Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 29 jun 2025 20:08

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 30 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: NRBX
Citat:
En sms tikker ind, og sekunder senere laver bilen lige et lille sving, når vi har travlt med at tjekke den vigtige besked.

Mange kender situationen, for op mod 48 procent af danskerne svarer i en ny spørgeskemaundersøgelse ja til, at de har sendt sms'er, mens de kørte bil. Og det er langtfra ufarligt at sende eller modtage beskeder i trafikken.

– Vi har ikke statistik på det. Men de senere år har vi set en del alvorlige ulykker, hvor folk først er i rabatten med et par dæk for derefter at trække bilen på tværs af kørebanen eller over i modsatte vejbane. Vi tror, at de har betjent elektronisk udstyr som for eksempel sms, fortæller politiinspektør Helge Holbæk fra Rigspolitiets færdselsafdeling til Ekstra Bladet.

Mest distraherende
Af de 1008, som Codan har spurgt, har 477 sendt sms'er fra førersædet, og selv om det hidtil er gået godt, kan én sms blive skæbnesvanger.

Den elektroniske besked hører til blandt de mest distraherende aktiviteter, folk foretager sig bag rattet, vurderer transportforsker Thomas Troglauer fra Danmarks Tekniske Universitet (DTU).

– Flere undersøgelser har vist, at taler du i mobiltelefon, svarer det til at køre med en alkoholpromille på op mod 0,8 eller køre efter at have røget hash. Der er ingen tvivl om, at det er farligere at sms'e, end det er at tale, siger han.

Mentalt krævende
Opmærksomheden er følsom, og transportforskeren fortæller, at det typisk koster et helt sekund i reaktionsevne at sende en sms. Det bliver farligt, når man ofte holder mellem et og to sekunders afstand mellem bilerne på vejene.

– Du er distraheret på flere niveauer med sms. Din opmærksomhed er væk, din ene hånd er optaget og du koncentrerer dig typisk om at skrive eller læse.

LOL, kunne lade vær da jeg så den overskrift

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Nu skal jeg nok smide linket ind:

http://ekstrabladet.dk/kup/forbrug/article1079978.ece

:P

Medlem

Geografisk sted: Bornholm
Sjovt nok synes jeg ikke hash hæmmer min evne til at betjene min scooter, det mindste!
Det rør ikke min køreevne, at ryge hash medmindre jeg har røget aalt for meget.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Astralt plan
TheRagingPussy skrev:
Sjovt nok synes jeg ikke hash hæmmer min evne til at betjene min scooter, det mindste!

Det er sgu ikke sjovt. Og slet ikke sjovt NOK. Det er uskik at køre i påvirket tilstand.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

TheRagingPussy skrev:

Det synes du sikkert, men du kan langt fra vide om det faktisk forholder sig sådan.

In our memories
Brugeravatar

Geografisk sted: Danmark
Tvivler stærkt på at nogle stoffer gør dig til en bedre billist og sikkert voldsomt tværtigmod.

Relativistisk båthorn

at drikke en kop kaffe på en lang køretur ka' skærpe folks koncentration, så nogle stoffer ka' godt være en fordel for trafik-sikkerheden.
Man ka' ikke skære alt over 1 kam, for der er altid nuancer.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: ved havnen
TheRagingPussy skrev:

håber du køre galt, vel og mærket uden andre bliver indblandet i din syge tankegang

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Ama'r
øøh hvorfor er speed et doping middel inden for formel 1 kørsel? Think about it!

8)

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Hippieville Freakston Downtown. Earth
Blæste Nico skrev:
øøh hvorfor er speed et doping middel inden for formel 1 kørsel? Think about it!

8)

concentration - især ved meth - hvilket jo er en psykotrop.

Medlem
Brugeravatar

Præcis skulle bare lige rette DR-D og bull lees generaliserede synspunkt da stoffer har forskellige vikninger og nogen faktisk kan fremme ens evne på kørebanen, samt at det efter min mening er bedre at være påvirket hvis man er afhængi, frem for at køre bil med abstinenser...?

8)

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Nordsjælland
Det skal jo så også lige siges at Speed ikke virker i den positive retning efter fx en hel nats forbrug, hvor man er godt stegt ;)

-Nul tolerancereglen er jo også lige værd at overveje, inden man sætter sig bag rettet med stoffer i blodet. Bliver du taget ryger kortet og du skal gå til nogle kurser, som omhandler rusmidler og kørsel, før du kan tage køreprøven om. Så det er sgu for dumt at køre påvirket, uanset om ens koncentration bliver bedre

In our memories
Brugeravatar

Geografisk sted: København
Jeg har sgu ingen problemer med at køre i bil med en chauffør der har røget den fede - hvis han vel at mærke er vandt til at køre i skæv tilstand.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Ja man kan ikke opdele det på den måde - jeg føler f.eks. at en enkelt genstand kan sænke mit mylder af tanker og distraheringer i hovedet, da jeg er af en lidt distræt og stresset natur. Jeg kan dog ikke huske om jeg har prøvet at køre bil efter en genstand men det er ikke unormalt at man hører om en 'køre-øl' eller folk der dagligt ryger cannabis, kører vel også fint i skæv tilstand. Dertil kommer kaffe, amfetamin osv. Dog altid i moderate doser - igen: man kan ikke stille det op så sort/hvidt. Men ja, jeg synes da også at man lige så godt kan sige "lad hellere helt være" fordi stoffet kan tage røven på en lige pludselig. Der er der igen faktorer som søvn, fødevareindtag, potens af stoffet osv. der spiller ind.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Astralt plan
Blæste Nico skrev:
Præcis skulle bare lige rette DR-D og bull lees generaliserede synspunkt da stoffer har forskellige vikninger og nogen faktisk kan fremme ens evne på kørebanen, samt at det efter min mening er bedre at være påvirket hvis man er afhængi, frem for at køre bil med abstinenser...?

8)

Hov, hov! Læs lige ordentligt, inden du beskylder mig for at generalisere!

Jeg havde bibeholdt ciatet, fordi jeg NEToP kun forholdt mig til hash-kørsel.

At kaffe, ligesom andre stimulanser, i rette koncentrationer skærper reaktionshastigheden og koncentration er et faktum der IKKE bør overses, men det var egentlig irellevant i forhold til min oprindelige pointe. Jeg forholdt mig altså ALENE til "THC-kørsel", som jeg stadig mener er en unødvendig uskik man skal holde sig fra.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Præcis.

Jeg brækker mig over folk der kører i påvirket tilstand. Fair nok hvis de kører sig selv ihjel, det er deres eget liv, men der er simpelthen for stor risiko for, at andre parter bliver indblandet.
Jeg bifalder nu heller ikke tanken om at tage speed og så sætte sig i bilen. Det virker lidt for kaotisk i min tankegang.
Kaffe er fair nok, det giver jo ikke en vanvittig rus.

Jeg har intet imod folk tager en bajer eller to inden de kører hjem, men så snart de begynder at føle sig småsnaldrede, eller kan mærke de har drukket, så skal de ingen steder køre, når de er sammen med mig.
Og at køre i skæv tilstand er simpelthen også for risikabelt. Jeg bifalder det absolut ikke.

Medlem
Brugeravatar

Ja okay kan jeg godt se Lee my bad, har bare en lille beef kørende med Portuz tror jeg han mener så du røg med i svinget, forgive me :)

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Blæste Nico skrev:
Ja okay kan jeg godt se Lee my bad, har bare en lille beef kørende med Portuz tror jeg han mener så du røg med i svinget, forgive me :)

Men du har ikke fortalt mig noget om den?

Medlem

Hey ! :P
Syntes sku ikke det er så totalt hjerneskadet, at ha røget en pind inden man kører bil - Kan da godt være at der er nogle individer derude der ikke kan fatte noget når de har røget - men det er langt fra normen. Desuden virker hamp afslappene, en tilstand man tit savner blandt danske billister.

Og så lige for at spille bold med de søde:
@extanor:
Jeg håber du dør af ondartet lungesvamp og syfilis.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

transformer skrev:
Hey ! :P
Syntes sku ikke det er så totalt hjerneskadet, at ha røget en pind inden man kører bil - Kan da godt være at der er nogle individer derude der ikke kan fatte noget når de har røget - men det er langt fra normen. Desuden virker hamp afslappene, en tilstand man tit savner blandt danske billister.

Og så lige for at spille bold med de søde:
@extanor:
Jeg håber du dør af ondartet lungesvamp og syfilis.

Nu er det jo sådan at cannabis påvirker ens opfattelses- og reaktionsevner og der er INGEN TVIVL om at det IKKE er smart at have en langsommere reaktionsevne i trafikken.. Fat nu noget.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 30 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]