Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 30 jun 2025 01:38

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 9 indlæg ] 
Forfatter besked
 Titel: Lær at fixe
In our memories

En ny håndbog i hvordan man fixer korrekt bliver sendt på gaden i morgen. Målgruppen er både stofmisbrugere og de sygeplejersker, der til dagligt beskæftiger sig med narkomaner, forklarer foreningen Dugnad.

Af Mette Dahlgaard
Søndag den 30. september 2007, 18:20

Hvordan skal du vende nålen, når du fixer? Hvor kan du få gratis fixe-værktøj? Og hvilke sygdomme har du risiko for at pådrage dig, hvis du deler sprøjter med andre? Disse spørgsmål og mange flere kan du få svar på fra 1. oktober ved at erhverve håndbogen "Fixeteknik for Stofmisbrugere".

Bogen er oversat fra engelsk til dansk af gadesygeplejerske Charlotte Fich og udgiver er blandt andet foreningen "Narkotika Dugnad på Vesterbro".

Formanden for foreningen, Michael Lodberg Olsen, fortæller, at bogen indeholder alle de oplysninger, som et traditionelt fixerum vil videregive. Da fixerum endnu ikke er tilladt i Danmark, udsender man nu bogen.

- Bogen skal hjælpe narkomaner til at fixe korrekt, så vi får færre OD'er ( red., overdosis). Da man ikke vil oprette fixerum, forsøger vi på denne måde at få budskabet ud.

Tror du, at trængende narkomaner sætter sig ned og læser bogen, inden de skal have næste skud? - Dem der er mest interesseret i bogen, er de sygeplejersker, der til dagligt behandler narkomanerne for sår og så videre. De har efterspurgt den viden gennem længere tid. Det er klart, at man ikke lige tager bogen med, når man har købt sit stof, og er på vej til gyderne ved Rysensteen Gymnasium. Men måske vil nogle af de "bedre" misbrugere også have glæde af bogen. Nogle vil måske indvende, at I med bogen lokker nye misbrugere til. Hvad siger du til det? - Jeg har aldrig været bekendt med, at information i sig selv er farlig. Sandheden er, at man også kan finde de samme informationer på engelsk på internettet. Nu har vi oversat bogen i håbet om at hjælpe narkomanerne. Når det er sagt, så er det min overbevisning, at ønsket om at tage stoffer afføder behovet for håndbogen. Ikke omvendt.

"Fixeteknik for stofbrugere" er gratis og kan fås på væresteder og behandlingssteder i København. En privar investor står bag de første 2700 eksemplarer. Interessen for bogen har allerede givet anledning til fondsansøgning om en 2. udgave og foreningerne bag overvejer endnu en bog i pixiformat.

http://www.berlingske.dk/article/200709 ... /70930022/

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Det er da et godt intiativ. Thumbs up til det.

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Under byen
Alle de der "berygtede" Kixbrianer kunne så ved samme lejlighed ønske sig følgende hæfter:
"E for eksperter"", "ABC det' E" og "Ren beskE' " :D

Titel:
Methylon Connoisseur

Geografisk sted: Roskilde
Lakhippien skrev:
Alle de der "berygtede" Kixbrianer kunne så ved samme lejlighed ønske sig følgende hæfter:

haha ja helt perftekt :D

Det værste er at helt seriøst mangler den slags, det største problem ved stoffer er i mine øjne folks uvidenhed. Hvis man lærte noget om det, kendte HR reglerne, og fulgte dem, så ville det gå betydeligt mere smooth tror jeg.

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Neurotika
Det er faktisk en af de lidt bedre idéer længe. Nu har jeg ikke lyst til at prøve heroin, men det er godt for narkomaner og andre der bruger stoffet, så de ikke fucker op! :lol:

Titel:
Site Admin
Brugeravatar

Geografisk sted: Nord for københavn
Lakhippien skrev:

Ha ha ha! Fantastiske titler! Der er nok af narko-guide-bøger at gå igang med!

Hilsen Fanny

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Under byen
Der var faktisk en extasy HR, har jeg lige set:
"E for Extasy"
http://www.erowid.org/library/books_online/e_for_ecstasy/

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Ligger fixe-guiden et eller andet sted online?

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Malkavian skrev:
Ligger fixe-guiden et eller andet sted online?

Jeg har ikke set den nogen steder. Nogen burde faktisk skrive sådan en guide til wikien. Hvis jeg får tid en af de næste par uger, så vil jeg kigge på det.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 9 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]