Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 02 jul 2025 04:20

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 18 indlæg ] 
Forfatter besked
Dope Lord
Brugeravatar

Geografisk sted: Under svampen i smølfeland
"Hvis du har taget en sygedag på grund af tømmermænd, så drikker du for meget."

Sådan kan der fremover komme til at stå på flasken, når du køber øl, vin eller spiritus, skriver Nyhedsavisen.

"Danskerne bliver lige så syge af at drikke for meget som af at ryge. Når man har mærker på cigaretter, kan man lige så godt have det på spiritus og­så," siger Venstres sundheds­ord­fø­rer, Preben Rudiengaard. Han vil nu tage forslaget op i Folketingets Sundhedsudvalg.

"Det virker umiddelbart som en rigtig god idé, men vi skal se på alle aspekter af det først," siger han.

SF og DF enigeSF bakker op om idéen.

"Vi har faktisk haft idéen oppe at vende hos os før. Jeg bakker op om, at vi prøver det af i for eksempel et år og ser, om det virker. Det er jo ligeså anerkendt, at man ikke skal drikke, når man er gravid, som at man ikke skal ryge. Det kunne sagtens stå på flaskerne," siger SF's sundhedsordfører,Jonas Dahl,til Nyhedsavisen.

Dansk Folkepartis sundhedsordfører, Liselott Blixt, hilser ligeledes forslaget velkomment.

"Det bedste ville være mærker med god, saglig information. Det må helst ikke blive løftede pegefingre, for det gider folk ikke. Jeg bakker fuldt ud op om, at man for eksempel sætter et mærke på med spørgsmål, så folk selv kunne tjekke, om de drikker for meget," siger hun.

Admin
Brugeravatar

Geografisk sted: Inside the animal
Hvor meget effekt har de mærkater egentlig?

Bliver de ikke bare en ligegyldig del af pakkens design, som man ikke lægger mærke til?

Rent teoretisk synes jeg det er en god idé, men hvis den reelle virkning alligevel er tæt på nul virker det bare som et mediestunt

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Nordsjælland
Jeg har røget smøger både før og efter mærkerne og kan sige at de INGEN effekt OVERHOVEDET har haft på mig, eller andre rygere som jeg kender. Kan godt lide konceptet i at smide mærkater, som advarer mod alkohol, på alkoholflaskerne, da det jo er skadeligt at drikke. Tror dog ikke at det vil komme til at ændre noget, desværre.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Mon ikke det mest er ren jura - så er der ikke efterfølgende nogen som kan komme og påstå at de ikke kendte farerne og vil have erstatning?

Næh da jeg var i Thailand så jeg hvordan man skulle mærke smøgerne - detaljerede billeder af døende lungepatient, rygerlunger osv. på pakkerne... Billeder der burde kunne få folk til at tænke sig om bare et par sekunder :shock:

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: hulen
Bid mærke i det sidste citat i artiklen!
Mon det bare gælder for alkohol?

Dope Lord
Brugeravatar

Geografisk sted: Under svampen i smølfeland
Jeg tvivler selv stærkt på at etiketterne vil have nogen særlig effekt. Stort set alle danskere ved sku' godt at alkohol ikke er skide sundt. Men det er sådan en inkarneret del af kulturen at drikke øl og rødvin til samtlige folke samlinger der finder sted. og det er der ikke mange danskere der har lyst til og lave om på. Heller ikke om der så kommer en grim etiket på deres flaske. Præcis som med etiketterne på cigaretterne, som jo heller ikke har haft sønderlig effekt. Men så bliver det nok også snart forbudt og drikke offentlige steder og på barer. for folk drikker sig jo bare stranger bacardi og tæver hinanden og er til gene for andre mennesker, ligesom med cigaretter.

God ide!
Det burde stå på de små poser jeg får fra den lokale!

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Қeta-Smølfen skrev:
Stort set alle danskere ved sku' godt at alkohol ikke er skide sundt

Lidt offtopic; men det er ikke min opfattelse... bevares de ved da de får tømmermænd osv; men betvivler det ligefrem er skadeligt...

I min omgangskreds er der overvægt af "alko'er" og selvom de (fleste) accepterer os der benytter alternativer til festerne, så synes de stadig at vi er ude på et skråplan og trøster sig lidt med at vi nok opdager det en dag inden det er for sent...
De, som er mest imod det, er ofte dem som ikke ser noget problem i at knalde 1½ flaske spiritus over en weekend - og have ondt i røven over jeg måske tager et kvart gram amf 1 gang om måneden... henvisninger til nyere undersøgelser, som viser alkohol rent faktisk er pænt mere skadeligt end hr og fru flæskesteg mener - fejes af bordet uden hensyn til fakta, med argumentet om at de ikke gider hører på at vi påstår narko er sundt (hvilket vi så ikke gør; men det er åbenbart sådan det opfattes hvis man forsøger at gøre opmærksom på det nok heller ikke er god stil med 1½ flaske per weekend) :roll:

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: På sølvfadet med flag i
jeg kan godt se din pointe LSDrejø.
Men for at have begge vinkler med. folk der tager amfetamin til en fest, tager det for det meste ikke som et alternativ, men som en supplering til at køre lang tid og også kunne holde til stort alkohol indtag over en hel aften.

Så hvis man tager amfetamin og holder et lige så stort alkohol forbrug, måske større end andre, som mange der bruger amfetamin gør, så har ens venner vel også lov til at have den holdning?
Nu kender jeg selvfølgelig ikke din situation, eller dit alkkohol indtag, men som du ligger det frem, så er det en smule plat holdning dine venner har..

Dedikeret medlem
Brugeravatar

fåkd bæver skrev:
jeg kan godt se din pointe LSDrejø.
Men for at have begge vinkler med. folk der tager amfetamin til en fest, tager det for det meste ikke som et alternativ, men som en supplering til at køre lang tid og også kunne holde til stort alkohol indtag over en hel aften.

Så hvis man tager amfetamin og holder et lige så stort alkohol forbrug, måske større end andre, som mange der bruger amfetamin gør, så har ens venner vel også lov til at have den holdning?
Nu kender jeg selvfølgelig ikke din situation, eller dit alkkohol indtag, men som du ligger det frem, så er det en smule plat holdning dine venner har..

Jeg er faldet i fælden med at drikke igennem på amf nogle gange (og oplevet de tilhørende tømmermænd); men har skruet mit alkohol indtag meget ned nu - altså så jeg drikker væsenligt mindre end jeg gjorde før jeg opdagede de hvide streger (hørte selv til 1½ flaske folket før)...

Prob er at især en, som arbejder med folk som har "stofpsykoser" mener hun har set hvad der virkelig sker med folk - og hun synes vi skal stoppe før det bliver os... Venligt ment; men også totalt faktaresistent... alle forsøg på at argumentere for at alkohol ikke er helt ufarligt, tolkes som om jeg forsøger at bilde hende ind narko er uskadeligt.
Resten af dem har bare aldrig opdaget at det måske ikke er hele sandheden og kun sandheden at der ikke er glasskår i speed og man ikke hoppe ud af alle åbne vinduer på LSD osv - nåh de har jo drukket i en del år uden der er sket noget, så det kan ikke være så slemt...

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: !!!
http://www.sst.dk/upload/forebyggelse/c ... ik2003.pdf

i 2003 døde der over 2500 mennesker af alkohol-relaterede sygdomme.
i 2003 var der 17.109 indlæggelser på somatiske og psykiatriske afdelinger
i 2003 var antallet af alkohol-relaterede færdselsuheld med personskader: 1578
.. og antallet af alkohol-relaterede færdselsuheld med drab: 105

4.6 personer dør om dagen, 46,8 bliver indlagt om dagen - og blot i trafikken kommer der 4 til skade om dagen, på grund af alkohol.. i 2003.

Efter min mening virker alkohol ret skadeligt.

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Vestjylland
Alkohol er farligt på mange punkter, og folk bør vide hvad de fylder i sig.. (Selv om advarslerne måske ikke "virker")
Men jeg glæder mig til at drikke mig stiv, og så kigge på flasken, bagefter og se om det måske har en effekt der.. :)

Dedikeret medlem

Synes ikke der skal mærkater på. Bliver altid så emo af den slags.

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: kbh et sted
Som alkoholiger har jeg det godt med mig selv, når jeg kan forsvare mit forbrug, som legitimt i dagens danmark.

Jeg synes der er en grænse for hvor meget samfundet skal beskytte mig overfor mig selv. og synes ikke vi skal bevæge os tættere på et Demolition Man* Samfund.
* [url]
http://www.imdb.com/title/tt0106697/[/url]

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Alle ved at det er usundt at drikke, ligesom alle altid har vidst at det var usundt at ryge. Mærkater på øl og smøger er åbenlys hjernevask i bedste nazi-stil, men det må man måske gerne sålænge det er de rigtige og gode ting staten hjernevasker én til at gøre og tænke? Det er jo den underliggende argumentation for denne halvfascistiske trend.

Føj hvor er folk dumme :evil:

Insane psychedelia user!

Moonage daydreamer skrev:
Alle ved at det er usundt at drikke, ligesom alle altid har vidst at det var usundt at ryge. Mærkater på øl og smøger er åbenlys hjernevask i bedste nazi-stil, men det må man måske gerne sålænge det er de rigtige og gode ting staten hjernevasker én til at gøre og tænke? Det er jo den underliggende argumentation for denne halvfascistiske trend.

kunne fandme ik ha sagt det bedre selv...

det er fucking klam stil med alle de adversler... om hvis du gør det ene, eller det andet, jammen så dør du..
folk focuserer sku snart ikke på andet en døden..

selvfølgelig ved enhver at det ikke er sundt, hverken at ryge, eller at drikke.
men de der mærker er sku kun til for at skabe et endnu mere bange og deprimeret samfund. -som på grund af deres optagethed af død og ødelæggelse, bare lader polittikerne lave alle mulige love, som til sidst gør at vi ingen frihed har mere...

"MULIG TERROR TRUSSEL MOD DANMARK FRA ISLAM!!"
"RYGNING KAN DRÆBE!!"

stik det op i røven, og lad os koncentrerer os om at leve...

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: up yours
var der nogen der så Ulrik Høy i Deadline 2. sektion i søndags. han var skide go'. de diskuterede advarsler på tobaksvarer, i forb. at en eller anden looney havde foreslået at advarslerne skulle være større. Høy foreslog blandt andet at sundhedsfascister som Sørine Godtfredsen (hende den klamme præst, der krænger sine morallove ned over alt i den offentlige debat i øjeblikket) skulle gå rundt med t-shirts der siger "fascisme kan skade din frihed". :lol:

Dedikeret medlem

psycofanten skrev:
Moonage daydreamer skrev:

kunne fandme ik ha sagt det bedre selv...

det er fucking klam stil med alle de adversler... om hvis du gør det ene, eller det andet, jammen så dør du..
folk focuserer sku snart ikke på andet en døden..

selvfølgelig ved enhver at det ikke er sundt, hverken at ryge, eller at drikke.
men de der mærker er sku kun til for at skabe et endnu mere bange og deprimeret samfund. -som på grund af deres optagethed af død og ødelæggelse, bare lader polittikerne lave alle mulige love, som til sidst gør at vi ingen frihed har mere...

"MULIG TERROR TRUSSEL MOD DANMARK FRA ISLAM!!"
"RYGNING KAN DRÆBE!!"

stik det op i røven, og lad os koncentrerer os om at leve...

Hørt! Jeg synes ikke der går én eneste dag uden man bliver mindet om det.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 18 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]