crunk skrev:
Er jeg ikke hundred procent sikker på du har ret. Så vidt jeg har forstået har jeg rimeligt stor potentiale for alzheimer' da både min mormor og mor har udviklet det, så arveligt må den da være forholdsvis stor eller også har de bare været utrolige uheldige i min familie.
Min mormor havde også alzheimer indtil hun gik bort, så derfor har jeg undersøgt det lidt, sikkert af samme grund som dig.
Alzheimer.dk skrev:
Alzheimers er sjældent arvelig. Kun ca. 1-3 % af alle tilfælde er en arvelig form af Alzherimers. I de tilfælde vil der være flere i familien, der har sygdommen.
Af professor dr. med. Gunhild Waldemar
Sygdommen kan opstå hos alle. Risikoen stiger med stigende alder og er lidt højere hos kvinder end hos mænd. Sygdommen rammer ofte tilsyneladende tilfældigt.
Nye forskningsresultater tyder på, at de forhold som øger risikoen for blodpropssygdom f.eks. for højt blodtryk, rygning, overvægt, sukkersyge også øger risikoen for Alzheimers sygdom.
Nogle gen typer øger også risikoen. I nogle få tilfælde (hos 1-3%) er der tale om en arvelig form af sygdommen. Ved den arvelige form vil der være flere i familien, som har sygdommen. Den er ofte tidligt indsættende (før 65 års alderen) og opstår hos gennemsnitligt halvdelen af familiemedlemmerne i hvert slægtled.
http://www.alzheimer.dk/index.php?pk_me ... owledge=11