Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 27 jun 2025 08:54

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 14 indlæg ] 
Forfatter besked
In our memories

agt på http://www.berlingske.dk fredag den 16. marts 2007 kl. 12:54

Sex på sovepiller

Af Karl Kühlmann Selliken

USA's mest solgte sovepiller mistænkes nu for at få folk til at spise, køre bil og dyrke sex - alt sammen i søvne.

- Det har jeg ingen erindring om.

Det lyder som en dårlig vidneforklaring i en retssal, men det er ikke desto mindre, hvad flere og flere amerikanere forklarer deres natlige ædeflip, elskov eller køretur med.

Det viser sig nemlig, at en række amerikanske sovepiller kan få folk til at gøre de mærkeligste ting i søvne.

Den statslige organisation F.D.A, der kontrollerer fødevarer og medicin, besluttede i går, at de 13 mærker med påviste bivirkninger skal mærkes med nye advarsler. Det skriver New York Times.

Selvom der er langt mellem tilfældene af folk, der gør forskellige dagligdags ting i søvne, stiger antallet på grund af det øgede forbrug af sovepiller i USA.

En række mennesker, der brugte pillerne, vågnede op med snackrester i sengen, mel på køkkenbordet fra forsøg på at bage eller tændte komfurer.

Andre gik bare i søvne, mens nogle fik hallucinationer, opførte sig voldeligt eller kørte bil i søvne.

Nogle mennesker har ligefrem ringet rundt, købt ind på internettet eller dyrket sex uden at kunne huske det mindste af det bagefter.

Særligt galt kan det gå, hvis folk får bare et enkelt glas vin før de tager soverpiller. alkohol øger nemlig risikoen for bivirkninger voldsomt, og i 90 procent af de anmeldte tilfælde havde folk indtaget alkohol før pillerne.

To af sovepille-mærkerne, Ambien og Lunesta, står for 33 millioner ud af de 44 millioner sovepiller, der bliver solgt i USA hvert år.

I Australien, hvor det ene af mærkerne også sælges, har man indtil videre registreret 16 tilfælde, blandt andet folk der spiste eller kørte i søvne.

En australsk kvinde vågnede op med en malerpensel i hånden efter at have malet sin hoveddør.

http://www.berlingske.dk/viden/artikel:aid=874150

Titel:
Junior medlem

Geografisk sted: Lolland/Falster
Arg? Det lyder rimelig mærkeligt !

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Der er vel tale om anterograd amnesi? Jeg har selv oplevet det, dog ved noget højere doser diazepam, end jeg sædvanligvis indtager!

Titel:
Dedikeret medlem

hahah det er for galt at hører på :lol:

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Faret vild i hampen
Hypnotika skrev:
En australsk kvinde vågnede op med en malerpensel i hånden efter at have malet sin hoveddør.

Haha kunne være mega fedt hvis man fik rengøringsflip hver nat, så er der mere tid til at ryge og chille :lol:

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Neogen
Misse" skrev:
Hypnotika skrev:

Haha kunne være mega fedt hvis man fik rengøringsflip hver nat, så er der mere tid til at ryge og chille :lol:

Haha, jaa man. Det kunne da være for nice. :D

Titel:
Dedikeret medlem

Kjær skrev:
Der er vel tale om anterograd amnesi? Jeg har selv oplevet det, dog ved noget højere doser diazepam, end jeg sædvanligvis indtager!

Du har oplevet det! Var det fedt? - Måske lidt svært at sige når du ikke kan huske det men en slags holdning til det må der da være.

Er det en meget speciel form for hukommelsestab? Klokken er 23.45, og når man googler på denne tid af dagen, er træt og endnu ikke har lavet lektier gider man ikke til at læse noget meget biologisk (inden man rent faktisk skal læse biologi).

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Ayers Rock skrev:
Kjær skrev:

Du har oplevet det! Var det fedt? - Måske lidt svært at sige når du ikke kan huske det men en slags holdning til det må der da være.

Er det en meget speciel form for hukommelsestab? Klokken er 23.45, og når man googler på denne tid af dagen, er træt og endnu ikke har lavet lektier gider man ikke til at læse noget meget biologisk (inden man rent faktisk skal læse biologi).

Om det er fedt ikke at kunne huske, hvad man har foretaget sig, mens man har været beruset? Nej. Men det er sjovt at fortælle videre, netop fordi det er så mærkværdig en hændelse.

Her kommer jeg med mit eget eksempel:

Jeg besluttede mig en aften for at se Langt fra Las Vegas og så indtage noget diazepam.

Jeg indtager pillerne, skubber mit bord væk fra fjernsynet og trækker i stedet min stol hen foran fjernsynet. Herefter finder jeg DVD'erne frem, tænder for DVD-afspilleren, smider en DVD i for herefter at tænde for fjernsyn og anlæg. Jeg ser vist et eller to afsnit.

Det næste, der så sker, er, at jeg vågner op. Min bærbare står tændt og spiller musik på bordet, men fjernsyn, DVD-afspiller og anlæg er slukket, og jeg ligger på sofaen med dyne og pude. Jeg bliver straks forvirret og tænker: "Hvad satan?!". I et øjeblik tror jeg, jeg er ved at blive sindssyg, men finder så ud af, at stolen stadig står foran fjernsynet. Udover det fandt jeg i DVD-afspilleren nøjagtig den DVD, som jeg tidligere smed i.

Hvad der ellers er sket i den periode kan jeg nu kun gisne om. :P

Titel:
Junior medlem

Geografisk sted: Lolland/Falster
Har prøvet noget lignende, min veninde og jeg besluttede os for at sove ii telt en nat, men efter vi havde sat teltet op, 500 meter fra hvor jeg bor, så det ud til regn, så vi tog hjem i stedet for.
Så drak vi noget vodka, og røg et par joints, bag efter kom en af vores venner, og vi tog cola, og ex.

Næste eftermiddag vågner jeg ved min veninde rusker i mig og spørger hvad der er sket, og da jeg kigger op, ser jeg at vi ligger i teltet og at vi er driv våde . Kan slet ikke huske hvordan vi kom derhen, og hvornår vi tog derhen.
Rimelig skræmmende alligevel . Det var ikke fordi vi havde drukket meget endda.

Titel:
Dedikeret medlem

Geografisk sted: Nordsjælland
ZinetteP skrev:
Har prøvet noget lignende, min veninde og jeg besluttede os for at sove ii telt en nat, men efter vi havde sat teltet op, 500 meter fra hvor jeg bor, så det ud til regn, så vi tog hjem i stedet for.
Så drak vi noget vodka, og røg et par joints, bag efter kom en af vores venner, og vi tog cola, og ex.

Næste eftermiddag vågner jeg ved min veninde rusker i mig og spørger hvad der er sket, og da jeg kigger op, ser jeg at vi ligger i teltet og at vi er driv våde . Kan slet ikke huske hvordan vi kom derhen, og hvornår vi tog derhen.

Og hvad har det med sovepiller at gøre??

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: der hvor det sker...?
ZinetteP skrev:

tror det har været ex'en...

prøvede selv noget lignende... engang havde vi sat og drukket noget vidvin og vodka... vi valgte at tage 2 kix hver inden vi skulle i byen... næste morgen vågner jeg ved at min ven fortæller mig at jeg havde fået karantæne fra et pizzaria fordi jeg aller først var begyndt at kramme samtlige gæster derinde og derefter var jeg gået ud og slåsset med deres pizza-skilt og derefter havde ejerne jagtet mig og fanget mig, hvorefter jeg ikke engang vidste det var mig der havde gjort det..men de lod mig vist gå da de kunne se at jeg var pænt rykket i taget..

Titel: ..
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: DK - Kolding
sådan noget kommer jeg altid ud for :s

Titel:
Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Outside
Hmmm, har kun prøvet at gå i søvne 1 enkelt gang, af hvad jeg husker.

Kan huske at egentlig skulle jeg på toilet, men så må jeg ha været faldet i søvn igen. Det næste jeg husker er at jeg står i vores køkken med mit påhæng i hånden og en åben skuffe, klar til at lette min nødtørft, da min mor råber til mig: "Hva laver du ude i køkkenet så sent?" og mit svar var: "Det ved jeg ikke?" Og jeg vidste det virkelig ikke.... :? :lol:

Det skal lige siges at jeg ikke var så gammel og at jeg ikke nåede at svine nogen steder :D

Titel:
Medlem

Geografisk sted: In the middel of nowhere? - wtf? I am in the middel of nowhere?
Gosh hvor må det være underligt at vågne op bag rettet i en bil,
"hvad fanden laver jeg dog her"? :lol:

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 14 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]