viden om de rusmidler, han brugte, men også en identitet. På nettet fandt han ligesindede, der som han eksperimenterede med stofferne. Unge mennesker, der ser sig selv som brugere fremfor misbrugere. De udveksler erfaringer og mødes blandt andet i Århus' natteliv og til hemmelige fester ved Moesgård Strand. Meget tyder på, at den unge mand gik lidt længere end de fleste andre i miljøet. Tog lidt flere stoffer, forsøgte sig med nye kombinationer, var klar til at bruge sin krop for at få ny indsigt i sig selv og narkotika. Han ville gerne dele sine erfaringer med de andre, og derfor er en stor del af hans misbrug detaljeret beskrevet på internettet.
Mandens forældre opdagede først meget sent, hvor omfattende hans misbrug var, og efter hans død fandt de hans velskrevne beskrivelser af livet med stofferne i form af indlæg på hjemmesiden psychedelia.dk .
I dag fortæller vi historien om Tjille, den unge mands kælenavn på internettet, og de følgende dag sætter Indsigt fokus på det miljø, han var en del af.

Titel:
Site Admin
Brugeravatar

Geografisk sted: Nord for københavn
Her er endnu en artikkel om skovfesterne:

Citat:
Politiet ikke opmærksom på skovfester

Af Mette Madsen
mema@stiften.dk

Festerne i skovene ved Moesgård får stort set lov til at leve deres eget liv. Leder af specialpatruljen ved Århus Politi Kristian Harlev betegner skovfesterne, som noget der ikke fylder ret meget i politiets arbejde. Han har kendtskab til, at der har der været et par små-fester derude i år. De gange politiet har været forbi i år, har det været efter anmeldelse fra folk, der har været ude at gå.
Men Kristian Harlev kender til festerne:
-For et par år siden var der en del større fester, hvor vi var ude og stoppe dem og tage deres generatorer med, men vi er ikke stødt på nogle fester, hvor der har været generatorer i år. Og det er ikke kommet til vores kendskab, at der har været flere fester derude. Vi har patruljeret i området fredag-lørdag her i sommer uden at støde på noget. Der er selvfølgelig altid nogen, der er taget ud med en guitar for at feste lidt, siger han og understreger at politiet selvfølgelig rykker ud, hvis de får en anmeldelse.
For få år siden var Skovfoged Svend Warming i skoven om natten sammen med politiet et par gange.
- Vi kan ikke nøjes med at ringe til politiet og fortælle om festerne. Vi skal ud og pege på dem ude i skoven eller vise det på et kort, fortæller han.
Men Århus Kommunes Natur- og miljøforvaltning har ikke ressourcerne til, at de ansatte kan løbe rundt i skoven om natten, og derfor gøres der ikke noget ved festerne fra deres side. Svend Warming har ikke dårlig samvittighed over, at han og kollegaerne ikke holder bedre øje med, hvad der foregår:
- Det er da noget kedeligt noget for ungdommen, at de tager stoffer, men som regel rydder de op efter sig, så vi har ikke noget at klage over. De fjerner deres skrald. Der kommer andre gæster i skoven, som vi er mere kede af. Som tænder bål og brænder de røde gelændere og bænke af, siger han.

Det er godt at hippier ryder så godt op efter sig!

Hilsen Fanny

Titel:
Methylon Connoisseur

Geografisk sted: Roskilde
SiCriS skrev:
Fed artikel. sørgelig men jeg kan nu se det gode i den :) !

og det er fandme flot af hans mor og far at de går med til at lave sådan en artikel, syntes jeg.

ja, helt enig, rigtig flot artikkel, blev også meget rørt..

Og ja, syntes også det er virkelig flot af forældrene, det må være virkelig hårdt.

Titel:
Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Away...
Hmm, jeg er ganske ked af, at det er det billede, de tegner af skovfesterne. Ked af, at der bliver skrevet STOFFER med store røde bogstaver lige under overskriften, og at de forsøger at hænge festerne ud som rene narkohelveder med repetitiv musik, ildinfernoer og 500 mand, der slår sig løs.
Festerne er stille og rolige, bevares, musikken er væsentlig anderledes end det, der bliver spillet på Social Club, men du kan sgu finde mere vold og ødelæggelse i Århus midtby, end du kan i skoven når der er fest.

Og jeg er overbevist om, at festarrangørerne er mindst lige så kede af, at der er alt det kokain, amfetamin og ecstasy, og de dertilhørende uheldige elementer af folk, der ikke hører til i en skov.

Men fedt med skovfogeden! Han er da for sej... :D

@TheBo: Jeg studsede over det samme, det virker meget som om TJilles forældre mener, at det var stofferne, der tog livet fra ham og ikke det, at han fra barnsben af har været en skrøbelig og usikker person at være sammen med. Som du siger, de bør følge reglen og ikke undtagelsen, hvis de vil beskrive stoffernes verden. Men i stedet får vi endnu en ærgerlig artikel om alt det farlige og uheldige om stoffer. Hvornår kommer der et lige så stort "fokus" om de gode sider ved stoffer? Se DET ville sælge aviser og forarge folk...

Titel:
Medlem

Dr. Phibes skrev:
Wow....Jeg ved sgu ikke helt hvad jeg skal sige.

Så jeg nøjes med at være ordkløver....

Citat:
I år har festerne i skovene ved Moesgård kostet et menneskeliv. En ung mand først i tyverne døde midt i juli, efter han kollapsede midt i en fest.

Skovfester tager ikke liv, idiotisk omgang med stoffer gør. Det er under bæltestedet at give festen, dens gæster og arrangører skylden derfor. Mennesket er for fanden da et af de dyr i verden, hvor forældrene bruger længst tid på at lære afkommet at tage vare på sig selv, og hvis man som voksen person ikke magter det, så er det fint med mig at the grim reaper rydder op i fremtidens genpøl.

8)

Jeg er enig med dig i at skovfester som sådan ikke har det til formål at tage livet af folk, og det ej heller er ønskeligt.

Personen kunne også have mistet livet i det private, liggende derhjemme på sofaen. Skovfesterne anses jo også som semi private arrangementer, hvor ikke alle inviteres med, hvilket igen peger på at hændelsen meget vel var sket, skovfest eller ingen skovfest.

Det medierne, og måske politiet, dog vil hænge sig i er at det sker indenfor det offentlige rum, altså deres ansvarsområde.
På et diskotek får man ikke lov til at ligge ½ time døende og der gælder nogle regler der. Af den årsag ville der, formentlig, været blevet grebet ind noget før.

Der er selvfølgelig også den mulighed at personen bare blev smidt ud, for at ligge i gaden istedet for. Hvilket egentlig også er ganske sandsynligt, men stadigt svært at sige.

Når der samles så mange mennesker i skoven, det er offentligt, der tages stoffer og festes hele natten igennem så går det galt, før eller siden. Om det måtte være vold, voldtægter, tyverier, organiseret narkosalg eller endda dødsfald er underordnet... Det er sådan set bare et spørgsmål om tid, fordi de ting følger med mennesket og kulturen som sådan i den situation.

Når det så ikke suppleres med medfølgende sikkerhed i form af vagtværn og politibevågenhed så er det overladt til selvjustits bland deltagerne, en opgave disse ikke er istand til at løfte.

Hvad gør man så ? Enten accepterer man at de ting vil ske, ligemeget hvad, eller man nedskalerer størrelsen af de events man planligger sådan at hyppigheden af de hændelser samtidig falder til et ubetydeligt plan.

Netop af den grund har jeg i noget tid sagt at de fester er blevet for store, og det går galt før eller siden. Dette nævner jeg nu, ikke for at sidde her og gøre mig hellig "I told you so", men simpelthen for at gøre det folk klart - Der skal være styr på den slags.

Jeg har svært ved at forestille mig at politiet nu ikke vil efterforske de her ting mere ihærdigt - men det kommer så sandelig også meget an på hvordan arrangørerne og vi andre reagerer på de ting her i den nærmeste fremtid. Det er jeg sikker på.

Pt er der ingen der bliver holdt ansvarlige, hvilket betyder de vil slå ned på alle. Måske er alt det her bare glemt om 1 år, men kan ikke forestille mig at de ikke bare vælger at slå ned på de dele af miljøet de kan "finde", nemlig de arrangører der producerer lovlige fester.

- Bart

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 78 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]