Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 29 jun 2025 20:26

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 9 indlæg ] 
Forfatter besked
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: NRBX
Citat:
Amerikanske forskere har konstateret, at det aktive stof THC i cannabis kan afværge Alzheimers og styrke hukommelsen.

"Vi siger ikke nødvendigvis, at folk med Alzheimers i familien kan undgå sygdommen ved at ryge marihuana, men det kan være at det hjælper," siger professor Gary Wenk ved universitetet i Ohio.

Professor Gary Wenke har allerede udviklet en syntetisk udgave af det aktive THC, der har vist sig at være gode at bruge til undersøgelser. Nu ønsker forskere at få mere viden om, hvordan stoffet virker på hjernen, for at kunne udvikle lægemidler.

http://nyhederne.tv2.dk/article.php/id- ... 8.html?rss

Medlem

Så vidt jeg ved, er arvelig Alzheimer meget sjælden. Risikoen for at normale Alzheimer patiener's børn selv skal udvikle sygdommen, er desuden minimal.

Det er bare en dårlig undskyldning for at ryge lidt mere ;-)

Medlem

grappa_zappa skrev:
Så vidt jeg ved, er arvelig Alzheimer meget sjælden. Risikoen for at normale Alzheimer patiener's børn selv skal udvikle sygdommen, er desuden minimal.

Det er bare en dårlig undskyldning for at ryge lidt mere ;-)

Er jeg ikke hundred procent sikker på du har ret. Så vidt jeg har forstået har jeg rimeligt stor potentiale for alzheimer' da både min mormor og mor har udviklet det, så arveligt må den da være forholdsvis stor eller også har de bare været utrolige uheldige i min familie.

Desuden, er alzheimers en frygtelige sygdom og hvis THC virkelig hjælper er det da fantastisk, da intet andet hjælper særlig meget.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Et værtshus, nær ved gammel strand
haha så er man da godt sikret mod alzheimer :D

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: NørrebronX
Jeg mener at jeg har hørt at Hash bliver udskrevet på recept mod div. sygdomme, jeg har desværre ikke nogen kilde på dette.
Jeg mener da også at ham den gamle mand i football factory for udskrevet sin tjald af lægen, mod hvilken sygdom husker jeg dog ikke.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Et værtshus, nær ved gammel strand
BadGer skrev:
Jeg mener at jeg har hørt at Hash bliver udskrevet på recept mod div. sygdomme, jeg har desværre ikke nogen kilde på dette.
Jeg mener da også at ham den gamle mand i football factory for udskrevet sin tjald af lægen, mod hvilken sygdom husker jeg dog ikke.

ja det er blevet udskrevet mod både gigt og slerose herhjemme.

Moderator
Brugeravatar

galskabens-gardner skrev:
BadGer skrev:

ja det er blevet udskrevet mod både gigt og slerose herhjemme.

Afhvad? Det vil jeg gerne se en kilde på. Så vidt jeg ved har vi ikke medicinsk cannabis i Danmark? Marinol (syntetisk fremstillet) er endda kun på prøvebasis, og ikke godkendt som medicin.

Medlem

crunk skrev:
Er jeg ikke hundred procent sikker på du har ret. Så vidt jeg har forstået har jeg rimeligt stor potentiale for alzheimer' da både min mormor og mor har udviklet det, så arveligt må den da være forholdsvis stor eller også har de bare været utrolige uheldige i min familie.

Min mormor havde også alzheimer indtil hun gik bort, så derfor har jeg undersøgt det lidt, sikkert af samme grund som dig.

Alzheimer.dk skrev:
Alzheimers er sjældent arvelig. Kun ca. 1-3 % af alle tilfælde er en arvelig form af Alzherimers. I de tilfælde vil der være flere i familien, der har sygdommen.

Af professor dr. med. Gunhild Waldemar

Sygdommen kan opstå hos alle. Risikoen stiger med stigende alder og er lidt højere hos kvinder end hos mænd. Sygdommen rammer ofte tilsyneladende tilfældigt.

Nye forskningsresultater tyder på, at de forhold som øger risikoen for blodpropssygdom f.eks. for højt blodtryk, rygning, overvægt, sukkersyge også øger risikoen for Alzheimers sygdom.

Nogle gen typer øger også risikoen. I nogle få tilfælde (hos 1-3%) er der tale om en arvelig form af sygdommen. Ved den arvelige form vil der være flere i familien, som har sygdommen. Den er ofte tidligt indsættende (før 65 års alderen) og opstår hos gennemsnitligt halvdelen af familiemedlemmerne i hvert slægtled.

http://www.alzheimer.dk/index.php?pk_me ... owledge=11

Medlem
Brugeravatar

Alzheimers er i hovedtræk det samme som det vi kalder demens herhjemme og det er der virkeig mange der for.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 9 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]