Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 30 jun 2025 12:17

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 46 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3  Næste
Forfatter besked
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: København Ø
http://politiken.dk/indland/article597233.ece

Politiken skrev:
Det er nemt og billigt at skaffe lattergas at sniffe sig høj på. Og derfor vælger flere unge at eksperimentere med gassen.

»Jeg vil gerne høre noget om folks trip på lattergas. Da det er billigt og lovligt, har mig og nogle kammerater tænkt os at forsøge trippet«, skriver en ung mand i et chatrum på nettet. edit: link til tråden der bliver spurgt i

For 70 kroner kan de unge erhverve sig 10 metalbeholdere med gas hos de fleste isenkræmmere. Lattergassen er egentlig beregnet til at lave flødeskum i flødeskumssifoner, men nu ser flere unge gassen som vejen til en sjov og uskadelig rus.

For mange af de unge tror, det er ufarligt at sniffe en gang imellem. Ifølge den europæiske narkotikaundersøgelse Espad lider tre fjerdedele af de danske 15-årige under den misforståelse.

100 procent ren lattergas
Lattergas fremstår for de unge som et af de mest uskyldige rusmidler. For gassen bliver brugt hos tandlægen, lyder argumentet, og der bliver patienterne ikke syge af det.

Men det er en livsfarlig misforståelse, lyder det fra Anne Marie Sindal, der er specialkonsulent i Sundhedsstyrelsen. For den lattergas, der bruges til bedøvelse på fødeklinikker og hos tandlæger, er blandet op med mindst 20 procent ilt. Det sker for at sikre patienterne mod kvælning. De gaspatroner, man kan købe hos isenkræmmeren, derimod, indeholder 100 procent ren lattergas, og det gør det livsfarligt at indtage dem.

»Det er en rigtig farlig form for misbrug. Og forældrene og pædagogerne omkring de her unge skal på banen og gribe ind. Det her er ikke uskyldige eksperimenter«, slår Anne Marie Sindal fast.

Ingen tal for omfanget
Der findes ikke nøjagtige tal for, hvor udbredt misbruget af lattergas er, men læge og misbrugskonsulent Henrik Rindom kender problemet fra sin hverdag i Stofrådgivningen.

»Vi møder unge, som kender til det, og gør det med gassen«, fortæller han. Og en europæisk undersøgelse fra 2003 tegner da også et billede af, at næsten hver 10. dreng på 15 år har prøvet at sniffe.

I Sundhedsstyrelsen har man længe kendt til muligheden for at misbruge lattergas. Men selv om gaspatronerne står frit tilgængelige på hylderne i almindelige isenkræmmerforretninger som Imerco og Kop og Kande, kan Sundhedsstyrelsen ikke gribe ind.

»Der er jo en del kemikalier, som kan misbruges. Og det er meget vanskeligt at forhindre salg af produkter, som er beregnet til noget andet, og hvor der ligger en sundhedsfare, hvis man misbruger dem«, siger Anne Marie Sindal.

Flere butikker er opmræksomme
Både Imerco og Kop og Kande har længe været opmærksomme på problemet med lattergassen og forsøgt at dæmpe salget af gaspatroner til unge mennesker. Alligevel stod gassen frit tilgængeligt på hylderne uden nogen form for restriktioner, da Politiken tog på stikprøvekontrol i fire tilfældige forretninger.

Indkøbschef i Imerco, Jørn Widemann, vil nu indskærpe over for sine butikker, at lattergassen fremover skal holdes bag disken, så kunderne er nødt til at spørge efter den. Men derudover kan butikskæden ikke dæmme op for salget, mener han.

»Vi sælger det. Det skal vi jo«, siger Jørn Widemann.

Senest rettet af chopstick 13 nov 2008 10:13, rettet i alt 1 gang.

Dedikeret medlem

Geografisk sted: Inde i pejsen.
Tsk tsk, lattergas er sku da langt fra billigt!

Medlem
Brugeravatar

Det interessante er at de taler om en tråd på psychedelia. (og kalder det et chatrum)

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Astralt plan
Det kan undre, at artikler som denne altid blot vækker forargelse og evt efterfølgende ulovligørelse af de omtalte stoffer.

Man kunne måske forestille sig en alternativ verden hvor journalisten og Henrik Rindom roste og bifaldt psykedelia.dk som et sted der udføre den opgave man kunne have ønsket sig blev udført af staten: nemlig oplysning og harm reduction.

Hvorfor er problemet at det er tilgængeligt? Er det ikke en større kilde til forargelse, at man VED at det bruges, man ved at det er lovligt, men giver op fordi det ikke kan forbydes, istedet for at oplyse?

Det kan en gang imellem virke som om diverse misbrugseksperter leder efter en mulighed for at skrue tiden tilbage til den gang dette eller hint stof var ukendt, istedet for at forholde sig til realiteterne og oplyse.

Øv.

PS: jeg har ikke prøvet lattergas siden jeg var ti år. Hos skoletandlægen. Fed fritime!

Medlem
Brugeravatar

Det irriterer mest mig at de citerer en eller anden ekspert for at sige, at det er farligt at bruge ren gas (=uden ilt), når den selvsamme information blev givet her lige så vel. Det er som om Politiken fremstiller Psychedelia-"chatrummet" som en eller anden gør-det-selv-guide til at slå sig selv ihjel med stoffer. Det er netop det, der sætter os alle i dårligt lys.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Helt væk
chopstick skrev:
Det irriterer mest mig at de citerer en eller anden ekspert for at sige, at det er farligt at bruge ren gas (=uden ilt), når den selvsamme information blev givet her lige så vel. Det er som om Politiken fremstiller Psychedelia-"chatrummet" som en eller anden gør-det-selv-guide til at slå sig selv ihjel med stoffer. Det er netop det, der sætter os alle i dårligt lys.

Præcis, men så det jo ikke så nemt at adskille "the bad guys" fra "the good guys".
Og i den tråd der henvises til fremstår der jo en masse glimrende HR, der bliver jo ikke bare sagt: GrineGazZ er alt 4 fedt, du kan få det hos dine isenkræmmer og bare sug løs, det er ikke farligere end at være ved tandlægen :rocking: :rocking: :rocking: som det jo fremstår i politikens artikel.

Men også det at de fremstiller gassen som farlig i sig selv. Selvfølgelig er det jo ikke legetøj men ffs som der er blevet sagt herinde før så er en mundfuld lattergas jo i princippet ligeså farlig som at holde vejret.

Medlem
Brugeravatar

Jeg sendte denne mail til hende i håb om at hun kunne lære en smule, ved godt den ikke er komplet.

Hej Kirstin,

Jeg blev ret ked af det da jeg læste din artikel, da jeg ikke mener at den beskriver lattergas på en fair måde. Du skriver i underoverskriften at lattergas er "livsfarligt", hvilket kun til en meget begrænset grad holder vand. Den eneste måde hvorpå det er livsfarligt, er hvis man ikke får nok ilt. Hvis vi skal følge din logik er heliumsballoner således også en dødfarlig kemisk substans. Det lyder ærligt talt ret sensationsliderligt.

For det andet sniffer man ikke lattergas, men det kunne du muligvis have fundet ud af ved lidt simpel research.

Den ekspert du refererer, Anne Marie Sindal, påstår at det er et farligt misbrug fordi gassen er helt ren, hvorimod den på sygehusene anvendte gas er blandet med ilt. Nu er ilt jo forholdsvist nemt tilgængeligt på vores planet, så denne overhængende dødsfare (og det efterfølgende misbrug) undgås nemt ved at snuppe en mundfuld luft.

Den eneste reelle fare ved brug af lattergas (og der skal meget mere til end en sporadisk brug) er mangel på B12 vitamin, hvilket stort set kan dækkes med kosttilskud, ikke at det vil blive en realitet for særlig mange.

Jeg håber du til fremtiden vil researche en smule mere før du sender artiklerne videre til trykken, da konsekvenserne ved uovervejede artikler som denne tit er meget ærgelige. Med den prohibitionistiske regering som vi har i øjeblikket skal der ikke mere til end én enkelt artikel til før noget bliver strengt forbudt. At forbuddet så ikke hjælper kan vi tage i en anden diskussion hvis du ønsker det.

Venlig hilsen

Christian

Medlem

Geografisk sted: Bornholm
combatchristian skrev:
Jeg sendte denne mail til hende i håb om at hun kunne lære en smule, ved godt den ikke er komplet.

Hej Kirstin,

Jeg blev ret ked af det da jeg læste din artikel, da jeg ikke mener at den beskriver lattergas på en fair måde. Du skriver i underoverskriften at lattergas er "livsfarligt", hvilket kun til en meget begrænset grad holder vand. Den eneste måde hvorpå det er livsfarligt, er hvis man ikke får nok ilt. Hvis vi skal følge din logik er heliumsballoner således også en dødfarlig kemisk substans. Det lyder ærligt talt ret sensationsliderligt.

For det andet sniffer man ikke lattergas, men det kunne du muligvis have fundet ud af ved lidt simpel research.

Den ekspert du refererer, Anne Marie Sindal, påstår at det er et farligt misbrug fordi gassen er helt ren, hvorimod den på sygehusene anvendte gas er blandet med ilt. Nu er ilt jo forholdsvist nemt tilgængeligt på vores planet, så denne overhængende dødsfare (og det efterfølgende misbrug) undgås nemt ved at snuppe en mundfuld luft.

Den eneste reelle fare ved brug af lattergas (og der skal meget mere til end en sporadisk brug) er mangel på B12 vitamin, hvilket stort set kan dækkes med kosttilskud, ikke at det vil blive en realitet for særlig mange.

Jeg håber du til fremtiden vil researche en smule mere før du sender artiklerne videre til trykken, da konsekvenserne ved uovervejede artikler som denne tit er meget ærgelige. Med den prohibitionistiske regering som vi har i øjeblikket skal der ikke mere til end én enkelt artikel til før noget bliver strengt forbudt. At forbuddet så ikke hjælper kan vi tage i en anden diskussion hvis du ønsker det.

Venlig hilsen

Christian

Fedt initiativ. thumbs up!
Hvis man ikke sniffer det hvad gør man så?
Det kaldes da også at sniffe når man indånder f.eks. lightergas igennem munden?
Siger det bare for, at du ikke har en eneste fejl i dit brev, for vi der går ind for HR skal ikke levere det der ligner usaglig information.

In our memories
Brugeravatar

Geografisk sted: København
Det er ikke for at være en lyseslukker, men det handler jo om at skrive sensationshistorier, der kan sælge. Det er lige meget, om det er faktuelt korrekt eller en gang direkte lort, så længe det giver læsere, og man kan slippe af sted med det. Og kan man ikke slippe af sted med det en gang imellem, må man jo bringe en undskyldning neden under den næste - mediet tjener penge uanset hvad.

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: up yours
er der nogen der er døde af det? det slog mig også at de overvurderede faren ved iltmangel lidt rigeligt. er det overhovedet en reel risiko? jeg har aldrig selv prøvet det så jeg spørger af nysgerrighed.

godt brev Christian. bare trist at det ikke hjælper en skid. godt eksempel med heliumballonerne. i det perspektiv så lyder det jo i den grad latterligt.

In our memories
Brugeravatar

Det er bare ærgerligt, at det garanteret ikke er den slags mennsker, I håber, I skriver til, som I rent faktisk skriver til. De vil højst sandsynligt skide jer en kæmpestor ballon med lattergas og ville glædeligt skrive den én gang til, hvis de fik karrieremæssig anerkendelse for det bare en enkelt dag. :wink:

Medlem
Brugeravatar

Jeg tror ikke på at jeg ændrer det helt store ved at skrive en mail som den, men jeg håber på at have ramt et menneske som enten sætter lidt pris på oprigtig information og fair dækning (selvom det nok ikke er tilfældet, da hun er journalist). Jeg blev bare lidt harm over det og besluttede mig for i det mindste at gøre en smule ved det.

In our memories
Brugeravatar

Jeg vil heller ikke kritisere dit initiativ, man skal kæmpe for sin sag. :)

Insane psychedelia user!

Geografisk sted: On a placid island of ignorance amidst the black seas of infinity
Halugenlampe skrev:
er der nogen der er døde af det? det slog mig også at de overvurderede faren ved iltmangel lidt rigeligt. er det overhovedet en reel risiko? jeg har aldrig selv prøvet det så jeg spørger af nysgerrighed.

Der er en reél risiko hvis man har en tank med lattergas, og indtager det kontinuert, f.eks. med en maske, uden at tilføre ilt. Kroppen mærker ikke at man mangler ilt, og der er risiko for besvimelse. Hvis man besvimer, og fortsat bliver tilført ren lattergas, er udfaldet forudsigeligt.
Med indtagelse af lattergas i patroner fra sifon, er der også en teoretisk risiko for besvimelse pga iltmangel, da man springer en ordentlig normal indånding luft over. Hvis det skulle ske, vil "ofret" indånde normal luft når bevidstløsheden er indtruffet - en besvimet person kan ikke fylde mere lattergas i sig fra sifon - og formentligt genvinde bevidstheden hurtigt.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Astralt plan
Hvor meget ilt er der i cigaretrøg?

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: up yours
Prometheus skrev:
Halugenlampe skrev:

Der er en reél risiko hvis man har en tank med lattergas, og indtager det kontinuert, f.eks. med en maske, uden at tilføre ilt. Kroppen mærker ikke at man mangler ilt, og der er risiko for besvimelse. Hvis man besvimer, og fortsat bliver tilført ren lattergas, er udfaldet forudsigeligt.
Med indtagelse af lattergas i patroner fra sifon, er der også en teoretisk risiko for besvimelse pga iltmangel, da man springer en ordentlig normal indånding luft over. Hvis det skulle ske, vil "ofret" indånde normal luft når bevidstløsheden er indtruffet - en besvimet person kan ikke fylde mere lattergas i sig fra sifon - og formentligt genvinde bevidstheden hurtigt.

det var også sådan noget jeg forestillede mig..

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Et værtshus, nær ved gammel strand
Prometheus skrev:
Halugenlampe skrev:

jeg forstår sku heller ikke hvad de brokker sig over.

Medlem
Brugeravatar

Er jeg den eneste, der synes det største problem ved den artikel er, at dette forum bliver beskrevet som en manual i at (mis)bruge stoffer, og at hele community'et bare skider den enkelte bruger et stykke? Har man ikke til alle tider i stof-miljøet kæmpet mod usaglige (avis-)medier?

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Electric Ladyland
Hey, har I læst kommentarerne i søster-artiklen? De er skægge, de rakker artiklen ned med fakta! Står nogle af jer bag det?

Chopstick; det er desværre langt fra første gang; dette forum er én stor dødssynd!
Det er beklageligt at de ikke ser på hvor mange gange der bliver fra-rådet stoffer, især natskygger. Det er svært at lave undersøgelser på, ja, men det bør under alle omstændigheder tages i betragtning. Endvidere er det beklageligt at kalde det et chat-rum, som var det ofir-chat eller deslige; dette forum har mange utrolig kloge brugere der virkelig kan give underbygget, saglig information. Derudover synes jeg at vi, herinde, er gode til at holde hinanden i ørerne mht. postulater og argumenter, samt baggrundsviden og referencer.

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: kbHoe
And skrev:
Hey, har I læst kommentarerne i søster-artiklen? De er skægge, de rakker artiklen ned med fakta! Står nogle af jer bag det?

Jeg skrev et par stykker tidligere, jeg fangede den mens den havde plads på forsiden og fik lidt mere opmærksomhed.
Overspringshandlinger midt i kedelig opgaveskrivning :D

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 46 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]